Gå til innhold

Barnet blir blir fryst ut av nabojenta, moren står bak

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kort fortalt. Vi bor i et område hvor det bor få barn. Barnet mitt har i flere år lekt med nabojentene som begge er et år eldre enn mitt barn. De har alltid lekt fint sammen, helt til for litt over et år siden. Vi hadde en liten uenighet med foreldrene til den ene jenta. Noe småtteri som voksne folk burde klare å håndtere uten å bli avvisende og slemme. Men nettopp det skjedde. Naboene (den ene familien) frøs oss ut og verken hilste eller snakket med oss på over et år. Nesten som over natten sluttet datteren deres å leke med vår datter. Var hun i hagen vår, ble hun ropt hjem med en gang. Spurte vi om barnet ville komme å leke, passet det aldri. På gågruppen til skolen, som vi foreldrene hadde sammen, ble jeg fullstendig ignorert hvis jeg skrev noe, mens de andre foreldrene fikk drøss med emojies og hjerter når de skrev noe der. Sånn har det pågått i en lang stund, og vi har prøvd så godt vi har kunnet å få andre lekekamerater til barnet vårt. Men vi bor som sagt lagt unna andre, og hun har bare disse to jentene å leke med. Den ene jenta som sluttet å leke med vårt barn har fullstendig kontroll over den andre (altså nabojente nr 2) , og bestemmer at de to jentene ikke skal leke med vår. Hver gang barnet vårt prøver å ta kontakt for å leke, får hun til svar at det ikke passer fordi de to andre leker sammen. Dette er naturlig nok veldig sårt for barnet vårt. Hun blir veldig lei seg og føler seg fryst ut. Alle jentene går fortsatt på småskolen. Jeg har prøvd å ta det opp med den vanskelige moren, men hun nekter for at barnet hennes fryser ut mitt. Hun svarer bare med at de har vokst fra hverandre og at man ikke skal tvinge barn til å leke sammen. Det er veldig vanskelig. Selv er jeg ganske sikker på at moren har snakket svært stygt om oss bak husets fire vegger, og at datteren deres derfor har fått noe i mot oss og vårt barn. Har jeg møtt på barnet ute et sted og hilst på henne, har jeg bare fått et surt ansikt som har ignorert meg fullstendig. Vi vet ikke lenger hva vi skal gjøre. Har så klart snakket med den andre moren og, og hun synes det er veldig leit og vet ikke hva hun skal gjøre hun heller. Har noen opplevd lignende eller har tips til hvordan vi kan løse saken? 

Anonymkode: a7423...7c5

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Høres ut som min oppvekst på et lite sted. Mødrene til de to jentene jeg likte å leke med var bestiger og likte ikke mamma fordi hun var lærer.......

skal ALDRI la ungene vokse opp på sånne forferdelige steder. 

Anonymkode: 29b30...264

Skrevet

jeg syns du kan ta det opp på skolen jeg faktisk... forklar situasjonen.. selv om dette er noe som skjer på fritiden så kan det jo eskalere til skolen etter hvert.

Anonymkode: 4ea73...896

• Liker 6
Skrevet

Hva i all verden er dette slags oppførsel? Det er tydelig at noe ikke henger på greip her.

Jeg hadde tatt kontakt med den andre moren du snakket om, og kanskje funnet på noe sammen med henne, datteren og din datter. Dere fire sammen. Kanskje dette til og med bedrer et vennskap disse to jentene seg i mellom. Ja, kanskje hun som muligens har slengt dritt føler seg utelatt, men da får hun i det minste smake litt av sin egen medisin!

• Liker 4
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Høres ut som min oppvekst på et lite sted. Mødrene til de to jentene jeg likte å leke med var bestiger og likte ikke mamma fordi hun var lærer.......

skal ALDRI la ungene vokse opp på sånne forferdelige steder. 

Anonymkode: 29b30...264

Amen!

Anonymkode: c7526...7c4

Skrevet

Jeg ville nevnt dette for lærer så lærer kan holde et øye med dem på skolen så det ikke skjer noe der. Så ville jeg snakket med mor til nabojenta 2 igjen og spurt om dere kunne funnet på noe så datteren din kommer mer inn i varmen der og ikke føler seg så utfryst av henne også. 

Neste gang du sier hei til nabojente 1 og hun ignorer deg eller gir deg et stygt ansikt må du spør henne hvorfor. Hvis hun svarer på den måten som du mistenker så ville jeg snakket med nabodama igjen ansikt til ansikt og forklart at barna er uskyldige i krangelen deres. 

Men, hva er egentlig krangelen med naboen? Er det dere som har vert kjipe så hun ønsker å ta igjen? 

Anonymkode: 8361a...6d0

• Liker 3
Skrevet

Vi har det samme i nabolaget her. Moren til en av jentene her er en dramaqueen av verste sort. Nå holder datteren på med det samme, og alle kan se hvor hun har det ifra. Heldigvis har vår datter fått andre bestevenner, så det går helt greit, faktisk bedre. 

Så både den lille og store dramaqueenen her i gata, får bare fortsette å være sur og overse andre. 

Anonymkode: 48a82...a83

• Liker 2
Skrevet

Selv om dette er en bedriten oppførsel hvis de voksne faktisk påvirker barnet så må jeg jo lure på hva denne lille "uenigheten" var. For det var nok ikke bare en liten ting som du sier. Men igjen, unnskylder de ikke men du ser kanskje bare din egen side her?

Anonymkode: 2b24d...dd3

• Liker 4
Skrevet
15 minutter siden, Sprinkle skrev:

Hva i all verden er dette slags oppførsel? Det er tydelig at noe ikke henger på greip her.

Jeg hadde tatt kontakt med den andre moren du snakket om, og kanskje funnet på noe sammen med henne, datteren og din datter. Dere fire sammen. Kanskje dette til og med bedrer et vennskap disse to jentene seg i mellom. Ja, kanskje hun som muligens har slengt dritt føler seg utelatt, men da får hun i det minste smake litt av sin egen medisin!

Saken er at min datter og denne jente nr 2 fant hverandre og lekte veldig godt sammen rett før korona brøt ut. Da opplevde også denne jenta å bli fryst ut av den andre mens de var på skolen og moren var fortvilet over at datteren ikke hadde noen å leke med av jentene i klassen. Fordi hun vanskelig jenta ofte hadde med seg andre venninner hjem og lekte ikke lenger med hun nr 2. Men så kom korona og alle ble hjemme. Etter en liten stund trengte tydeligvis denne vanskelige jenta noen å leke med mens korona pågikk og alle var hjemme, og da var jente nr 2 plutselig bra nok. Det var da utestengingen startet sånn skikkelig. Så min jente og hun andre mistet kontakten litt pga dette og barnet mitt lekte mye med lillesøsteren sin. Nå som skolen er i gang igjen, begynner og slutter ikke mitt barn og de to jentene likt lenger, pga korona, og går derfor ikke lenger sammen til og fra skolen. Så sånn sett er de to andre allerede i gang i lek når mitt barn kommer hjem. Jeg har snakket med hun andre mammaen, og hun skulle prøve å oppfordrer datteren sin til å ta oftere kontakt med mitt barn. Så håper jeg at det kanskje bedrer seg litt, selv om problemet med hun andre er vanskelig å løse. 

Ts

• Liker 1
Skrevet

Hvorfor vil du knytte opp jenta di i et vennskap med denne manipulerende moren som åpenbart oppdrar sin jente til å bli manipulerende? Bare fordi dere er naboer?

Få henne inn i et annet miljø. Vær litt mer mobile. Inviter noen fra klassen til utefest. vær sosiale utenom de nærmeste naboene. Det er andre fisker i havet.

Anonymkode: 71ddd...d8f

• Liker 4
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ville nevnt dette for lærer så lærer kan holde et øye med dem på skolen så det ikke skjer noe der. Så ville jeg snakket med mor til nabojenta 2 igjen og spurt om dere kunne funnet på noe så datteren din kommer mer inn i varmen der og ikke føler seg så utfryst av henne også. 

Neste gang du sier hei til nabojente 1 og hun ignorer deg eller gir deg et stygt ansikt må du spør henne hvorfor. Hvis hun svarer på den måten som du mistenker så ville jeg snakket med nabodama igjen ansikt til ansikt og forklart at barna er uskyldige i krangelen deres. 

Men, hva er egentlig krangelen med naboen? Er det dere som har vert kjipe så hun ønsker å ta igjen? 

Anonymkode: 8361a...6d0

«Krangelen» var at vi spurte om naboene (dette gjaldt 4-5 hus) om de kunne gå rundt til hverandre framfor å gå gjennom hagen vår, når de skulle til hverandre. Vi bor svært tett på hverandre og i lang tid har alle naboene gått gjennom vår hage når de skal til hverandre. Det bor en del familier (altså søsken)  i nabolaget og de går mye til hverandre (gjennom vår hage). Der de gikk var rett ved siden av der vi har utemøblene våres, og det ble veldig forstyrrende med all gåingen hele dagen. Vi spurte på en pen måte om de ikke kunne gå rundt (snakk om 100 m) og alle svarte på en fin måte at det hadde de forståelse for og at de hadde sett at det var mye flyging i hagen vår. Så sånn sett var alle greie og oppførte seg som voksne, altså utenom denne mora. Hun ble rasende. Rett og slett forbannet. Og etter den dagen har hun oversett oss totalt hver gang vi har møtt på henne. Og barna har sluttet fullstendig å leke med våre. Selv har hun ofte sagt at vi bare skal si ifra hvis det skulle være noe. Noe vi gjorde. Men hadde aldri i min villeste fantasi trodd at man kunne oppføre seg så lite voksent. 

• Liker 2
Skrevet

Huff, dette var helt trist å lese. Begynte faktisk å gråte nå. Bare glem moren og datteren deres. Folk kan være så grusom slemme til tider. Blir sinna på de slemme😡 bare overse de tilbake. Ta igjen med samme mynt

• Liker 1
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor vil du knytte opp jenta di i et vennskap med denne manipulerende moren som åpenbart oppdrar sin jente til å bli manipulerende? Bare fordi dere er naboer?

Få henne inn i et annet miljø. Vær litt mer mobile. Inviter noen fra klassen til utefest. vær sosiale utenom de nærmeste naboene. Det er andre fisker i havet.

Vi prøver egentlig ikke å få henne til å leke så mye med henne. Men med hun andre. Men hun ene manipulerer hun andre til å si nei til vårt barn. Så da havner hun utenfor hele tiden. Vi prøver så ofte vi kan å ha ned besøk hjem, men de er bare 5 jenter i klassen, så det blir ofte dager hvor hun ikke har noen å leke med. 

Ts

Skrevet
18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi har det samme i nabolaget her. Moren til en av jentene her er en dramaqueen av verste sort. Nå holder datteren på med det samme, og alle kan se hvor hun har det ifra. Heldigvis har vår datter fått andre bestevenner, så det går helt greit, faktisk bedre. 

Så både den lille og store dramaqueenen her i gata, får bare fortsette å være sur og overse andre. 

Anonymkode: 48a82...a83

Ja, det er akkurat sånn hun er. Moren er en skikkelig dramaqueen, og datteren likeså. Men jeg synes bare det er veldig rart at hun synes det er greit at barnet hennes utestenger. 

Ts

Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Og etter den dagen har hun oversett oss totalt hver gang vi har møtt på henne. Og barna har sluttet fullstendig å leke med våre. Selv har hun ofte sagt at vi bare skal si ifra hvis det skulle være noe. Noe vi gjorde. Men hadde aldri i min villeste fantasi trodd at man kunne oppføre seg så lite voksent

Det er vel en mental sykdom eller emosjonell ubalanse med henne da. Det er sikkert ikke lurt ha din jente alene hjemme hos henne når hun viser så mye passiv agressivitet mot deg fordi du setter grenser for deres privatliv og på deres eiedom. 

• Liker 1
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, det er akkurat sånn hun er. Moren er en skikkelig dramaqueen, og datteren likeså. Men jeg synes bare det er veldig rart at hun synes det er greit at barnet hennes utestenger. 

Ts

Du virker litt naiv som tenker at det er rart. hun er jo ikke normal. Det er noe i ubalanse psykisk sett med henne. 

Skrevet

Vi løste det med å kjøpe basseng (sånt ordentlig du graver ned i hagen), trampoline, og bygget trehytte til barnet vårt. Så fikk hun invitere barn med fra skolen så ofte hun ville gjerne flere barn av gangen. 

Nabojentene så da hvor utrolig gøy ungene hadde det hos oss og ville komme de og, sa alltid at det passet dårlig når hun hadde besøk fra skolen. 

Etterhvert begynte de å oppsøke jenta vår når hun ikke hadde besøk også. 

Anonymkode: 84ca6...adf

• Liker 6
Skrevet

Bare vokt deg vel for å gjøre det samme med den «vanskelige» jenta, som datteren din nå er for dem: en utfryst. Two wrongs dont make a right.

Anonymkode: 6724c...120

• Liker 1
Skrevet
44 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ts

Ikke glem at datteren er et barn, og dermed ikke en «dramaqueen,» som du beskriver henne. 

Anonymkode: 6724c...120

Skrevet

Jeg hadde fokusert på å få mitt barn til å bli med i andre miljø, fremfor å tvinge meg mer innpå den vanskelige dama. Det finnes mange aktiviteter å velge mellom, så jeg hadde prøvd å være mer på offensiven der en periode. Sliter med noe lignende selv.

Anonymkode: 65ed1...c48

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...