Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ifølge akademisk skriving er det å skrive "jeg mener..." "jeg tror..." "jeg synes..." og så videre ikke greit. Men kan man skrive "X (2013) mener..." eller "Kari Normann (2013) sier seg uenig, og synes det...". Har dere andre ord man kan bruke istedet? Slik som "X (2013) argumenterer for at..."

Anonymkode: 0c69c...34f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

"Mens X(2013) argumenterer for at ...., har nyere forskning, blant annet gjort av Y(2019), vist at dette perspektivet må nyanseres." 

"Undersøkelsen av <sett inn ett eller annet fenomen/problemstilling> (Y, 2019), står i motsats til tidligere resultater (X, 2013)." 

"Hypotesen til Y(2019) er at ..... De innsamlede dataene styrker denne hypotesen, og svekker dermed samtidig hypotesen framsatt av X(2013)" 

Verken X eller Y, som forskere, "synes", "tror" eller "mener". De har hypoteser, de utforsker problemstillinger, de underbygger påstander, de styrker og svekker antakelser eller hypoteser osv, men det er ikke godt akademisk språk å skrive at de sier seg enige eller uenige. 

Anonymkode: 98c77...e84

• Liker 1
Skrevet

- «Ifølge x (xxxx), er/vil....«

- «En studie gjennomført av x i xxxx tyder på/viser....«  Her man drøfte videre med feks. «X (xxxx) fant derimot...»  eller underbygge med «x (xxxx) fant tilsvarende resultater i en studie av xxxx, som underbygger denne teorien» 

Anonymkode: 517a6...d0e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...