Gå til innhold

Fordeler med å gifte seg?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har mer å mer tenkt på at vi skal gifte oss, men jeg ønsker ikke noe bryllup med hele familien, stor fest og full pakke. 
Det kommer til å bli mye dårlig stemning hvis vi gifter oss uten å invitere nærmeste familie. Føler det setter en stopper for meg. Jeg vil gifte meg litt av praktiske årsaker, men selvfølgelig også fordi jeg elsker mannen min. Vil bare ikke gjøre noe big deal utav det :( 

Anonymkode: 8173c...fa4

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er et helt ok valg, familien din må respektere det. Du kan ha en privat seremoni og bare invitere til en middag etterpå.

Anonymkode: bb542...d8a

• Liker 1
Skrevet

Vi gjorde dette. Giftet oss på tinghuset og gikk ut og spiste middag på restaurant med familiene våre samme dag. Dagen etter hadde vi en fest (ikke bryllupsfest) med venner. Foreldrene mine liker ikke alkohol, så det måtte bli sånn.

Anonymkode: dc4c1...2db

Skrevet

Det eneste sikre, uansett om det er bryllup, dåp eller konfirmasjon. Er at mange har ekstreme meninger, og liker å bjeffe litt. Bare se på idiotien i "Lapskaus-tråden". 

Selv stakk jeg til utlandet, og informerte i etterkant, for å slippe gnål i forkant. Da slapp man måneder der de prøvde å påvirke. Mye enklere å svare "men nå er vi gift, hva mener du vi skal gjøre, skille oss og gifte oss på nytt?" 

Anonymkode: 520bd...946

• Liker 1
Skrevet

Vi inviterte kun de nærmeste (15 stk), besteforeldre, foreldre og søsken, vielsen + middag. Deretter hjem og slappe av

Anonymkode: cbd04...6e5

• Liker 2
Skrevet
On 9/4/2020 at 10:35 AM, AnonymBruker said:

Har mer å mer tenkt på at vi skal gifte oss, men jeg ønsker ikke noe bryllup med hele familien, stor fest og full pakke. 
Det kommer til å bli mye dårlig stemning hvis vi gifter oss uten å invitere nærmeste familie. Føler det setter en stopper for meg. Jeg vil gifte meg litt av praktiske årsaker, men selvfølgelig også fordi jeg elsker mannen min. Vil bare ikke gjøre noe big deal utav det :( 

Anonymkode: 8173c...fa4

Er situasjonen sånn at folk faktisk truer med å bli sure/sinte hvis det ikke blir bryllup? I så fall vil jeg virkelig råde deg til å sette foten ned nå, og ikke lære dem at de kan manipulere deg på den måte. 

Anonymkode: e3525...621

• Liker 2
  • 3 måneder senere...
Skrevet

dersom familien deres blir Irriterte bare på grunn av noe sånn, så sier vel dette mye mer om DEM enn det sier om deg altså!             

Anonymkode: 4ea64...69d

Skrevet

Sannsynligheten er stor for at gifte folk skiller seg. Derfor bør du ikke gifte. Når du kommer til å skille deg, da kommer du til å angre!

Anonymkode: b18c4...bae

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Sannsynligheten er stor for at gifte folk skiller seg. Derfor bør du ikke gifte. Når du kommer til å skille deg, da kommer du til å angre!

Oddsene er verre for de som ikke gifter seg, og bare er samboere. De er også dårligere stilt mens de er samboere. 

Mange bruker skilsmissestatistikken som argument mot ekteskap, men det er bakvendt. De som har valgt å ikke gifte seg, har enda lavere terskel for brudd. Og går glipp av mange rettigheter.

Anonymkode: bb542...d8a

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det der var en veldig enkel logikk som ikke alltid har rot i virkeligheten.

Selv om jeg er skilt så angrer jeg ikke, hvorfor tror du alle gjør det? Jeg giftet meg i beste tro med eksen, hadde vært sammen i over 10 år. Etter bryllupet endret han seg og begynte å mishandle meg. Jeg ble skilt, og det er selvsagt dumt, men jeg kunne ikke gjort noe annerledes og jeg går ikke rundt og angrer på at jeg har levd, på godt og vondt. Jeg er stolt over at jeg kom meg unna en skummel situasjon, det eneste dumme med det var hvor mye mer komplisert det er å skille seg enn å bare gå som samboer. Jeg angrer ikke på over 10 år av livet mitt, jeg har gått videre.

Jeg skal gifte meg igjen  jeg, det var ikke ekteskapet i seg selv det var noe galt med, det var eksen som var sprø.

Anonymkode: 6746d...733

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Først: Gifte har lavere sannsynlighet for å gå fra hverandre enn samboere. 

Så: hvis man skiller seg så er man ekstra glad for at man var gift og ikke samboere, siden det er bedre regler for skilsmisse enn når det er slutt med en samboer. 

Anonymkode: 265d0...814

Skrevet

Største fordel ved å gifte seg er at dere arver hverandre.  Du risikerer ikke at det er foreldrene hans som arver om han dør.  Og vice versa.  Videre er jussen ved evt. brudd også mer avklart enn om dere bare er samboere uten avtale.  

Du skriver at familiene deres vil bli skuffet om dere ikke gifter dere tradisjonelt.  Men om dere forklarer at dere ønsker det på annen måte og alene, så vil jeg gjette at de forstår og respekterer.    

Skrevet
Zienna skrev (9 timer siden):

Største fordel ved å gifte seg er at dere arver hverandre.  Du risikerer ikke at det er foreldrene hans som arver om han dør.  Og vice versa.  Videre er jussen ved evt. brudd også mer avklart enn om dere bare er samboere uten avtale.  

Du skriver at familiene deres vil bli skuffet om dere ikke gifter dere tradisjonelt.  Men om dere forklarer at dere ønsker det på annen måte og alene, så vil jeg gjette at de forstår og respekterer.    

Det stemmer ikke. Jeg er gift, barnløs, og med det ville mine foreldre arvet 50% av mitt om vi ikke hadde testamente. Så testamente er noe man må ha, med eller uten ektefelle, med eller uten barn. 

• Liker 1
  • 2 uker senere...
Skrevet

Nylig fordel - koronareglene for ektefeller som er statsborgere i to forskjellige land. Er man gift, så kan man gå i karantene sammen i ektefellens bolig. Er man forlovet eller bare kjæreste, så må den som ikke er registrert i Norge, enten på karantenehotell eller en annen isolert plass. Så jo, det er fortsatt statlig forskjellsbehandling av gifte og ikke gifte.

Det samme gjelder arv. De som er gift, arver hverandre automatisk (pliktdel), samboere arver ingenting. Fordeling av eiendeler ved brudd - hvis man er samboer, må man bevise med kvitteringer osv hva man har kjøpt i løpet av samlivet. Er man gift, blir alt delt på to automatisk. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 8.12.2020 den 7.00):

Det stemmer ikke. Jeg er gift, barnløs, og med det ville mine foreldre arvet 50% av mitt om vi ikke hadde testamente. Så testamente er noe man må ha, med eller uten ektefelle, med eller uten barn. 

Ektefeller har krav på minstearv utenom testamente på 1/4 av all formue til ektefellen, og minst 4G, hvis dette er større enn 1/4 av formuen. Minstearven har prioritet FØR pliktdelsarv til livsarvinger, for eksempel barn. Samboere arver ikke en eneste krone uten testamente. 

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...