AnonymBruker Skrevet 4. september 2020 #1 Skrevet 4. september 2020 Ser mange her mener at foreldre ikke kan kreve at besteforeldrene passer unger for "det er dere som har valgt å få barn". Og ja. Til syvende og sist var det vi som valgte det. Men før det hadde vi levd 10 år med "det hadde vært fint med barnebarn. Skal dere ikke snart få barn?". På et tidspunkt sa jeg at jeg ville vente 7 år. Da fikk jeg beskjed om at 5 år holdt. Kunne ikke vente så lenge. Det har vært hint om barnebarn, og det har vært sagt ganske direkte at "vi vil ha barnebarn". Må ærlig innrømme at da føler jeg faktisk at jeg kan kreve at de skal passe innimellom. Vi bor 7 timer unna, så det er ikke hyppig pass akkurat. Hvordan er det urimelig å forvente at de skal gjøre en innsats når de selv har mast og mast og mast i åresvis? Anonymkode: c8a52...cc5 1
AnonymBruker Skrevet 4. september 2020 #2 Skrevet 4. september 2020 Jeg synes ikke det er urimelig. Man kan selvsagt ikke kreve det, men å forvente det, og bli skuffet om det ikke skjer, er absolutt lov. Å forvente noe er ikke det samme som å være storkrevende. Jeg forventer å få både julegave og bursdagsgave fra mine foreldre. Jeg har fått det hvert år i 40 år, det hadde vært veldig merkelig om jeg ikke skulle gå ut i fra at jeg får i år også? Mao forventer jeg det. Jeg går ut i fra, altså forventer, også at de passer litt barn når vi er sammen. Så langt har det aldri skjedd at de ikke har gjort det. De hentet f.eks. stort sett i barnehagen når de var på besøk mens barnet fortsatt gikk i barnehage. Sto opp med henne i helgene. Tok henne med ut en tur så vi kunne slappe av, eller passet henne så vi kunne stikke ut en tur. I begynnelsen forventet jeg at svigers gjorde det samme. Men der innså jeg fort at jeg måtte forandre forventningen min. Der forventer jeg at de er sammen med barnet; spiller spill, pusler, bygger lego, men at en av oss foreldrene er der og har «ansvaret». Så null avlastning for meg og mannen, men fortsatt kvalitetstid med besteforeldre for barnet. De er fine mennesker, men har for dårlig helse til å tørre ansvaret med å være barnevakt. Ingen av besteforeldrene bor i nærheten, så det er ikke snakk om barnevakt i det daglige. Men stemoren min har f.eks. flydd tvers over landet (på egen regning) for å passe barnet så jeg kunne dra på en konsert. Det er ikke noe jeg forventer, det er en positiv overraskelse at noen tilbyr seg å gjøre. Min mor var den som maste mest om barnebarn, men min far og faktisk stemor har overraskende vært like flink å stille opp som barnevakter. Altså, de gjør det alle tre, ikke at min mor gjør det for lite. Men hun var den som maste innbitt i mange år. Anonymkode: 1313a...c61
AnonymBruker Skrevet 4. september 2020 #3 Skrevet 4. september 2020 Men dere fikk vel barn for deres egen skyld og ikke fordi foreldrene deres presset dere? Anonymkode: a9b8d...02e
AnonymBruker Skrevet 4. september 2020 #4 Skrevet 4. september 2020 7 minutter siden, AnonymBruker said: Men dere fikk vel barn for deres egen skyld og ikke fordi foreldrene deres presset dere? Anonymkode: a9b8d...02e Les en gang til. Anonymkode: c8a52...cc5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå