AnonymBruker Skrevet 4. september 2020 #1 Skrevet 4. september 2020 Hva forventer du av en 9-åring, hjemme/ute? Av rutiner hjemme (tannpuss, dobesøk, husarbeid, rydding, etc.) og generelt (være lydig, hjelpsom, ta ansvar). Jeg sliter med flere ting når det gjelder min 9-åring, og mye av det kommer nok av forandringer og at vi ikke har kommet inn i de nye rutinene enda. Vi flyttet til nytt sted i mai, byttet skole og i tillegg har jeg også begynt på skole/jobb hver dag nå. Det gjør at jeg forventer litt mer av h*n nå, enn før, for at vi skal få en enklere hverdag. Jeg ordner med frokost/matboks på morgenen, men forventer at h*n klarer resten selv, innen en rimelig tid. Barnet er veldig treg til tider, med alt som skal gjøres, det finnes ikke ett gram av stress i den kroppen.. Og dette er ett problem på skole osv også, at ting tar så lang tid. Jeg forventer: At h*n skal gjøre ting på badet selv. Realiteten: Klarer å dusje selv, men tar lang tid. Klarer å tørke seg selv etter do, men ønsker hjelp, fordi h*n føler at det ikke blir gjort ordentlig. Må ellers mase og sørge for at tannpuss, ta på klær osv. blir gjort raskt. Dusj/tannpuss blir ikke gjort, uten at jeg må minne på. Jeg forventer: At h*n rydder opp etter seg her hjemme og holder rommet sitt i orden. Etterhvert ønsker jeg også hjelp til enkelt husarbeid. Realiteten: Gjør lite, uten at jeg må si fra. Barnet ønsker nå å tjene penger på å hjelpe til med husarbeid, men jeg kjenner at 'hvorfor skal jeg betale penger for en halvgjort jobb, som jeg mest sannsynlig må gjøre om igjen'? H*n klarer å støvsuge, men that's pretty much it. Kan ikke ta ut av vaskemaskinen, fordi h*n tør ikke gå ned i kjelleren, selv om det hadde vært til stor hjelp for meg. Så da står vi igjen med støvsuging og ta ut søpla🙈 Hva/hvor mye gjør deres barn på samme alder? Anonymkode: c8fd2...85b
AnonymBruker Skrevet 4. september 2020 #2 Skrevet 4. september 2020 Her er det akkurat som hos dere. Det løsna i 11-års-alderen for vår eldste, så regner med niåringen også kommer dit med tid og stunder. Anonymkode: 75a2c...b06 3
AnonymBruker Skrevet 4. september 2020 #3 Skrevet 4. september 2020 Min er straks sju. Jeg må vekke henne på morgenen, og minne henne på å finne seg klær (ellers tar det laaang tid). Må minne henne på å gå på badet og vaske seg og pusse tenner og gå på do, hvis hun skal rekke det før skolebussen går. Men hun ordner seg selv når jeg har mint henne på det (mast 😛). Hun liker å lage sin egen niste, men trenger av og til hjelp. Hun kan dusje selv, men trenger hjelp til å vaske håret, og foretrekker hjelp til å tørke seg, men klarer det selv om hun må. Hun vil helst børste håret selv, men klarer ikke å få ut flokene i «underhåret» hvis det har klart å tove seg. Min har ansvar for å ta kassekatta og å plukke opp bæsj etter hunden i hagen hver dag. Gå ut med søpla er for tungt, lokket på søppeldunken er for høyt til at hun klarer. lempe oppi en full søppelpose. Hun dekker stort sett på bordet, hun er den flinkeste i familien til å lage et fint og koselig bord. Hun er håpløs på å strø klær overalt (skifter gjerne flere ganger om dagen), men er veldig flink til å rydde opp etter seg når hun har lekt, tegnet, malt etc. Når vi er i stallen har hun ansvar for å blande kraftforet til hesten, og å passe på hunden. Hun går også korte turer med hunden (liten mild hun på ca 10-12 kilo) Å hjelpe til med matlaging har sklidd litt ut siden sommeren, med at hun ikke hadde lyst og det er jo kjappere og enklere å gjøre det selv. Men i utgangspunktet forventer jeg at hun hjelper til med middagen, med ting som å skrelle grønnsaker, skjære opp, røre. Og prøvesmake, det er jo en del av kokkejobben ☺️ Anonymkode: 89ad5...598 2
AnonymBruker Skrevet 4. september 2020 #4 Skrevet 4. september 2020 Høres ut som en helt normal 9-åring 🤭 Har selv en 9-åring og hen må fotfølges hvis noe skal bli gjort, finnes unntak, men er sånn i stor grad. Anonymkode: 4bee1...251 4
AnonymBruker Skrevet 4. september 2020 #5 Skrevet 4. september 2020 Våre forventninger til 10 åringen, er at han står opp når han får beskjed, hjelper til å rydde rommet sitt (Skulle gjerne gitt hele ansvaret, men ser at det ikke ville gått.), rydder opp etter seg etter måltider og setter inn i oppvaskmaskin, pusser tenner, kler på seg selv, tørker seg på do og kan dusje selv. Kan også bidra med å gå på butikken eller gå ut med søpla. De aller fleste av disse tingene må vi fortelle at skal gjøres. HVER ENESTE GANG, hvertfall nesten. Tannpuss på kvelden og tørke seg på do er ganske automatisert. Det samme med å kle på seg selv. (Men krever ofte at vi finner frem klærne.) Vi har en som er eldre, og vet at dette går seg til i løpet av noen år. Da kommer behovet for privatliv og det å klare seg selv. Jeg gjetter at det du sliter med er at det nå er en helt ny hverdag for dere, og at du PLUTSELIG forventer veldig mye mer enn før. Da kommer det til å ta litt tid før dette henter seg inn. Anonymkode: ab513...a7d 1
AnonymBruker Skrevet 4. september 2020 #6 Skrevet 4. september 2020 Har ei på 7 år. Vekker henne på morningen, hun ordner seg selv. Kamme hår og tørke seg selv etter dobesøk gjør hun selv. Jobber i bhg, å dette med å tørke seg selv bør de kunne når de er 9 år! Klær er lagt fram kvelden før, så det er klart. Bruker litt tid, men det er lagt inn i tidsskjemaet. Jeg smører mat. Hun kommer hjem nesten samtidig med oss, hender av og til at hun er hjemme alene 5-10 minutter. Hjelper til å dekke bordet, men ellers har hun ikke noe faste oppgaver enda utover det å holde rommet sitt ryddig. Litt vanskelig med ryddingen, hun elsker å skifte klær og slenger de både her og der. Dusje gjør hun også selv. De har både gym og basseng på skolen, så dette er noe hun nå må kunne. Får selvsagt hjelp om hun trenger det, men vi øver på at hun skal klare det meste selv. Anonymkode: e410c...9b1 1
AnonymBruker Skrevet 4. september 2020 #7 Skrevet 4. september 2020 Du høres ikke veldig glad ut i barnet ditt. Anonymkode: 05c4c...a83 1
AnonymBruker Skrevet 4. september 2020 #8 Skrevet 4. september 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du høres ikke veldig glad ut i barnet ditt. Anonymkode: 05c4c...a83 Man er da glad i barnet sitt selv om man til tider blir frustrert over det. Anonymkode: f4e89...832 3
Nerine_ Skrevet 4. september 2020 #9 Skrevet 4. september 2020 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du høres ikke veldig glad ut i barnet ditt. Anonymkode: 05c4c...a83 Hvordan begrunner du den kommentaren? Det er faktisk foreldrenes oppgave å få barna våre selvstendige, og at de mestrer dagligdagse gjøremål. 4
Gjest Sugar Plum Fairy Skrevet 4. september 2020 #10 Skrevet 4. september 2020 Her gjør 9-åringen det meste selv, inkl. å gå på do/tørke seg og dusje. Ordner håret selv osv. Men må minnes på alt! Hver dag, hver morgen og hver kveld. Rydder av etter måltid og gjør de husarbeidsoppgavene vi ber om - men gjør ingenting uten at vi spør.
AnonymBruker Skrevet 4. september 2020 #11 Skrevet 4. september 2020 Min 10-åring klarer alt av personlig pleie osv. selv, men må minnes på det meste. Det er bare sånn unger flest er i den alderen. 12-åringen har begynt å gjøre mer uoppfordra (dusje, pusse tenner, rydde etter seg) det siste året. Ungene mine gjør husarbeid innimellom, selv om jeg hadde gjort det bedre selv, så synes jeg det er viktig å lære dem å bidra. De tar ut av oppvaskmaskinen, går ut med søpla og støvsuger + rydder egne rom. Anonymkode: 2c872...120
AnonymBruker Skrevet 4. september 2020 #12 Skrevet 4. september 2020 Det høres veldig normalt ut. Min 10-åring er god på tannpuss og sette tallerken i oppvaskmaskin. Dette er de to tingene han gjør uten å måtte få beskjed om det! Påkledning går egentlig greit, hvis man er typen som synes det er innafor at ungen har pysjen på under klærne... Eller dropper å ta på seg truse 🙈 Det hender også at han glemmer sokker, eller kommer tassende fra skolen med inneskoene på. Tørking etter dobesøk sliter vi med enda! Han er så opptatt med å tenke på andre ting at han ikke sjekker om han faktisk er ferdig. Dusjing går fint, men aldri på eget initiativ. Han kan gjerne gå ut med søpla eller gå på butikken, men støvsuging ville ha utløst et hysterisk anfall. Alle barn er forskjellig, men ja, jeg håper virkelig at ting lander litt snart. Anonymkode: 65da6...8cd 2
AnonymBruker Skrevet 4. september 2020 #13 Skrevet 4. september 2020 Høres helt normalt ut. Gutt på 9år her. Han låser seg ut alene på morgenen, jeg går på jobb ca halv time før han går. Jeg har satt tidsstyring på stuelyset (en boks som settes mellom støpsel og stikkontakt) så lyses i stuen der han ofte sitter slår seg av når han skal gå og har satt på alarm som piper på iPaden. Da må han gå. Det jeg forventer av han da er at han går når han skal, tar på riktig sko/jakke etter vær, tar med sekken, lukker og låser døren. Han får iPad kun siste halvtime før han går, likt som jeg går. Før det skal han ha kledd på seg, pusset tenner, vært på do, spist frokost. Dette gjør han selv nå. Det viktige for å få effektivitet og at han ikke skal surre bort tid på morgenen her er at han vet hva som skjer og det samme skjer hver dag. De første dagene var det gjeting og masing. Nå går det av seg selv. Trusselen er at jeg setter på tidssperre (foreldrekontroll) så han ikke får iPaden siste halvtimen før han går. Anonymkode: 5572d...db5
AnonymBruker Skrevet 4. september 2020 #14 Skrevet 4. september 2020 Min 9-åring er helt lik, bortsett fra at tannpuss på kvelden er automatisert, men på morgenen må han minnes på det, gjerne flere ganger. Kjenner meg veldig igjen i resten, spesielt det med tempo. 😛 Anonymkode: 87cf0...194 1
^^Belle^^ Skrevet 4. september 2020 #15 Skrevet 4. september 2020 Vår på 9 er relativt selvstyrt når det gjelder det meste. Hun dusjer, går på do, pusser tenner, kler på seg, smører kvelds osv. uten at jeg må be henne om det. Hun har også ansvar for at hun og 7-åringen kommer seg ut døren om morgenen (er en times tid alene). Når det gjelder rydding, å gjøre lekser og slike ting må det mases mer. Men hun har ansvar for rydding av eget rom (som regel lørdager, for da får ungene ''belønning'' i form av lørdagsgodt ), og å hjelpe til med andre huslige sysler. Å ta tallerkenen til kjøkkenet når vi er ferdige å spise går automatisk, men å sette inn i oppvaskmaskinen må det mases på.
AnonymBruker Skrevet 4. september 2020 #16 Skrevet 4. september 2020 Snart 9-åringen (gutt) dusjer hver morgen, etter trening og i blant på kvelden da han elsker å dusje, går på do, tørker seg selv, vasker hender, pusser tenner morgen/kveld uten og minnes på dette. (alt dette gjør snart 5-åringen også). Begge er veldig opptatt av personlig hygiene samt at både jeg og far dusjer minst 1 gang om dagen så vi har tatt barna med i dusjen fra de var små. Han skifter på sengen, tar ut av oppvaskemaskinen o.l, men må da minnes på det. Anonymkode: b524b...ce8
AnonymBruker Skrevet 4. september 2020 #17 Skrevet 4. september 2020 Jeg har en 8 åring. Her pusser han tenner på morgenen (ved påminnelse), men om kvelden tar vi det og dette pga at tannlegen har sagt at til de er 12 år så er det greit å passe på at de gjør det ordentlig. Dusjing, tørking, finne frem klær og kle på seg gjør han selv, han har svømming på skolen så han er nødt til å klare det selv. På do er han også selvstendig. Han rydder av etter seg når vi har spist, men sjeldent inn i oppvaskmaskin. Han holder rommet sitt ryddig. Men kan be om hjelp hvis det et litt mye å rydde. Om morgenen står han opp når vekkerklokka ringer, jeg gjør klar matpakker og frokost, men han må påminnes når han må gå og kle på seg for å gå på skolen. Jeg drar aldri før han, så dette er nok jeg slapp til å få inn rutiner på også. Men han låser seg inn og er alene etter skolen noen dager i uka. Husarbeid er det så som så med, han rydder og støvsuger når jeg ber han om det. Og putter klær i skittentøyskurven (vrengt selvfølgelig). Anonymkode: 41160...89a
AnonymBruker Skrevet 4. september 2020 #18 Skrevet 4. september 2020 Vi trenger ikke minne 7- og 9-åringen på noe som helst. De står opp selv, lager sine egne matpakker, går på skolen i tide, dusjer uten at noen trenger fortelle dem det, finner sine egne klær, passer på egen leggetid osv. Han på 7 har riktignok satt mobilen sin på alarm til klokken 19.30, da vet han at han har en halvtime til kveldsmat og tannpuss. De vet at rommene skal være helt ryddige hver søndag og har faste plikter som står på en liste på kjøkkenet. Leksene gjøres når de kommer fra skolen/SFO, og er det noe av det som er vanskelig, så lar de det ligge til en av de voksne er hjemme. Anonymkode: b1289...e1d
AnonymBruker Skrevet 4. september 2020 #19 Skrevet 4. september 2020 33 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vi trenger ikke minne 7- og 9-åringen på noe som helst. De står opp selv, lager sine egne matpakker, går på skolen i tide, dusjer uten at noen trenger fortelle dem det, finner sine egne klær, passer på egen leggetid osv. Han på 7 har riktignok satt mobilen sin på alarm til klokken 19.30, da vet han at han har en halvtime til kveldsmat og tannpuss. De vet at rommene skal være helt ryddige hver søndag og har faste plikter som står på en liste på kjøkkenet. Leksene gjøres når de kommer fra skolen/SFO, og er det noe av det som er vanskelig, så lar de det ligge til en av de voksne er hjemme. Anonymkode: b1289...e1d For noen vidunderbarn!👏 Anonymkode: c8fd2...85b
Nettmamma85 Skrevet 4. september 2020 #20 Skrevet 4. september 2020 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Vi trenger ikke minne 7- og 9-åringen på noe som helst. De står opp selv, lager sine egne matpakker, går på skolen i tide, dusjer uten at noen trenger fortelle dem det, finner sine egne klær, passer på egen leggetid osv. Han på 7 har riktignok satt mobilen sin på alarm til klokken 19.30, da vet han at han har en halvtime til kveldsmat og tannpuss. De vet at rommene skal være helt ryddige hver søndag og har faste plikter som står på en liste på kjøkkenet. Leksene gjøres når de kommer fra skolen/SFO, og er det noe av det som er vanskelig, så lar de det ligge til en av de voksne er hjemme. Anonymkode: b1289...e1d 3 timer siden, AnonymBruker skrev: For noen vidunderbarn!👏 Anonymkode: c8fd2...85b Ja 😅 Er dette sant? 🙈
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå