Gå til innhold

Vurderer å anmelde mor etter foreldremøte i bhg

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

https://www.nrk.no/nordland/moskenes-kommune-vurderer-anmeldelse-etter-foreldremote-i-sorvagen-barnehage-i-lofoten-1.15145160

Litt vanskelig å være sikker på hva som har skjedd her men det ser ut til at en mor har spilt inn lyd fra et foreldremøte for å kunne gi til faren til barnet som ikke fikk lov til å bli med på møtet. Kommunen vil nå politianmelde henne. 

I tillegg er det noen som mener at barna er delt i grupper basert på nasjonalitet/etnisitet/språk (som avvises av barnehagens leder). 

Hva synes dere? 

Endret av solmåneogstjerner
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Prøve å lese men skjønte ingenting🤯 For en merkelig situasjon. Jeg skjønner ikke hvem anmelder hvem? 

• Liker 11
Skrevet
1 minutt siden, Humle Brumle skrev:

Prøve å lese men skjønte ingenting🤯 For en merkelig situasjon. Jeg skjønner ikke hvem anmelder hvem? 

Det står i andre setning i ingressen. 

Sitat

Kommunedirektøren vurderer å anmelde en forelder for å ha gjort opptak av deler av møtet.

Anonymkode: c8cab...9bd

• Liker 4
Skrevet

Et sted må grensen gå. Skal det være fritt fram for å filme og ta opp andre når man vil? Det er på tide at norsk rettsvesen tar stilling til hvor grensen går. 
Det andre er at det hele høres veldig uskyldig ut. Men at informasjon om enkeltbarn kan ha framkommet på opptaket- det er selvsagt ikke greit, og tvinger skolen til å ta grep. 

Anonymkode: ebfee...f39

• Liker 37
Skrevet

Jeg tenker at her er det iallfall noe som ikke stemmer og det virker som om barnehagen vil ta vekk fokuset fra det som er "problemet" og over på hun som tok lydoptak. Jeg hadde heller ikke vært happy om barnet mitt ble plassert i en setting der han ble en av få norskspråklige. Uten at man må skal bli stemplet som rasist av den grunn. Man må dele alle opp jevnt fordelt etter alder og språk .

Vi hadde et lignende problem i vår barnehage, da hadde vi 5 av 25 som pratet mer polsk enn norsk, de barna forholdt seg ikke til de andre barna og pratet sitt språk og overså voksnes forsøk på å "dele" de opp, for barna lærte jo verken språk eller andre ting. Det endte opp med at de ble delt opp til andre avdelinger, fordel med stor barnehage.

• Liker 20
Skrevet

Men hvorfor gjorde de opptak?

• Liker 1
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Et sted må grensen gå. Skal det være fritt fram for å filme og ta opp andre når man vil? Det er på tide at norsk rettsvesen tar stilling til hvor grensen går. 
Det andre er at det hele høres veldig uskyldig ut. Men at informasjon om enkeltbarn kan ha framkommet på opptaket- det er selvsagt ikke greit, og tvinger skolen til å ta grep. 

Dette er et foreldremøte med flere foreldre i en barnehage slik jeg leser det. Hvis man som forelder står og oppgir sensitive opplysninger i en slik setting som jeg tenker er "offentlig" så er det en risk man tar.

• Liker 15
Skrevet

For at de hjemme skulle få med seg samtalen, slik jeg leser det... Det jeg stusser på er hvordan det ble funnet ut at man har gjort opptak..

• Liker 6
Skrevet

Nå er det ikke sikkert at det ble tatt opptak heller da. Moren har vel sagt at hun ringte mannen og at han fulgte med via telefonlinja. 

Anonymkode: c8cab...9bd

• Liker 4
Skrevet

Ja, det er vel brudd på taushetsplikt, men vet ikke om andre foreldre har det? De har vel strengt tatt ikke det. Men barnehagen må jo ha gjort noe hvis foreldre tar opp foreldresamtaler av en eller annen grun.

Skrevet
2 minutter siden, Humle Brumle skrev:

Slik jeg forsto det: mor tok opptak for å spille av for far, da det kun var lov til å ha en forelder der (pga corona). 

• Liker 5
Skrevet
1 minutt siden, FrøkenMånestråle skrev:

Jeg tenker at her er det iallfall noe som ikke stemmer og det virker som om barnehagen vil ta vekk fokuset fra det som er "problemet" og over på hun som tok lydoptak. Jeg hadde heller ikke vært happy om barnet mitt ble plassert i en setting der han ble en av få norskspråklige. Uten at man må skal bli stemplet som rasist av den grunn. Man må dele alle opp jevnt fordelt etter alder og språk .

Vi hadde et lignende problem i vår barnehage, da hadde vi 5 av 25 som pratet mer polsk enn norsk, de barna forholdt seg ikke til de andre barna og pratet sitt språk og overså voksnes forsøk på å "dele" de opp, for barna lærte jo verken språk eller andre ting. Det endte opp med at de ble delt opp til andre avdelinger, fordel med stor barnehage.

Her var det fuuuuult av holdninger. «Barna overså de voksnes forsøk». Tuller du? Mener du at 5 3-4-5-åringer var istand til å gjøre opprør mot hvilken grupper de ble satt i? Det sier virkelig mest om mangel på autoritet hos de ansatte, om det stemmer da... hvis det ikke er bare atter et nytt forsøk på å stemple. «Er ikke rasist, men..,». Hørt det før. 

• Liker 11
Skrevet
1 minutt siden, FrøkenMånestråle skrev:

For at de hjemme skulle få med seg samtalen, slik jeg leser det... Det jeg stusser på er hvordan det ble funnet ut at man har gjort opptak..

Oja, ja men det gir jo mening. Men høres litt mye ut og da. Liksom foreldre elsker vel barna sine, men hvem gidder å høre på en foreldresamtale? Sikkert bare masse støy og litt nytting informasjon, som heller den andre parten kunne forklart muntlig.

• Liker 6
Skrevet
Akkurat nå, Humle Brumle skrev:

Ja, det er vel brudd på taushetsplikt, men vet ikke om andre foreldre har det? De har vel strengt tatt ikke det. Men barnehagen må jo ha gjort noe hvis foreldre tar opp foreldresamtaler av en eller annen grun.

Ikke foreldresamtale (som selvsagt ville inneholde sensitive opplysninger), men foreldremøte. Altså med alle de andre foreldrene. Da bør det ikke komme opp særlig sensitive ting. 

Det er kun de ansatte i bhg som har taushetsplikt, ikke foreldrene. 

• Liker 11
Skrevet

Foreldre har ikke taushetsplikt.

Det skal ikke bli tatt opp noe taushetsbelagt på et foreldremøte, det skal kun tas opp i lukkede møter hvor kun de involverte er tilstede.

Anonymkode: cb272...eb5

• Liker 20
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Her var det fuuuuult av holdninger. «Barna overså de voksnes forsøk». Tuller du? Mener du at 5 3-4-5-åringer var istand til å gjøre opprør mot hvilken grupper de ble satt i? Det sier virkelig mest om mangel på autoritet hos de ansatte, om det stemmer da... hvis det ikke er bare atter et nytt forsøk på å stemple. «Er ikke rasist, men..,». Hørt det før. 

Herlighet, at 5 åringer som prater samme språk og er av samme kjønn samles er jo i utgangspunktet ikke et problem, men i en barnehagesetting så blir det jo det når de ansatte ikke kommer innpå de. Dette var jo barn som skulle lære norsk for å komme seg inn i den norske skolen. De gjorde ikke opprør, de bare var med hverandre.. 

• Liker 12
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Foreldre har ikke taushetsplikt.

Det skal ikke bli tatt opp noe taushetsbelagt på et foreldremøte, det skal kun tas opp i lukkede møter hvor kun de involverte er tilstede.

Anonymkode: cb272...eb5

Men på hvilket grunnlag anmelder de foreldrene som tok opp da? Er det ulovlig? Høres ut som en overreaksjon.

• Liker 5
Skrevet

Oja, ja men det gir jo mening. Men høres litt mye ut og da. Liksom foreldre elsker vel barna sine, men hvem gidder å høre på en foreldresamtale? Sikkert bare masse støy og litt nytting informasjon, som heller den andre parten kunne forklart muntlig.

Sannsynligvis har det noe med det at de følte seg diskriminert eller forskjellsbehandlet. Og hun ville vel da dokumentere det og få støtte av mannen. 

(?)

• Liker 1
Skrevet

Enig, kunne like gjerne bare fortalt hva som skjedde på møtet å sitte å høre på et utydelig opptak kan ikke være all verdens. Men jeg tenker det ligger en større konflikt bak her enn lydopptaket. 

• Liker 3
Skrevet
Akkurat nå, Humle Brumle skrev:

Men på hvilket grunnlag anmelder de foreldrene som tok opp da? Er det ulovlig? Høres ut som en overreaksjon.

Jeg synes også det høres ut som en overreaksjon. Man har lov til å ta opp 'samtaler man selv deltar i'. 

• Liker 5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...