Gjest Optimo Skrevet 8. september 2020 #261 Skrevet 8. september 2020 12 minutter siden, AndreasBR skrev: Dette er allerede gjort. Se på f.eks rasismeparagrafen som begrenser tale/ytringer. Helt på jordet. Alle mennesker har rett til å bli respektert for den de er. Reinspikka rasisme er helt riktig å forby. I en ideell verden kan du si at det burde vært tillatt og at oppegående mennesker vil snu ryggen til det, men mennesker styres lett av følelser. Får du en dyktig nok taler med ekstreme holdninger bak mikrofonen så ender du i verste fall opp med en ny Hitler. Rasisme er uaktuelt. Ferdig.
Honey Dew Skrevet 9. september 2020 #262 Skrevet 9. september 2020 Brenning av bibel/koran er ikke ytringsfrihet. Det er hat. 2
Tiuren Skrevet 9. september 2020 #263 Skrevet 9. september 2020 30 minutter siden, Honey Dew said: Brenning av bibel/koran er ikke ytringsfrihet. Det er hat. Hat er en følelse, kan den forbys? 4
AndreasBR Skrevet 9. september 2020 #264 Skrevet 9. september 2020 18 timer siden, Guile skrev: Alle mennesker har rett til å bli respektert for den de er. Reinspikka rasisme er helt riktig å forby. I en ideell verden kan du si at det burde vært tillatt og at oppegående mennesker vil snu ryggen til det, men mennesker styres lett av følelser. Får du en dyktig nok taler med ekstreme holdninger bak mikrofonen så ender du i verste fall opp med en ny Hitler. Rasisme er uaktuelt. Ferdig. Nei. Du har INGEN rett på respekt. Absolutt ingen. Du har ingen rett til å kreve at andre liker deg, eller respekterer deg. Eller aksepterer deg. Rasismeparagrafen er innskrenking av ytringsfrihet basert på FØLELSER istedenfor fakta. Hvordan noe oppfatter noe er subjektivt. Dessuten skal man ha lov å si noe uansett om noen blir krenket av det. 3
Gjest Optimo Skrevet 9. september 2020 #265 Skrevet 9. september 2020 48 minutter siden, AndreasBR skrev: Nei. Du har INGEN rett på respekt. Absolutt ingen. Du har ingen rett til å kreve at andre liker deg, eller respekterer deg. Eller aksepterer deg. Rasismeparagrafen er innskrenking av ytringsfrihet basert på FØLELSER istedenfor fakta. Hvordan noe oppfatter noe er subjektivt. Dessuten skal man ha lov å si noe uansett om noen blir krenket av det. Du får tute så mye du vil. Du tar feil.
Buldre Skrevet 9. september 2020 #266 Skrevet 9. september 2020 3 timer siden, Honey Dew skrev: Brenning av bibel/koran er ikke ytringsfrihet. Det er hat. Nei. 1
CAPS LOCK Skrevet 9. september 2020 #267 Skrevet 9. september 2020 6 timer siden, Honey Dew skrev: Brenning av bibel/koran er ikke ytringsfrihet. Det er hat. Det er begge deler
AndreasBR Skrevet 9. september 2020 #268 Skrevet 9. september 2020 1 time siden, CAPS LOCK skrev: Det er begge deler Det er kun ytringsfrihet, ikke hat. 1
Tanuki Skrevet 10. september 2020 #269 Skrevet 10. september 2020 Jeg syns egentlig ikke noe om å brenne religiøse bøker bare fordi man vil provosere, men å reagere med vold og trussler er mye verre. 1
Example Skrevet 10. september 2020 Forfatter #270 Skrevet 10. september 2020 Brenning av bøker er en ytring på lik linje med annet. Det er en sterk måte å ta avstand mot noe. Samme er brann av andre symboler. Brann av flagg er jo også ganske vanlig taktikk i muslimske land. Vi har sett mange amerikanske, norske og danske flagg brenne der. 3
AndreasBR Skrevet 11. september 2020 #271 Skrevet 11. september 2020 19 timer siden, Tanuki skrev: Jeg syns egentlig ikke noe om å brenne religiøse bøker bare fordi man vil provosere, men å reagere med vold og trussler er mye verre. Hva er forskjellen mellom dette og at jeg f.eks sier noe jeg vet du klikker på ? Ingenting. Så lenge du klikker over å høre en mening du ikke liker, eller i dette tilfellet meninger de ikke liker, så må det fortsettes å gjøre. Den dagen jeg sier noe du ville reagert på og bare svarer "Jaja, sånn kan det gikk" og snur, da kan jeg slutte å si det/provosere.
Tanuki Skrevet 11. september 2020 #272 Skrevet 11. september 2020 4 hours ago, AndreasBR said: Hva er forskjellen mellom dette og at jeg f.eks sier noe jeg vet du klikker på ? Ingenting. Så lenge du klikker over å høre en mening du ikke liker, eller i dette tilfellet meninger de ikke liker, så må det fortsettes å gjøre. Den dagen jeg sier noe du ville reagert på og bare svarer "Jaja, sånn kan det gikk" og snur, da kan jeg slutte å si det/provosere. eh ok? ytringsfrihet går begge veier. jeg må ikke være enig med deg.
AndreasBR Skrevet 11. september 2020 #273 Skrevet 11. september 2020 33 minutter siden, Tanuki skrev: eh ok? ytringsfrihet går begge veier. jeg må ikke være enig med deg. Nei, selvfølgelig ikke. Har jeg påstått det noe sted?
HalldirV2 Skrevet 12. september 2020 #274 Skrevet 12. september 2020 På 8.9.2020 den 20.46, Minesveiper skrev: Her er en definisjon av trakassering: Trakassering er handlinger, unnlatelser eller ytringer som har som formål eller virkning å være krenkende, skremmende, fiendtlige, nedverdigende eller ydmykende. Jeg kjøper det ikke. Jeg tror ikke jurister ville brukt ordene "rakke ned på" i sine lovtekster. For meg virker det langt mer sannsynlig at ord eller formuleringer som uenig, motstride, si imot osv er brukt. Det er faktisk en betydelig forskjell på å bruke det sammenlignet med å formulere en setning hvor man skriver "å rakke ned på". Om de har ordlagt seg på den måten du skrev det så har du riktig. Selvfølgelig ville ikke jurister brukt ordene "rakke ned på", men det er hva loven i overført betydning innebærer. Det å krenke en religiøs tekst, er ikke det samme som og å krenke muslimer. Det er to vidt forskjellige ting. Muslimer kan la seg provosere, bli såret, osv, men de kan ikke hevde seg krenket i juridisk forstand. Her er forøvrig en god tekst, skrevet av Gule: https://www.aftenposten.no/meninger/debatt/i/Al22vx/koranbrenning-er-ikke-psykisk-vold 1
Gjest Minesveiper Skrevet 12. september 2020 #275 Skrevet 12. september 2020 (endret) 1 hour ago, HalldirV2 said: Selvfølgelig ville ikke jurister brukt ordene "rakke ned på", men det er hva loven i overført betydning innebærer. Ja, for meg ser dette ut som en subjektiv tolkning på samme måte som at min subjektive tolkning er at ytringsfriheten handler om at man skal kunne si imot, eller si seg uenig uten at det er noe gale i å gjøre nettopp det. 1 hour ago, HalldirV2 said: Det å krenke en religiøs tekst, er ikke det samme som og å krenke muslimer. Det er to vidt forskjellige ting. Muslimer kan la seg provosere, bli såret, osv, men de kan ikke hevde seg krenket i juridisk forstand. Jeg er enig i at man ikke krenker dem i juridisk forstand, men man krenker dem i den forstand at man sårer, vanærer, ydmyker dem osv ved å brenne koranen. Det gjør det ikke bedre at man vet på forhånd at det å brenne koranen gjør at de føler seg krenket, men man gjør det likevel fordi man skal absolutt skal demonstrere at man har ytringsfrihet. Det gjøres liksom bare på trass. Jeg er ellers med på dette at man ikke alltid kan ta hensyn til at noen blir krenket, men det går faktisk an å velge sine kamper her. Jeg forstår bare ikke hvorfor man absolutt må brenne koranen når man på en saklig måte kan si at jeg er ikke enig med det som står i koranen, og at man ikke er for flere av verdiene som fremmes i den. Helt unødvendig å bevisst gjøre handlinger som man vet fyrer opp den andre leiren når det faktisk ikke er nødvendig, og når det finnes bedre måter å kommunisere at man ikke er særlig begeistret for religionen. Det er rett og slett ren idioti, og det skaper bare større avstand mellom gruppene. Jeg ikke tilhenger av islam i det hele tatt, men jeg går ikke rundt og gjør handlinger som jeg vet krenker muslimer av den grunn. Endret 12. september 2020 av Minesveiper
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå