Drizzt Skrevet 6. september 2020 #221 Skrevet 6. september 2020 33 minutter siden, Heisann1234 skrev: Men nå som nesten hele verden har internett og sosiale medier, håper jeg det går mye fortere enn et par under år, faktisk mindre enn 50 år forhåpentligvis. Bare vestlige land er gode på å forhindre økt radikalisering innenfor sine land, men det er jeg ikke så sikker på enda. Mange muslimer som har forlatt religioen vet mer om hvor skadelig Islam er enn vestlige mennesker. Dessverre.. Jeg håper også det. Religion og stat for tett sammen er aldri bra. Det gir grobunn for ekstremisme og det har vi sett i kristendommens historie. Det ser vi i islams historie i dag. 33 minutter siden, T-Rex skrev: Man ser ikke tilsvarende mange steder i dag, men du verden hvor stor makt kristne ledere har hatt i vestlige stater gjennom tidene. Jeg er imidlertid enig med deg i at muslimske land, og Islam, ligger litt etter i utviklingen, sånn generelt. Kristendom og Islam er veldig like religioner, men sekulariseringen vi har vært gjennom i Vesten, har ikke nådd alle land. Det er det jeg skriver - islam henger etter og muslimske land i dag er der hvor Europa var for 500 år siden. Ironisk nok var Balkan under osmansk styre mens Vesten hadde Inkvisisjonen. Mørke tider og uten Internett og sosiale medier tok det nok sin tid for folk å våkne og se at det finnes et bedre alternativ der ute. 2
T-Rex Skrevet 6. september 2020 #222 Skrevet 6. september 2020 7 minutter siden, Drizzt said: Jeg håper også det. Religion og stat for tett sammen er aldri bra. Det gir grobunn for ekstremisme og det har vi sett i kristendommens historie. Det ser vi i islams historie i dag. Det er det jeg skriver - islam henger etter og muslimske land i dag er der hvor Europa var for 500 år siden. Ironisk nok var Balkan under osmansk styre mens Vesten hadde Inkvisisjonen. Mørke tider og uten Internett og sosiale medier tok det nok sin tid for folk å våkne og se at det finnes et bedre alternativ der ute. Religion er effektivt for å kontrollere uopplyste/uutdannete folk. Det er en grunn til at Al Quaida ødelegger skoler.
Anonymbruker3 Skrevet 6. september 2020 #223 Skrevet 6. september 2020 12 hours ago, bluedot said: Som eksempler har det bl.a nylig vært et par saker i nyhetene om noen prester som hører fortiden til kan en vel si. Meningene til de prestene er ikke mer forhistoriske enn nesten alle muslimers. Hvor mange kvinnelige imamer finnes det?
Griezzling Skrevet 6. september 2020 #224 Skrevet 6. september 2020 47 minutter siden, Drizzt skrev: Jeg håper også det. Religion og stat for tett sammen er aldri bra. Det gir grobunn for ekstremisme og det har vi sett i kristendommens historie. Det ser vi i islams historie i dag. Det er det jeg skriver - islam henger etter og muslimske land i dag er der hvor Europa var for 500 år siden. Ironisk nok var Balkan under osmansk styre mens Vesten hadde Inkvisisjonen. Mørke tider og uten Internett og sosiale medier tok det nok sin tid for folk å våkne og se at det finnes et bedre alternativ der ute. Det er ikke bare islam som henger etter, du feiler med å forstå at kristendom har lignende utfordringer, det kommer bare an på de ulike nasjonene og hvor mye de lar kristendom påvirke politisk. Her til lands har vi jo sett KrF sitt sanne ansikt flere ganger, hvor de tydelig vil overstyre kvinners rett over egen kropp, begrensning av alkoholsalg, begrensning på taxfree, sukkeravgifter. Vi ser også visjon Norge sine gjentatte forsøk på å tjene penger på religion, eksempelvis gjennom mirakelmedisin mot corona og gud vet hva. Homoterapeutene i menighetene er vel ikke ekstremt nok for deg? Hva med de ekstreme uttalelsene til Sylvi Listhaug? De er vel kanskje ikke så ekstreme, for det er befriende for deg å høre på? https://www.vg.no/nyheter/utenriks/i/opw1mK/mot-omstridt-abortlov-i-alabama "Senatet i den amerikanske delstaten Alabama stemte tirsdag for et forslag som i realiteten betyr et totalforbud mot abort – selv ved voldtekt og incest." Hqr du forresten hørt om Westboro Baptist Church? Utrolig hvor mye hat en religion kan produsere. Denne gjengen får SIAN til å fremstå som pusekatter. Jeg synes det er imponerende at folk klarer å bli såpass syke i hodet som denne gjengen. "Westboro Baptist Church (WBC) is an American church known for its use of inflammatory hate speech, especially against LGBT+ people, Catholics, Orthodox Christians, atheists, Muslims, Jews, Mormons, U.S. soldiers and politicians. Multiple sources describe it as a hate group." Disse folka er likevel ikke noen ting sammenlignet med den kristne majoriteten av landet som av alle personer støtter TRUMP. Så langt har kristendom kommet i dette livet at kristne kjerneverdier viser sin sanne farge. Det finnes utrolig mye sykt i kristendom, så mye intoleranse mot alt de nekter å forstå, så høy konsentrasjon av innavl og søskenkjærlighet...
Jolene Skrevet 6. september 2020 #225 Skrevet 6. september 2020 2 timer siden, T-Rex skrev: Det er en ytring på nivå med "bæsj, tiss, promp!" eller "kuk og fitte skal sammen sitte". Dette er ytringer normale, voksne folk ikke driver med. Men lovlig er det, og det bør det også være. Det kan så være, men det er fortsatt en lovlig ytring. Å begrense ytringer, tror jeg ikke fører noe godt med seg. 2
AndreasBR Skrevet 6. september 2020 #226 Skrevet 6. september 2020 2 timer siden, CAPS LOCK skrev: Hvorfor mener du at det er en dårlig sammenligning? Fordi det har ikke noe med hverandre å gjøre, det er ikke sammenlignbart på noen måte. Det du påstår er sånt 5 åringer holder på med, mens brenne eventyrboka er en nødvendig ytring når det medfører vold. Da må vi fortsette å brenne eventyrbøker. Det er ikke sammenlignbart med ord småbarn finner morsomt. 1
CAPS LOCK Skrevet 6. september 2020 #227 Skrevet 6. september 2020 2 timer siden, I Grosny skrev: Vi forårsaker iallfall død og elendighet for tusenvis eller flere millioner Syriske folk fordi "de stemmer på feil president". Det er ikke demokratiske valg i Syria. Syria er et forferdelig diktatur, hvor regimet myrder sin egen befolkning i hopetall, støttet av Iran og Russland
I Grosny Skrevet 6. september 2020 #228 Skrevet 6. september 2020 5 minutter siden, CAPS LOCK skrev: Det er ikke demokratiske valg i Syria. Syria er et forferdelig diktatur, hvor regimet myrder sin egen befolkning i hopetall, støttet av Iran og Russland Nå er det langt flere som dør som følge av Syrias fiender, enn de som blir drept Syria selv, iallfall hvis vi ser bort i fra terroristene. At vi liksom skal redde Syria fra onde Assad er bare prat som "rettferdiggjør" vesten, Israels, Tyrkias og araberlandenes ran av landet. Før kampanjen mot Syria så var forholdene millioner ganger bedre enn de er i dag, selv om en god del terrorister trolig ble utsatt for frykteligheter i fengslene.
jabx Skrevet 6. september 2020 #229 Skrevet 6. september 2020 På 4.9.2020 den 6.44, Example skrev: https://www.nettavisen.no/nyheter/islamsk-rad-vil-ikke-at-koranbrenning-skal-dekkes-av-ytringsfriheten/3424014333.html Man er med andre ord for ytringsfrihet, men ikke egentlig. Kun for de som støtter egne meninger. Bør man gjeninnføre blasfemiparagrafen? Eller skal man opphøye islam til en egen høyere instans som ikke kan tulles med? Er det ikke ille nok at islamkritikere skal risikere eget liv, eller skal staten aktivt gå inn å straffe mennesker for krenkelser av den hellige boken og deres profet? Ok, da må også hijab og burka forbys da begge er undertrykkende og hatefulle mot kvinner. 2
jabx Skrevet 6. september 2020 #230 Skrevet 6. september 2020 På 4.9.2020 den 13.48, Sam3 skrev: Poenget med ytringsfrihet er ikke at voksne får oppfører seg som småbarn i trassalder. Det er at man får utforske å diskutere saker slik at alle får et bedre samfunn. Mennesker - ikke ideologi. Et samfunn der det er forbudt å brenne en gjenstand er ikke et bra samfunn. 4
Drizzt Skrevet 6. september 2020 #231 Skrevet 6. september 2020 @Griezzling, det er åpenbart vanskelig for deg å finne gode eksempler for å selge myten at kristendommen i dag er like ille som islam. Hadde du hatt minimalt med kjennskap til de små lokale ''kirkene'' i USA, så ville du neppe gitt 1 av dem som eksempel for kristendommen generelt. Sylvi Listhaug er heller ikke et så godt eksempel - hennes uttalelser handler om kritikk til masseinnvandring. Alabama? Super-mega-duperrelevant for Norge og Europa for øvrig og ellers verden, eller? Krf som er på vei ut av Stortinget og har knapt noen velgere igjen? Jaja. Hvis det er det beste du har, så har du tapt denne diskusjonen langt på vei. Kristendommen har vært der hvor islam er i dag. Islam kommer også til å være der hvor kristendommen er i dag. En dag i fremtiden. 4
Griezzling Skrevet 6. september 2020 #232 Skrevet 6. september 2020 (endret) 1 time siden, Drizzt skrev: @Griezzling, det er åpenbart vanskelig for deg å finne gode eksempler for å selge myten at kristendommen i dag er like ille som islam. Hadde du hatt minimalt med kjennskap til de små lokale ''kirkene'' i USA, så ville du neppe gitt 1 av dem som eksempel for kristendommen generelt. Sylvi Listhaug er heller ikke et så godt eksempel - hennes uttalelser handler om kritikk til masseinnvandring. Alabama? Super-mega-duperrelevant for Norge og Europa for øvrig og ellers verden, eller? Krf som er på vei ut av Stortinget og har knapt noen velgere igjen? Jaja. Hvis det er det beste du har, så har du tapt denne diskusjonen langt på vei. Kristendommen har vært der hvor islam er i dag. Islam kommer også til å være der hvor kristendommen er i dag. En dag i fremtiden. Godt å vite at vi har eksperter fra ytre-høyre som avgjør hvem som vinner og taper diskusjoner. Ingen som sammenligner religioner med hverandre eller som lager en konkurranse om hvilke religioner og mennesker som er verst utenom rasistene. Jeg klargjør manglene i kristendommen for å illustrere et poeng, ikke for å sammenligne hvem som er verst. Var det muslimene som tegnet om kartet til midtøsten etter det osmanske riket falt? Var det islam som koloniserte Afrika under de industrielle revolusjonene? Var det muslimene som splittet opp India? Var det muslimene som invaderte Kina, Korea og resten av øst-asia helt til helvete brøt fullstendig løs? Det er mye elendighet i hele verden, islam og andre religioner har dessverre en lang vei å gå og klokka tikker utålmodig... Hinduisme snakkes det ikke mye om, men visste du at India er det verste landet for en kvinne? Kineserne og russerne er ikke spesielt religiøse, så hvorfor driver disse nasjonene med voldsom undertrykkelse mot egen befolkning og hele nær-regionen? Mange av disse svarene får du om du leser historie. Det eneste du lærer av å lese søppelet på resett, er hva som skjer når bitre menn og kvinner ikke lever det livet de forestilte seg og forsøker å marginalisere egne feil ved å peke på andre menneskers feil og trosretninger. Hvis Sylvi Listhaug hadde vært så dyktig, så hadde hun ikke blitt latterliggjort hele veien ut av ministerposten. Da hun ble folkehelseminister, så gikk hun rundt med en sigarett i den ene hånda og en colaflaske i den andre hånda, selvinnsikt anyone? Som energi(?)minister støttet hun oljebransjen 100%, global oppvarming er tross alt bare en konspirasjon for ytre høyre er det ikke? 😂 Har dette landet blitt latterliggjort kraftigere juridisk i fredstid enn da FrP sjonglerte med justisministerposten og overgrep seg på rettsstaten? Du skriver at KrF er på full vei ut av tinget, men det er jo FrP også... 6 ½ år med FrP i regjering ga folket en pekepinn på hva slags saker de faktisk gidder å engasjere seg for, og de vil fortsette å tape velgere til høyre, ytre høyre og hovedsakelig til SP. Venstre er på vei opp etter lederskiftet. Jeg kjenner selv ekstrem forakt av å tenke på koranskoler, jeg kjenner ekstrem vemmelse i hele kroppen av å tenke på hijab og chadour, jeg unngår somaliere så mye som mulig pga tidligere personlige opplevelser i livet, jeg er heller ikke perfekt, ingen er det, men det løser fint lite å stigmatisere alle mennesker og religioner for fåtallets feil og mangler... Jeg bruker ikke fritiden min på å spre hat som en bitter taper med midtlivskrise, bare for å gjøre livet surt "for folk flest". Titusenvis av nazister marsjerte i Tyskland i protest mot corona-lockdown, så jeg tror ikke 1-200 muslimer i et avgrenset område er noe å klikke i vinkel for. Du kommer ingen vei med å hate mennesker og ideologiske forskjeller, det er bare jæævlig flaut å bruke store deler av tiden sin på noe sånt, og patetisk å kaste bort tiden til andre med det samme repeterende pisspreiket som burde bli forbeholdt politikere eller psykiatere. Endret 6. september 2020 av Griezzling 1
Fru Solsikke Skrevet 6. september 2020 #233 Skrevet 6. september 2020 Synes det er skremmende at vi i praksis nærmer oss at "blasfemi" skal bli ulovlig igjen. Lover skal beskytte mennesker (og dyr) ikke ideer. På 4.9.2020 den 6.51, Catliner skrev: Det er mer enn nok sykdom og kaos også kommer Sian, Brevik og Manshaug og gjør Norge utrygg igjen. Nei takk til brenning av religiøse bøker. Hva for no godt kommer ut av det? I hvertfall ikke jesus kjærlighet som mange av de preiker. Hva har Sian med terrorister å gjøre? Det er svært spesielt å sammenligne sian med mordere. Er vel mer sammenlignbart å sammenligne voldsvenstre og islamister med dem enn sian? Altså folkene som bruker vold mot sian fordi de ikke tåler at andre har andre meninger enn dem selv? Ingen blir skadet av å brenne bøker. Om folk vil bruke bibelen eller koranen sin til dasspapir eller for å tenne bål, så burde de få lov til å gjøre det. Det er religionsfrihet i Norge, det innbærer også frihet fra religion. Virker som om dette er noe mange "glemmer". 7
Drizzt Skrevet 6. september 2020 #234 Skrevet 6. september 2020 1 time siden, Griezzling skrev: Spoiler Godt å vite at vi har eksperter fra ytre-høyre som avgjør hvem som vinner og taper diskusjoner. Ingen som sammenligner religioner med hverandre eller som lager en konkurranse om hvilke religioner og mennesker som er verst utenom rasistene. Jeg klargjør manglene i kristendommen for å illustrere et poeng, ikke for å sammenligne hvem som er verst. Var det muslimene som tegnet om kartet til midtøsten etter det osmanske riket falt? Var det islam som koloniserte Afrika under de industrielle revolusjonene? Var det muslimene som splittet opp India? Var det muslimene som invaderte Kina, Korea og resten av øst-asia helt til helvete brøt fullstendig løs? Det er mye elendighet i hele verden, islam og andre religioner har dessverre en lang vei å gå og klokka tikker utålmodig... Hinduisme snakkes det ikke mye om, men visste du at India er det verste landet for en kvinne? Kineserne og russerne er ikke spesielt religiøse, så hvorfor driver disse nasjonene med voldsom undertrykkelse mot egen befolkning og hele nær-regionen? Mange av disse svarene får du om du leser historie. Det eneste du lærer av å lese søppelet på resett, er hva som skjer når bitre menn og kvinner ikke lever det livet de forestilte seg og forsøker å marginalisere egne feil ved å peke på andre menneskers feil og trosretninger. Hvis Sylvi Listhaug hadde vært så dyktig, så hadde hun ikke blitt latterliggjort hele veien ut av ministerposten. Da hun ble folkehelseminister, så gikk hun rundt med en sigarett i den ene hånda og en colaflaske i den andre hånda, selvinnsikt anyone? Som energi(?)minister støttet hun oljebransjen 100%, global oppvarming er tross alt bare en konspirasjon for ytre høyre er det ikke? 😂 Har dette landet blitt latterliggjort kraftigere juridisk i fredstid enn da FrP sjonglerte med justisministerposten og overgrep seg på rettsstaten? Du skriver at KrF er på full vei ut av tinget, men det er jo FrP også... 6 ½ år med FrP i regjering ga folket en pekepinn på hva slags saker de faktisk gidder å engasjere seg for, og de vil fortsette å tape velgere til høyre, ytre høyre og hovedsakelig til SP. Venstre er på vei opp etter lederskiftet. Jeg kjenner selv ekstrem forakt av å tenke på koranskoler, jeg kjenner ekstrem vemmelse i hele kroppen av å tenke på hijab og chadour, jeg unngår somaliere så mye som mulig pga tidligere personlige opplevelser i livet, jeg er heller ikke perfekt, ingen er det, men det løser fint lite å stigmatisere alle mennesker og religioner for fåtallets feil og mangler... Jeg bruker ikke fritiden min på å spre hat som en bitter taper med midtlivskrise, bare for å gjøre livet surt "for folk flest". Titusenvis av nazister marsjerte i Tyskland i protest mot corona-lockdown, så jeg tror ikke 1-200 muslimer i et avgrenset område er noe å klikke i vinkel for. Du kommer ingen vei med å hate mennesker og ideologiske forskjeller, det er bare jæævlig flaut å bruke store deler av tiden sin på noe sånt, og patetisk å kaste bort tiden til andre med det samme repeterende pisspreiket som burde bli forbeholdt politikere eller psykiatere. Du trenger ikke eksperter for å se at du taper en diskusjon når du går tom for gode argumenter. Man trenger ikke høre til ytre-høyre, ytre-venstre, sentrum eller et annet sted politisk for å se det samme. Det var du som skrev: ''Islam har store utfordringer og problemer med å tilpasse seg samfunnsutvikling, på lik linje med kristendom. '' Og det er feil. Det ville vært sant hadde du skrevet ''Islam har store utfordringer og problemer med å tilpasse seg samfunnsutvikling, slik kristendommen var for noen hundre år siden''. Forskjellen mellom islam i dag og kristendom i dag er at de er på ulike stadier i utviklingen hvor kristendommen leder med noen hundre år. Husk at islam oppsto mye lengre etter kristendommen. Faktisk er islam ca 600 år yngre enn kristendommen og dette gjenspeiles merkelig nok i ca tilsvarende tidsperiode forskjell i utviklingen. Islams Opplysningstid kommer også, men det blir ikke i vår levetid. Du er full med hat og samtidig mener at du ikke kommer noen vei med å hate mennesker og ideologiske forskjeller. Morsomt at du faller offer for dine egne ord. Hva har Krf og Frp med hverandre å gjøre i kontekst av kristendommen? Mener du at Frp er en stor forkjemper for kristendommen for partiet fremstår ikke slik for meg iallefall. Du tar feil om Russland. Kirken står fortsatt sterkt der og folk flest er svært religiøse. Dessuten så ser jeg på kritikk til religion/ideologi som er i strid med menneskerettighetene som noe positivt og ikke som noe flaut. Det viser et tenkende menneske som setter høyt prinsippene vi lever i i vår del av verden. 1
tussi84 Skrevet 6. september 2020 #235 Skrevet 6. september 2020 Jeg synes ikke det hører noen sted hjemme å brenne en religiøs bok eller bruke det som do papir, uansett om det er bibelen, Koranen eller toraen det gjelder. Selv om kanskje ikke relgionen boken tilhører betyr noe for enn, så betyr det noe for noen andre. Det handler om respekt. 3
_popcorn_ Skrevet 7. september 2020 #236 Skrevet 7. september 2020 Ryddet for brukerangrep, latterliggjøring, avsporing, nedsettende og hatefulle innlegg, og innhold Kvinneguiden ikke vil assosieres med, samt svar til dette. _popcorn_, mod
Gjest Minesveiper Skrevet 7. september 2020 #237 Skrevet 7. september 2020 (endret) Når man bevisst går inn for å bruke ytringsfriheten til å krenke, og pisse på en annen gruppe mennesker, så kan ikke jeg se for meg at det var meningen med ytringsfriheten in the first place. Endret 7. september 2020 av Minesveiper
Gjest Blondie65 Skrevet 7. september 2020 #238 Skrevet 7. september 2020 Hvis man ikke utfordrer krenkelsesgrensen ved å vise til ytringsfrihet vil det være ytringsfrihetens grense som blir flyttet i feil retning, ikke omvendt. Man kan være for ytringsfrihet selv om man er uenig i ytringen, metoden eller sted og tid. Fanatiske religiøse organisasjoner og trossamfunn må utfordres fordi de utfordrer alle våre friheter hele tiden. Denne "jeg har rett og du tar feil og fordi du tar feil får det slike konsekvenser i hht vår <putt inn hellig bok her> eller <putt inn tradisjon eller kultur her>." Vi bør komme så langt at vi heller sier: "Å så du liker ikke <putt inn praksis som et eller annet religionssamfunn blir provosert av her>? Gå og la være å lik det innenfor dine fire egne vegger, eller syng det gjerne ut slik at vi kan si i mot. Men du får ikke lov å <putt inn kulturell eller religiøs konsekvens her> for det går ut over andre mennesker enn deg selv eller umyndige barn som ikke er voksen nok til å forstå konsekvensen".
Stina234 Skrevet 8. september 2020 #239 Skrevet 8. september 2020 Det å brenne religiøse bøker er meningsløst i seg selv, kommer ingenting godt ut av det, men et et forbud mot dette skal vi absolutt ikke ha. Det skal være rom for å rette kritiske spørsmål og også vise at man ikke liker en religion, det ligger innenfor vår ytringsfrihet. Derimot er vold mot de som ytrer sine meninger ikke akseptabelt. 2
AndreasBR Skrevet 8. september 2020 #240 Skrevet 8. september 2020 21 timer siden, Minesveiper skrev: Når man bevisst går inn for å bruke ytringsfriheten til å krenke, og pisse på en annen gruppe mennesker, så kan ikke jeg se for meg at det var meningen med ytringsfriheten in the first place. Jo selvfølgelig. På begge ytterlige sider. Om du blir krenket av noe jeg sier er det DITT problem. Det er du som har oppfattet det krenkende. Det er subjektiv mening. Det er ikke objektivt. Ingen skal ha noen rett til å ikke bli krenket eller ikke høre meninger de ikke liker. (Annet enn å trekke seg vekk fra der meningene ytres såklart) 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå