I Grosny Skrevet 6. september 2020 #201 Skrevet 6. september 2020 På 4.9.2020 den 6.44, Example skrev: https://www.nettavisen.no/nyheter/islamsk-rad-vil-ikke-at-koranbrenning-skal-dekkes-av-ytringsfriheten/3424014333.html Man er med andre ord for ytringsfrihet, men ikke egentlig. Kun for de som støtter egne meninger. Bør man gjeninnføre blasfemiparagrafen? Eller skal man opphøye islam til en egen høyere instans som ikke kan tulles med? Er det ikke ille nok at islamkritikere skal risikere eget liv, eller skal staten aktivt gå inn å straffe mennesker for krenkelser av den hellige boken og deres profet? Ikke enkel den der. Mange religioner handler om hersketeknikk , og religiøse bøker kan også oppfordre til vold (som er forbudt). Å brenne bøkene er samtidig en drøy fornærmelse av de som holder bøkene hellige. Ikke grei ytringsform. Men kanskje bøkene bør anmeldes og ved eventuell dom beslaglegges. Destruering blir feil. Mange nok eksemplarer bør lagres . Den største litterære katastrofen jeg kjenner til var brannen i biblioteket i Aleksandria, der enormt mye kunnskap gikk tapt. Tyrkia har store problemer med Sunni-Islam. Man må gå i moskeen dersom man vil jobbe i f.eks politiet og i mange andre yrker. Hvis man på jobbintervju svarer at man ikke går i moske, så får man ikke jobben. Det er veldig usunt når en religion blir dominant i samfunnet og følgelig må man gjøre en stor innsats for å hindre religionsoppblomstring. Vi kan begynne med å kutte ut all støtte til alle trossamfunn. 1
AndreasBR Skrevet 6. september 2020 #202 Skrevet 6. september 2020 11 timer siden, Griezzling skrev: Islam har store utfordringer og problemer med å tilpasse seg samfunnsutvikling, på lik linje med kristendom. 🤣🤦♂️ Dagens. Ja, kristne går rundt og kapper av hodene til folk fordi de er uenige med dem. 3
T-Rex Skrevet 6. september 2020 #203 Skrevet 6. september 2020 13 hours ago, Jolene said: Ikke uenig, men det er nå engang det som sto på nynorsk. Ikke uenig med deg når det kommer til bør og skal. Dermed burde du ikke ha problemer med at en koran brennes. Religiøs tekst eller ikke, til syvende og sist er det bare en bok. Å brenne en bok er en form for ytring. Jeg har også gjentatte ganger bedt om en kilde fra deg, men du kommer bare med personangrep i stedet for. Jeg forsvarer heller ikke Sian i denne debatten, jeg forsvarer ytringsfriheten. Derimot synes jeg du kan komme med en kilde på hvor Sian fremmer etnisk rensning, for det har jeg ikke fått med meg og det kunne vært spennende lesning. Blasfemiloven ble presentert all den tid enkelte stemmer taler FOR at man ikke skal ha muligheten til å ytre seg fritt. Det er ikke uten grunn til at Norge faktisk avskaffet denne paragrafen i sin tid. Det hadde vært fint om du kom med argumenter fremfor personangrep. Det skaper bare en dårlig debatt, samt fremmer ikke god debattskikk. Det burde du holde deg for god til. Til opplysning har jeg lest koranen, og jeg har studert de ulike lovskolene innad islam. Det er en ytring på nivå med "bæsj, tiss, promp!" eller "kuk og fitte skal sammen sitte". Dette er ytringer normale, voksne folk ikke driver med. Men lovlig er det, og det bør det også være. 5
AndreasBR Skrevet 6. september 2020 #204 Skrevet 6. september 2020 1 minutt siden, T-Rex skrev: Det er en ytring på nivå med "bæsj, tiss, promp!" eller "kuk og fitte skal sammen sitte". Dette er ytringer normale, voksne folk ikke driver med. Men lovlig er det, og det bør det også være. Nei, dårlig sammenligning.
_popcorn_ Skrevet 6. september 2020 #205 Skrevet 6. september 2020 Ryddet for hatefulle og nedsettende innlegg, og svar til det. _popcorn_, mod
CAPS LOCK Skrevet 6. september 2020 #206 Skrevet 6. september 2020 15 minutter siden, AndreasBR skrev: Nei, dårlig sammenligning. Hvorfor mener du at det er en dårlig sammenligning? 1
T-Rex Skrevet 6. september 2020 #207 Skrevet 6. september 2020 16 minutter siden, AndreasBR said: Nei, dårlig sammenligning. Jeg synes ikke det. Min ytring. 2
T-Rex Skrevet 6. september 2020 #208 Skrevet 6. september 2020 For å komme inn på et mer konstruktivt spor: Hva er det koranen representerer, som gjør at den bør brennes?
Drizzt Skrevet 6. september 2020 #209 Skrevet 6. september 2020 (endret) 14 timer siden, Griezzling skrev: Islam har store utfordringer og problemer med å tilpasse seg samfunnsutvikling, på lik linje med kristendom. Du kjenner ikke historien. Kristendommen hadde sin Inkvisisjon og er ferdig med det. Islam er der nå hvor kristendommen var for 500 år siden historisk sett i utviklingen. Hvis du ser på muslimske land i dag og hvordan stat og religion er ett, finner du ikke noe tilsvarende med kristendommen i dag. Fordi kristendommen er forbi det stadiet og har modernisert seg. Det har islam ikke gjort ennå, men det skjer etterhvert. Vi må bare vente og se hvor mange hundre år det tar. Egentlig er jeg spent å se når muslimske land får sin Opplysningstid. Endret 6. september 2020 av Drizzt 2
T-Rex Skrevet 6. september 2020 #210 Skrevet 6. september 2020 6 minutter siden, Drizzt said: Du kjenner ikke historien. Kristendommen hadde sin Inkvisisjon og er ferdig med det. Islam er der nå hvor kristendommen var for 500 år siden historisk sett i utviklingen. Hvis du ser på muslimske land i dag og hvordan stat og religion er ett, finner du ikke noe tilsvarende med kristendommen i dag. Fordi kristendommen er forbi det stadiet og har modernisert seg. Det har islam ikke gjort ennå, men det skjer etterhvert. Vi må bare vente og se hvor mange hundre år det tar. Egentlig er jeg spent å se når muslimske land får sin Opplysningstid. Man ser ikke tilsvarende mange steder i dag, men du verden hvor stor makt kristne ledere har hatt i vestlige stater gjennom tidene. Jeg er imidlertid enig med deg i at muslimske land, og Islam, ligger litt etter i utviklingen, sånn generelt. Kristendom og Islam er veldig like religioner, men sekulariseringen vi har vært gjennom i Vesten, har ikke nådd alle land. 1
Heisann1234 Skrevet 6. september 2020 #211 Skrevet 6. september 2020 6 minutter siden, Drizzt skrev: Du kjenner ikke historien. Kristendommen hadde sin Inkvisisjon og er ferdig med det. Islam er der nå hvor kristendommen var for 500 år siden historisk sett i utviklingen. Hvis du ser på muslimske land i dag og hvordan stat og religion er ett, finner du ikke noe tilsvarende med kristendommen i dag. Fordi kristendommen er forbi det stadiet og har modernisert seg. Det har islam ikke gjort ennå, men det skjer etterhvert. Vi må bare vente og se hvor mange hundre år det tar. Egentlig er jeg spent å se når muslimske land får sin Opplysningstid. Men nå som nesten hele verden har internett og sosiale medier, håper jeg det går mye fortere enn et par under år, faktisk mindre enn 50 år forhåpentligvis. Bare vestlige land er gode på å forhindre økt radikalisering innenfor sine land, men det er jeg ikke så sikker på enda. Mange muslimer som har forlatt religioen vet mer om hvor skadelig Islam er enn vestlige mennesker. Dessverre.. 1
I Grosny Skrevet 6. september 2020 #212 Skrevet 6. september 2020 17 minutter siden, T-Rex skrev: For å komme inn på et mer konstruktivt spor: Hva er det koranen representerer, som gjør at den bør brennes? Det verste er hvordan homofile, avhoppere og hedninger, utro koner og annerledestroende blir sett på og behandlet. Men, jeg vet ikke om det er koran eller kultur. 2
T-Rex Skrevet 6. september 2020 #213 Skrevet 6. september 2020 2 minutter siden, Heisann1234 said: Men nå som nesten hele verden har internett og sosiale medier, håper jeg det går mye fortere enn et par under år, faktisk mindre enn 50 år forhåpentligvis. Bare vestlige land er gode på å forhindre økt radikalisering innenfor sine land, men det er jeg ikke så sikker på enda. Mange muslimer som har forlatt religioen vet mer om hvor skadelig Islam er enn vestlige mennesker. Dessverre.. Mange kristne, som har forlatt kristne sekter, kan fortelle mye om hvor skadelige disse sektene er. Islam er ikke én greie. Som med kristendommen, er det veldig mye forskjellig. 2
I Grosny Skrevet 6. september 2020 #214 Skrevet 6. september 2020 3 timer siden, AndreasBR skrev: 🤣🤦♂️ Dagens. Ja, kristne går rundt og kapper av hodene til folk fordi de er uenige med dem. Vi forårsaker iallfall død og elendighet for tusenvis eller flere millioner Syriske folk fordi "de stemmer på feil president". 1
Heisann1234 Skrevet 6. september 2020 #215 Skrevet 6. september 2020 Akkurat nå, T-Rex skrev: Mange kristne, som har forlatt kristne sekter, kan fortelle mye om hvor skadelige disse sektene er. Islam er ikke én greie. Som med kristendommen, er det veldig mye forskjellig. Ja, jeg tror de fleste vet det 🙄 Du kan ikke sammenligne dagens radikale islamisering med dagens kriste sekter. Radikal islam dominerer helt klart. Bare tenk på hvor mange fra hele Europa som dro til Syria for å krige for IS. Det hadde ikke skjedd om det var kristendommen, ikke i nærheten av samme skala. 2
T-Rex Skrevet 6. september 2020 #216 Skrevet 6. september 2020 (endret) 4 minutter siden, Heisann1234 said: Ja, jeg tror de fleste vet det 🙄 Du kan ikke sammenligne dagens radikale islamisering med dagens kriste sekter. Radikal islam dominerer helt klart. Bare tenk på hvor mange fra hele Europa som dro til Syria for å krige for IS. Det hadde ikke skjedd om det var kristendommen, ikke i nærheten av samme skala. Det skjedde, for en del år siden (korstogene). Jeg har allerede skrevet at jeg mener en del islamske samfunn ligger litt etter i utviklingen. Edit: Hvor mange av muslimene i Norge tror du støtter IS? Sånn prosentvis? Endret 6. september 2020 av T-Rex 1
Heisann1234 Skrevet 6. september 2020 #217 Skrevet 6. september 2020 1 minutt siden, T-Rex skrev: Det skjedde, for en del år siden (korstogene). Jeg har allerede skrevet at jeg mener en del islamske samfunn ligger litt etter i utviklingen. Ja, jeg vet. Jeg prater om dagens.
Gjest Blondie65 Skrevet 6. september 2020 #218 Skrevet 6. september 2020 9 minutter siden, I Grosny skrev: Det verste er hvordan homofile, avhoppere og hedninger, utro koner og annerledestroende blir sett på og behandlet. Men, jeg vet ikke om det er koran eller kultur. Går det an å skille? Altså "homofile, avhoppere og hedninger, utro koner og annerledestroende" blir ikke akkurat ansett som gode kristne av ekstreme kristne miljøer heller. Og det er jo Bibelen de fekter med når de hevder at dette er ukristelig adferd. Jeg skal gå med på at det er ukultur i disse miljøene, men så lenge de bruker Bibelen (eller koranen) som påstått kilde til ukulturen sliter jeg med å skille religionen fra kulturen.
T-Rex Skrevet 6. september 2020 #219 Skrevet 6. september 2020 1 minutt siden, Heisann1234 said: Ja, jeg vet. Jeg prater om dagens. Jeg har editert. Jeg tror ikke de ekstreme islamistene er representative for muslimer generelt, og spesielt ikke i Norge.
I Grosny Skrevet 6. september 2020 #220 Skrevet 6. september 2020 (endret) 15 minutter siden, Blondie65 skrev: Går det an å skille? Altså "homofile, avhoppere og hedninger, utro koner og annerledestroende" blir ikke akkurat ansett som gode kristne av ekstreme kristne miljøer heller. Og det er jo Bibelen de fekter med når de hevder at dette er ukristelig adferd. Jeg skal gå med på at det er ukultur i disse miljøene, men så lenge de bruker Bibelen (eller koranen) som påstått kilde til ukulturen sliter jeg med å skille religionen fra kulturen. Jeg bare ramset opp kategorier som jeg kom på som er utsatt uten å skille eller rangere . At de også blir sett på som verre av andre religioner er heller ikke bra. Jeg mener at man bør jobbe for å redusere alle religioners makt og all religiøst motivert maktbruk. Iallfall makt og maktbruk som skader. Endret 6. september 2020 av I Grosny 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå