Gå til innhold

For ytringsfrihet, men... ikke for brenning av koranen

Anbefalte innlegg

Skrevet
32 minutter siden, HalldirV2 skrev:

Så lenge muslimer reagerer med vold mot en lovlig ytring kan man lett argumentere mot at brenning av koranen er en nødvendig provokasjon. Tjah, jeg spiller kanskje djevelens advokat her, men noen må spille den rollen også, Hva er mothugget ditt? 

Du får fortsette å spille advokat for selveste djevelen. Han lager ikke noe annet enn fandenskap uansett.  

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Brenning av Koranen er psykisk vold.

Det hevder litteraturviter Jørgen Lorentzen i Aftenposten. Lorentzen vil altså forby ytringer som driver psykisk vold mot andre, og forby brenning/istykkerriving av visse bøker.

https://www.aftenposten.no/meninger/debatt/i/8m3aq2/aa-drive-psykisk-vold-mot-andre-er-ikke-en-ytring

Jeg anser ikke det å rive Koranen i stykker som en ytring. Ytringer foregår gjennom skrift eller tale (eller dans, musikk, bevegelser, teater osv.). 

Den ene om vi kan bruke rasismeparagrafen slik at det er mulig å forby handlinger som er en trussel mot demokratiet i seg selv eller folkegrupper. Det vil si forby rasistiske eller nazistiske provokasjoner som å brenne eller rive i stykker Koranen. Det andre er å fortolke brenning, spytting eller å rive i stykker Koranen som en voldsform.

Min sympati er alltid på de undertryktes og svakes side, også i Black Life Matters-bevegelsen. Vi må derfor som ansvarlige samfunnsborgere gjøre alt for at ikke antirasister skal bli kriminalisert av naziprovokasjoner.

Endret av Fjong Pjekkert
  • Liker 1
Skrevet
9 hours ago, HalldirV2 said:

Det første Hitler og co gjorde var å begrense ytringsfriheten.

Nei Hitler brukte Weimark republikkens regler laget i 1920 tallet sammen med sentrums partiene og sosialist partiene imot dem. Hitler bare omdefinerte hvem som ikke fikk tale og hvem som fikk tale, ikke mer eller mindre. Etter 1917 november revolusjonen var ¨Gesetz zur Bewahrung der Jugend vor Schund- und Schmutzschriften¨, brukt imot partier og enkel personer senere med støtte med venstre og sosialistene.

Det er meget likt som rasismeparagrafen i dag i Norge, tro meg om feil folk ifra ytterkantene av partiene får kontrollen av hvem som skal straffes så er det bare rømme landet

• Liker 3
Skrevet
27 minutter siden, Fjong Pjekkert skrev:

Vi må derfor som ansvarlige samfunnsborgere gjøre alt for at ikke antirasister skal bli kriminalisert av naziprovokasjoner.

Antirasister må da vel fint klare å ikke bli kriminelle på egenhånd.  Så får heller de som gjør idiotiske handllinger som å skjende hellige skrifter e.l offentlig kun for å provosere, få sin «straff» i form av negative sanksjoner (uformelle) fra samfunnet forøvrig. 

• Liker 2
Skrevet

Det er respektløst å brenne koranen, men hvordan er det psykisk vold?

• Liker 7
Skrevet
10 timer siden, Blondie65 skrev:

Javisst er det respektløst. La meg få lov å være respektløs overfor en bok som jeg anser som en trykket versjon av en eller annen forfatter som sa et eller annet for et ukjent antall år siden - eller respektere denne, om jeg vil. 

La være å få trusene i krøll av at andre ikke liker boken til religionen din, først som sist. Da blir verden et bedre sted.

Den eneste grunnen til at et religionssamfunn blir fornærmet av at deres hellige bok blir brent er at de mener at de som brenner den skal utvise respekt for det som står INNE I BOKEN. Det er faktisk brudd på religionsfriheten din og min. For ingen av oss er forpliktet til å respektere, toraen, bibelen, koranen, Store Norske Leksikon, Aftenposten eller andre skrifter som andre har laget.

Ja vel, men så la være å lese den boken da i stedet for å brenne den?  Dersom noen prøver å prakke på deg en religion eller ser ned på deg fordi du ikke har rett «tro» er det selvsagt respektløst. Altså, respekt for hva en som individ velger å tro på må gå begge veier her, viss ikke kommer en ingen vei. Det betyr likevel ikke at en må respektere og stå inne for alt det den andre tror på. Der er en viktig forskjell. 

• Liker 1
Skrevet
20 timer siden, Catliner skrev:

Det er mer enn nok sykdom og kaos også kommer Sian, Brevik og Manshaug og gjør Norge utrygg igjen. Nei takk til brenning av religiøse bøker. Hva for no godt kommer ut av det? I hvertfall ikke jesus kjærlighet som mange av de preiker.

Nå er jeg kristen men om noen brenner min hellige bok (les: Bibelen) så gir det meg ikke rett til å bruke vold, på lik linje med om du brenner Quraen, Tripitaka osv.

Dette går innunder ytringsfrihet. 

• Liker 6
Skrevet
13 timer siden, Nimbus2000 skrev:

Nei, men tror samfunnet bør bli flinkere til å forklare hva som menes med ytringsfriheten i Norge og hvorfor den er så viktig. Det må jo skje både på skolen og som del av testen for å få statsborgerskap. 

Gjelder for øvrig ikke bare ytringsfriheten, men også andre grunnleggende rettigheter. Tror ikke vi skal ta det for gitt at alle har samme forståelse av demokrati, rettsstat og menneskerettigheter*. Det gjelder å ta tak i problemet før de som ønsker å ta oss tilbake i tid blir i flertall. 

*Er ikke så lenge siden blasfemiparagrafen var aktiv. Monty Python's Life of Brian ble sensurert da den kom i 1980. 

Filmen kom i 79 og var sensurert i 8 år, vil du tilbake til den tiden?

Skrevet
3 timer siden, Catliner skrev:

Deg om det, men brenning av koranen er ikke å kritisere islam. Det er undøvendig provokasjon. 

Kan ikke huske at bibelbrenningen i 2006 endte i vold.

Ja det er provoserende, og krenkende men å brenne en hellig bok gir _ingen_ rett til å ty til vold.

Brenning av Flagg/Bøker/Hellige skrifter er dekket under ytringsfriheten og rettferdiggjør _aldri_ vold.

• Liker 3
Skrevet
9 timer siden, NorthernLight skrev:

Hvorfor ble ikke islam sitt syn på homofili tatt opp i går på debatten feks? Hadde noen brent en bibel så hadde det ikke blitt så mye styr blant folk.  Hvorfor var det ikke fokus på endel ting som står om vantro osv i koranen? Var bare han fra ex muslims som nevnte det.  Og det skal være fredens religion?

Du har jo Otto Jespersen i 2006, ikke noe vold og slossing da

• Liker 2
Skrevet

Start innsamlingsaksjone: "Vi tykker to nye Koraner for hver koran de river istykker"

Det er tross alt bare papir, og papir kan erstattes med mer papir. Da tror jeg de slutter rimelig fort.

• Liker 2
Skrevet
25 minutter siden, Fru Uperfekt skrev:

Nå er jeg kristen men om noen brenner min hellige bok (les: Bibelen) så gir det meg ikke rett til å bruke vold, på lik linje med om du brenner Quraen, Tripitaka osv.

Dette går innunder ytringsfrihet. 

Hmm tenker høyt nå. Hvis vi begynner å brenne koranen, toraen og bibelen på åpen gate. Hva vil det føre til? Hva godt kommer ut av det? Det er ikke noe annet enn haytring å gjøre det. Enkelte muslimer vil slå tilbake, jødene vil sippe, minne oss om holocoust og kristne de stakkars sier ingenting de er ferdig mobbet ut. Hva er hensikten? Mobbe ut grupper ut av samfunnet? Hvor stor tilhørighet får man som minoritet når man tillater disse handlingene? Kan man ikke heller ha debatter og få ut gassen sin saklig og verbalt?  

Skrevet
44 minutter siden, Catliner skrev:

Hmm tenker høyt nå. Hvis vi begynner å brenne koranen, toraen og bibelen på åpen gate. Hva vil det føre til? Hva godt kommer ut av det? Det er ikke noe annet enn haytring å gjøre det. Enkelte muslimer vil slå tilbake, jødene vil sippe, minne oss om holocoust og kristne de stakkars sier ingenting de er ferdig mobbet ut. Hva er hensikten? Mobbe ut grupper ut av samfunnet? Hvor stor tilhørighet får man som minoritet når man tillater disse handlingene? Kan man ikke heller ha debatter og få ut gassen sin saklig og verbalt?  

Vil anta hensikten er å benytte seg av sin ytringsfrihet. Hva mener du med at Muslimene vil slå tilbake? Om du mener å slå fysisk så er det, og skal være, straffbart. Om du mener å slå med ord evt, men ikke begrenset til, brenne bibler/flagg e.l så er det helt innafor.

Vi må tåle å bli krenket, om vi skal ha et samfunn hvor en ikke skal tåle motstand/krenking så kan vi jo bare fjerne ytringsfriheten som vi har kjempet hardt for å få.

• Liker 4
Skrevet
51 minutter siden, Robert999 skrev:

Start innsamlingsaksjone: "Vi tykker to nye Koraner for hver koran de river istykker"

Det er tross alt bare papir, og papir kan erstattes med mer papir. Da tror jeg de slutter rimelig fort.

Tviler jeg på så lenge ståen er som den er pr d.d

• Liker 1
Skrevet
5 hours ago, Catliner said:

Hva med flaggbrenning? Skal vi akseptere dette på åpen gate i Norge? For meg så er flagg brenning langt verre, enn å brenne en bok. Hat-ytringer er lov i Norge i følge grunnloven, dette er begrenset av rasismeparagrafen som ikke er forenelig med grunnloven. 

Det du sier her er at du er villig at de mister fri-tale for det er beleilig nå, så du kan miste din fri-tale imorgen. Og tro meg om kornbrennerne mister sin tale så har du også mistet din tale.            

• Liker 3
Gjest Blondie65
Skrevet
6 timer siden, bluedot skrev:

Ja vel, men så la være å lese den boken da i stedet for å brenne den?  Dersom noen prøver å prakke på deg en religion eller ser ned på deg fordi du ikke har rett «tro» er det selvsagt respektløst. Altså, respekt for hva en som individ velger å tro på må gå begge veier her, viss ikke kommer en ingen vei. Det betyr likevel ikke at en må respektere og stå inne for alt det den andre tror på. Der er en viktig forskjell. 

Jeg har respekt for hva et individ velger å tro på. Tro ikke noe annet. Det er derimot helt vanlig at jeg ikke blir vist den samme respekt tilbake fra de enkelte religionssamfunn. Det er helt vanlig der i gården å rakke ned på og fordømme noen til evig fortapelse - og siden de synes guden sin er litt treg i vendingen går disse religionssamfunnene ofte ikke av veien for å skape et eget lite personlig helvete for den som ikke tror lenger eller ikke tror godt nok - med påstand om at den hellige boken er deres rettesnor for disse handlingene.

Jeg har til dags dato ikke brent bibler bh'er eller koraner og jeg ser heller ikke behovet for at jeg skal gjøre noe slikt. Men jeg ønsker at de som mener at dette er måten å protestere på får lov å gjøre det uten represalier. Jeg er i mot å gjøre noe så hellig at det ikke kan brennes som protest - spesielt siden bibelen og koranen blir tatt til inntekt for helt rabiate handlinger. 

Skrevet

Jeg mener at det å brenne koranen stiller i samme klasse som å male huset sitt blått om man vet at naboen ikke kan fordra blått. Det er ufint og psykopatisk. Men det bør ikke forbys av den grunn.

• Liker 6
Gjest Blondie65
Skrevet
5 timer siden, Catliner skrev:

Når noen tyr til vold på grunn av en ytring da er det all grunn til å rope enda høyere at en ikke finner seg i dette. Hvis din eneste grunn til å ikke brenne koranen er at du er redd for at fanatiske religiøse mennesker skal ty til vold, da må du gjøre noe med redselen din for ellers vil du bli underlagt det du er aller mest redd for før eller siden. Det er bare å se på de landene der religiøse styrer landet - det er ikke akkurat slik at "respekt for religionen" har ført til mer frihet.

Skrevet

Selv synes jeg det er unødvendig å drive med denne brenningen av bibler. Det skaper bare ennda mere uro og gjør ingen god nytte i debatten rundt dette tema. Synes de kunne holdt seg for god til å gjøre slikt. 

• Liker 2
Skrevet
8 timer siden, Fjong Pjekkert skrev:

Det hevder litteraturviter Jørgen Lorentzen i Aftenposten. Lorentzen vil altså forby ytringer som driver psykisk vold mot andre, og forby brenning/istykkerriving av visse bøker.

https://www.aftenposten.no/meninger/debatt/i/8m3aq2/aa-drive-psykisk-vold-mot-andre-er-ikke-en-ytring

Jeg anser ikke det å rive Koranen i stykker som en ytring. Ytringer foregår gjennom skrift eller tale (eller dans, musikk, bevegelser, teater osv.). 

Den ene om vi kan bruke rasismeparagrafen slik at det er mulig å forby handlinger som er en trussel mot demokratiet i seg selv eller folkegrupper. Det vil si forby rasistiske eller nazistiske provokasjoner som å brenne eller rive i stykker Koranen. Det andre er å fortolke brenning, spytting eller å rive i stykker Koranen som en voldsform.

Min sympati er alltid på de undertryktes og svakes side, også i Black Life Matters-bevegelsen. Vi må derfor som ansvarlige samfunnsborgere gjøre alt for at ikke antirasister skal bli kriminalisert av naziprovokasjoner.

Det var mye tull der.

Ytringer foregår i all slags former, ikke bare skrift og tale. Man ytrer seg også ved handling, ved å gjøre noe - å brenne en bok eller rive det i stykker er en bevegelse ifølge hans egen definisjon.

Hvis man skal forby handlinger som er trussel mot folkegrupper, så må man forby det meste i islam som er trussel mot kvinner og barn. Jeg tror ikke venstreraddisene er enig i dette. 

Å brenne en bok er på ingen måte psykisk vold. Jeg tipper han har sympatiene sine på SIAN medlemmene som blir angrepet og utsatt for ekte fysisk vold? Eller er de unntaket fordi han er uenig med dem?

• Liker 7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...