Gå til innhold

Avstand mellom foreldrene og samvær. Hvordan gjør dere det?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi opplever nå at den ene forelderen flytter et stykke bort og undrer oss litt på hvordan vi skal gjøre det med samvær. Det er snakk om et barn som går på mellomtrinnet. Jeg lurte litt på hva dere andre gjør? Hvordan har barna taklet det? Her så snakkes det litt om at barnet skal få muligheten til å reise alene etter hvert, dersom det er forsvarlig. 

Anonymkode: 16a71...d64

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi har hatt 30 mils avstand siden barnet var fem år, nå er det ni. For oss har det fungert dårlig med samvær for å være helt ærlig. Min anbefaling vil være å lage en helt klar samværsavtale som går ett år av gangen. Hvilke datoer det nærmeste året, hvem skal følge til og hvem skal følge fra, evt hvor skal man møtes «på halvveien» for samvær, hvem dekker kostnadene til reiseutgifter osv.

Anonymkode: a63bc...1fd

Skrevet

Stakkars barn.

Anonymkode: c0ca9...83e

• Liker 3
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vi har hatt 30 mils avstand siden barnet var fem år, nå er det ni. For oss har det fungert dårlig med samvær for å være helt ærlig. Min anbefaling vil være å lage en helt klar samværsavtale som går ett år av gangen. Hvilke datoer det nærmeste året, hvem skal følge til og hvem skal følge fra, evt hvor skal man møtes «på halvveien» for samvær, hvem dekker kostnadene til reiseutgifter osv.

Anonymkode: a63bc...1fd

Her er det snakk om at det går fra rundt 1 mil til 22 mil. Samværet har fungert fint med den korte avstanden, men jeg stiller meg veldig spørrende til hvordan det skal fungere nå. Jeg tenker at det høres ut som en veldig god ide å lage en detaljert samværsavtale for et år av gangen også vurderer man hvordan det går med tiden. :) 

Er det på grunn av avstanden det ikke fungerer med samværet? Har dere kun feriesamvær?

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Stakkars barn.

Anonymkode: c0ca9...83e

Jeg har sympati med barnet mitt som syns det er veldig tøft med flyttingen og avstanden som blir. Forelderen flytter for fornøyelsen sin skyld og ikke fordi at det er noe som man må gjøre. 

Skrevet

Samvær er for barnas skyld ikke foreldrene, og det bør legges opp deretter. Når barnet går på mellomtrinnet er det såpass stort at han/hun bør spørres og at samvær tilrettelegges etter det.

Hvis barnet ønsker bestemte ferier hos den som flytter bør det bli slik. Hvis barnet ikke ønsker styret med lang vei bør den som flytter lommen på besøk regelmessig og la barnet slippe å reise hele tiden. Osv.

Anonymkode: b3421...4f9

• Liker 3
Skrevet

Her må barnet fly for å ha samvær. Det vi har gjort er å være veldig fleksibel i forhold til samvær. Vi har fast annenhver jul og påske, ellers så har far samvær så ofte ham har muligheten til det i ferier og noen ganger langhelg. Så har ingen fast samværsplan utenom jul og påske. Fungert veldig bra for alle. Barnet ønsker å være hos far så ofte som mulig. 

Ellers så skyper de ofte og ringes ofte. Jeg og far har et godt samarbeid så det hjelper på. 

Anonymkode: b9631...250

Skrevet

Da jeg var 2 flyttet pappa 40 mil unna. Jeg hadde samvær med han i ferier, og ellers annenhver helg med mine besteforeldre (hans foreldre) som bodde nærmere. Fra jeg var 5 år kunne jeg fly alene, noe som lettet besøkene, men det var fortsatt like sjeldent. 

Det var greit, men vi fikk ikke noe nært forhold. Det er litt kjipt i dag, for jeg merker hvor godt og nært forhold mine småsøsken han fikk med en annen dame har med han. Skulle gjerne hatt det samme, men det ble vanskelig med avstanden.

Anonymkode: 4280a...781

Skrevet

Vi bodde på Østlandet og bonusbarnet bodde på Vestlandet. Vi booket ofte hotell og var i Stavanger de helgene. 

Anonymkode: 1951e...232

Skrevet

Jeg bor på vestlandet, far på østlandet. Siden barnet var 2 år. Barnet har flydd over til far  annenhver gang fra 2-7 og en gang i mnd fr 7-12. Dette er en dommer og barnepsykolog somhar anbefalt. 

Anonymkode: ab08a...537

Skrevet
22 timer siden, AnonymBruker skrev:

Samvær er for barnas skyld ikke foreldrene, og det bør legges opp deretter. Når barnet går på mellomtrinnet er det såpass stort at han/hun bør spørres og at samvær tilrettelegges etter det.

Hvis barnet ønsker bestemte ferier hos den som flytter bør det bli slik. Hvis barnet ikke ønsker styret med lang vei bør den som flytter lommen på besøk regelmessig og la barnet slippe å reise hele tiden. Osv.

Jeg er i teorien enig med deg, men om barnet hadde fått bestemme så hadde det ikke vært samvær de siste to årene. Jeg syns ikke det er greit. Det bør holdes et minimum kontakt med den siden av familien. :) Men nå som situasjonen er som den er, så er det noe som må vurderes nøye fordi at nå som de har tatt et valg og gjort det så komplisert så må vi ja, bare se hvordan barnet reagerer på den lange reiseveien. 

Skrevet
19 timer siden, AnonymBruker skrev:

Da jeg var 2 flyttet pappa 40 mil unna. Jeg hadde samvær med han i ferier, og ellers annenhver helg med mine besteforeldre (hans foreldre) som bodde nærmere. Fra jeg var 5 år kunne jeg fly alene, noe som lettet besøkene, men det var fortsatt like sjeldent. 

Det var greit, men vi fikk ikke noe nært forhold. Det er litt kjipt i dag, for jeg merker hvor godt og nært forhold mine småsøsken han fikk med en annen dame har med han. Skulle gjerne hatt det samme, men det ble vanskelig med avstanden.

Anonymkode: 4280a...781

De har ikke noe nært forhold her heller. Som nevnt over så er ikke barnet så veldig interessert i å ha samvær fra før av. 
Jeg har vurdert å flytte etter, men begge oss har livene våre her og jeg føler ikke at det er verdt å slippe alt vi har i hendene for å etablere oss på et annet sted. Jeg har ingen tro på at det blir mer samvær om vi flytter, uansett. 

Skrevet

Jeg er i teorien enig med deg, men om barnet hadde fått bestemme så hadde det ikke vært samvær de siste to årene. Jeg syns ikke det er greit. Det bør holdes et minimum kontakt med den siden av familien. :) Men nå som situasjonen er som den er, så er det noe som må vurderes nøye fordi at nå som de har tatt et valg og gjort det så komplisert så må vi ja, bare se hvordan barnet reagerer på den lange reiseveien. 

Derav det siste avsnittet mitt. Hvis barnet ikke vil reise ble den som flytter komme på regelmessige besøk istedenfor. En hotellhelg i mnd f.eks.

• Liker 2
Skrevet
På 5.9.2020 den 11.11, AnonymBruker skrev:

Derav det siste avsnittet mitt. Hvis barnet ikke vil reise ble den som flytter komme på regelmessige besøk istedenfor. En hotellhelg i mnd f.eks.

Jeg har fått klar og tydelig beskjed om at det ikke er et aktuelt alternativ. :) 

Skrevet

Jeg har fått klar og tydelig beskjed om at det ikke er et aktuelt alternativ. :) 

Da blir det ikke samvær da. Mellomtrinnet, da er faktisk barnet så stort at meningene skal tas hensyn til. Er selv midt i barnefordeling med et barn på mellomtrinnet som ikke vil reise på samvær. Ergo: samvær foregår på barnets hjemsted! 

Anonymkode: daffc...747

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...