AnonymBruker Skrevet 3. september 2020 #1 Skrevet 3. september 2020 Har en sønn på 16 år som er veldig rolig. Han har faktisk aldri gjort noe gale i sine 16 år. Skolen har alltid skrytt av han. Han er en flott gutt, men veldig rolig. Og det plager meg litt. Skulle ønske han kunne gjøre litt mer ut av seg. Vært litt mer sosial. Han er faktisk tøff når det kommer til klatring, dykking (utenom håndball) Jeg var selv en elev som diskuterte mye med lærer. Fikk mye kjeft osv. Det samme gjelder min mann. Han havnet i slåsskamper i ungdomsårene. Både jeg og min mann var ellers aktiv med å trene. Jeg har også en bror, han var en skikkelig urokråke og ble ofte sendt til rektor. Han har også adhd og tilleggsvansker som lese og skrive vansker. Derfor syns jeg det er litt rart at vi har fått en så rolig sønn. Han er skoleflink, og har tre-fire kompiser som er med sånn av og til. Trener 3-5 ganger i uken, samt han går på idrettsgymnas. Ellers så sitter han mye for seg selv å gamer,. Vår datter som er 14 har venner på besøk daglig. Både venninner og gutter. Hun er ekstremt sosiale og er nesten aldri helt alene (alltid med noen, eller med på noe). Men det er han jeg bekymrer meg litt for nå. Jeg selv har fått diagnosen adhd. Kan han ha det og (ADD i tillfelle da)? Han forteller oss aldri hvordan han egentlig har det. Har ikke inntrykk av at han kan ha sosial angst (men er redd for om han kam utvikle det). Han er så fryktelig beskjeden. Bør jeg vurdere å ta kontakt med noen? Eller er dette vanlig blant gutter på 16 år? Hva kan vi som foreldre gjøre for at han? Anonymkode: 6c1fc...4ee
AnonymBruker Skrevet 3. september 2020 #2 Skrevet 3. september 2020 Skrev litt feil Skulle ønske han kunne gjøre litt mer ut av seg. Vært litt mer sosial. Han er faktisk tøff når det kommer til klatring, dykking (utenom håndball) * han er flink i håndball og. Men kjører alltid selv. Kunne vært litt mer ego på banen. Men mestrer veldig godt klatring og dykking osv. Han virker alltid rolig og ser ut som han har god kontroll Anonymkode: 6c1fc...4ee
AnonymBruker Skrevet 3. september 2020 #3 Skrevet 3. september 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Skrev litt feil Skulle ønske han kunne gjøre litt mer ut av seg. Vært litt mer sosial. Han er faktisk tøff når det kommer til klatring, dykking (utenom håndball) * han er flink i håndball og. Men kjører alltid selv. Kunne vært litt mer ego på banen. Men mestrer veldig godt klatring og dykking osv. Han virker alltid rolig og ser ut som han har god kontroll Anonymkode: 6c1fc...4ee Nå er jeg trøtt merker jeg 🙈 * Men kjører alltid safe (skulle det stå) Anonymkode: 6c1fc...4ee
AnonymBruker Skrevet 3. september 2020 #4 Skrevet 3. september 2020 Helt normalt og være en rolig gutt som trives best med trening og gaming. Ikke alle trakter etter fest, sosialisering 24/7 osv selvom man er ung. Jeg var selv lik din sønn da jeg var rundt den alderen og aldri hatt noe problemer med jobb, venner, damer eller annet. Har et veldig godt liv i dag og dyrker fortsatt noen av de interessene. Anonymkode: 019a3...0a9 8
minister-mio Skrevet 4. september 2020 #5 Skrevet 4. september 2020 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Bør jeg vurdere å ta kontakt med noen? Eller er dette vanlig blant gutter på 16 år? Hva kan vi som foreldre gjøre for at han? Anonymkode: 6c1fc...4ee Nei, hvorfor sykeligjøre helt normale trekk. 28
Alvario Skrevet 4. september 2020 #6 Skrevet 4. september 2020 Det høres ut som du har en flott og normal 16 åring, som trenger mer alenetid enn dere andre i familien. Ingenting unormalt med det. 8
AnonymBruker Skrevet 4. september 2020 #7 Skrevet 4. september 2020 Jeg var akkurat som din sønn men rusa meg i sjul og levde ett dobbeltliv. Verken mamma eller pappa merket noe i det heletatt, jeg drakk i sjul og rusa meg på alt mulig. Men framsto som en streit fyr med gode karakterer, la det fra meg da jeg var 22 og er jeg 30 med eget hus, bil kone og barn. Anonymkode: beb3e...d50
AnonymBruker Skrevet 4. september 2020 #8 Skrevet 4. september 2020 Hva bekymrer du deg for egentlig? Hvis du tror han ikke har det bra, ta en prat med han? Veldig fint at du bryr deg da, for det er absolutt noen mødre som nyter at barna kun sitter på rommet sitt. Har ikke inntrykk av at din sønn gjør det når han trener såpass mye, i tillegg til at han har klatret og dykket. Min bror har sittet inne foran pc så lenge jeg kan huske, han trente aldri og gjør forsåvidt ikke det i dag heller. Han er spinkel fordi han ikke har muskler på kroppen, han spiser så vidt fordi han ikke har tid og glemmer det pga gaming. Han er heller aldri med venner fordi han prater med de få han har mens de spiller. Min mor elsket det, det var sistemann i flokken og hun slapp å gjøre noe som helst i form av oppdragelse fordi han satt jo trossalt bare inne på et rom der. Hun trengte ikke tenke på hvor han var eller når han kom hjem. Så din sønn vil jeg si er prakteksemplar som bpda har trening og venner, i tillegg til spillingen. Anonymkode: 07f03...864
AnonymBruker Skrevet 4. september 2020 #9 Skrevet 4. september 2020 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Helt normalt og være en rolig gutt som trives best med trening og gaming. Ikke alle trakter etter fest, sosialisering 24/7 osv selvom man er ung. Jeg var selv lik din sønn da jeg var rundt den alderen og aldri hatt noe problemer med jobb, venner, damer eller annet. Har et veldig godt liv i dag og dyrker fortsatt noen av de interessene. Anonymkode: 019a3...0a9 Takk, det var betryggende å høre 😊. Han er utrolig hjelpsom visst vi spør om han kan hjelpe til huset (og plen klipping). Kameratene som han har, har han kjent siden barneskolen (rolige gutter dette og som liker å trene og game). Anonymkode: 6c1fc...4ee
AnonymBruker Skrevet 4. september 2020 #10 Skrevet 4. september 2020 15 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg var akkurat som din sønn men rusa meg i sjul og levde ett dobbeltliv. Verken mamma eller pappa merket noe i det heletatt, jeg drakk i sjul og rusa meg på alt mulig. Men framsto som en streit fyr med gode karakterer, la det fra meg da jeg var 22 og er jeg 30 med eget hus, bil kone og barn. Anonymkode: beb3e...d50 Oj. Dette var trist å høre. Jeg har jobbet innen rus, og vet litt hvilken tegn jeg bør se etter. Men godt å høre at du la dette fra deg i 22 års alderen 🙏 Anonymkode: 6c1fc...4ee
AnonymBruker Skrevet 4. september 2020 #11 Skrevet 4. september 2020 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hva bekymrer du deg for egentlig? Hvis du tror han ikke har det bra, ta en prat med han? Veldig fint at du bryr deg da, for det er absolutt noen mødre som nyter at barna kun sitter på rommet sitt. Har ikke inntrykk av at din sønn gjør det når han trener såpass mye, i tillegg til at han har klatret og dykket. Min bror har sittet inne foran pc så lenge jeg kan huske, han trente aldri og gjør forsåvidt ikke det i dag heller. Han er spinkel fordi han ikke har muskler på kroppen, han spiser så vidt fordi han ikke har tid og glemmer det pga gaming. Han er heller aldri med venner fordi han prater med de få han har mens de spiller. Min mor elsket det, det var sistemann i flokken og hun slapp å gjøre noe som helst i form av oppdragelse fordi han satt jo trossalt bare inne på et rom der. Hun trengte ikke tenke på hvor han var eller når han kom hjem. Så din sønn vil jeg si er prakteksemplar som bpda har trening og venner, i tillegg til spillingen. Anonymkode: 07f03...864 Takk for svar. Leit med broren din 😕. Jeg prøver ofte å snakke med han uten å høre ut som jeg prøver å intervjue han. Jeg får slå meg til ro at han er en ung gutt som ikke har behov for å være kjempe sosial. Han er også begynt å bli mer opptatt med trening og muskelbygging. Anonymkode: 6c1fc...4ee
AnonymBruker Skrevet 4. september 2020 #12 Skrevet 4. september 2020 Har også en slik sønn, og det er personligheten hans. Kjenner igjen det du skriver om seriøs med skole, og å spille safe, og at du gjerne skulle sett han mer ego. Min går landslinje langrenn og er 17 år, og jeg skulle gjerne sett han tøffere i sprint, f.eks. Jeg er ikke bekymret, siden han har noen gode venner. Han snakker lite med oss hvordan han har det.virker tilfreds. Jeg har vært inne på tanken at min kanskje er homofil? Han har aldri vært frempå med jenter. Men kanskje er de bare rolige og stille...og vi maser? Jeg kjenner igjen bekymringen din veldig, samtidig som jeg aldri har tenkt diagnoser og sykdom. Anonymkode: c64cb...eea
AnonymBruker Skrevet 4. september 2020 #13 Skrevet 4. september 2020 Sånn var min sønn også. Jeg tenkte som deg. Men har er rett og slett bare sånn. Liker ikke bråk, festing til langt på natt etc. Han ble med på russebuss, som regel hentet jeg ham i 01-tiden på «festedager». Da var han forsynt I dag er han 24 år, studerer bor på hybel ig har en koselig kjæreste. Altså helt normal. Slapp av og vær glad for at det ikke er så mye bråk med ham❤️ Anonymkode: f81fd...827 1
AnonymBruker Skrevet 4. september 2020 #14 Skrevet 4. september 2020 9 timer siden, AnonymBruker skrev: Har en sønn på 16 år som er veldig rolig. Han har faktisk aldri gjort noe gale i sine 16 år. Skolen har alltid skrytt av han. Han er en flott gutt, men veldig rolig. Og det plager meg litt. Skulle ønske han kunne gjøre litt mer ut av seg. Vært litt mer sosial. Han er faktisk tøff når det kommer til klatring, dykking (utenom håndball) Jeg var selv en elev som diskuterte mye med lærer. Fikk mye kjeft osv. Det samme gjelder min mann. Han havnet i slåsskamper i ungdomsårene. Både jeg og min mann var ellers aktiv med å trene. Jeg har også en bror, han var en skikkelig urokråke og ble ofte sendt til rektor. Han har også adhd og tilleggsvansker som lese og skrive vansker. Derfor syns jeg det er litt rart at vi har fått en så rolig sønn. Han er skoleflink, og har tre-fire kompiser som er med sånn av og til. Trener 3-5 ganger i uken, samt han går på idrettsgymnas. Ellers så sitter han mye for seg selv å gamer,. Vår datter som er 14 har venner på besøk daglig. Både venninner og gutter. Hun er ekstremt sosiale og er nesten aldri helt alene (alltid med noen, eller med på noe). Men det er han jeg bekymrer meg litt for nå. Jeg selv har fått diagnosen adhd. Kan han ha det og (ADD i tillfelle da)? Han forteller oss aldri hvordan han egentlig har det. Har ikke inntrykk av at han kan ha sosial angst (men er redd for om han kam utvikle det). Han er så fryktelig beskjeden. Bør jeg vurdere å ta kontakt med noen? Eller er dette vanlig blant gutter på 16 år? Hva kan vi som foreldre gjøre for at han? Anonymkode: 6c1fc...4ee Merkelig det her.. På en måte så beskriver du en gutt på 16 som mange ville drømt om å ha. Han er en fin gutt, flink på skolen, aktiv med trening osv osv.. og ja. mange ungdomer gamer idag, så de er litt "sosiale" online kan du si. Hva som om han er rolig og beskjeden? Er det ikke lov å være det lengre? Enda merkeligere er det at du sammenligner han med dere andre som var problembarn og blei sendt til rektor i hytt og pine. Dere burde se opp til gutten, ikke omvendt... Anonymkode: 4182b...9d1 5
AnonymBruker Skrevet 4. september 2020 #15 Skrevet 4. september 2020 9 timer siden, AnonymBruker skrev: Helt normalt og være en rolig gutt som trives best med trening og gaming. Ikke alle trakter etter fest, sosialisering 24/7 osv selvom man er ung. Jeg var selv lik din sønn da jeg var rundt den alderen og aldri hatt noe problemer med jobb, venner, damer eller annet. Har et veldig godt liv i dag og dyrker fortsatt noen av de interessene. Anonymkode: 019a3...0a9 Samme her.. ser ikke hvorfor hun gjør ett provlem ut av det hele... Anonymkode: 4182b...9d1
^^Belle^^ Skrevet 4. september 2020 #16 Skrevet 4. september 2020 Dette høres ut som et klassisk tilfelle av ekstroverte foreldre som har en introvert sønn, men ikke klarer å sette seg inn i det. Ikke at jeg rakker ned på dere, altså, for det gjør jeg ikke. Jeg er selv introvert og klarer ikke å skjønne folk som får energi av å være med folk 24 timer i døgnet. Slitsomt! Uansett, jeg er gift med en ekstrovert, og vi har ett barn som er introvert og ett som er ekstrovert. Mannen min sliter veldig med å forstå at det er greit at introverten har lyst til å være alene innimellom for å hente seg inn. Han bekymrer seg med én gang for om hun har det bra osv, slik du gjør i innlegget ditt. Så lenge han har venner og går på aktiviteter hadde jeg ikke sett noen grunn til bekymring. Som foreldre kan dere støtte ham og prøve å forstå at det faktisk er helt greit å være rolig, beskjeden og ikke supersosial. Ikke alle kan være (eller ønsker å være!) festens midtpunkt. 3
AnonymBruker Skrevet 4. september 2020 #17 Skrevet 4. september 2020 Han har ADD fordi han er skoleflink og rolig? Anonymkode: daed5...f1a 1
AnonymBruker Skrevet 4. september 2020 #18 Skrevet 4. september 2020 Han virker som et prakteksempel på hvordan ungdommen burde være. Hvorfor ikke heller være glad for at han ikke er en urokråke og havner i problemer på skolen? Anonymkode: 19508...c5b 1
AnonymBruker Skrevet 4. september 2020 #19 Skrevet 4. september 2020 Du vil han skal være en drittsekk mao? Anonymkode: 7ff09...f56 1
absinthia Skrevet 4. september 2020 #20 Skrevet 4. september 2020 La gutten få være slik han er og sett pris på det. Alle kan ikke løpe rundt og vise seg eller lage drama. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå