Gå til innhold

Kalorifattig mat som metter

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har dere tips til kalorifattige matretter som metter? Jeg sliter veldig med sult følelsen :( Det som holder meg mett lenge er brødskiver med midt avokado og speilegg, men det inneholder sykt mye kalorier. 

Kom gjerne med matretter som er enkle å lage. Jeg kan ikke fordra havregrøt eller havre generelt. 

Anonymkode: 1207b...03c

Skrevet

Hvit fisk og grønnsaker. 

Anonymkode: 919b3...0f6

Skrevet

Banan + Et beger gresk yoghurt! Veldig mettende faktisk og så alt for mye kalorier.

Grønnsaker med soyasaus og fisk/kylling/biff/bønner

Tomatbønner og kokt egg

Anonymkode: 9c57a...b31

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Banan + Et beger gresk yoghurt! Veldig mettende faktisk og så alt for mye kalorier.

Grønnsaker med soyasaus og fisk/kylling/biff/bønner

Tomatbønner og kokt egg

Skulle selvfølgelig stå «og ikke så alt for mye kalorier»😅

• Liker 2
Skrevet

Egg og avokado metter lenge. Hva med å droppe brødskiva. Ta litt salat i stedet?

Anonymkode: e7d9d...0f2

Skrevet

Cottage cheese med kanal og en skje eller to med sukkerfri  syltetøy er veldig ok å spise som mellommåltid. Kan putte banan og frukt oppi.

Anonymkode: b0592...8e6

Skrevet

Da jeg gikk ned noen KG fant jeg fort ut at det ikke heter mat som metter når man er i kaloriunderskudd. Man må tåle å være litt sulten rett og slett, og det vender man seg til. Spis et eple eller drikk en kopp te om du er sulten. 

Anonymkode: a7280...298

• Liker 4
Skrevet

Grønnsakssuppe, andre supper, curry med kikerter/ linser, grovbrød... egentlig alt med høyt fiberinnhold og vanninnhold (tenk fullkorn og masse grønnsaker og magert kjøtt for protein + litt sunt fett). 

Anonymkode: d7a74...f5d

• Liker 1
Skrevet

Supper, f.eks tomatsuppe og grønnsakssuppe.

Kesam.

Anonymkode: 99606...893

Skrevet

Kylling, banan, skyr, 80% syltetøy med kunstig sukker, kokte grønsaker, wok

Jeg er glad i brød, og dropper heller avokado og egg, men velger magert pålegg. Da stilles brød-cravingen og jeg slipper å bli fysen. 

Anonymkode: 27c42...c27

Skrevet

Shakshuka. Kutt opp en gul løk, stek den myk. Ha i en boks hakkede tomater, la den koke inn så væsken reduseres. Lag to groper med en skje og knekk et egg i hver grop. Legg på lokk og stek/kok til eggene har stivnet. 
Spinat, sopp og eggerøre. Stek sopp, ha i spinat og et fedd hvitløk. Knegg i to egg og lag eggerøre. 

• Liker 3
Skrevet (endret)

Kylling

Fisk

Rent kjøtt

Egg

grønnsaker

Kesam

Cottage cheese

Bær

Havre

Endret av Sunset90
Skrevet
På 4.9.2020 den 13.39, AnonymBruker skrev:

Da jeg gikk ned noen KG fant jeg fort ut at det ikke heter mat som metter når man er i kaloriunderskudd. Man må tåle å være litt sulten rett og slett, og det vender man seg til. Spis et eple eller drikk en kopp te om du er sulten. 

Det trenger ikke være sånn. Jeg lå på 1200 kcal i et årstid, og var så å si aldri sulten. Nå er dette tre år siden, så jeg husker ikke kaloriinnhold i matvarer lenger. Jeg spiste ca annenhver time, og jeg husker at jeg spiste en del kikerter, noe bønner, ellers salat, og taco med "kål/salattortilla". Spiste en del av sånne maiskaker, med havsalt og chiafrø - det er mulig å putte på en enkel skinke på, kyllingskinke innehar veldig lite kalorier og gir ltit smak. Er også supergodt med egg og avokado! Jeg spiste også lompe, slike som man gjerne har til pølser. Finnes typer med lavt kaloriinnhold. Da lagde jeg ofte en slags pizza, hvor jeg tok skinke, litt ost og ønskede grønnsaker oppå lompa og stekte det et par min i ovnen. Rulla den sammen/bretta den etterpå, og spiste den. Veldig deilig.
Jeg spiste kesam om jeg var kjesken før måltid, gjerne med en dæsj saft av ymse slag, så det ble en slags yoghurt. Knaska gulrøtter, agurk, paprika, spiste mais med skje, og utrolig nok knaska jeg også stangselleri... Jeg drakk mye vann også, en del før måltid og en del etter. Jeg drakk te og kaffe også, i tillegg til faste vann"måltider" før og etter måltid.

Problemet mitt var søtsuget. Sulten var jeg ikke, men søtsuget slapp aldri taket. 

Anonymkode: 27b42...d4e

Skrevet

Jeg ser flere (fire) falske premisser (tankefeil) bare i overskriften din, og ingen av dem har blitt påpekt ennå (et par av dem litt, men ikke grundig nok). Så jeg kan hjelpe deg - men bare hvis det et er viktigere for deg å gå ned i vekt enn å fortsette å tro på det du tror på. Men en advarsel: det er kjempevanskelig å gi opp det vi tror på, for det er på en måte en del av oss, og det kan føles som en amputasjon uten bedøvelse, eller et angrep på oss som person. Så jeg spør først, så slipper alle en masse frustrasjon.

Anonymkode: 058e8...00b

Skrevet

Jeg holder meg mettede om jeg dropper brødskiver, og andre ting som får blodsukkeret til å svinge. Så omelett kan være greit til frokost.

Mager mat som metter kan være rene kjøttstykker som kyllingfilet, hvitfisk og slikt. Legg på rikelig med grønnsaker som blomkål mm. Sørg for å få litt bra fett også. Drikk nok. Og supper kan være god hjelp. Ikke undervurder buljong med krydder i en skål, som spises med skje i stedet for å drikke (det virker på en placebo måte 😉).

Anonymkode: 5a9a9...d2a

Annonse
Skrevet

Knekkebrød med mager cottage cheese og sukkerredusert syltetøy(gjerne hjemmelaget). Gulrot.

knekkebrød med kyllingfilet(pålegget altså) og paprika og agurk.

skyr, med havre.

ha mer grønnsaker og proteiner til hvert eneste måltid.

har bakt proteinrundstykker som jeg spiser til lunsj. 

Funker for meg ihvertfall :)

Anonymkode: 7b4c1...b74

Skrevet

Det er ikke "sykt mye kalorier" i en grov brødskive med en halv avokado og ett egg. Kok egget i stedet for å spare kalorier. Det er en fin frokost om du legger til f.eks en appelsin eller annen frukt. 

Anonymkode: 1a309...fc6

• Liker 2
Skrevet

Jeg spiser veldig mye kyllingsalat og kylling wook. Synes og blomkålsuppe med mye blomkål, metter veldig godt. Til kvelds blir det ofte en lompe med en tynn osteskive, godt med skinke og salat. 

Anonymkode: 1b890...f7e

Skrevet
På 6.9.2020 den 0.43, AnonymBruker skrev:

Det trenger ikke være sånn. Jeg lå på 1200 kcal i et årstid, og var så å si aldri sulten. Nå er dette tre år siden, så jeg husker ikke kaloriinnhold i matvarer lenger. Jeg spiste ca annenhver time, og jeg husker at jeg spiste en del kikerter, noe bønner, ellers salat, og taco med "kål/salattortilla". Spiste en del av sånne maiskaker, med havsalt og chiafrø - det er mulig å putte på en enkel skinke på, kyllingskinke innehar veldig lite kalorier og gir ltit smak. Er også supergodt med egg og avokado! Jeg spiste også lompe, slike som man gjerne har til pølser. Finnes typer med lavt kaloriinnhold. Da lagde jeg ofte en slags pizza, hvor jeg tok skinke, litt ost og ønskede grønnsaker oppå lompa og stekte det et par min i ovnen. Rulla den sammen/bretta den etterpå, og spiste den. Veldig deilig.
Jeg spiste kesam om jeg var kjesken før måltid, gjerne med en dæsj saft av ymse slag, så det ble en slags yoghurt. Knaska gulrøtter, agurk, paprika, spiste mais med skje, og utrolig nok knaska jeg også stangselleri... Jeg drakk mye vann også, en del før måltid og en del etter. Jeg drakk te og kaffe også, i tillegg til faste vann"måltider" før og etter måltid.

Problemet mitt var søtsuget. Sulten var jeg ikke, men søtsuget slapp aldri taket. 

Anonymkode: 27b42...d4e

Det er naturlig for kroppen å være sulten når man går ned i vekt fordi kroppen ikke ønsker å gå ned i vekt og derfor sender signaler om sult fordi den trenger nok kalorier. Kroppen vår er så god på å telle kalorier at den vet når den er i underskudd uansett hvor mettende folk mener noen matvarer er i forhold til andre. Om man går ned i vekt om man er veldig overvektig så vil man kanskje ikke kjenne på samme sultfølelse som når man er normalvektig og bare skal ned noen pyntekilo. Jeg har aldri vært overvektig, så jeg vet ikke hvordan det er. 

Jeg gikk uansett ned 1 kilo i uka i 1 mnd på 1700-2000 kcal daglig, og var supersulten hele tiden selv om jeg spiste mat som er aldri så mettende i følge deg og andre her inne ;)

Skrevet

Til frokost spiser jeg to tykke skiver at grovt brød med en halv banan på hver + jordbærsyltetøy uten tilsatt sukker. Dette nneholder 375kcal. 

Brunsj er ofte en God Morgen Yoghurt uten tilsatt sukker, 210kcal. 

Til lunsj blir det ofte 700g hjemmelaget lapskaus (fryser ned i porsjonspakker), den inneholder drøye 70 kcal/100g så 700g blir 500kcal. Dette metter lenge. 

Da er jeg på litt under 1100kcal før middagen og kan derfor tillate meg å spise en del til middag. Men det er helt uproblematisk å bli ganske mett på 600kcal til middag synes jeg. F.eks seibiff med løk, poteter og kokte grønnsaker. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...