AnonymBruker Skrevet 3. september 2020 #1 Skrevet 3. september 2020 Hei, Jeg har jobbet meg opp til en fin egenkapital og har forsøkt meg på å få finansiering fra en bank. Av den grunn lurer jeg på hva som egentlig er en bra rente på et boliglån for unge / førstehjemslån? Det jeg har fått fra den banken jeg har søkt fra nå (KLP Banken) er 1.55% effektiv rente. Det er ikke den beste renten man kan få, men jeg tror den er helt ok når jeg ser hva de fleste andre banker tilbyr uten spesialavtale. Jeg har ikke meldt meg inn i noen fagforening, så jeg kan ikke benytte meg av fordelene man kan få fra de ordningene. Selvfølgelig er det lurt med fagforening, men har ikke rukket å sette meg inn i hva og hvilken enda. Jeg ser at Sparebank1 har 1.36% effektiv rente for LO noe som i praksis utgjør 3800 kr mindre for 2 millioner i boliglån per år? Dette må vel være det beste tilbudet man kan få på markedet som er "offentlig" og for 85% boliglån > 1 500 000. Det er vel egentlig "ikke så farlig" når det er snakk om så små marginer på 100-200 kr mnd, men det vil sammen med skattefradrag godt klare å finansiere kontigent sammen med billigere forsikring, lønnsforhandlinger m.m? Er statsansatt om det betyr noe, så jeg tror ikke jeg får forhandle lønn engang uten fagforeningen. Anonymkode: 47bb4...8b2
AnonymBruker Skrevet 3. september 2020 #2 Skrevet 3. september 2020 Er du statsansatt burde du vel søke lån hos spk? Der kan du låne inntil 2mill. Er ysmedlem og får 1,32% effektiv rente hos Gjensidige. Tror spk tilbyr omtrent det samme. Sparte MYE på forsikringer gjennom Gjensidige når jeg ble ysmedlem også. Anonymkode: a4484...a7a
AnonymBruker Skrevet 4. september 2020 #3 Skrevet 4. september 2020 Beste renta for tiden er vel 1,25 som medlem av akademikerne som er en paraply for flere andre fagforeninger. Anonymkode: 69ded...71f
AnonymBruker Skrevet 4. september 2020 #4 Skrevet 4. september 2020 Jeg har 1.52 % effektiv rente i Nordea gjennom fagforening (NITO). Har hørt at Danske Bank har lavere, men jeg kan ikke melde meg inn i noen fagforeninger som har spesialavtale med dem Anonymkode: 74044...32a
AnonymBruker Skrevet 4. september 2020 #5 Skrevet 4. september 2020 Velg evt fagforening etter hva du er utdannet. Er du akademikerutdannet vil Lo-organisering sannsynligvis lønne seg dårlig i lønnsforhandlinger i stat/kommune grunnet forhandlingsordninger og lønnssystem. Anonymkode: 174c3...fb3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå