Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Altså, jeg må bare høre om det kun er meg som reagerer på dette- i såfall, tar jeg selvkritikk for mine tanker.

saken er; Vi er blitt bedt i det som kalles en bursdagsfest for en ungdom. Ikke så uvanlig tenker du, helt rett! Derimot har vi aldri blitt invitert i denne ungdommen sin bursdag før....Denne ungdommen skulle i utgangspunktet vært konfirmant dette året, men har ikke hatt ønske om verken kirkelig eller borgerlig konfirmasjon. Nå derimot er vi plutselig blitt invitert i en bursdagsfeiring for denne ungdommen, hvor kleskoden er, hold dere fast- BUNAD(!!)

Derav overskriften «gavefest»! For jeg kan ikke annet tenke at det er nettopp det, det er! Siden denne ungdommen ikke ønsket å konfirmeres som sine andre søsken har gjort, trommer de nå sammen en ikke-eksisterende konfirmasjon med «kamuflasje» bursdag. Er jeg helt på jordet som tenker at det er helt vannvittig frekt?! Her har vi aldri blitt invitert i noen slags bursdag, men det året konfirmanten ikke ønsker å konfirmeres på noen slags måte, så blir vi invitert til en bursdag hvor kleskoden er bunad?! 

Hadde de om så bare uttrykket noe sånn som at: «vår kjære ** trår i disse dager opp i de voksnes rekker, ** ønsket ikke en tradisjonell konfirmasjon, men vi ønsker allikevel å feire at ** blabla...» men nei, dette er altså en heeeelt vanlig bursdagsfest, ja bortsett fra kleskoden da... og at vi aldri har blitt bedt i vedkommendes bursdag før.. er jeg spesiell som reagerer? 

Anonymkode: 452df...976

• Liker 27
Videoannonse
Annonse
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Altså, jeg må bare høre om det kun er meg som reagerer på dette- i såfall, tar jeg selvkritikk for mine tanker.

saken er; Vi er blitt bedt i det som kalles en bursdagsfest for en ungdom. Ikke så uvanlig tenker du, helt rett! Derimot har vi aldri blitt invitert i denne ungdommen sin bursdag før....Denne ungdommen skulle i utgangspunktet vært konfirmant dette året, men har ikke hatt ønske om verken kirkelig eller borgerlig konfirmasjon. Nå derimot er vi plutselig blitt invitert i en bursdagsfeiring for denne ungdommen, hvor kleskoden er, hold dere fast- BUNAD(!!)

Derav overskriften «gavefest»! For jeg kan ikke annet tenke at det er nettopp det, det er! Siden denne ungdommen ikke ønsket å konfirmeres som sine andre søsken har gjort, trommer de nå sammen en ikke-eksisterende konfirmasjon med «kamuflasje» bursdag. Er jeg helt på jordet som tenker at det er helt vannvittig frekt?! Her har vi aldri blitt invitert i noen slags bursdag, men det året konfirmanten ikke ønsker å konfirmeres på noen slags måte, så blir vi invitert til en bursdag hvor kleskoden er bunad?! 

Hadde de om så bare uttrykket noe sånn som at: «vår kjære ** trår i disse dager opp i de voksnes rekker, ** ønsket ikke en tradisjonell konfirmasjon, men vi ønsker allikevel å feire at ** blabla...» men nei, dette er altså en heeeelt vanlig bursdagsfest, ja bortsett fra kleskoden da... og at vi aldri har blitt bedt i vedkommendes bursdag før.. er jeg spesiell som reagerer? 

Jeg synes det er like  innafor å feire  at man går over  til en annen fase i livet med en fest uten seremoni.  Like  greit som  human etisk feks.

Anonymkode: fdea3...b84

• Liker 38
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg synes det er like  innafor å feire  at man går over  til en annen fase i livet med en fest uten seremoni.  Like  greit som  human etisk feks.

Anonymkode: fdea3...b84

Som jeg skriver innledningsvis, så er jeg ikke nødvendigvis i mot det. Hvis de hadde formulert denne bursdags innbydelsen mer i den retningen så hadde det vært en ting. Det er måten dette skjer på, at det tilsynelatende er en heeeeelt vanlig bursdag, men hey! Dere har aldri blitt invitert i det til oss før og PS:Ha på dere bunad?! 

• Liker 18
Skrevet

Bare la være å gå. 

Anonymkode: eb47f...0e1

• Liker 9
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Bare la være å gå. 

Helt klar over at det er mulig, nå lurer jeg mere på om det er jeg som er «unormal» som reagerer på hele fremgangsmåten og dette opplegget..

• Liker 6
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Helt klar over at det er mulig, nå lurer jeg mere på om det er jeg som er «unormal» som reagerer på hele fremgangsmåten og dette opplegget..

Jeg tenker ihvertfall som deg 

• Liker 31
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei dette er hinsides sært

Anonymkode: 45a3c...ed3

• Liker 18
Skrevet

Hadde også reagert — og ikke dratt.

Anonymkode: 2f50c...758

• Liker 25
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei. Det er veldig frekt. Like ille som de bedritne babyshowerne som utelukkende handler om å snylte på gjestene.

Anonymkode: 0bfef...48f

• Liker 10
Skrevet

Og jeg hadde ikke dratt.

• Liker 5
Skrevet

Tusen takk for svar! Det er veldig fint å høre at jeg i hvertfall- tilsynelatende IKKE er helt på jordet med tankene mine rundt dette😅

Skrevet

Gavefest? Det er helt på trynet.. 

de vil ha en fest som ligner en konfirmasjon og invitere masse folk som har med pengegaver. Enkelt og greit. 
hadde ikke dratt om jegg ikke kjente de så godt 

Anonymkode: 86fdf...3c1

• Liker 8
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Gavefest? Det er helt på trynet.. 

de vil ha en fest som ligner en konfirmasjon og invitere masse folk som har med pengegaver. Enkelt og greit. 
hadde ikke dratt om jegg ikke kjente de så godt 

Anonymkode: 86fdf...3c1

Nettopp!! Takk🙏🏼 Dessverre er det noe vi bør dra i, så jeg opplever det som ekstra vanskelig, siden jeg synes hele opplegget er helt hårreisende..

• Liker 3
Skrevet

Høres bare merkelig ut. Jeg synes uansett konfirmasjon bare er tull. Hvor mange av 14-åringene er egentlig kristen? Og er de egentlig gamle nok til å forstå hva det innebærer å konfirmere seg? Konfirmasjon er mer en unnskyldning for feiring og gaver. 

Men, hallo? Mener de alle skal ha bunad? Må man låne om man ikke har? Uansett hva du gjør, så kjøp en gave i den prisklassen du ellers ville brukt. 

Litt off topic, men jeg synes heller man skulle hatt en ordentlig feiring når man fyller 18år og at da kunne det heller vært vanlig med dyrere gaver, pengegaver osv. Mange bare sløser de bort når de er 14år. 

• Liker 8
Gjest Blondie65
Skrevet

Jeg synes dette var klønete gjennomført. Jeg er helt enig i at det godt kan stå i  en invitasjon at "Lille Per inviterer til fest for å feire at han nå går over i de voksnes rekker". Men det får da være grenser for "ikke-konfirmasjon men litt konfirmasjon likevel" med krav om bunad.

Jeg tenker at dere holder gavebudsjettet på det dere vanligvis ville gitt på en rund bursdag. Hvis "konfirmantens" mor eller far er din søster eller bror kan du jo nevne at dette var en underlig suppe av en invitasjon.

Skrevet

Merkelig. Og eg hadde ikkje dratt på meg bunad på kommando, for ein bursdag. 

• Liker 9
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nettopp!! Takk🙏🏼 Dessverre er det noe vi bør dra i, så jeg opplever det som ekstra vanskelig, siden jeg synes hele opplegget er helt hårreisende..

Bli «syk» den dagen.

• Liker 5
Skrevet

Det du skriver og mener det er jo bare at festen er grei nok, det er formuleringen du ikke liker. Den invitasjonen kan vel være myntet på farmor, eller konfirmanten selv. Det skinner jo krystallklart gjennom (i og med bunad) at dette er et alternativ til konfirmasjon, og du sier slt hadde vært greit hvis de bare hadde sagt det. De sier mer eller mindre det. Så hvorfor så negativ? 
Ungdommen får kanskje bunad selv, derav valg av antrekk. 

Anonymkode: 74dd8...330

• Liker 15
Skrevet

Så lenge du ikke blir bedt om å ta med en matrett selv, får du prøve å finne ut hva som skal serveres og gi gave ut fra det. Det blir som vanlig bursdag, men nå har de valgt å tromme sammen til større feiring. Det er så trist å ta initiativ og invitere når de inviterte skal lete etter alle slags dårlige intensjoner for hvorfor... Gå på fest og kos deg, det har du sikkert godt av!

Anonymkode: 3b33f...a0a

• Liker 6
Skrevet

Når man velger å ikke konfirmere seg, så velger man også bort konfirmasjonsgaver, spør du meg. 

I dag har det blitt sånn at man oppdrar barna sine til å tro at alt skal være likt, okke som - ikke at man tar valg og må stå for dem. Våre to barn hadde helt selvstendige valg om å konfirmere seg. Den ene gjorde det ikke, og fikk da selvsagt heller ingen fest eller gaver. Hvorfor i all verden skulle h*n det? 

Og hvem i all verden setter kleskode bunad? Det synes jeg er snodig uansett anledning. Man setter formelt sett kleskode bukse og jakke, dress, mørk dress, smoking, kjole og hvitt, og damene tilpasset deretter, alt ettersom hvor formelt det skal være. Innenfor flere av disse kleskodene finnes så klart anledning til å bære bunad, men å si at kleskoden er bunad er helt dust. I dette tilfellet er det jo åpenbart brukt for å hinte om at man skal holde en liksom-konfirmasjon.

Jeg hadde ikke giddet å gå i et sånt gavesankingsselskap. Hadde bare sagt at det ikke passet (oss).

Ellers enig med vedkommende som skrev at en stor, litt formell fest for å feire 18-årsdagen, da man virkelig trår inn i de voksnes rekker, helt uavhengig av valg man har tatt, kan være veldig fint.

Anonymkode: c9c38...29d

• Liker 16

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...