Gå til innhold

Tips til gode ting å putte i fryseren?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva godt og sunt foreslår du at jeg baker/lager og har i fryseren til travlere tider? 

Anonymkode: 34c19...0b1

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Bananbrød! Hvis du liker den slags, er dette veldig greit å fryse ned!😊

Anonymkode: 3909a...8c9

• Liker 1
Skrevet

Pizzasnurrer

Grovt brød (skjært i skiver). Ferdigstekte karbonader og løk. Lett å ta opp og hive i mikro eller steke på panne. 

Pytt i panne. Bare å steke et egg til. 

Lage opp noen ferdige retter. Porsjonspai, lapskaus, suppe. 

Banan-lapper

Grove vafler 

Fryse halve bananer dyppet i mørk sjokolade eller naturell-yoghurt. Litt sunnere enn vanlig is hvis man er fysen på noe. 

Scones

Anonymkode: 94f26...9af

• Liker 2
Skrevet

Kanskje gjøre som de som har laget denne plakaten. Høres digg ut! Kanskje på en måte som saftis?

C1656805-830C-4D61-A0A6-188969A1C2D1.png

Anonymkode: 61526...78f

• Liker 1
Skrevet
16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva godt og sunt foreslår du at jeg baker/lager og har i fryseren til travlere tider? 

Matpakker. Jeg bruker 3 timer en søndag i måneden på å smøre matpakker til hele familien. Smør og pålegg som hvitost, brunost, skinke, leverpostei, salami, smøreost etc etc. Pakker hver pakke inn i matpapir og merker med navn (slik at mannen alltid får 4 skiver og barna 2 og jeg 3). Hver kveld skjærer jeg opp grønnsaker som agurk, paprika, tomat, løk etc og putter i hver vår lille plastboks og setter i kjøleskapet. Hver morgen går vi i fryseren og henter en matpakke til hver og putter den i veska/sekken sammen med grønnsaksboksen. Til lunsj er det tint.  Morgene er aldri travle lengre. 

Anonymkode: 47876...d8e

• Liker 3
Skrevet

Dytt

Anonymkode: 7ceae...961

Skrevet

Noe du synes er godt og sunt.

Anonymkode: c4caa...af9

Skrevet

Absolutt alt du liker kan fryses.   😊

Skrevet
På 3.9.2020 den 21.59, AnonymBruker skrev:

Grove horn

meste. 

Disse hornene passer like godt til middag, kveldskos eller i barneselskapet, og kan fylles med så mangt. Jeg pleier å lage de opp når vi har mye rester som cashewsaus, tomatsalsa, soya”kjøttdeig” og stekte grønnsaker, for så å fryse dem. Slik har vi god mat lett tilgjengelig, og blir kvitt rester i samme slengen.

Ingredienser til 8 horn: 

25 gram fersk gjær

2 spiseskjeer olivenolje

2 desiliter fingervarmt vann

1 teskje salt

2 desiliter sammalt hvetemel

5 desiliter hvetemel

Olje til pensling

Tørket oregano til å drysse over

Eksempler på fyll: 

-Hjemmelagd pesto,soltørket tomat og linser        
Pesto.                                                                 100 pinjekjerner 
5 fedd hvitløk
40 g spinat
1 stor potte basilikum
50 g olivenolje ++ (start med 50 gram og tilsett mer til du er fornøyd med konsistensen)
litt salt

-Løk,potet og oliven

-Pizzasaus eller pastasasus,løk og kidneybønner 

Løs opp gjæren i en bolle. Ha i olivenolje og vann, og la det stå et par minutter. Rør sammen de tørre ingrediensene. Tilsett gjærblandingen, og elt alt godt sammen. Ha plastfolie over bollen, og sett til heving i cirka tre kvarter.

Montering: 

Forvarm stekeovnen til 225 grader. Kle et stekebrett med bakepapir.

Elt deigen sammen, og del den i to. Kjevle ut hver del til en stor sirkel. Skjær denne opp i fire “pizzastykker”. Ha fyll i midten av hvert stykke, og rull dem sammen til horn. Begynn med den bredeste kanten, og rull deg innover mot spissen.

Legg hornene på stekebrettet. Dekk til med et rent kjøkkenhåndkle, og sett til etterheving i 30 minutter.

Før steking pensler du olje over hornene, og drysser på oregano.

Bak i 15 minutter, til hornene er fine og gylne.

Anonymkode: 854e1...0da

Skrevet

Vi har; 

- lapskaus i ziplock poser

- egge-muffins med grønnsaker

- pizzabunner med pizzasaus,enkelt å hive på ønsket topping og steke

- lasagne i porsjonspakker

- en mengde ulike supper (laget fra grunnen), enkelt å toppe med egg, eller bacon, eller krutonger. 

- indiske gryter og andre gryteretter 

Anonymkode: fa073...b8c

Skrevet

Her går det mest i lasagne pakket i porsjonspakker (evt. hel lasagne i aluminimumsform som man bare kan hive inn i stekeovnen), gryter av alle slag, supper av alle slag (linsesuppe, grønnsakssuppe, søtpotetsuppe osv.), brød (jeg pleier ikke å skjære de i skiver før jeg fryser de - skjærer de bare i to. Blir som de små-brødene enkelte butikker har begynt å selge), grove horn med valgfritt fyll, og tomatsausbase (brukes både som tomatssuppe, til pasta, pizza og evt. andre ting som er tomatbasert).

Skrevet

Absolutt alt av middagsrester? 

Vi lager gjerne større porsjoner middag, så vi har 2-3 restemåltider. Det er alt fra hjemmelaget pizza, chili sin carne, stekt ris, til supper og gryter. Er få ting vi ikke fryser :) 

Anonymkode: 576b2...5c6

Skrevet
20 minutter siden, Jerry Lee skrev:

Absolutt alt du liker kan fryses.   😊

Hvordan smaker en kopp kaffe etter å ha vært nedfryst?

• Liker 1
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan smaker en kopp kaffe etter å ha vært nedfryst?

🙈🙉🙊

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...