AmonymBruker Skrevet 3. september 2020 #1 Skrevet 3. september 2020 https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/MRMlWm/coronakullet-slapp-eksamen-fikk-rekordhoeyt-karaktersnitt-foer-studieopptak "Avlyst eksamen er derfor noe av forklaringen på bedre snitt, men ikke hele. Elevene har også fått bedre standpunktkarakterer Ved å avlyse eksamen sa vi samtidig at fristen for å sette standpunktkarakterer kunne flyttes nærmere sommeren, slik at lærerne fikk bedre tid til å skape gode vurderingssituasjoner for at elevene skulle få alle muligheter til å vise frem sine ferdigheter i fagene" Burde ikke dette tilsi at eksamen blir helt sløyfet for all fremtid? Er ikke målet med skolegang å lære mest mulig? Eksamen kan aldri være et mål i seg selv. Dersom elevene lærer mer og bedre uten eksamen, bør eksamen sløyfes. Det er jo en naturlig konsekvens av det de sier. 3
Kjetil E Skrevet 3. september 2020 #2 Skrevet 3. september 2020 3 timer siden, AmonymBruker skrev: https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/MRMlWm/coronakullet-slapp-eksamen-fikk-rekordhoeyt-karaktersnitt-foer-studieopptak "Avlyst eksamen er derfor noe av forklaringen på bedre snitt, men ikke hele. Elevene har også fått bedre standpunktkarakterer Ved å avlyse eksamen sa vi samtidig at fristen for å sette standpunktkarakterer kunne flyttes nærmere sommeren, slik at lærerne fikk bedre tid til å skape gode vurderingssituasjoner for at elevene skulle få alle muligheter til å vise frem sine ferdigheter i fagene" Burde ikke dette tilsi at eksamen blir helt sløyfet for all fremtid? Er ikke målet med skolegang å lære mest mulig? Eksamen kan aldri være et mål i seg selv. Dersom elevene lærer mer og bedre uten eksamen, bør eksamen sløyfes. Det er jo en naturlig konsekvens av det de sier. Er et godt spørsmål vet ikke helt. Men mener at en av årsakene er at med eksamen for du en helt nøytral vurdering av elevens arbeid. Er jo en kjent sak at lærere for enkelte favorittelever som de nok favoriserer i karaktersetting. Ved eksamen så er jo den faktoren helt fjernet. 4
Example Skrevet 4. september 2020 #3 Skrevet 4. september 2020 Jeg tror som lærer selv, at uten eksamen var det lettere å sette litt høye karakterer på elevene. Det er et press på lærere at eksamenskarakterer og standpunktkarakterer ikke skal fravike i særlig grad, og særlig i negativ retning. Eksamen blir sett på som en måling av om standpunkt er riktig. Dette slapp man i fjor, og kunne sette litt høyere karakterer, uten å bli målt på det. Så kan man alltids diskutere om det er riktig eller galt. Udir sier jo selv at det er forskjell på hva som måles i standpunkt og eksamen, og prøver endre denne praksisen med den nye læreplanen. Om dette når ut til kommuner og skoleledelser, er en helt annen sak. 2
Diamant20 Skrevet 4. september 2020 #4 Skrevet 4. september 2020 Enig i at eksamen kan fjerne. Burde ha mer å si det eleven har gjort gjennom året. Man kan være heldig/uheldig å ende opp med 6 karakterer i fra norsk. 3 standpunkt (hovedmål, sidemål og muntlig) og 3 eksamenskarakterer (hovedmål, sidemål og muntlig). Det vil jo ha ganske mye å si.
MollyJones Skrevet 4. september 2020 #5 Skrevet 4. september 2020 17 timer siden, Kjetil E skrev: Er et godt spørsmål vet ikke helt. Men mener at en av årsakene er at med eksamen for du en helt nøytral vurdering av elevens arbeid. Er jo en kjent sak at lærere for enkelte favorittelever som de nok favoriserer i karaktersetting. Ved eksamen så er jo den faktoren helt fjernet. Det er en "kjent" sak. Når man har gjort forskning på dette viser det seg at denne trynefaktoren ikke er så stor som mange hevder. Så det er vel mer en kjent antakelse. 1
powerpuffen Skrevet 4. september 2020 #6 Skrevet 4. september 2020 Eksamen bør ikke fjernes. Eksamen er en stor del av utdanning på universitet/høyskole og videregående elever bør forberedes til dette. Det er neppe gjennomførbart med langsgående vurdering på høyere utdanningsnivå fordi det er såpass mange elever. 1
icock Skrevet 4. september 2020 #7 Skrevet 4. september 2020 (endret) ... Endret 4. september 2020 av icock
Djækklåsst Skrevet 4. september 2020 #8 Skrevet 4. september 2020 Ingen bombe at «korona-kullet» fikk en kjempefordel. Vanskelig å si hva man kunne gjort. Man kunne sett bort fra eksamen for de konkurrerende kullene, dersom det ville medført høyere poengsum. Men det skaper sikkert andre problemer.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå