Gå til innhold

Juletradisjoner


Jellyfish

Anbefalte innlegg

Har etterhvert skjønt at det er mange ulike måter å feire jul på, og lurer litt på hva slags tradisjoner dere her inne er vant med?

Min "ideal" julaften ser omtrent slik ut:

Står opp tidlig om morgenen, mens det enda er mørkt, for å skru på juletreet. Hele familien spiser god frokost sammen, ser litt på tv (må bl.a. ha med meg "Tre nøtter til askepott"!), og venter utålmodig på at kvelden skal komme. For meg er også julaften en helligdag, så å reise ut og handle de siste julepresangene denne dagen er utenkelig.

På julaften pleier vi også å gå i kirken (nesten eneste gang i løpet av et år). Synes stemningen der er så fin denne dagen! Etter kirken er det hjem så mor kan lage ferdig ribba. Middagen kommer på bordet i fem-seks tida, og varer ofte en stund selv om vi er få. Etter julemiddag med ribbe, medisterpølser, medisterkaker, surkål og deilig brun saus er det både iskake og kransekake til dessert. Tomtebrygg er dessuten et viktig element til julemiddagen!

Etter mat og oppvask er det tid for julegaver. En får ansvaret for å hente og dele ut gaver. Denne leser opp til og fra lappene, og hver får tid til å pakke opp sin gave og se litt på den før neste pakke hentes. Greit når vi ikke er så mange, men et evig prosjekt med flere på besøk! Mens vi pakker opp gavene er småkakene kommet på bordet, men så mette som vi er så går det seint å tømme fatene.

Vi er vanligvis ferdige med gavene i ti-elleve tida, og da er det tid for telefoner til familie og venner for å takke for gavene og ønske god jul. Etter en slik utskeielse føler jeg meg vanligvis ganske "oppsukret", og kvelden avsluttes derfor for min del med brødskiver og kald melk.

Gleder meg skikkelig nå - det er jo så lenge til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

husker så godt min barndoms jul...det er den beste dagen i hele året...noe jeg nesten syns fremdeles....

Jeg står opp ca 0800...koser meg med brødskive med mammas hjemmelagde sylteflesk!!

Da er det Barne-tv på NRK med bla. "Snekker Andersen og julenissen", "Pernille og julestjernen", og etterhvert begynnte de jo å sende julekalender-barne tv om morningen også!!

Så når Barne-tv var ferdig var det som oftest noen timer til "Tre nøtter til Askepott" begynnte(nå sender de også "Reisen til julestjernen" på julaften...da er det nesten ikke noe tid til annet en tv før ettermiddagen!!) så da var jeg med pappa på handel....bare meg og han...da handlet vi ekstra julegodt....clementiner, nøtter osv...det meste er jo kommet i hus...men det er alltid noe....

så drar vi bortom blomsterbutikken og kjøper juleblomst til mamma....og da har gjerne blomsterbutikken flere blomster som skal til mamma, men som de ikke har kjørt ut...så da tar vi de med....så drar vi hjem...og vi slapper av og spiser litt "nissegrøt"...mamma er opptatt nesten hele dagen...koker pinnekjøtt og tilbehør og tar en siste finish på gulvene...

så drar mamma og pappa å tenner lys og legger kranser på gravene til min bestefar og oldeforeldrene mine....så drar de rundt med blomster og pakker til venner og bekjente før de vender nesen hjemover....

så drar mamma i floren(fjøset) og gir sauene mat(de får alltid litt ekstra de og på julaften...det har hun arvet etter min bestefar...dyrene skal også feire jul!!! Så kommer mamma inn....og da er jeg og pappa feridgpynta...så dusjer hun og pynter seg, mens jeg dekker bordet(det fikk jeg gjøre fra jeg var ganske liten...min oppgave liksom)...

så kl 1700 åpner vi verandadøra og hører kirkeklokkene ringe...sølvguttene synger julen inn i bakgrunnen....og vi ønsker hverandre en riktig god jul når kirkeklokkene er ferdig og ringe....så setter vi oss tilbords....pinnekjøtt med poteter og annet tilbehør og julebrus....til dessert har vi riskrem med mandel....så er det den oppvasken og kaffilagingen som tar sååååååååååå lang tid.....he he...heldigvis har mamma og pappa fått seg oppvaskmaskin nå :hoho:

så er det kaffi, brus og julekaker....som ingen orker å spise for alle er så mette :D

så....er det åpning av pakker...som tar en tid siden vi pleier å være mangen...

klokken blir fort 10-11...så sitter vi og prater(ehh...gikk vel og la meg jeg da når jeg var liten)...

Klemmer fra en jule-entusiast!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjekt å lese om andres tradisjoner. Min tradisjonelle jul begynner allerede 1. desember hvor jeg tar frem julemusikk og julevideoer til ungene.

1 søndag i advent reiser hele familien til sentrum for å se nissetog og tenning av julegrana.

Videre har barna en fast dag hvor de er hos farmor og lager kakemenn, selv har jeg en kveld med en god venninne hvor vi lager julekaker, prater og koser oss sammen. Noen naboer og oss har planlagt juleverksted en lørdag, hvor barna får lage litt julepynt selv.

Et par dager før dagen går vi ut i skogen og hogger eget juletre, alle er samlet.

Lille julaften er nesten en like koselig som julaften. Vi tar barna med og pynter juletreet og lager julegrøt, restene setter vi frem til nissen med noen julekjeks og øl ('for nissen drikker vel ikke melk, han drikker juleøl', sier min 3 år gamle sønn for 2 år siden) Etter at barna er i seng ser vi 'grevinnen og hovmesteren', pynter ferdig og lager i stand julesokken.

Julaften våkner vi tidlig og barna får sokken sin og det er jammen stor stas, så ser de på barne tv frem til 'Askepott og de tre nøttene', da er det mamma sin tur (håper guttungen på 5 vil se den sammen med meg i år)

Etterpå ser vi 'Reisen til julestjernen' før vi går på badet for å bade og gjøre oss klar. Så reiser vi til kirken for å få litt ekstra julestemning, hvorpå vi reiser til en av foreldrene etterpå.

Vi spiser alltid pinnekjøtt på julaften og det smaker nydelig som regel. Videre begynner vi med pakkene etterpå, som regel deler vi ut alle pakkene før vi pakker opp slik at ikke de med få pakker blir ferdig før alle andre, vi hopper heller over de med få pakker av og til.

Kvelden er slutt i 00-1 tia, når vi da har fått ungene i seng. Setter min mann og jeg oss i stua og går gjennom alle sine pakker og koser oss med litt vin før vi legger oss.

Jeg gleder meg veldig til jul. Selv om mine foreldre også er skilt og det blir mye mas, så har jeg bestemt meg for å skjære igjennom i år og bestemme selv hvordan vi legger opp dagene etter julaften.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min julefeiring starter på lillejulaften. Da henter vi en gammel grandtante som alltid feirer jul med oss, og når hun er på plass i godstolen, da kan julen starte!

Lillebroren min og jeg pynter juletreet, mens pappa og mamma hjelper til sånn litt etter hvert. Mamma vil alltid at treet skal ha lite pynt, mens pappa helst vil ha maaaaassse.. Så da må vi alltid inngå noen kompromisser sånn i ni-tiden... ;) Pleier å legge gavene under treet allerede på lillejulaften, men det er IKKE lov å klemme....

Når juletreet er ferdig pyntet, har venninnegjengen en fast tradisjon på å møtes hjemme hos en av oss. Da bytter vi gaver og julekort, og skravler sammen. Det er alltid like koselig, med gløgg, julekaker og godis.

Julaften har alltid vært en slags "vanlig" dag for oss - i hvert fall påformiddagen. Jeg pleier å sove hos svigerforeldrene mine, og der har de tradisjon på julestrømper. Og i fjor fikk jeg også strømpe!!! Jeg ble helt rørt, jeg!! Snille svigermor hadde husket på meg også.... Håper hun husker det i år også..

Så drar vi alltid en tur i butikken, kjøper den siste julegodisen, og kanskje noen ekstra julegaver. Resten av formiddagen går med til litt tv-kikking, kanskje levere de siste gavene og spise formiddagsmat.

I tre-tiden skifter vi og fikser oss. Så drar vi på kirkegården der besteforeldrene mine ligger, og tenner lys. Vi har aldri vært i kirken på julaften, så det vet jeg ikke hvordan er. Men det er en god følelse å pynte seg og dra på kirkegården alle sammen. Da starter liksom julen på skikkelig, og vi får samlet tankene om dem som ikke skal feire jul med oss.

På veien hjem er det alltid lettet stemning i bilen - jeg tror vi alle sammen egentlig gruer oss litt til kirkegården, men så er det så fint med lys på alle gravene og så er det koselig å ha vært der.

Når vi kommer hjem, er klokken halvfem-fem, og da dekker vi bordet, og hjelper til på kjøkkenet. Ikke den gamle grandtanta da - hun sitter i en stol og leser ukeblader. Rundt halvseks er det julemiddag - da senker freden seg og vi spiser ribbe og medister. mmmmmm!!! Til dessert er det alltid is - ingen orker så mye av det likevel.

Så er det felles-dugnad på kjøkkenet, alle rydder sammen og hjelper til. Så setter vi oss foran juletreet. Pappa finner fram en og en pakke, og leser hvem den er til og fra. Så pakker den personen opp, og alle kan få se hva det er. Mamma skriver ned i en liten bok hva vi har fått (veldig smart, forresten!!!), og så kan neste pakke åpnes. Det er ålreit å ta det i et rolig tempo, de som får mange pakker får litt oftere enn de med få pakker. Og helt tilslutt kommer pakken til meg fra kjæresten min...;) I år har lillebror også fått kjæreste, så han må nok komme helt til slutt i år!!

Hele pakkeseremonien varer i noen timer. Så er det litt kaker og kaffe, vi skravler litt, ringer tanter og onkler, og kjærester...;)

Men det aller koseligste (nesten, da!!) er når vi skal legge oss. Da pleier jeg nemlig å legge meg på madrass inne hos lillebror (han er 19, jeg er 23), og så skravler vi halve natten. Det er julestemning, det!!

1. juledag har vi familiemiddag, 2. juledag frokost med alle naboene (langbord med 20 stykker)

Og nå kjenner jeg at jeg VIRKELIG gleder meg til jul!!!

lmari

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ÅÅÅÅÅÅ...BLIR NESTEN GAL.....GLEDER MEG SÅNN TIL JUL :D :D :D :D

VEL....må vel si at også vi starter julen med 1 desember...adventskalender har jeg alltid hatt(jeg er 23) og skal alltid ha!!! så er det jo 1 søndag i advent..advents-stjerna er oppe...vi har tent 1 lys i advents-staken...vi koser oss og ser barne-tv...som en ikke kan gå glipp av i desember :wink:

skulle jeg fortalt om alt...følelser...tradisjoner....hele førjulstida...he he...da kunne jeg sittet her i hele natt.... :roll::hoho:

jeg har jo beskrevet min julaften tidligere...lillejulaften pynter vi treet..ser grevinnen og hovmesteren ...og drikker gløgg....

vel....ååå...det kribler i magen....

klem fra en julegal Lena :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åhhh, nå gleder jeg meg skikkelgi til jul også!!! Luktet så jul på kjøkkenet forrige dagen, når jeg stekte rundstykker!!! :o he he he...

Vi begynner på lille julafte vi. Etter at alle har kommet fra jobb, reiser vi rundt på gravlundene og tenner lys. Det er veldig koselig, og som regel bein kaldt!!! Så bytter vi gaver med familiemedlemmer vi ikke skal feire jul med. Når vi kommer hjem (eller før vi drar ut) pynter vi juletre! Det blir alltid krangling om hvem av vi søsknene som skal sette på julestjerna (enda vi er 15. 23 og 26) Så pappa har begynnt å skrive det opp! :ler:

På julaften klarer jeg liksom ikke å sove så lenge, da er det opp og sette seg i godstolen foran tv'en! Da skal alt av barneprogrammer sees på, fra morgenen til ettermiddagen, tre nøtter til askepott, reisen til julestjernen diney filmer på nrk og sverige, og alle andre koselige program! Innimellom tv tittingen legger vi ut alle julegaver (med litt klemming og snik titting). Julematen dufter i hele huset, mmmm. I 4 tiden dusjer alle og pynter seg. Kl. 17, ringes julen inn, og vi drikker gløgg, før vi setter oss til bords i 17.30 tiden. Da er det skinkestek, ribbe, medisterkake og medisterpølse som står på menyen, med poteter, brun saud og sånne små kålhoder. Jule brus, juleøl og akkevitt! Til dessert er det riskrem og is.

Etter middagen er det tid for å rydde av, og sitte og veeeente til vi kan åpne gaver! Hos bytter vi på å hente og dele ut gaver. Vi tar oss goood tid og åpner en og en gave, mens alle ser på. Pappa skriver opp hva vi får. Imens kommer kaker og godteri på bordet. Selvom alle er så mette, stapper vi i oss allikevel!!! :ler: innimellom er det å snike seg ut på kjøkkenet og spise kald skinke stek og svor, dyppet i brun saus!

Etter gave utdelingen, som kan vare til både 00 og 01, kommer kjæresten min til meg, eller jeg drar til han. (I år et det hans tur til å komme til meg!!! Jippi) Til kvelds blir det gjerne en brødskive eller to med skinke stek!

1 dag er det lang og sen julefrokost, mmmmm!

Jeg gleder meg skikkelig til jul jeg!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anonymous

Tradisjon hos oss er at jeg har kavet lillejulaften til langt på natt.

Står opp julaften trøtt som et utslitt bybud. Den øvrige familie benker seg med frokosten foran tv. Jeg rydder det de sprang fra.

Ut i dritværet for å kjøpe det som er glemt, for så å komme hjem til enda mere rot.

Så begynner dem å mase om at er det ikke grøt snart? rett på kjøkken og koke. Vi har det hyggelig mens vi spiser. Innen marsipangrisen er utlevert sitter jeg alene med grøten, da de andre sitter foran tv. Så er det tid for badet. Self. må jeg vente til sist. Innen jeg kommer meg dit er det ikke mere varmt vann.

Jeg ordner grønnsaker/poteter innimellom ventingen.

Ferdig på badet dekkes bord og i ventingen koser vi oss. Gubben setter inn oppvasken i maskinen etter middag. For da blunder mor. Etter gaveutd og kaffe så er klokka blitt så mange at mor gjesper. Klokka er da tross alt 21.30.

Det er godt å legge seg tidlig selv om det er jul........

Neste dag ,samme ritualet utenom gavene da, men nå kommer det gjester. Jeg gleder meg til ulen er over......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vår jul har bestandig begynt lille julaften. Julepynten blir funnet fram, og treet (som broren min har hentet i skogen) blir pyntet. Julepynten blir hengt på "riktig" sted. Imens står tv på, og "Grevinnen og Hovmestern" er en naturlig pause i arbeidet.

Julaften morgen står vi opp til vanlig tid. Ordner det som ikke er pyntet og ferdig. Tar en siste handletur, for å kompletere julegaver og matlager, eventuelt leverer noen gaver.

Mølje (elgkraft og flatbrød) klokka 12.

Hvis noen kommer innom i løpet av dagen med gaver eller blomster, blir de budt på mat eller kaker.

Utover ettermiddagen er mor fullt opptatt med hjemmelagd surkål, ribbe og alt annet som skal fortæres i løpet av kvelden.

Middag ca kl 18, på kjøkkenet, med fyr i peisen og lys på bordet. Vi starter med velling av risgryn (kjempegodt), før vi spiser ribbe, medisterkaker og sosisser, surkål og poteter.

Etter oppvask og rydding på kjøkkenet, er det kaffe og småkaker i stua, med TVen på i naborommet. Så pakker vi opp pakkene.

1.juledag går vi i kirken, før vi har familieselskap. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Hele desember har jeg og samboeren "julestrømpekalender"; vi har hver vår strømp der vi får en bitteliten ting av den andre hver dag.

Ca 18-19 desember pynter vi vårt eget minitre (ca 50 cm høyt) som vi koser oss sammen med til vi tar juleferie og reiser hvert til vårt (ingen er villig til å gi opp "hjemmejula"; ikke før vi får barn, da får vi sette oss ned å finne ut av det)

Hjemme er det å hjelpe mamma med div den 23. Og en tur i skogen (vår egen! vi stjeler ikke!!) sammen med pappa og lillesøster for å hente inn juletreet)

Den 24. sitter jeg og lillesøster forann TV`n og spiser frokost i pyjamas. Når tre nøtter til aksepott begynner spretter vi After Eight`n (forstatt i pyjamas)

Etter risengrynsgrøt-lunch (med mandel) bytter vi etterhver om (fra pyjamas!) til "pent". Og vi drar over til bestemor og bestefar (som bor like ved). Der dekker vi bord osv mens bestemor fullfører middagen.

Etter å ha stått på bestemors kjøkkentrapp og hørt på at kirkeklokkene ringer jula inn, er det inn å spise!!

Etter laaaang tid til bords rydder vi opp og vasker opp (det fine serviset som brukes til jul kan ikke puttes i oppvaskmaskin... )

Så henter vi inn gavene og pakker dem opp.. en etter en.. og hygger oss med å synge litt og snakke masse innimellom.

Vi reiser hjem til mamma og pappas hus i ett-to tida om natta.. Da ringer jeg samboeren (og det gjør lillesøster også.. så det er bra vi har to linjer) og snakker om julekvelden...

Første nyttårsdag går jeg og mamma i kirka.. mens pappa og lillesøster sover..! :)

Romjula tilbringes litt hos mamma og pappa og litt hos svigers. Nyttårskvelen er min og min kjæres egen kveld; uten familie! (men gjerne med venner!)

Lykke til med juleforberedelsene folkens!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...