Gå til innhold
Problemer med registrering ved bruk av windows mail (hotmail, live, outlook) ×

Lefser eller lomper?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ja, hva er forskjellen i hvordan de er laget? 

Anonymkode: 403ef...df7

Skrevet

Og hva er potetkaker? 

Skrevet (endret)

Lomper er de runde greiene som man ruller pølse i. 

Lefse er de firkanta, som man gjerne skjærer opp i mindre firkanter og bruker f.eks sylte og rødhet og sennep i. 

Fina også store, runde lefser som man må skjære opp i mindre trekanter. 

Potetkaker er vel et annet navn for lompe? Og som man serverer smør og sukker i? 

Endret av Bølle
Skrevet
Akkurat nå, Bølle skrev:

Lomper er de runde greiene som man ruller pølse i. 

Lefse er de firkanta, som man gjerne skjærer opp i mindre firkanter og bruker f.eks sylte og rødhet og sennep i. 

Fina også store, runde lefser som man må skjære opp i mindre trekanter. 

Det er altså bare formen som skiller lomper fra lefser? 

Andre meninger? 

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det er altså bare formen som skiller lomper fra lefser? 

Andre meninger? 

Ja, lomper er alltid runde. Lefser er helst firkanta eller trekanta. 

Lomper er små rundinger som blir stekt en og en. Lefse er en kjempestor en som kan bli delt opp i mindre stykker. 

Skrevet

Lomper og lefser er ikke det samme, og det er mer enn størrelsen og fasongen som skiller dem. 

Lomper er basert på potetmasse, mel (hvete og rug) og salt. Det er hverdagskost. 

Lefser finnes i mange varianter, både basert på potet og ikke. Men jevnt over er lefser "finere" bakst enn lomper, gjerne med flere ingredienser som fløte, sukker eller smeltet smør.  Potetlefser er også kjevlet ut mye tynnere enn potetlomper. Lefser er festmat.

Potetkaker er litt av hvert, men som regel noe i nærheten av lomper. 

• Liker 4
Skrevet

Er enig i at lomper er hverdagskost, og lefser er for fest og høytid. 

Selv pleier vi å lage hjemmelagede lompelefser av melkefri potetmos og glutenfritt mel. De blir veldig gode. 

Skrevet

@ullvott

Etter ingredienslista ser det ut til at lomper, lefser og potetkaker inneholder det samme. 

Lefser kan lages uten potet, vet det. Da er det opplagt. Det er et større mysterium med de ikke-søte lefsene, som er potetbaserte.

Skrevet
12 minutter siden, Bølle skrev:

Ja, lomper er alltid runde. Lefser er helst firkanta eller trekanta. 

Lomper er små rundinger som blir stekt en og en. Lefse er en kjempestor en som kan bli delt opp i mindre stykker. 

De lompene jeg kjøper er ovale, ikke runde. 

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

@ullvott

Etter ingredienslista ser det ut til at lomper, lefser og potetkaker inneholder det samme. 

Lefser kan lages uten potet, vet det. Da er det opplagt. Det er et større mysterium med de ikke-søte lefsene, som er potetbaserte.

Noen oppskrifter har kliss like ingredienser, og da er det kjevlingen som skiller dem. Lefser skal være tynnere enn lomper. Jeg kjenner lite forskjell mellom kjøpelefser og kjøpelomper. I alle fall ikke de minste firkantede Gjøvik-lefsene. For meg kunne det like gjerne vært firkantede lomper. Mulig de er litt tynnere, men det er ikke mye. 

Skrevet
Akkurat nå, AndreasBR skrev:

De lompene jeg kjøper er ovale, ikke runde. 

De kan være ovale også, ja. 

Skrevet

Men de fins lefser som er veldig stor og rund og tynn, og som du må dele opp som en pizza, så får du kanskje 6 trekantformede lefser av en stor, rund Lefse. 

Skrevet

@bølle du er snill som svarer, du. Takk!

Skrevet
19 minutter siden, Ullvott skrev:

Lomper og lefser er ikke det samme, og det er mer enn størrelsen og fasongen som skiller dem. 

Lomper er basert på potetmasse, mel (hvete og rug) og salt. Det er hverdagskost. 

Lefser finnes i mange varianter, både basert på potet og ikke. Men jevnt over er lefser "finere" bakst enn lomper, gjerne med flere ingredienser som fløte, sukker eller smeltet smør.  Potetlefser er også kjevlet ut mye tynnere enn potetlomper. Lefser er festmat.

Potetkaker er litt av hvert, men som regel noe i nærheten av lomper. 

Potetlefser har jeg aldri hørt om at har ingredienser som fløte, sukker og smør. De er tynnere og større enn lomper.

Annonse
Skrevet (endret)

Lomper er, som de andre skriver det samme som potetkaker.

Med familie fra Nordland er jeg vokst opp med bestemors lefser som var ca. 40cm i diameter, kjevlet ut med stripet mønster, stekt gyllen, nesten lysebrun på ene siden og smurt med smør, sukker og kanel på andre. De ble så brettet sammen, skjært i trekanter og tatt med til Vestlandet der jeg voks opp.

For på Vestlandet, Nordfjord for meg, var, og er, lefser hvite og tykke. Bakt avlange med det jeg antar er (smakløs) smørkrem i, brettet dobbelt og kuttet i ca. 4x8cm lange biter. Ofte servert i begravelser.

Endret av applestories

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...