Gå til innhold

invitere fotballlaget i stedet for klassen til bursdag?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min sønn går på fotball, og fotballlaget består av gutter fra samme trinn på samme skole (det er store skoler her, så fotballagene er delt opp etter hvilken skole barna går på). Ca 80% av guttene på trinnet går på fotball. 

På foreldremøte på skolen (mellomtrinnet) har vi foreldrene blitt enige om en regel om at man inviterer alle barn av samme kjønn i sin klasse. Man kan selvsagt velge å invitere alle barn av samme kjønn på hele trinnet, men det er jo veldig mange (ca 30 gutter) så de fleste har ikke mulighet til det. Trinnet er delt inn i tre parallellklasser.

Nå har alle barna på fotballlaget blitt invitert i fotballbursdag til det ene barnet. Foreldrene har altså valgt å basere invitasjonen på hvem som går på fotball med bursdagsbarnet, i stedet for hvem som går i klassen hans.  Altså er ca 20% av guttene på trinnet ikke invitert; noen gutter i hver parallellklasse.

Dette reagerer jeg på, selv om jeg selvsagt skjønner bursdagsbarnets ønske om å feire med de han deler sin altoppslukende interesse med. Jeg mener at dersom de likevel har så god plass/god råd at de kan invitere 80% av guttene på trinnet, kunne de like gjerne invitert de siste 5-6 guttene også.

Hva synes dere, er dette en grei måte å invitere til bursdag på? Eller er det eksludering?

Anonymkode: 34fb7...7c4

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er enig med deg. Når en så stor prosentandel av guttene på trinnet spiller fotball er det ugreit å ikke invitere alle. Enten alle (av samme kjønn) eller under halvparten, det skal ikke være slik at mindretallet ikke er invitert. 

• Liker 6
Skrevet

Jeg er enig i at det er ugreit. Det er imidlertid ikke helt uakseptabelt. Ingen er utelatt for å være den de er. Alle kan spille fotball.

Gjest Trynefaktor
Skrevet

Når det er så få som ikke ble invitert, blir det ugreit. 

Skrevet

Nei, det er absolutt ikke greit. Må jo ha vært bedre å be kun guttene som er nære venner, så lenge det er under 50% av guttene. Men man sender selvfølgelig ikke ut invitasjoner på skolen heller når noen blir ekskludert.

• Liker 1
Skrevet

Jeg er helt enig med deg! Og jeg ville faktisk tatt det opp med vedkommende, på en hyggelig måte. 

«Takk for invitasjon, Børre gleder seg til å komme på bursdagsfeiring! Men jeg ville samtidig gjøre deg oppmerksom på at det kun er 6 av guttene i 4.trinn som ikke spiller fotball, så det muligens kan være litt sårt for disse få guttene å ikke bli invitert? Hilsen Børres Mamma» 

Anonymkode: 27297...c67

• Liker 9
Skrevet
2 minutter siden, Brunello skrev:

Jeg er enig i at det er ugreit. Det er imidlertid ikke helt uakseptabelt. Ingen er utelatt for å være den de er. Alle kan spille fotball.

Syltynn bortforklaring. 

Anonymkode: 8f57a...024

• Liker 3
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Syltynn bortforklaring. 

Hvorfor det?

Skrevet
2 minutter siden, Brunello skrev:

Hvorfor det?

For det første er det slett ikke sånn at «alle kan spille fotball». Hva med Thomas i rullestol? Rune med elendig motorikk? Stian med foreldre som ikke orker melde ham på fritidsaktiviteter?

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

For det første er det slett ikke sånn at «alle kan spille fotball». Hva med Thomas i rullestol? Rune med elendig motorikk? Stian med foreldre som ikke orker melde ham på fritidsaktiviteter?

Aksel som er interessert i sjakk, Iver som danser ballett og Even som satser på svømming og må trene 20 timer i uka, slik at det ikke er tid for fotball i tillegg? 

Anonymkode: a85b3...d59

Skrevet

Jeg synes ikke det er greit å utelate en så liten gruppe. Vi hadde en regel da min sønn gikk på barneskolen, hvis de ikke skulle be alle gutter/jenter i klassen så kunne man be under 50% av totalen. 

Anonymkode: 65615...7a4

• Liker 1
Skrevet

Jeg synes ikke dette er greit. Min sønn går ikke på fotball, men har vært invitert i fotballbursdag. En i parallellklassen ville ha alle fra laget, så han inviterte alle guttene på trinnet. :) Sønnen min gikk i bursdag og storkoste seg, selv om han ikke kjente bursdagsbarnet noe særlig. 😛  De hadde leid lokale, men det måtte de gjort for å få plass til hele laget uansett.

Anonymkode: e4316...157

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...