Gå til innhold

På tide å legge kornvarer og brød på hylla!

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Alt med måte! 😉

Anonymkode: 87b02...c6d

Bra budskap, men nordmenn spiser ikke korn og mel med måte. Vi spiser det døgnet rundt, i store mengder til alle måltid, gjennom lefser, kaker, brødmat, knekkebrød, korngrøter, pizzabunner, tacolefser, sauser, krydder, vafler, paier, marinader osv osv. 

Anonymkode: 88694...f1e

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

7 minutter siden, Leo skrev:

Jeg vokste opp for 50 år siden og det var langt mindre sukker i kostholdet da enn det er nå. F.eks. var godteri noe man i beste fall fikk litt av på lørdager og det samme gjaldt brus. 

Grønnsaker var det også mindre av. "Folk" dyrket ikke så mye grønnsaker selv av den enkle grunn at det er klimatisk vanskelige forhold i Norge. Faktisk utgjorde frukt og grønnsaker en liten del av kostholdet for 50 år siden. Kjøtt var det også mindre av og det som var var ofte fetere enn det vi spiser i dag. Derimot ble det spist store mengder poteter og det vi i dag vil kalle fete melkeprodukter. 

Før det igjen var grøt og flatbrød, sammen med poteter, den vanligste maten for den jevne nordmann. 

Det har jeg dårlig tro på. Min bestefar var bonde, og han var søtnos nr. 1. Sukker på alt og alle. Noe som var vanlig i bygda. Det handlet ikke om godteri, men rent søtning. Raffinert søtning.

Rart. Jeg bor i Nord-Norge, her var dem selvforsynt med poteter, gulrot, jordbær, rabarbra, rips, multer, selleri, løk, agurk, tomat, kålrot og noen bladsalater.... husker ikke alt, men det var ganske mye. Dem hadde epletrær, men det fungerte bare såder. 

Men en ting gjorde dem ikke! Og det var å spise kornmat til alle måltid, døgnet rundt. Verdt å merke seg at disse er nå rundt 93 år og bor enda hjemme, med kun øyelege som behandler i alle år. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg elsker brød :hjerte: Men må slutte å spise det for jeg tåler det rett og slett ikke, blir så oppblåst at jeg føler meg som hun feite dama i Harry Potter som eser ut... Feit er jeg og så ser jo ut som om jeg venter firlinger.

Anonymkode: 99f7a...2bb

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

seriøst, forslaget er absurt! 

selve i Bibebelen står det...brød! ikke ris, ikke rullekebab, Grandiosa Pizza eller Pepsi Maks! 

kanskje om du er kineser, du kan spise ris i stedet, men i Europa/Norge det er brød som er den absolutt viktigst mat! 

Fader vår, du som er i himmelen!
Helliget vorde ditt navn;
komme ditt rike;
skje din vilje, som i himmelen, så og på jorden;
gi oss idag vårt daglige brød;
og forlat oss vår skyld, som vi og forlater våre skyldnere;
og led oss ikke inn i fristelse;
men fri oss fra det onde.
For ditt er riket og makten og æren i evighet. Amen

Endret av Energidronning
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Energidronning skrev:

selve i Bibebelen står det...brød!

Er dette et forsøk på ironi/humor?

Hvis ikke: 

Spar meg. I Bibelen kapper dem huet av hverandre også, men ingen gjør det likevel nå. Dette er for øvrig ikke en tråd om religion og livssyn, det kan du starte din egen tråd til. 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan tenker man at man skal få en bærekraftig jord med mat nok til alle, om man skal slutte med korn?

Anonymkode: aeb94...959

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det har jeg dårlig tro på. Min bestefar var bonde, og han var søtnos nr. 1. Sukker på alt og alle. Noe som var vanlig i bygda. Det handlet ikke om godteri, men rent søtning. Raffinert søtning.

Rart. Jeg bor i Nord-Norge, her var dem selvforsynt med poteter, gulrot, jordbær, rabarbra, rips, multer, selleri, løk, agurk, tomat, kålrot og noen bladsalater.... husker ikke alt, men det var ganske mye. Dem hadde epletrær, men det fungerte bare såder. 

Men en ting gjorde dem ikke! Og det var å spise kornmat til alle måltid, døgnet rundt. Verdt å merke seg at disse er nå rundt 93 år og bor enda hjemme, med kun øyelege som behandler i alle år. 

Har hørt mye av det samme fra mine forfedre. De var fattige bønder så de spiste det de kunne produsere selv. Det eneste matvarene de kjøpte var ca mel, sukker, kaffe. De spiste MYE kjøtt, fisk, innmat, ost, melk, smør, kokte kraft på beina. De spiste nesten aldri grøt eller velling fordi sånt produserte de jo ikke selv. De spiste mye poteter, gulrøtter, løk, kål. Og litt av andre grønnsaker de kunne produsere selv. Litt frukt, bær, sopp, urter. Det var ikke mye korn de spiste.

Anonymkode: 7f34d...a04

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan tenker man at man skal få en bærekraftig jord med mat nok til alle, om man skal slutte med korn?

Anonymkode: aeb94...959

Norge produserer veldig lite korn, og det vi produserer er så dårlig kvalitet at det blir brukt til dyrefôr.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Har hørt mye av det samme fra mine forfedre. De var fattige bønder så de spiste det de kunne produsere selv. Det eneste matvarene de kjøpte var ca mel, sukker, kaffe. De spiste MYE kjøtt, fisk, innmat, ost, melk, smør, kokte kraft på beina. De spiste nesten aldri grøt eller velling fordi sånt produserte de jo ikke selv. De spiste mye poteter, gulrøtter, løk, kål. Og litt av andre grønnsaker de kunne produsere selv. Litt frukt, bær, sopp, urter. Det var ikke mye korn de spiste.

Ja nettopp. Ofte spiste dem suppe til frokost, kjøtt til middag og lapskaus til kvelds. Dem var jo arbeidsfolk døgnet rundt, og spiste mye mat. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

55 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi har aldri vært friskere. Vi har aldri blitt gamlere. Men noe skal man vel ha å henge seg opp i.

Anonymkode: 86f91...58c

Noe må jo det kvinnemennesket i TV2 hjelper deg ha å snakke om.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Kjetil E skrev:

Noe må jo det kvinnemennesket i TV2 hjelper deg ha å snakke om.

Den skjønte jeg ikke. Forklar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På Wikipedia står det følgende under "Middelalderens mat og drikke":

Brød var den vanligste matvaren i alle samfunnsklasser og fantes ved så godt som alle måltid. Kornet dominerte selv i form av grøt, velling og pasta.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dette er for øvrig ikke en tråd om religion og livssyn,

selvsagt ikke, men mat er en del av kultur, og kulturen ble skapt av regler fra religion. 

muslimer spiser ikke mye svinekjøtt sammenlignet med nordmenn & øvrige europeer, men vi gjør det.

kristen religion støtter brød, skinke, fisk... det er ikke helt tilfeldig at norsk matpakke også begynt med brødskiver...

matpakke er veldig norsk, brød også...

min favoritt er dansk ryggbrød. kulturelt sett, den har en veldig kristen, lutheransk bakgrunn! 

Endret av Energidronning
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fanatisk kostholdshysteri fremstår nærmest som religiøst. Er man ikke kristen lenger så må man finne andre eventyr å fylle hodet med.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fanatisk kostholdshysteri fremstår nærmest som religiøst. Er man ikke kristen lenger så må man finne andre eventyr å fylle hodet med.

Er det kostholdshysteri at korn inneholder farlige sopper som vi overspiser av? Nei, det er fakta. Og når man da vet at samfunnet er overfylt av pasienter med alskens sykdommer, uten at noen skjønner hvorfor... 

Det vi vet er at kroppen suger til seg alle næringsstoffer og sporstoffer som kommer inn i kroppen. Stoffer i mat kan produsere inflammasjon. Blant annet peptider. Dette sprer seg ut i kroppens celler. Vi vet også at tarmbakterier regulerer mye i kroppen. Blant annet produserer tarmene 80% av kroppens serotonin, som påvirker humør og psykisk helse. Vi mennesker har mye å lære av tarmhelsen. Og jeg er sikker på at mange av dagens kostholdsråd vil bli modernisert ved tiden. 

Men for all del. Spis skadelig sopp hvis du vil. Kanskje er det opphav til kreft, fibro, ME, revmatiske sykdommer, angst eller depresjon ved tiden.  

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Bra budskap, men nordmenn spiser ikke korn og mel med måte. Vi spiser det døgnet rundt, i store mengder til alle måltid, gjennom lefser, kaker, brødmat, knekkebrød, korngrøter, pizzabunner, tacolefser, sauser, krydder, vafler, paier, marinader osv osv. 

Spiser man døgnet rundt er det kanskje ikke rart man får helseproblemer... Jeg er født i 69, og da jeg vokste opp var det nesten ingen som var veldig overvektige. Den gangen fikk vi lørdagsgodt og en liten brus. Nå spiser vi sjokolade hver dag, og det går i halvannenlitere med brus, ikke småflasker. Folk drakk kaffe, ikke latte og frappe og Gud vet hva det ikke heter alt sammen, proppet med sukker. I kombinasjon med at de fleste av oss har stillesittende jobber, kjører bil/kollektivt til jobb, og generelt beveger oss mindre.

Så å skylde helseproblemer på brød/mel, når det har vært en oppblomstring av livsstilssykdommer de siste tiårene blir bare dumt. 

Anonymkode: fe425...ce5

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
3 timer siden, Leo skrev:

Nå står det også følgende i samme artikkel: 

"Både Mattilsynet, forskere og helsepersonell poengterer likevel at det er viktig at vi ikke kutter ut brød fra kosten uten videre.

Har man ikke et mage- og tarmproblem, så er det ingen grunn til å være bekymret for noe som ikke har vært et problem, sier forsker Gunnar Eriksen ved Veterinærinstituttet".

Ikke for mye og ikke for lite er for øvrig en god regel når det gjelder det meste. 

Ganske idiotisk utsagn av forskeren når det i artikkelen står at dette ikke er noe man blir akutt syk av, men at man kan bli dårlig over tid. Jeg har selv gradvis blitt dårligere og dårligere i magen, nå er det ekstremt vanskelig å få i meg nok næring og jeg har fått massevis av andre invalidiserende symptomer på kjøpet. Hva årsaken er er selvfølgelig helt umulig å vite. 

Anonymkode: 25fc4...abc

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Leo skrev:

Jeg vokste opp for 50 år siden og det var langt mindre sukker i kostholdet da enn det er nå. F.eks. var godteri noe man i beste fall fikk litt av på lørdager og det samme gjaldt brus. 

Grønnsaker var det også mindre av. "Folk" dyrket ikke så mye grønnsaker selv av den enkle grunn at det er klimatisk vanskelige forhold i Norge. Faktisk utgjorde frukt og grønnsaker en liten del av kostholdet for 50 år siden. Kjøtt var det også mindre av og det som var var ofte fetere enn det vi spiser i dag. Derimot ble det spist store mengder poteter og det vi i dag vil kalle fete melkeprodukter. 

Før det igjen var grøt og flatbrød, sammen med poteter, den vanligste maten for den jevne nordmann. 

Ja. frukt og grønnsaker var det mye mindre av! Og kjøttet var mye fetere! Aldri kylling og karbonadedeig som spises mye idag! Og ikke magre proteinrike melkeprodukter som kesam og skyr osv. som finnes i stort utvalg idag!  Derimot var det mye lyst brød og poteter og melmat. . Og mye sukker i formkaker og søtt syltetøy og sirup på brødskiva!  Så alt var absolutt ikke bedre før.

Anonymkode: bcc47...60f

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja, mindre brød, og mer friskt grønt fra egne hager! Riv fuglekasseblokkene og etabler matjord i stedet 💚💚💚

Anonymkode: 45db3...a8c

Og folk skal bo under en busk i hagen da?

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

40 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er det kostholdshysteri at korn inneholder farlige sopper som vi overspiser av? Nei, det er fakta. Og når man da vet at samfunnet er overfylt av pasienter med alskens sykdommer, uten at noen skjønner hvorfor... 

Det vi vet er at kroppen suger til seg alle næringsstoffer og sporstoffer som kommer inn i kroppen. Stoffer i mat kan produsere inflammasjon. Blant annet peptider. Dette sprer seg ut i kroppens celler. Vi vet også at tarmbakterier regulerer mye i kroppen. Blant annet produserer tarmene 80% av kroppens serotonin, som påvirker humør og psykisk helse. Vi mennesker har mye å lære av tarmhelsen. Og jeg er sikker på at mange av dagens kostholdsråd vil bli modernisert ved tiden. 

Men for all del. Spis skadelig sopp hvis du vil. Kanskje er det opphav til kreft, fibro, ME, revmatiske sykdommer, angst eller depresjon ved tiden.  

Dette er bare hysterisk vås. Gå rundt og vær redd hvis du vil.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...