Gå til innhold

Blitt skuffet i arbeidslivet, hvordan komme seg over ydmykelsen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jepp, da var jeg der da.. Søkte på en intern stilling på jobben. Alle vet at jeg har søkt, og alle trodde jeg kom til å få den. Trodde det selv siden jeg ble oppfordret av arbeidsgiver å søke, og på papiret vel kvalifisert. Men så ble jeg forbigått av en søker jeg ikke hadde forutsett, og som også har mer erfaring enn meg.... 

Så har det vist seg i ettertid at denne søkeren som "vant" har blitt massivt maset på av lederne og andre kollegaer, og ble etterhvert "overtalt" til å søke.. Det er DER skuffelsen min sitter. Ikke at mer kvalifiserte får noe foran meg, med måten det ble gjort på. Noen snakket med to tunger, og jeg var,i beste fall, andrevalget. 

I etterkant, har jeg nå åpenbart lagt frem at jeg er villig til å ta på meg andre oppgaver, og fryktet derfor at jeg kan få tildelt mindre attraktive "dritttilleggsoppgaver", og at jeg ikke kan si nei til det

Så ja..  Jeg er lei meg og ydmyker. Mange tanker, tolkninger typ " prøve å lese mellom linjene" tolkninger, en smekk på selvtilliten, ikke minst.. Redd for hva jeg kan finne på å lire av meg hvis noen treffer et sårt punkt den neste tiden

Anonymkode: 8b45c...a6f

Videoannonse
Annonse
Gjest theTitanic
Skrevet

Folk sier hva som helst for å fylle et stille øyeblikk med smalltalk.  De tenker nok ikke på at de har talt med to tunger og har nok glemt det alt. Det må du også gjøre, for din egen sjelefred. De var kjipe og hyklerske. Lat som ingenting. 

Skrevet

Jeg har også søkt på en stilling internt jeg ble oppfordret til å søke på, men som gikk til en annen kollega fordi hun hadde mer erfaring enn meg. Jeg tenker at det er helt realt og også normalt at flere medarbeidere på samme jobb blir oppfordret til å tenke interne karriereveier. Jeg skulle ønske du tok det som en anerkjennelse å bli oppfordret til å søke - for det ligger en anerkjennelse der. Utfordringen nå er at arbeidsgiver er i risiko for å miste deg og din kompetanse. Hva med å ta en prat med ein leder og hva du tenker og grubler på? 

• Liker 6
Skrevet

Takk for svar. Enig med dere.. Syns likevel det er rart at ingen har tenkt å snakke med meg. Janteloven slår hardt inn med "du skal ikke tro at du er noe".

For min del har det bikket litt over mot spørsmål om jeg i det hele tatt er ønsket, for jeg føler meg lite inkludert i prosessen. Nå ventet ei runde med fordeling av resterende arbeidsoppgave, men jeg får ikke delta. Det skal derimot de andre.. Så jeg skal få de oppgavene som de andre ikke ønsker?jeg har bedt om et møte med sjefen, men jeg må vite hvordan jeg skal veie mine ord for å ikke si noe dumt..TS

Skrevet

Har kjent på den også, jeg sa opp og fant meg en annen jobb jeg var mer fornøyd med. Orker ikke å være irritert hverdag jeg går på jobb så det var det letteste for meg. 

Anonymkode: 0a77e...f89

• Liker 3
Skrevet

Hvorfor får du ikke delta på oppgavefordelingspraten?

Anonymkode: 92f8c...902

Gjest Thoringen
Skrevet
On 9/3/2020 at 5:31 PM, AnonymBruker said:

Jepp, da var jeg der da.. Søkte på en intern stilling på jobben. Alle vet at jeg har søkt, og alle trodde jeg kom til å få den. Trodde det selv siden jeg ble oppfordret av arbeidsgiver å søke, og på papiret vel kvalifisert. Men så ble jeg forbigått av en søker jeg ikke hadde forutsett, og som også har mer erfaring enn meg.... 

Du er blitt oppfordret av din arbeidsgiver å søke og dette skal du se på som en anerkjennelse. Det at de ansatte en søker som er flinkere enn deg eller har mer erfaring er bare naturlig og sier ikke noe om din arbeidsgivers intensjoner.

Det at de ikke tok en oppklarende prat med deg i etterkant (det er slik jeg leser det ut fra din post, kan hende jeg tar feil) er ikke  heldig men du skal ikke overtolke den for mye.

On 9/4/2020 at 11:30 AM, AnonymBruker said:

. Nå ventet ei runde med fordeling av resterende arbeidsoppgave, men jeg får ikke delta. Det skal derimot de andre.. Så jeg skal få de oppgavene som de andre ikke ønsker?jeg har bedt om et møte med sjefen, men jeg må vite hvordan jeg skal veie mine ord for å ikke si noe dumt..TS

Den skjønte jeg ikke - er det slik at i din nåværende stilling du normalt ville vært involvert i å fordele arbeidsoppgaver? Hvis det er tilfellet - hva oppgir din nærmeste leder som årsak til endring i prosedyre?

Skrevet

Jeg søkte også på en stilling i bedriften.

Jeg var midlertidig ansatt på vikariat, og dette var en fast stilling.

Jeg fikk ikke jobben, med begrunnelse at de ville ha inn " nytt blod". De hun ansatte viste seg å være udugelig, hun hadde stort sykefravær, kom for sent altfor mange ganger, og gjorde egentlig ikke jobben sin. Jeg har pliktoppfyllende, hadde ingen fraværsdager og gjorde mine oppgaver pluss at jeg jobber ekstra når de spurte meg.

Jeg sluttet i jobben når mitt vikariat gikk ut. De må slite med henne. Deres "loss", jeg har fått meg en bedre jobb!

Anonymkode: 38685...e6d

• Liker 2
Skrevet

Det er anerkjennende å bli oppfordret til å søke, dog oppfordrer ofte arbeidsgiver flere. Man står i fare for ydmykelse. Å bli forbigått i en intern stilling oppleves krenkende - man blir nedvurdert. «Ikke god nok». Den er hard å svelge - og det blir vanskelig å jobbe videre på samme arbeidsplass. Føler du deg så forbigått TS - bytt jobb! Det er ikke verd å kaste bort tid ett sted man ikke føler seg inkludert og anerkjent. 

Anonymkode: c6087...28f

• Liker 2
Skrevet

Har opplevd dette selv, og det var vondt. Ble heldigvis kalt inn i et møte etter avslaget hvor jeg fikk oppgitt konkrete grunner for hvorfor det glapp, jeg fikk også høre hva jeg gjorde bra og en sterk oppfordring til å prøve på nytt neste gang. 

Det turte jeg heldigvis, og den gangen gikk det min vei

Anonymkode: 4231f...e27

Skrevet

Du må lære deg å tåle et nederlag, ellers klarer du deg dårlig i livet. Glem det og gå videre, se deg om etter ny jobb hvis deter så ille.

Anonymkode: 98f81...197

• Liker 2
Skrevet
17 timer siden, PzMan skrev:

Du er blitt oppfordret av din arbeidsgiver å søke og dette skal du se på som en anerkjennelse. Det at de ansatte en søker som er flinkere enn deg eller har mer erfaring er bare naturlig og sier ikke noe om din arbeidsgivers intensjoner.

Det at de ikke tok en oppklarende prat med deg i etterkant (det er slik jeg leser det ut fra din post, kan hende jeg tar feil) er ikke  heldig men du skal ikke overtolke den for mye.

Den skjønte jeg ikke - er det slik at i din nåværende stilling du normalt ville vært involvert i å fordele arbeidsoppgaver? Hvis det er tilfellet - hva oppgir din nærmeste leder som årsak til endring i prosedyre?

Se skal ha møtet på en dag jeg i utgangspunktet har fri. Håper det ikke et et bevisst valg. Har bedt om et møte med sjefen. TS

Skrevet

Bytt jobb så kan de heller bruke tiden sin på å finne en erstatning for deg.

Anonymkode: 6ff95...495

• 2 år senere...
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 5.9.2020 den 20.56):

Har opplevd dette selv, og det var vondt. Ble heldigvis kalt inn i et møte etter avslaget hvor jeg fikk oppgitt konkrete grunner for hvorfor det glapp, jeg fikk også høre hva jeg gjorde bra og en sterk oppfordring til å prøve på nytt neste gang. 

Det turte jeg heldigvis, og den gangen gikk det min vei

Anonymkode: 4231f...e27

Bare at "neste gang" er gjerne 1 år senere. 

1 år fylt av frustrasjon og at man ikke orker å se på den som fikk jobben 

Anonymkode: bd1cc...3dd

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 5.9.2020 den 18.11):

Har kjent på den også, jeg sa opp og fant meg en annen jobb jeg var mer fornøyd med. Orker ikke å være irritert hverdag jeg går på jobb så det var det letteste for meg. 

Anonymkode: 0a77e...f89

Har gjort det samme. 

Anonymkode: bd1cc...3dd

Skrevet
On 9/5/2020 at 7:18 PM, AnonymBruker said:

Jeg søkte også på en stilling i bedriften.

Jeg var midlertidig ansatt på vikariat, og dette var en fast stilling.

Jeg fikk ikke jobben, med begrunnelse at de ville ha inn " nytt blod". De hun ansatte viste seg å være udugelig, hun hadde stort sykefravær, kom for sent altfor mange ganger, og gjorde egentlig ikke jobben sin. Jeg har pliktoppfyllende, hadde ingen fraværsdager og gjorde mine oppgaver pluss at jeg jobber ekstra når de spurte meg.

Jeg sluttet i jobben når mitt vikariat gikk ut. De må slite med henne. Deres "loss", jeg har fått meg en bedre jobb!

Anonymkode: 38685...e6d

Samme her. Bare at jeg søkte meg opp et nivå. Jeg var best kvaliffiserte, hardtarbeidende, effektiv, jobbet mye overtid, jobbet for to osv. Jobben gikk til en gammel mann som aldri hadde jobbet med sånt før, og som i tillegg var aggressiv og detaljstyrende. Jeg sa opp og gjorde suksess i annen jobb.

Anonymkode: 8ab34...2bd

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...