Gå til innhold

Tør ikke male selv

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

For noen år siden flyttet jeg inn i en splitter ny leilighet. Jeg har lenge hadde lyst til å male stua, men jeg tør ikke! Jeg er så redd for å gjøre feil, at malingen skal bli skjoldete osv. Jeg har ingen som kan hjelpe meg, begge mine foreldre har vandret og jeg har ikke venner som ønsker å gjøre det. 

Er en del ting jeg er usikker på som f.eks radiatorer på veggene, stikkontakter, lysbrytere og lignende, må dette demonteres? Samme med lamper osv, eller blir det maskert rundt? Hvor kan jeg leie inn folk som kan male og hvor mye er det malerne gjør? Er det de som tar ansvar for å dekke til møbler og flytte på møblene, samt vaske og gjøre klart, eller er det jeg som må gjøre det? Er det gjort på en dag å male veggene? Jeg skal ha en litt mørk farge. Sikkert veldig dumme spørsmål men jeg vet ikke hvordan man maler... Er det dyrt å leie inn malere? 

Anonymkode: d931d...b61

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er mange vidoer på youtube.

Jeg pleier å fjerne alt, men da må du huske å ta sikringen først slik at det ikke er strømførende. Mange tar kun maskeringstape rundt.

Du kan leie inn folk ja, det koster da...

Det kan være gjort på en dag, men det må flere strøk til. Minst to. Om du forbereder alt dagen før, så kan du få tatt et strøk på morgen også ett på ettermiddag/kveld.

Anonymkode: 5d3df...44b

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har råd til å leie folk til å male så tenker jeg helst vil gjøre det, i stedet for å risikere å gjøre noe feil... 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Demonter deksler på brytere og stikkontakter, fjern gjerne lister om du er kan. Jeg er ikke vandt med radiatorovner, men de kan nok være litt krøkkete å male rundt/bak (skal som nevnt over ikke demonteres :) ). 

Sørg for at du har plass til å jobbe, tøm rommet om nødvendig/mulig. Sjekk at underlaget er egnet for maling.

"Sett av" (altså male med liten pensel) rundt detaljer (elektrisk/ovn/hjørner) og mal ivei. 

Det å male et rom er kjekt, kjør på! Hva kan egentlig gå galt?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det som er kjedelige og viktig er maskering av alt som ikke skal males. Bør gjøres nøyaktig og fint. 

Finn noen proffe, er egentlig mye styr å male en innredet stue synes jeg.

Anonymkode: 54119...a47

Lenke til kommentar
Del på andre sider

44 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har råd til å leie folk til å male så tenker jeg helst vil gjøre det, i stedet for å risikere å gjøre noe feil... 

Men da gjør du det. Bare å stikke innom et sted som selger maling, de har sikkert malere også så får du oppgitt pris o.l.

Anonymkode: f9ad1...505

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjør det selv! Øvelse gjør mester. Blir det stygt er det bare å male over.

Blir det helt forferdelig kan du heller leie inn hjelp. Men det skal godt gjøres 😃

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er fort gjort å male om du ikke må rive av tapet eller sparkle først. 

Vi fikk professjonelle malere til å komme å sparkle og male hos oss etter å ha fjernet tapet. Husker ikke pris, men syntes det var ganske dyrt. 

Vi har også malt vegger selv som ikke har trengt å sparkles og det var jo en lek. Bare dekk til det du ikke vil skal males over godt også er det veldig fort gjort å male et par strøk. Innemaling tørker fort. 

Anonymkode: 98209...54e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man betaler fort 800+ pr time for maler, så det går fort myyye penger om de også skal fjerne møbler, rydde og klargjøre rommet før de setter igang. 

Men synes du overkompliserer litt. Male et rom er definitivt mulig å klare selv. Resultatet blir stort sett ganske bra, så lenge man er nøyaktig og kjøper skikkelig utstyr. Blir det absolutt krise er det bare å leie inn folk. Kommer litt an på hvor glad du er i pengene dine, og den gode følelsen av å faktisk ha gjort noe helt selv. Det ligger maaaange videoer ute, både fra Jotun, Sinnasnekker'n, Nordsjø og de fleste andre malingprodusenter.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Steg 1: snakk med alle du kjenner om malerfirma. Noter gode og dårlige erfaringer. 

Steg 2: google dem

Steg 3: vær klar og tydelig og skriftlig på krav til utførelse, tildekning av møbler, gulv etc. Vær klinkeklar på at de skal og må maskere rundt området de maler - er du ikke helt klar OG sjekker at de faktisk gjør det så vil de "fuskemale" på frihånd inntil tak og gulv og det er ikke pent. Betal i etterkant, og ikke vær redd for å krangle. Det er mye dårlgi kvalitet der ute, og jeg har ennå ikke møtt en "proff" maler (den som faktisk maler i stua di er ikke en proff - han er en helt ufaglært person fra østeuropa som ikke snakker norsk og ikke har noen form for opplæring) som maler penere enn en ufaglært som tar seg god tid. 

Anonymkode: cabae...2cb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Når du skal male,er det to ting som er viktig: forarbeid og kvaliteten på verktøyet. Bruker du god tid på maskering,tildekking osv,og kjøper pensler,ruller og maling av god kvalitet,er det i grunnen hoveddelen gjort. Når du maler,bruk lange bevegelser. Mal hele meteren ferdig før du går videre. Ha en tynn,spiss pensel til å male rundt dører,vinduer osv. Bruk engangshansker og skotrekk,og ta disse av før du trår utenfor det tildekkede området. Etter første strøk vil du føle at det er skjoldet. Neste strøk jevner det ut. Hold deg til tørketiden oppgitt på spannet,luft godt.

Om du velger profesjonelle,så ta tildekking selv. Det sparer du mye penger på.

Anonymkode: ac9fa...113

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 3.9.2020 den 17.09, AnonymBruker skrev:

Hadde det ikke vært kult å lære seg litt maling på egenhånd slik at du slipper å være avhengig av andre for å få malt? Jeg kunne ingenting av slike ting før jeg begynte å prøve, og nå klarer jeg å gjøre det meste av håndverksarbeid selv. Det værste som skjer er at du må gjøre det på nytt igjen! Artig å sette seg inn i hvordan jobben skal gjøres og prøve (og feile). Leiligheten blir ikke ødelagt om du maler litt feil. Alt er fiksbart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Deksel på lysbrytere bør tas av. Det blir penest. Når du blir litt stabil på hånden kan du bruke en sparkelspade istedetfor maskeringstape. Det sparer man en god del tid på :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Homer Simpson
På 3.9.2020 den 17.09, AnonymBruker skrev:

Prøv selv først Ts, det er en helt fantastisk mestringsfølelse når se ser resultatet. Se på videoer på YouTube. Send Mail til jotun vis det er noe du lurer på.  Dette klarer du Ts 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...