Gå til innhold

Flytte ut i en alder av 16?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Først og fremst vil jeg si at dette er ikke noen ungdoms fakter, jeg er oppriktig genuin når jeg sier at jeg har kjempelyst til å flytte hjemmefra. Hovedgrunnen er at mamma er ekstremt overbeskyttende og jeg er ikke enig med mange av avgjørelsene hun tar for meg. Er 16, og får ikke være ute med venner etter 18, hun klager på at jeg og hun har dårlig kommunikasjon når det er hun som lager vanskeligheter når det kommer til den delen. Ihvertfall så er det ingen grunn for hun til å ikke stole på meg, har aldri gjort noe dumt, løyet eller dratt på fest uten og si ifra. Jeg har lyst til å nyte ungdomstiden så lenge den varer og føler jeg blir behandlet som om jeg er fem år. Føler dessuten at jeg kan klare meg på egen hånd. Er det noen mulighet for å flytte ut i en alder av 16?

Videoannonse
Annonse
Gjest Dævendøtte
Skrevet

Jeg bodde alene fra jeg var 17 år. Og klarte meg selv økonomisk.

Gjør du det? 

Skrevet

Har du råd til det? I så fall bør det jo være mulig. Men det er ikke billig å leie, og man får jo ikke så mye støtte på vgs 

Anonymkode: e87ec...40d

• Liker 1
Skrevet

Her er det mange som flytter ut ved 16 pga videregående skole. De bor da på hybel, som oftest tilknyttet skolen. Ikke strenge regler der, ingen alkohol og slikt.

Om du flytter ut, kan du også gå via nav og kreve inn barnebidrag da de skal forsørge deg til enten fullført vgs eller 18 år om man ikke tar skole :)

Anonymkode: aeead...c9c

• Liker 1
Skrevet

Jeg flyttet hjemmefra da jeg var 17. Da hadde jeg fått lærlingplass og greide meg selv økonomisk. Var veldig bra! 

Anonymkode: e872c...4b9

Skrevet

Ja, flyttet ut selv da jeg var 16. Fikk støtte av Lånekassen. Null problem

Anonymkode: 8fec5...d72

Skrevet

Selvfølgelig er det mulig. Mange gjør det, og det går som oftest helt greit. Personlig tror jeg det beste for barna er å bo litt lenger hjemme, men det forutsetter selvsagt at det er Ok forhold mellom barnet og foreldrene. Der barna ikke er avhengig av å flytte hjemmefra for å gå på skole, er mitt inntrykk at det som oftest er de som kommer fra de minst resurssvake hjemmene som flytter hjemmefra tidlig.

Gjest theTitanic
Skrevet

Prøv internatskole. En kjempefin opplevelse for mange. 

Skrevet

Jeg flytta for meg selv som 16 åring, og jeg lover deg: det var godt å komme hjem til mor uansett hvor uenige vi var.

Hadde heller prøvd internatskole som nevnt over her. 

Anonymkode: c82de...968

Skrevet (endret)

Hadde nok klart det økonomisk, har hatt en del jobber og spart en del. Men når det kommer til om jeg hadde fått lov av mamma som ikke lar meg være alene hjemme i en halv dag engang er en annen sak... Er det noen juridisk vei jeg kan gå frem for å legge frem en eller annen form for rett jeg har? Eller er det mamma som til syvende sist får ta valget for meg her også..? Evt noen forslag argumenter jeg kan bruke?

Endret av Loglady97
Skrevet

Jeg flyttet ut da jeg var 16, men i samarbeid med foreldrene mine da. De skulle flytte til en annen kant av landet og skjønte jo at det ikke passet så bra for meg. Dermed ordnet de leilighet og penger til meg. 

Du må vite at du klarer deg økonomisk og at du har boevne. Altså at du vet hva som må gjøres hjemme, når det gjelder matlaging, renhold, få gjort skolearbeid, kontroll på økonomi osv. 

Du har rett på barnebidrag fra foreldre om du flytter. Men du må nok ha jobb i tillegg. 

Synes moren din høres ganske ekstrem ut. Mine barn har mye mer frihet enn du har, og de er mye yngre. Snakk med henne igjen. 

• Liker 1
Skrevet

Jeg flyttet ut rett før jeg fylte 16 år. Flyttet til nærmeste by for å gå på videregående. Var helt topp. Fikk støtte fra Lånekassen og hadde sommerjobb, og litt jobb ellers. 

Det å ikke få være ute etter 18.00 for en 16 åring høres forferdelig ut!!! Snakk om å begrense livet ditt! Hadde følt meg så fanget. 

Anonymkode: 15512...a6f

• Liker 1
Skrevet
6 minutter siden, Loglady97 skrev:

Hadde nok klart det økonomisk, har hatt en del jobber og spart en del. Men når det kommer til om jeg hadde fått lov av mamma som ikke lat meg være alene hjemme uten i en halv dag engang er en annen sak... Er det noen juridisk vei jeg kan gå frem for å legge frem en eller annen form for rett jeg har? Eller er det mamma til syvende sist som får ta valget for meg her også..? Evt noen forslag argumenter jeg kan bruke?

Du kan flytte om du vil. 

Skrevet

På sidene til Barneombudet er dette temaet omhandlet. Der står det at du må ha foreldres samtykke.

Det foreslås videre å kontakte Familievernkontoret dersom det er vanskelig å snakke sammen. Kanskje det kan være lettere å få moren din til å forstå at hun er urimelig, dersom du har støtte av en nøytral tredjeperson.

• Liker 2
Skrevet

Jeg kjenner ikke lovverket her, så kan egentlig ikke uttale meg- men hvilke argumenter bruker hun for å ikke la deg være ute etter kl 18(?)? Det er jo ekstremt.... Er hun ensom, har hun angst, hva er grunnen?

Har du en sosiallærer eller helsesykepleier eller noe sånt på skolen, en rådgiver, som kan hjelpe deg og undersøke hva du kan få til?

• Liker 2
Skrevet

Jeg flyttet hjemmefra som straks 17 åring. Men flyttet sammen med daværende kjæreste. Jeg fikk stipend fra lånekassen samt at jeg jobbet 3 dager i uka pluss annen hver helg. Det gikk fint. Ble fortere voksen da min kjæreste ikke var interessert i å vokse opp, så vasking, sørge for at vi hadde strøm og mat havnet på meg. 

Min mor var nok ikke helt fornøyd med at jeg flyttet for å bo med han, men hun stoppet meg ikke. Jeg visste at jeg alltid hadde et hjem hos henne. 

Følg rådene over om å kontakte familievernkontoret for en prat med de og mor, kanskje reglene hjemme kan bli bedre slik at du føler du ikke trenger å flytte. Jeg håper det, for du er bare 16 år, du trenger ikke bli fullt så voksen fullt så fort! Du skal konsentrere deg om skole, venner, gjøre feil og lære av de, sitte altfor sent oppe for å se på film slik at du angrer på skolen dagen etterpå. Dra på utflukter sammen med venner som du kommer til å huske for resten av livet. Istedetfor å tenke på regninger eller om du har brød til frokost eller rene truser. 

Det er ikke det samme som at du ikke skal hjelpe til hjemme, selvfølgelig skal du det, men det er noe annet når alt ansvaret havner på dine skuldre. Håper moren din tar til fornuft! ❤️

Anonymkode: 2292a...a74

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...