AnonymBruker Skrevet 3. september 2020 #1 Skrevet 3. september 2020 Jeg blir så irritert! Er alene med lille turbo på 10 mnd. Det går forsåvidt fint, selv om avlastning hadde vært godt innimellom. Det har jeg sjelden/aldri. Det hender ca 1 gang i mnd at min mor triller en tur eller noe. Ut over det består «avlastningen» på at vi er på besøk hos dem, og jeg har alt ansvar for å passe på babyen. De leker og duller litt ja, men jeg må alltid passe på - jeg får ikke sovet 20 min eller tatt en dusj liksom. Må alltid være der. Det er forsåvidt greit det - men min mor (og far) skryter seg selv oppi skyene til venner og kjente for de passer jo babyen heeeeeeele tiden. Dette kjenner jeg irriterer meg grenseløst.. Hvorfor i all verden gjør de det? Anonymkode: efece...e24 8
AnonymBruker Skrevet 3. september 2020 #2 Skrevet 3. september 2020 Nå har ikke jeg svar på hvorfor de skryter, men du kan ikke forvente at de skal hjelpe mer enn de gjør. Hvis du trenger avlastning burde du kanskje tenkt på det før du fikk barn. Nå vet ikke jeg om du ble alene etter barnet ble født, eller visste at du kom til å bli alene, men uansett grunn er det kun du som er ansvarlig og bør ikke forvente noe av andre. «Må alltid være der»... ja... du er jo forelderen er du ikke? Skulle bare mangle at du ikke passet ditt eget barn. Er så irriterende med folk som tror tanter/onkler, besteforeldre og nevøer = barnevakt når det passer en Anonymkode: a31ae...037 20
AnonymBruker Skrevet 3. september 2020 #3 Skrevet 3. september 2020 Mine foreldre er like😅 de vil vel gi et god inntrykk utad tenker jeg. Anonymkode: 722bc...72b 22
Kitcat Skrevet 3. september 2020 #4 Skrevet 3. september 2020 Det der har jeg også vært borti, at ord og handling ikke samsvarer når det gjelder hvor mye de stiller opp for barnebarna. Skjønner også godt at det ville vært deilig med litt avlastning. Kanskje det blir enklere ettersom sønnen blir eldre? Ikke alle besteforeldre er komfortable med eller har overskudd til å passe babyer alene. Mitt råd til deg er å be om hjelp, og være tydelig. Ikke kreve selvsagt, men spørre om avlastning fra tid til annen. Spør om en konkret dag, tid og gi eventuelt en alternativ dag om det ikke passer. Ikke forvent at de skal ta det initiativet "av seg selv". Kanskje må du redusere tiden som du og barnet er på besøk hos dem sammen, siden de oppfatter det som å passe barnet. Inviter heller dem til dere fra tid til annen. Selv om du er alene med barnet så er litt alenetid viktig. Er far i bildet? Kan han eller besteforeldre på den siden bidra? 9
AnonymBruker Skrevet 3. september 2020 #5 Skrevet 3. september 2020 23 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nå har ikke jeg svar på hvorfor de skryter, men du kan ikke forvente at de skal hjelpe mer enn de gjør. Hvis du trenger avlastning burde du kanskje tenkt på det før du fikk barn. Nå vet ikke jeg om du ble alene etter barnet ble født, eller visste at du kom til å bli alene, men uansett grunn er det kun du som er ansvarlig og bør ikke forvente noe av andre. «Må alltid være der»... ja... du er jo forelderen er du ikke? Skulle bare mangle at du ikke passet ditt eget barn. Er så irriterende med folk som tror tanter/onkler, besteforeldre og nevøer = barnevakt når det passer en Anonymkode: a31ae...037 Du misforstod absolutt hele poenget og innlegget. Jeg skrev jo rett frem at det går fint uten hjelp - men det irriterer meg forferdelig at de sier til alt og alle at de hjelper heeeeeeeeele tiden når de aldri gjør det. Får meg til å høres ut som jeg er 100% avhengig av deres hjelp, når sannheten er at de ikke gjør en døyt. Det er det som er irriterende.. 😛 Greit at de ikke stiller opp, de er ferdig med barn og det er en ærlig sak - men hvorfor i all verden skal de da fremstille meg som en hjelpesløs drittunge som de måååå hjelpe heele tiden? Det forstår jeg ikke. 5 minutter siden, Kitcat skrev: Det der har jeg også vært borti, at ord og handling ikke samsvarer når det gjelder hvor mye de stiller opp for barnebarna. Skjønner også godt at det ville vært deilig med litt avlastning. Kanskje det blir enklere ettersom sønnen blir eldre? Ikke alle besteforeldre er komfortable med eller har overskudd til å passe babyer alene. Mitt råd til deg er å be om hjelp, og være tydelig. Ikke kreve selvsagt, men spørre om avlastning fra tid til annen. Spør om en konkret dag, tid og gi eventuelt en alternativ dag om det ikke passer. Ikke forvent at de skal ta det initiativet "av seg selv". Kanskje må du redusere tiden som du og barnet er på besøk hos dem sammen, siden de oppfatter det som å passe barnet. Inviter heller dem til dere fra tid til annen. Selv om du er alene med barnet så er litt alenetid viktig. Er far i bildet? Kan han eller besteforeldre på den siden bidra? Nei de kommer nok aldri til å stille opp, det er sånn de er. Jeg har bedt direkte om hjelp et par ganger da jeg har hatt legetimer feks - men de sier alltid nei. Det er som sagt ikke problemet egentlig, problemet er at de snakker så voldsomt om hvor mye hjelp jeg trenger/får når det overhodet ikke stemmer 🤷🏽♀️ Hverken far eller ekssvigers er i bildet dessverre, så alenetid kan jeg bare glemme på lang lang tid. Hovedproblemet er som sagt ord vs handling, jeg skal alltids overleve alene! Men liker ikke hvordan de fremstiller hverken meg eller dem selv når det ikke har noe rot i virkeligheten... Anonymkode: efece...e24 22
Kitcat Skrevet 3. september 2020 #6 Skrevet 3. september 2020 (endret) 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du misforstod absolutt hele poenget og innlegget. Jeg skrev jo rett frem at det går fint uten hjelp - men det irriterer meg forferdelig at de sier til alt og alle at de hjelper heeeeeeeeele tiden når de aldri gjør det. Får meg til å høres ut som jeg er 100% avhengig av deres hjelp, når sannheten er at de ikke gjør en døyt. Det er det som er irriterende.. 😛 Greit at de ikke stiller opp, de er ferdig med barn og det er en ærlig sak - men hvorfor i all verden skal de da fremstille meg som en hjelpesløs drittunge som de måååå hjelpe heele tiden? Det forstår jeg ikke. Nei de kommer nok aldri til å stille opp, det er sånn de er. Jeg har bedt direkte om hjelp et par ganger da jeg har hatt legetimer feks - men de sier alltid nei. Det er som sagt ikke problemet egentlig, problemet er at de snakker så voldsomt om hvor mye hjelp jeg trenger/får når det overhodet ikke stemmer 🤷🏽♀️ Hverken far eller ekssvigers er i bildet dessverre, så alenetid kan jeg bare glemme på lang lang tid. Hovedproblemet er som sagt ord vs handling, jeg skal alltids overleve alene! Men liker ikke hvordan de fremstiller hverken meg eller dem selv når det ikke har noe rot i virkeligheten... Anonymkode: efece...e24 Hvis du er veldig konkret, og spør rett ut om barnevakt et gitt tidspunkt - og de da til stadighet svarer nei - så blir det etter hvert vanskelig for dem å skryte av at de stiller opp. Ta det gjerne skriftlig: Har dere mulighet til å stille opp for Oscar en times tid på lørdag formiddag så jeg får handlet, vasket, dusjet, sovet.... Fortsetter de å si nei, men skryte da kan du jevnlig minne dem på alle gangene du spurte men fikk avslag. Gjerne i andres påhør da. Hvis du samtidig begrenser litt på felles samvær så kan det hende de får litt mer lyst til å være sammen med barnet når du spør om hjelp. Slik løste vi det med foreldre som også skrøt på seg masse omsorg, og det ble faktisk bedre. Det ble tydeliggjort at de ofte svarte nei, og det førte til mindre offentlig skryt. Endret 3. september 2020 av Kitcat 18
AnonymBruker Skrevet 3. september 2020 #7 Skrevet 3. september 2020 53 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du misforstod absolutt hele poenget og innlegget. Jeg skrev jo rett frem at det går fint uten hjelp - men det irriterer meg forferdelig at de sier til alt og alle at de hjelper heeeeeeeeele tiden når de aldri gjør det. Får meg til å høres ut som jeg er 100% avhengig av deres hjelp, når sannheten er at de ikke gjør en døyt. Det er det som er irriterende.. 😛 Greit at de ikke stiller opp, de er ferdig med barn og det er en ærlig sak - men hvorfor i all verden skal de da fremstille meg som en hjelpesløs drittunge som de måååå hjelpe heele tiden? Det forstår jeg ikke. Anonymkode: efece...e24 Men hvorfor bryr du deg hva de sier egt? Kanskje de ikke mener det slik du tror. Kanskje det er mer at de er stolte av å hjelpe til selvom de kanskje ikke hjelper så mue som de skal ha det til. Tror du virkelig de prøver å drite deg ut ig fremstille deg dårlig? Anonymkode: a31ae...037
little fairy Skrevet 3. september 2020 #8 Skrevet 3. september 2020 Avlastning? Du som har fått barn. Kan ikke kreve andre som avlaste deg. Om du ikke tall er baby alene, hvorfor få barn? Greit nok de fleste håper besteforeldre kan passe litt, men synes du virker litt forlangende. 1
AnonymBruker Skrevet 3. september 2020 #9 Skrevet 3. september 2020 Min mor er lik. Hun har hatt barnet (3 år) på overnatting én gang, men skryter på seg å passe masse! Jeg er blitt såppass lei av det at jeg konfronterer henne når hun sier det. «Åja, passer du barnebarn hele tiden? Hvilket barnebarn da? Ikke mitt barn i hvert fall.» Anonymkode: ad46f...f4d 28
AnonymBruker Skrevet 3. september 2020 #10 Skrevet 3. september 2020 1 time siden, little fairy skrev: Avlastning? Du som har fått barn. Kan ikke kreve andre som avlaste deg. Om du ikke tall er baby alene, hvorfor få barn? Greit nok de fleste håper besteforeldre kan passe litt, men synes du virker litt forlangende. Seriøst. Kan dere ikke lese innlegget før dere spyr ut alt mulig rart? Det handler ikke om manglende avlastning, men at de snakker så høyt om hvor mye de avlaster - når det overhodet ikke stemmer!! Anonymkode: efece...e24 40
AnonymBruker Skrevet 3. september 2020 #11 Skrevet 3. september 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Men hvorfor bryr du deg hva de sier egt? Kanskje de ikke mener det slik du tror. Kanskje det er mer at de er stolte av å hjelpe til selvom de kanskje ikke hjelper så mue som de skal ha det til. Tror du virkelig de prøver å drite deg ut ig fremstille deg dårlig? Anonymkode: a31ae...037 Jeg vet ikke, men det virker sånn! Hver gang vi er ute sammen og møter noen kjente må de dra frem at «jaa vi må jo være med å passe den lille, siden stakkars mor er helt alene og trenger avlastning - ja han er her myye han lille ser du!!» Ganske irriterende at det skjer hver eneste gang når det ikke stemmer. Anonymkode: efece...e24 12
AnonymBruker Skrevet 3. september 2020 #12 Skrevet 3. september 2020 Her har vi «omvendt» problem: Svigers hevder de «ikke får lov til å passe» (til venner og bekjente) men hver gang vi spør får vi nei... Spør selvsagt ikke lenger. Anonymkode: ef348...c1d 10
AnonymBruker Skrevet 3. september 2020 #13 Skrevet 3. september 2020 1 time siden, little fairy skrev: Avlastning? Du som har fått barn. Kan ikke kreve andre som avlaste deg. Om du ikke tall er baby alene, hvorfor få barn? Greit nok de fleste håper besteforeldre kan passe litt, men synes du virker litt forlangende. Forlangende fordi hun tidligere har spurt om hjelp til pass pga legetimer? Hun er et menneske, ikke en jævla robot. Av og til trenger man hjelp. Sånn er det bare! For ei holdning på deg 🤢 Anonymkode: f170f...03f 31
AnonymBruker Skrevet 3. september 2020 #14 Skrevet 3. september 2020 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Seriøst. Kan dere ikke lese innlegget før dere spyr ut alt mulig rart? Det handler ikke om manglende avlastning, men at de snakker så høyt om hvor mye de avlaster - når det overhodet ikke stemmer!! Anonymkode: efece...e24 Du sier avlastning hadde vært godt innimellom. Betyr ikke det at du forventer eller ønsker at noen skal ta seg av barnet av og til? Du sier du ikke får dusjet eller lignende. Da forventer du at noen andre skal passe barnet ditt mens du gjør det? Er enig at dette er vanlig hjelp man får av familie, men er ikke noe du bør ta for gitt eller forvente. Spesielt ikke klage over. Du har valgt å bli mor, de har ikke valgt å få et ekstra ansvar Anonymkode: a31ae...037
AnonymBruker Skrevet 3. september 2020 #15 Skrevet 3. september 2020 Dusje kan du vel gjøre når babyen sover!? Anonymkode: 3e3a6...ea2
AnonymBruker Skrevet 3. september 2020 #16 Skrevet 3. september 2020 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg vet ikke, men det virker sånn! Hver gang vi er ute sammen og møter noen kjente må de dra frem at «jaa vi må jo være med å passe den lille, siden stakkars mor er helt alene og trenger avlastning - ja han er her myye han lille ser du!!» Ganske irriterende at det skjer hver eneste gang når det ikke stemmer. Anonymkode: efece...e24 🤣🤣🤣🤣 ærlig talt.. kanskje de bare har behov fir å føle seg viktige.. de er eldre.. tviler på at målet er å disse deg. Det kan hende de føler de gjør mye? Anonymkode: a31ae...037 3
AnonymBruker Skrevet 3. september 2020 #17 Skrevet 3. september 2020 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du sier avlastning hadde vært godt innimellom. Betyr ikke det at du forventer eller ønsker at noen skal ta seg av barnet av og til? Du sier du ikke får dusjet eller lignende. Da forventer du at noen andre skal passe barnet ditt mens du gjør det? Er enig at dette er vanlig hjelp man får av familie, men er ikke noe du bør ta for gitt eller forvente. Spesielt ikke klage over. Du har valgt å bli mor, de har ikke valgt å få et ekstra ansvar Anonymkode: a31ae...037 Så jeg forlanger og forventer for mye fordi jeg skriver i en bisetning «selv om avlastning hadde vært godt innimellom.....»? Jeg forventer ikke avlastning, har ikke fått det på 10 mnd så det er ikke noe jeg regner med skal komme nå. Dette er ikke poenget?!! Jeg klarer meg som sagt godt alene, poenget er at de SIER det gjør det når det ikke stemmer. Herregud. 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dusje kan du vel gjøre når babyen sover!? Anonymkode: 3e3a6...ea2 Ja de som har babyer som sover gjør sikkert det. Min har aldri sovet. 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: 🤣🤣🤣🤣 ærlig talt.. kanskje de bare har behov fir å føle seg viktige.. de er eldre.. tviler på at målet er å disse deg. Det kan hende de føler de gjør mye? Anonymkode: a31ae...037 De er ikke gamle.. Langt i fra 🤷🏽♀️ Kanskje de føler det, men når de sier «ja vi passer han nesten hver helg» så er det jo direkte løgn.. Anonymkode: efece...e24 8
AnonymBruker Skrevet 3. september 2020 #18 Skrevet 3. september 2020 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du sier avlastning hadde vært godt innimellom. Betyr ikke det at du forventer eller ønsker at noen skal ta seg av barnet av og til? Du sier du ikke får dusjet eller lignende. Da forventer du at noen andre skal passe barnet ditt mens du gjør det? Er enig at dette er vanlig hjelp man får av familie, men er ikke noe du bør ta for gitt eller forvente. Spesielt ikke klage over. Du har valgt å bli mor, de har ikke valgt å få et ekstra ansvar Anonymkode: a31ae...037 Men gi deg då 😂 Hun sier jo at hun ikke trenger avlastning. Hun forklarte at hun alltid var med dem når de var i nærheten av baby, derfor var det slik at hun ikke brukte den tiden som avlastning til å f.eks sove eller dusje. Hun har ikke sagt at hun vil ha avlastning for å dusje. Alle foreldre syns avlastning hadde vært godt innimellom, prøv å si noe annet 🤦♀️ Makan folk må åpne øynene å lese, går til helvete med mennesker hvis dette er så vanskelig å skjønne. Les før du skriver er mitt tips til deg 😊 Til TS: ikke bry deg om foreldrene dine, mest sannsynlig vil de bare skryte over at de har god kontakt og du stoler såpass på dem. Anonymkode: 86919...617 18
AnonymBruker Skrevet 3. september 2020 #19 Skrevet 3. september 2020 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men gi deg då 😂 Hun sier jo at hun ikke trenger avlastning. Hun forklarte at hun alltid var med dem når de var i nærheten av baby, derfor var det slik at hun ikke brukte den tiden som avlastning til å f.eks sove eller dusje. Hun har ikke sagt at hun vil ha avlastning for å dusje. Alle foreldre syns avlastning hadde vært godt innimellom, prøv å si noe annet 🤦♀️ Makan folk må åpne øynene å lese, går til helvete med mennesker hvis dette er så vanskelig å skjønne. Les før du skriver er mitt tips til deg 😊 Til TS: ikke bry deg om foreldrene dine, mest sannsynlig vil de bare skryte over at de har god kontakt og du stoler såpass på dem. Anonymkode: 86919...617 Javel... ikke lag inlegg hvis du ikke ønsker andres meninger om saken. Hva er egt problemet her da? Ts trenger ikke avlastning-får det heller ikke. Ts klager over at foreldre skryter.. hvem bryr seg? Så lenge du vet at du passer ditt barn har det ikke noe å si hva andre tenker? Og hvis de lyver om å passe barnet ofte, hva har det å si? Er helt vanlig å passe barnebarn så andre vil ikke tenke noe om det. Hva er egt poenget med denne tråden? Anonymkode: a31ae...037
AnonymBruker Skrevet 3. september 2020 #20 Skrevet 3. september 2020 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Javel... ikke lag inlegg hvis du ikke ønsker andres meninger om saken. Hva er egt problemet her da? Ts trenger ikke avlastning-får det heller ikke. Ts klager over at foreldre skryter.. hvem bryr seg? Så lenge du vet at du passer ditt barn har det ikke noe å si hva andre tenker? Og hvis de lyver om å passe barnet ofte, hva har det å si? Er helt vanlig å passe barnebarn så andre vil ikke tenke noe om det. Hva er egt poenget med denne tråden? Anonymkode: a31ae...037 Problemet her er at dere slakter TS for noe hun hun ikke sier 😂🤦♀️ Kom med meningene deres, men for all del - vær saklig. Jeg går ikke i "hvordan lage pizza" tråden og gir oppskrift på fiskegrateng, sånn for å sette ting på spissen, om folk skal svare i ett innlegg - svar på det TS spør om. Ikke lag ekstra historie 😊 Hvem er du til å si "hvem bryr seg?" Om TS bryr seg om det må jo hun få lov til det? Kanskje TS har ett ekstra ønske om at folk skal anerkjenne hvor godt hun klarer seg som alenemor? - men vanskelig om foreldrene skryter over å ha ungen 20 - 30 - 40%. Anonymkode: 86919...617 12
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå