Gå til innhold

Er det virkelig så mange bedehusfolk på Sørlandet som det sies

Anbefalte innlegg

Skrevet

Anonymkode: e23ee...e03

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei det er ikke det.

Anonymkode: 7374c...754

• Liker 1
Skrevet

Mye Smiths Venner ihvertfall 😉 Sikkert en del andre trossamfunn og.

Anonymkode: 30748...e59

• Liker 1
Skrevet

Jeg har bodd på Sørlandet hele livet mitt, er 35 år gammel. Disse bedehusfolka kjenner jeg faktisk ikke til. Joda, så gikk jeg i en menighet som barn og tenåring, men det var mest for aktivitetenes skyld (kor og sånt). Møter mange kunder i jobben min, og har en stor omgangskrets, men aldri opplevd at folk er veldig "bedehusaktige". De forkynner ikke, er ikke avholds, snakker ikke om troen. Kan ikke huske sist noen nevnte Jesus... Men er fint lite banning rundt omkring her, i hvertfall i forhold til lenger nord i Norge.

Anonymkode: ede68...66d

• Liker 3
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mye Smiths Venner ihvertfall 😉 Sikkert en del andre trossamfunn og.

Anonymkode: 30748...e59

Gjetter at du bor i Lillesand?

Anonymkode: ede68...66d

Skrevet

Jeg har bodd 30 år i Kristiansand og omtrent 50% av alle jeg kjenner har tilknytning til en menighet. Mye pinsevenner og noen lommelendere.

Anonymkode: aa302...7a6

• Liker 4
Skrevet

Ja. Ikke alle selvsagt, men mange. 

Anonymkode: 876dc...3b7

• Liker 1
Skrevet

Jeg var på sørlandsferie for noen år siden, og kjørte en del rundt der. Jeg la merke til at det var overraskende mange bedehus, frikirker, filadelfia og annet i så og si hvert minste lille sted.

Anonymkode: db99e...98c

• Liker 3
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har bodd 30 år i Kristiansand og omtrent 50% av alle jeg kjenner har tilknytning til en menighet. Mye pinsevenner og noen lommelendere.

Jeg har bodd i Kristiansand i 27 år, og kjenner ingen som har tilknytning til en menighet. 

• Liker 3
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har bodd i Kristiansand i 27 år, og kjenner ingen som har tilknytning til en menighet. 

Statistikken plasserer virkeligheten i mellom våre opplevelser: Aust- og Vest Agder er dei fylka som har høgast del i kristne trussamfunn utanfor Den norske kyrkja, høvesvis 10 og 12 prosent. https://www.ssb.no/kultur-og-fritid/statistikker/trosamf/aar/2015-11-25

• Liker 3
Skrevet

Joda det stemmer

Anonymkode: 9ce2e...4eb

Skrevet

Ja. Jeg tror faktisk at det er enda flere enn det også. De vrimler. :(  

• Liker 2
Skrevet
2 timer siden, Hoppetaujenta skrev:

Ja. Jeg tror faktisk at det er enda flere enn det også. De vrimler. :(  

Ja, og sørvest er verst. Strekningen mellom Egersund og Flekkefjord (grøss)

Anonymkode: 5530c...58c

• Liker 1
Skrevet

Ja, altså, noe av det som forundret meg mest over da jeg bodde i 4 år i Kristiansand var alle menighetene, og at omtrent alle jeg ble kjent med var medlem av en menighet. Mange var aktive medlemmer. Det bekreftet på en måte mange av mine "fordommer".

Når det er sagt: jeg synes Kristiansand er en nydelig og hyggelig by, menneskene er verdens søteste, jeg er veldig glad i byen og hadde fine studieår der. Men det religiøse er jeg ikke like begeistret for. Det var forøvrig også flere som dannet bibelgrupper på kullet mitt (altså de jeg studerte med) og det kunne bli litt vel mye Gud og Jesus til tider.

Det som var veldig positivt med det var at UiA hadde et veldig godt opplegg for oss som var avholds. Jeg drikker ikke alkohol og følte meg utenfor da jeg studerte i Oslo, men ved UiA var de veldig flinke til å inkludere de som ikke drakk. 

• Liker 2
Skrevet
1 time siden, SPOCA skrev:

Ja, altså, noe av det som forundret meg mest over da jeg bodde i 4 år i Kristiansand var alle menighetene, og at omtrent alle jeg ble kjent med var medlem av en menighet. Mange var aktive medlemmer. Det bekreftet på en måte mange av mine "fordommer".

Merkelig at jeg som har bodd i Kristiansand i 27 år nesten aldri har truffet noen som er medlem av disse menighetene. 

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Ja, og sørvest er verst. Strekningen mellom Egersund og Flekkefjord (grøss)

Hva da grøss? De har da levd nokså fredfullt, og ikke bidratt til noe negativt i det norske samfunnet

Anonymkode: 739fe...757

Skrevet

Det heter jo ikke bibelbeltet for ingenting. Personlig føler jeg det har blitt litt mindre "ekstremt" med årene, men i oppveksten var det veldig enten eller. 

Anonymkode: f64af...fc2

• Liker 3
Skrevet (endret)
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Merkelig at jeg som har bodd i Kristiansand i 27 år nesten aldri har truffet noen som er medlem av disse menighetene. 

Det handler vel litt hvem man vanker med også. Men er det virkelig noe man går rundt og prater så mye om da? Jeg er selv medlem av en liten livssynsorganisasjon, men det tror jeg de færreste vet. Det er jo ikke noe man går rundt og prater mye om, ihvertfall ikke jeg.

Grunnen til at jeg støtte på mange av disse menneskene var fordide tte var mennesker jeg studerte med (og jobbet med), og de var medlemmer av ulike studentforeninger/bibelgrupper. Disse pleide ofte å f.eks i nærheten av den ene forelesningsalen. Samtidig endte vi opp sammen under fadderuka fordi jeg ikke drakk alkohol. Ellers er det jo mange kirker og menigheter nede i Kvadraturen og på Lund. Jeg bodde selv rett i nærheten av en av disse menighetene. 

Endret av SPOCA
Skrevet

Jeg har bodd nesten hele livet mitt i Kristiansand, har ingen venner som er medlem av noe menighet. Noen på skolen var selvsagt kristne, men ikke majoriteten. 

Anonymkode: a9cb6...e67

Skrevet
På 3.9.2020 den 23.21, AnonymBruker skrev:

Hva da grøss? De har da levd nokså fredfullt, og ikke bidratt til noe negativt i det norske samfunnet

Anonymkode: 739fe...757

Jada, for all del. Jeg grøsser over hysterisk "over-religiøsitet" og bedehusmentalitet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...