AnonymBruker Skrevet 3. september 2020 #1 Skrevet 3. september 2020 Vi har vært familieavlaster en stund og det har fungert greit til nå. Vil først bare påpeke at jeg ikke er gniten, og vi gjør dette fordi vi ønsker at dette barnet skal ha det bra. Lønnen som familieavlaster er ikke så veldig bra, og vi får 500 kr som skal gå til aktivitet til barnet i løpet av helgen barnet er hos oss. 500 er jo en grei sum, men barnet krever mer og mer. Vil mer og mer og har høye forventninger når en er på besøk hos oss. Vil bare på aktiviteter som koster mye. Jeg ender opp med at jeg må ta å bruke mer penger enn budsjettet (altså ta av min egen lønn). Vi må jo også handle inn litt ekstra. Kjøre hit og dit samt aktiviteter for barnet. Hva gjør dere andre de helgene når dere har barn på besøk? Jeg føler at når vi har barnet på besøk så skal vi forsøke på å ha gode rutiner, føle seg trygg, og gjøre kjekke ting som vi ellers gjør i familien når dette barnet ikke er på besøk. Men jeg føler som om barnet ser på den helgen en er hos oss som ferie og vi skal underholde. Barnet er snart i tenårene og er veldig smart. Moren til barnet kommer også med forslag om hva vi kan gjøre. Jeg syns forventningen begynner å skli litt ut. Er det meg som er urimelig her? Anonymkode: 8aee1...b1e
AnonymBruker Skrevet 3. september 2020 #2 Skrevet 3. september 2020 Jeg har ingen erfaring med dette, men tenker det er feil at dere skal ha utgifter med å ha barnet på besøk. Da får heller mor sende med ekstra lommepenger (det er vel kommunen som betaler dere). Anonymkode: f417c...c13
AnonymBruker Skrevet 3. september 2020 #3 Skrevet 3. september 2020 Hvis barnet vil på aktiviteter som koster penger, som badeland, dyreparken, tusenfryd ja hva som helst - så har det kanskje ledsagerbevis også? Da kommer en av dere gratis inn. Hvis ikke er det noe foreldrene kan søke kommunen om 😊 Anonymkode: f417c...c13
AnonymBruker Skrevet 3. september 2020 #4 Skrevet 3. september 2020 Avlastning skal ikke være dyre aktiviteter hele tiden, men tenåringen skal ta del i deres normale familieliv. Og dere drar ikke på Tusenfryd hver helg, gjør dere vel? Anonymkode: 956f5...108 1
AnonymBruker Skrevet 3. september 2020 #5 Skrevet 3. september 2020 Jeg tenker at her har det sklidd ut. Barnet skal bare være hos dere i en "normal" familiehelg. Man gjør ikke nødvendigvis slike aktiviteter som koster mye hver helg. Jeg var til avlastning hos en familie ca en helg i måneden da jeg var barn. Litt yngre enn hn som er hos dere. Vi gjorde absolutt ingen aktiviteter som kostet ekstra penger. Jeg bare var med i familielivet deres og det er noen av de hyggeligste minnene jeg har. Det var faste rutiner, faste måltider, barn å leke med, og en god klem når det var behov for det. Det beste jeg viste var å legge meg og føle meg trygg (som jeg ikke gjorde hjemme). Det ble lest høyt for barna og ikke minst sang de for ungene (og meg selvfølgelig) hver kveld. Det var helt fantastisk! Jeg drømte om dette som barn, men mine foreldre strakk ikke til.. Det var følelsen av å bli sett, bli inkludert, være en del av familien og at bara var fokuset. Det var en helt fantastisk familie og jeg ble så ufattelig lei meg da foreldrene mine valgte å avslutte samarbeidet. Hovedpoenget er vel å skape et pusterom for barnet? Man kan jo av og til finne på ting som koster penger, men det trenger ikke skje hver gang. Anonymkode: 40fd0...f17 3
AnonymBruker Skrevet 4. september 2020 #6 Skrevet 4. september 2020 Jeg er ikke familieavlaster selv, men søsteren min er. De har tre egne barn, så de har ikke råd til å gå på dyre aktiviteter hver gang, og det er heller ikke forventet. De går på turer i skogen, tur i park, besøker oss eller andre familiemedlemmer, besøker venner eller bare er hjemme. De gjør helt vanlige «helgeaktiviteter», som å handle, spise middag sammen og se en god film. Anonymkode: d2e32...0e9 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå