Gjest Ananas Skrevet 20. juli 2005 #1 Skrevet 20. juli 2005 Jeg har ikke overskit over hva som finnes av religiøse privatskoler. Jeg vet blant annet at Levende Ord-menigheten i Bergen har egne skoler til og med videregående. Finnes det muslimske privatskoler? Jeg er helt imot at religiøse (eller andre) grupperinger skal kunne ta barna ut av vanlig skole, klynge dem sammen i et eget skolesystem, der de kan oppdras til å tro alt mulig rart, uten at de kommer i kontakt med vanlige barn. Religiøse privatskoler skaper et oppdelt samfunn, der folk som vokser opp frarøves kontakt med folk fra andre samfunnslag, som kan ha andre syn på virkeligheten enn deres selv. Jeg mener enhetsskolen er viktig for å bevare samfunnet som en enhet. Skolen fungerer som en møteplass for alle, og folk med en avvikende tro burde ha muligheten til å sette ungene sine bort til egne skoler. På dette forumet spesielt kommer det en jevn strøm av anti-muslimske innlegg fra intolerante kristne. Jeg tror det ville blitt mindre intoleranse hvis alle måtte gått på samme skole.
Gjest Valhalla Skrevet 20. juli 2005 #2 Skrevet 20. juli 2005 Hva får deg til å tro at de som kritiserer islam er kristne? Islam fortjener i aller høyeste grad kritikk. Det er som om 1400 talls kristendom våknet fra de døde.
Gjest Guest Skrevet 20. juli 2005 #3 Skrevet 20. juli 2005 Jeg er helt imot at religiøse (eller andre) grupperinger skal kunne ta barna ut av vanlig skole, klynge dem sammen i et eget skolesystem, der de kan oppdras til å tro alt mulig rart, uten at de kommer i kontakt med vanlige barn. ← [/quoteå al Jeg vil snu litt på flisa. Jeg kommer ikke fra et kristent hjem, men har alltid vært søkende etter Jesus. Da jeg var liten var den eneste muligheten jeg hadde til å lære litt om Gud og Bibelen nettopp på skolen. Jeg sugde til meg det lille vi lærte, det så godt som ingenting, men jeg var sjeleglad for den vesle kunnskapen jeg fikk. At skolen nesten ikke underviser om Jesus når vi har kristen formålsparagraf i skolen og statskirke er ganske utrolig. Så siden det er slik, forstår jeg dem som velger privatskoler. Men ellers er jeg i utgangspunket er jeg enig med enhetsskole-tanken din, men da må altså enhetsskolen omfavne også de kristne.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå