Gå til innhold

Hvor lenge kan man gå over termin før det settes i gang med fødsel?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvor mange dager er max man kan gå over før de gjør noe?

Anonymkode: 916fa...a0b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

NHI sier : "alle bør få igangsatt fødselen innen dag 294 til 296 i svangerskapet"

Skrevet

Jeg har inntrykk av at det praktiseres litt ulikt? Sykehuset i min lille by sier man ikke skal gå mer enn to uker over. Samtidig er de lydhøre for den gravide hvis hun syns termindato er satt sent i forhold til egen menstruasjonssyklus. 

Skrevet

Her sier de maks uke 42 da studier viser at disse er ganske trygge. Men vi ble innkalt på kontroll allerede et par dager over termin for å sjekke vekst og "ståa". Så tar de en avgjørelse etter det. 

Anonymkode: 4930d...adf

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, Eneri skrev:

Jeg har inntrykk av at det praktiseres litt ulikt? Sykehuset i min lille by sier man ikke skal gå mer enn to uker over. Samtidig er de lydhøre for den gravide hvis hun syns termindato er satt sent i forhold til egen menstruasjonssyklus. 

2 uker er vel absolutt maks før igangsettelse er startet opp. Her sier de 10 dager som absolutt maks. 

Anonymkode: 79e65...80a

• Liker 1
Skrevet

Her hvor jeg bor får du kontroll 6 dager etter termin for å kontrollere helsen til mor og barn, er alt ok så blir man satt igang senest i uke 42+0.

Anonymkode: 120fe...97b

Skrevet

Jeg har fått «siste frist» 10 dager etter termin. 

Anonymkode: 89ffa...b33

Skrevet

11 dager :)

Anonymkode: 30d27...d01

Skrevet

Jeg fikk lov til å gå 14 dager over tiden og da startet fødselen av seg selv :)

Men jeg fikk riktignok tilbud om igangsettelse før dette. Allerede syv dager overtid luftet jordmor tanken for meg, men siden jeg var veldig engstelig for å bli igangsatt (har hatt keisersnitt før og blitt litt skremt av risikoen for nytt ks eller livmorruptur). Men - jeg har inntrykk av at de var svært nøye med å sjekke at alt stod bra til med meg og baby.

De sjekket blant annet at jeg var ganske moden, hadde åpning og baby langt nede i bekkenet dag 12 og 13 over, og at det derfor var veldig sannsynlig at aktiv fødsel ville starte av seg selv innen kort tid. De tok også mors psyke og velbehag i beregningen. Jeg vet for eksempel om andre som har blitt igangsatt langt tidligere på grunn av søvnmangel og utmattelse.

Anonymkode: fa48c...4df

Skrevet

På mitt sykehus får man overtidskontroll en uke over termin, og så vurderes det da om man skal gå lengre eller ikke. Settes i gang senest dag 11 over termin.

Anonymkode: 0a549...69c

Skrevet

Maks 11 dager før igangsettelse

Anonymkode: 52526...628

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...