Gå til innhold

Å ha god oksygen i blodet, hva menes med det?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det var fint at du ble smigret over målingene dine da😂 vær stolt over helsa di du Ts😄

• Liker 3
Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Fikk høre av legen at jeg hadde 100% med oksygen i blodet, altså super bra. Hva menes med det?🤔 Å hvilke fordeler gir det? Jeg hadde bedre enn han selv, tydeligvis. ;)

Anonymkode: 7ca2d...79c

Hvorfor målte legen oksygenmetning? At det var superbra kan ha sammenheng med hvorfor du tok måling, hvis du har luftveissymptomer feks. Så konstanterte legen at alt var i orden med oksygenmetningen (superbra, som i normalt).

Anonymkode: 5f5fc...b83

Skrevet
16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så kan noen fortelle meg HVA som er fordelen med å ha opp mot 100 i oksygen i blodet da, eller 100% som jeg da har? 

Det er ikke noen fordeler og ulemper, det er ingen praktisk forskjell på å ha 97% og 100%, begge anses som normale, og ingen er friskere eller sykere enn den andre. Hadde du målt flere ganger ville det sannsynligvis svingt mellom 97-100%, da det ikke er en konstant verdi. 

Anonymkode: 8b69e...0eb

Skrevet

100 er ikke "superbra", det skal være sånn :)  Med mindre man er eller har vært syk før da. De aller fleste har rundt 99% når måleren kommer på, og er oppe på 100 etter ett enkelt magadrag.

Det blir litt som å si at det er superbra å ha 10 fingre. Det er sånn sett bra, men det skal jo være sånn. Noen har mindre, og jo færre man har, jo kjipere har man det 

Anonymkode: 928f0...7e6

• Liker 6
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det blir litt som å si at det er superbra å ha 10 fingre. Det er sånn sett bra, men det skal jo være sånn. Noen har mindre, og jo færre man har, jo kjipere har man det 

Anonymkode: 928f0...7e6

Og særlig om du setter SpO2-måleren på en av de fingrene du ikke har, for å måle metningen...🙃🙃

Anonymkode: dfbe5...7df

Skrevet
6 timer siden, Humle Brumle skrev:

Det verste av alt er at vanlige O2 målere gir feil måling på CO forgifta pasienter. Det ser ut som de har helt normal metning, når de har veldig lavt i virkeligheten.😱

Å gjør de det! Det visste jeg ikke. Spennende, det skal jeg lese mer om!  

• Liker 2
Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke noen fordeler og ulemper, det er ingen praktisk forskjell på å ha 97% og 100%, begge anses som normale, og ingen er friskere eller sykere enn den andre. Hadde du målt flere ganger ville det sannsynligvis svingt mellom 97-100%, da det ikke er en konstant verdi. 

Signerer denne. 

Skrevet

Mener legen min sa at det ikke gikk an å ha 100..? Jeg ligger hverfstll alltid på 98-99. Og lurer på hva det er som gjør at det svinger?

Anonymkode: e31f2...d9f

Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mener legen min sa at det ikke gikk an å ha 100..? Jeg ligger hverfstll alltid på 98-99. Og lurer på hva det er som gjør at det svinger?

Det er ikke sånn at målerne er 100% rett. Noen målere viser aldri 100%. 

Anonymkode: f3ee9...ec7

• Liker 1
Skrevet

Hva er det som gjør at det svinger? Selv om feks både 98 og 99 er normalt og mer enn bra nok, så betyr jo 98 at det er litt mindre enn 99, og da må det jo være noe som hindrer opptaket når det synker. Hva er det?
jeg kan oppleve den svinger mens jeg måler også. 

og det er no ingen som puster inn maksimalt hele tiden, den normale pusten er jo ikke bunndyp og maksimal slik den er hvis mAn trekker skikkelig magadrag inn

Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva er det som gjør at det svinger? Selv om feks både 98 og 99 er normalt og mer enn bra nok, så betyr jo 98 at det er litt mindre enn 99, og da må det jo være noe som hindrer opptaket når det synker. Hva er det?
jeg kan oppleve den svinger mens jeg måler også. 

og det er no ingen som puster inn maksimalt hele tiden, den normale pusten er jo ikke bunndyp og maksimal slik den er hvis mAn trekker skikkelig magadrag inn

Har du noen gang fått målt pulsen også over tid? Og sett at den også svinger? F.eks kan den vise 65, 53, 67, 65 osv. Kroppen er ikke en maskin, selv om vi liker å tro det 😉 Pulsen kan variere naturlig, eller fordi du beveget deg, merket at du satt litt vondt på stolen, osv. Helt normalt og ikke ufarlig eller uvanlig. 

Av samme grunn kan SpO2 målingen svingen. Fordi pulsen endret seg, og det oksygenrike blodet som strømmet gjennom fingeren der måleren sitter, kom raskere eller saktere. Fordi du trakk pusten litt dypere en gang, eller det gikk noen sekunder lengre mellom neste innpust. Alle små variasjoner kan påvirke målingene, og er derfor det sies at SpO2 over 95% er normalt og ok, fordi det er normalt. En skitten finger og neglelakk kan f.eks påvirke målingen, avhengig av hvor bra utstyr som brukes. Sååå, det er ingenting å henge seg opp i at det "svinger" mellom 98% og 99%. Hadde det vært mellom 80% og 99% kunne man heller stilt litt spørmål. 

Oooog, hva man får i måling kan variere veldig fra utstyret. Jeg er jevnlig på undersøkelser og ligger  på rundt 98%. Mannen min jobber med utvikling av diverse medisinsk utstyr, og har en trådløs SpO2-måler hjemme for referanse. (Den skal altså ikke bruke i noe medisinsk undersøkelse, han har den bare for å se på teknologien.) Den får jeg aldri verdi høyere enn 95%. Den måler altså dårlig. Men fortsatt innenfor normalen 😉

• Liker 1
Skrevet
På 3.9.2020 den 23.36, Diafragma skrev:

Jammen! Det er ingen fordel. Det er en helt normal oksygenmetning med en verdi høyt oppe på 90-tallet (til og med 100%). Du har nok misforstått legen, hvis du følte at han ga uttrykk for at dette var uvanlig bra eller på noen som helst måte spesielt.

Legen fremtydet selv med et wow. Så kanskje derfor jeg lurte og ville høre med dere andre. Jeg føler meg absolutt ikke som et supermennensk nei. 

Skrevet

Hvordan kan man ha bra oksygenopptak når man er tett i nesa? Jeg er litt tett (men puster fortsatt med nesa), men føles ikke helt som j får nok luft opp i hodet pga det:P likevel er oksygenet bra

Skrevet

Oksygen er et avfallsstoff som kroppen drar god nytte av til tider, men det er viktig at man har den sunne formen for oksygen i blodet istedet for den dårlige. Og hvis du har hundre prosent god oksygen i blodet så er det veldig bra. 

Skrevet
7 timer siden, Støvsugerør skrev:

Oksygen er et avfallsstoff som kroppen drar god nytte av til tider, men det er viktig at man har den sunne formen for oksygen i blodet istedet for den dårlige. Og hvis du har hundre prosent god oksygen i blodet så er det veldig bra. 

Bare, wow. Jeg tror sjeldent jeg har lest noe mer feil i mitt liv. Si meg, har du hatt helt basal naturfag i grunnskolen?

Anonymkode: f4d17...3e5

• Liker 11
Annonse
Skrevet

En Spo2 måler antall hemoglobin på de røde blodcellene. Derfor kan det variere, ikke alle er mettet alltid.

Anonymkode: ee2d6...f95

Skrevet
49 minutter siden, AnonymBruker skrev:

En Spo2 måler antall hemoglobin på de røde blodcellene. Derfor kan det variere, ikke alle er mettet alltid.

Anonymkode: ee2d6...f95

Eventuelt hvor stor andel av hemoglobinet som har oksygen bundet til seg. 

• Liker 3
Skrevet
8 timer siden, Støvsugerør skrev:

Sunne formen? Karbondioksid er avfallstoffet vi puster ut.

Anonymkode: 37ac1...da9

• Liker 2
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Bare, wow. Jeg tror sjeldent jeg har lest noe mer feil i mitt liv. Si meg, har du hatt helt basal naturfag i grunnskolen?

Anonymkode: f4d17...3e5

Ja særlig at du har noe greie på det her. Når du ikke engang vet forskjell på sunt og usunt oksygen vet alle du er kunnskapsløs. 

Skrevet
2 minutter siden, Støvsugerør skrev:

Ja særlig at du har noe greie på det her. Når du ikke engang vet forskjell på sunt og usunt oksygen vet alle du er kunnskapsløs. 

Og hva er så usunt oksygen?

Anonymkode: 22035...691

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...