AnonymBruker Skrevet 3. september 2020 #1 Skrevet 3. september 2020 Fikk høre av legen at jeg hadde 100% med oksygen i blodet, altså super bra. Hva menes med det?🤔 Å hvilke fordeler gir det? Jeg hadde bedre enn han selv, tydeligvis. Anonymkode: 7ca2d...79c
AnonymBruker Skrevet 3. september 2020 #2 Skrevet 3. september 2020 Cellene i kroppen trenger oksygen, og det får de via blodet. Du puster inn oksygen, og dette "fester seg" i blodet fra lungene. Når cellene har brukt oksygenet, omdannes det til co2 som vi puster ut. At du har 100% oksygen i blodet betyr at blodet er fylt opp perfekt med oksygen. Hvis du blir syk i pusten kan oksygenmetningen i blodet bli dårligere enn 100%. Anonymkode: dceb8...835 2
AnonymBruker Skrevet 3. september 2020 #3 Skrevet 3. september 2020 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Cellene i kroppen trenger oksygen, og det får de via blodet. Du puster inn oksygen, og dette "fester seg" i blodet fra lungene. Når cellene har brukt oksygenet, omdannes det til co2 som vi puster ut. At du har 100% oksygen i blodet betyr at blodet er fylt opp perfekt med oksygen. Hvis du blir syk i pusten kan oksygenmetningen i blodet bli dårligere enn 100%. Anonymkode: dceb8...835 Så for eks kols, astma er noe som hører til pasient guppene som har lite oksygen i blodet? Aner ikke hvorfor det skal være så bra. Men godt å høre. Og det er helt sikkert veldig normalt!😊 Anonymkode: 7ca2d...79c
AnonymBruker Skrevet 3. september 2020 #4 Skrevet 3. september 2020 Hvor mye oksygen i blodet har de med kols og astma ? Anonymkode: 42480...90a
AnonymBruker Skrevet 3. september 2020 #5 Skrevet 3. september 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Hvor mye oksygen i blodet har de med kols og astma ? Anonymkode: 42480...90a Aner ikke, om det er meg du spør? Men har det noe med oksygen/lunge kapasitet i kroppen å gjøre? Noen har god oksygen i kroppen, andre ikke. Anonymkode: 7ca2d...79c
AnonymBruker Skrevet 3. september 2020 #6 Skrevet 3. september 2020 1 hour ago, AnonymBruker said: Hvor mye oksygen i blodet har de med kols og astma ? Anonymkode: 42480...90a Ofte nedpå 70-80% Anonymkode: de91b...5cc
AnonymBruker Skrevet 3. september 2020 #7 Skrevet 3. september 2020 Normal oksygenmetning i arterieblod (SaO2) regnes som 97–99 %. Testenheten hos legen er ikke perfekt, så du er nok helt normal. Anonymkode: f2499...0a6 3
AnonymBruker Skrevet 3. september 2020 #8 Skrevet 3. september 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Ofte nedpå 70-80% Anonymkode: de91b...5cc Da har du alvorlig kols. Jeg har moderat astma som er halvveis godt medisinert og ligger stort sett på 97%. Anonymkode: 72abd...205 4
AnonymBruker Skrevet 3. september 2020 #9 Skrevet 3. september 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Ofte nedpå 70-80% Anonymkode: de91b...5cc Nei, det stemmer ikke. En person med KOLS-forverring og respirasjonssvikt innlagt i sykehus kan ha 70-80% i oksygenmetning når vedkommende ikke har fått tilstrekkelig behandling enda, men det er ikke vanlig å ha under 85% for noen med astma og KOLS som ikke har respirasjonssvikt. De fleste astmatikere har over 96% i oksygenmetning til vanlig. Anonymkode: f3ee9...ec7 2
AnonymBruker Skrevet 3. september 2020 #10 Skrevet 3. september 2020 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Da har du alvorlig kols. Jeg har moderat astma som er halvveis godt medisinert og ligger stort sett på 97%. Anonymkode: 72abd...205 Er 97% bare halvveis bra oksygen i blodet ? Anonymkode: 42480...90a
AnonymBruker Skrevet 3. september 2020 #11 Skrevet 3. september 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Er 97% bare halvveis bra oksygen i blodet ? Anonymkode: 42480...90a 97% er normalt og helt fint. Anonymkode: f3ee9...ec7 2
AnonymBruker Skrevet 3. september 2020 #12 Skrevet 3. september 2020 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Hvor mye oksygen i blodet har de med kols og astma ? Anonymkode: 42480...90a Hvis de er godt medisinert og har en stabil sykdom er den ofte 90+. De som kommer på sykehus pga disse sykdommene har gjerne 70-80%. Da trengs det oksygentilførsel. Det «verste» jeg har sett er en O2 metning på 56%. Den pasienten var dog i svært dårlig forfatning. Anonymkode: a9a06...34a
MiniMjau Skrevet 3. september 2020 #13 Skrevet 3. september 2020 Det er ikke god eller dårlig oksygen i blodet. oksygen er oksygen. Det er snakk om hvor MYE oksygen blodet ditt bærer, 100% er jo maks, så normalt friske har jo opp mot hundre, 97,98,99,100.... Har du av ulike årsaker problemer med oksygentilførselen(altså hvor mye oksygen du puster inn ) så synker denne oksygenmetningen. Vi puster inn oksygen, fra lungene går oksygenet over i blodet, blodet går rundt i kroppen og "legger fra seg" oksygen , før oksygenfattig blod går tilbake til lungene...og vi kan puste ut "avfallet"(altså CO2 )som blodet plukker med seg på veien. Sånn digresjon knyttet til grottenfesten. Der inne var det LITE oksygen og en del kullos(eksos fra aggregatene) i luften. De som var der pustet inn kullos. Kullos fester seg "hardt" til blodcellene, og slipper ikke taket, sånn som oksygen. Så da blir det færre blodceller for oksygenet å feste seg på, altså kroppen får lite oksygen. Når det i tillegg var allerede lite oksygen i luften der nede. Så : veldig veldig farlig. 1
AnonymBruker Skrevet 3. september 2020 #14 Skrevet 3. september 2020 18 minutter siden, AnonymBruker said: Nei, det stemmer ikke. En person med KOLS-forverring og respirasjonssvikt innlagt i sykehus kan ha 70-80% i oksygenmetning når vedkommende ikke har fått tilstrekkelig behandling enda, men det er ikke vanlig å ha under 85% for noen med astma og KOLS som ikke har respirasjonssvikt. De fleste astmatikere har over 96% i oksygenmetning til vanlig. Anonymkode: f3ee9...ec7 Ja, du har helt rett, jeg tok utgangspunkt i mer akutte/ubehandlede tilfeller. Anonymkode: de91b...5cc
AnonymBruker Skrevet 3. september 2020 #15 Skrevet 3. september 2020 Min astma er ganske ille nå pga pollen pg jeg var hos lungelege i går. Da var oksygen i blodet 90-92% og lungekapasitet 72. Når lungekapasitet er bedre, 85-90 så har jeg bedre oksygen i blodet. Det å ha 100% gjør at du ikke sliter med pusten, ille blir så fort sliten og orker mere fysisk. Anonymkode: 85698...862
AnonymBruker Skrevet 3. september 2020 #16 Skrevet 3. september 2020 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Hvor mye oksygen i blodet har de med kols og astma ? Anonymkode: 42480...90a Det kan være hva som helst, avhengig av alvorlighetsgraden til hver enkelt pasient. Men 90% er vippepunktet hvor oksygenmetningen er ganske lav og man trenger feks oksygentilførsel. Fra 90% og nedover begynner mange å føle seg tungpustet og det skal lite til før metningen faller ytterligere. Anonymkode: 8b69e...0eb
AnonymBruker Skrevet 3. september 2020 #17 Skrevet 3. september 2020 31 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det kan være hva som helst, avhengig av alvorlighetsgraden til hver enkelt pasient. Men 90% er vippepunktet hvor oksygenmetningen er ganske lav og man trenger feks oksygentilførsel. Fra 90% og nedover begynner mange å føle seg tungpustet og det skal lite til før metningen faller ytterligere. Anonymkode: 8b69e...0eb Så kan noen fortelle meg HVA som er fordelen med å ha opp mot 100 i oksygen i blodet da, eller 100% som jeg da har? Anonymkode: 7ca2d...79c 1
Humle Brumle Skrevet 3. september 2020 #18 Skrevet 3. september 2020 2 timer siden, MiniMjau skrev: Det er ikke god eller dårlig oksygen i blodet. oksygen er oksygen. Det er snakk om hvor MYE oksygen blodet ditt bærer, 100% er jo maks, så normalt friske har jo opp mot hundre, 97,98,99,100.... Har du av ulike årsaker problemer med oksygentilførselen(altså hvor mye oksygen du puster inn ) så synker denne oksygenmetningen. Vi puster inn oksygen, fra lungene går oksygenet over i blodet, blodet går rundt i kroppen og "legger fra seg" oksygen , før oksygenfattig blod går tilbake til lungene...og vi kan puste ut "avfallet"(altså CO2 )som blodet plukker med seg på veien. Sånn digresjon knyttet til grottenfesten. Der inne var det LITE oksygen og en del kullos(eksos fra aggregatene) i luften. De som var der pustet inn kullos. Kullos fester seg "hardt" til blodcellene, og slipper ikke taket, sånn som oksygen. Så da blir det færre blodceller for oksygenet å feste seg på, altså kroppen får lite oksygen. Når det i tillegg var allerede lite oksygen i luften der nede. Så : veldig veldig farlig. Det verste av alt er at vanlige O2 målere gir feil måling på CO forgifta pasienter. Det ser ut som de har helt normal metning, når de har veldig lavt i virkeligheten.😱
Diafragma Skrevet 3. september 2020 #19 Skrevet 3. september 2020 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Så kan noen fortelle meg HVA som er fordelen med å ha opp mot 100 i oksygen i blodet da, eller 100% som jeg da har? Anonymkode: 7ca2d...79c Jammen! Det er ingen fordel. Det er en helt normal oksygenmetning med en verdi høyt oppe på 90-tallet (til og med 100%). Du har nok misforstått legen, hvis du følte at han ga uttrykk for at dette var uvanlig bra eller på noen som helst måte spesielt. 6
Humle Brumle Skrevet 3. september 2020 #20 Skrevet 3. september 2020 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Så kan noen fortelle meg HVA som er fordelen med å ha opp mot 100 i oksygen i blodet da, eller 100% som jeg da har? Anonymkode: 7ca2d...79c Det er ikke noe fordeler eller ulemper ved det, bare vær glad du er frisk du. Oksygenmetning skal være over 95% og da er det bra nok. Du er ikke et supermenneske med 100% Oksygenmetning. Det betyr bare at du har normale verdier.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå