AnonymBruker Skrevet 3. september 2020 #1 Skrevet 3. september 2020 I Danmark, et av våre naboland her i norden, kan man kjøpe alkohol som vin og sprit i butikken. Den vanlige butikken. Man trenger ikke gå på noe vinmonopol eller systembolag med sære åpningstider, og utsalg bare visse steder. Burde Norge kutte ut monopolet og begynne å la butikkene selge vin som de selger brus? Kunne kjøpe en flaske rødvin til lørdagsmiddagen klokka 20 på kvelden for eksempel? Kommer det noengang til å skje i dette landet? Henger vi etter Danmark? Hvorfor kan Danmark og ikke vi? Har Danmark mer alkoholisme enn oss av den grunn? Anonymkode: d8904...fca 1
AnonymBruker Skrevet 3. september 2020 #3 Skrevet 3. september 2020 Samme for meg. Anonymkode: bf4d2...cd3 1
Highhopes Skrevet 3. september 2020 #4 Skrevet 3. september 2020 Nei, vi mister da all fagkunnskapen de på Vinmonopolet har på veien, noe jeg setter utrolig pris på. 3
AnonymBruker Skrevet 3. september 2020 #5 Skrevet 3. september 2020 Utvalget på det gjengse matbutikken i Danmark er ikke all verden. For å få kjøpt skikkelig god vin og få gode råd må man på spesialforretninger. Anonymkode: 8a23a...ac2
pingeling Skrevet 3. september 2020 #6 Skrevet 3. september 2020 Jeg har bodd flere år i utlandet og en av de tingene vi vil miste er bredden, kvaliteten og fagkunnskapen som vinmonopolet har. Selges det på butikker så vil kun de aller mest populære varene selges. Stort sett det billigste. Sammenligner man priser mellom Norge og Sverige så er det mye å spare på billig vin og sprit pga avgiftene. Men skal du opp på høyere kvalitet så er prisene i Norge veldig gode fordi man kan gjøre store innkjøp via Vinmonopolet. 3
Druid Skrevet 3. september 2020 #7 Skrevet 3. september 2020 18 minutter siden, AnonymBruker skrev: 1.I Danmark, et av våre naboland her i norden, kan man kjøpe alkohol som vin og sprit i butikken. Den vanlige butikken. 2. Man trenger ikke gå på noe vinmonopol eller systembolag med sære åpningstider, og utsalg bare visse steder. 3. Burde Norge kutte ut monopolet og begynne å la butikkene selge vin som de selger brus? 4. Kunne kjøpe en flaske rødvin til lørdagsmiddagen klokka 20 på kvelden for eksempel? 5. Kommer det noengang til å skje i dette landet? 6. Henger vi etter Danmark? 7. Hvorfor kan Danmark og ikke vi? 8. Har Danmark mer alkoholisme enn oss av den grunn? Anonymkode: d8904...fca 1. Det er svært mange land dette er normalen. Sverige og Norge er sånn sett særegne. 2. Utsalgstettheten er en politisk beslutning og henger på lhelsepolitisk og lokalpolitisk styring i mye større grad enn noe annet. 3. Usikker. Jeg er ikke ensidig fornøyd med utvalgskonsekvensen av relasjon kvalitet/pris i forhold til dette alternativet. Det er fordeler med Vinmonopolet. 4. Det ville uansett være ett reguleringsspørsmål, på lik linje med alkohol i butik 5. Lite trolig. Alle undersøkelser tilsier at Nordmenn fortsatt ønsker denne typen restriksjon 6. Nei, dette er selvvalgt. 7. Fordi den store demokratiske populasjonen har ett annet syn på alkoholbruk 8. Ja, men ikke på grunn av at de ikke har Vinmonopol, men på grunn av tankegangen i populasjonen som gjør at de har mindre restriksjoner.
AnonymBruker Skrevet 3. september 2020 #8 Skrevet 3. september 2020 Jeg elsker vinmonopolet. En faghandel med godt utvalg og mange bra viner. Nei til dårlig vin og null service i butikk. Anonymkode: 15cb7...011
Gjest AthenaRavenLuna Skrevet 3. september 2020 #9 Skrevet 3. september 2020 Med den kunnskapen de som jobber på vinmonopolet har, så vil jeg beholde vinmonopolet.
AnonymBruker Skrevet 3. september 2020 #10 Skrevet 3. september 2020 2 timer siden, Highhopes skrev: Nei, vi mister da all fagkunnskapen de på Vinmonopolet har på veien, noe jeg setter utrolig pris på. Og utvalget. Husker dengang de hadde ølutsalg nordpå, jeg virkelig elsket de butikkene. Så stort utvalg, og fagkunnskap. Greit, man her fått tilbake noen ølutsalg i dag, men det er for det meste for spesial øl, ikke vanlig øl. Anonymkode: 7da71...b30 1
Kågebruker Skrevet 3. september 2020 #11 Skrevet 3. september 2020 Nei. Vi bør regulere alkohol på samme måte som tidligere. Håper at vi kan regulere andre rusmidler på lignende måte også.
AnonymBruker Skrevet 3. september 2020 #12 Skrevet 3. september 2020 2 timer siden, pingeling skrev: Jeg har bodd flere år i utlandet og en av de tingene vi vil miste er bredden, kvaliteten og fagkunnskapen som vinmonopolet har. Selges det på butikker så vil kun de aller mest populære varene selges. Stort sett det billigste. Sammenligner man priser mellom Norge og Sverige så er det mye å spare på billig vin og sprit pga avgiftene. Men skal du opp på høyere kvalitet så er prisene i Norge veldig gode fordi man kan gjøre store innkjøp via Vinmonopolet. Jeg bor også i utlandet og her har vi i tillegg masse vinbutikker med stort utvalg og kompetanse. Ikke noe i veien for begge deler. Anonymkode: 7b3da...019 2
AnonymBruker Skrevet 3. september 2020 #13 Skrevet 3. september 2020 Polet må bort Anonymkode: d22e8...c0d 1
pingeling Skrevet 4. september 2020 #14 Skrevet 4. september 2020 20 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg bor også i utlandet og her har vi i tillegg masse vinbutikker med stort utvalg og kompetanse. Ikke noe i veien for begge deler. Anonymkode: 7b3da...019 Ja selvsagt er det mange land dette er mulig. Men i Norge med sin lille befolkning har det vist seg vanskelig med godt utvalg fordi markedet ikke er stort nok. Og da vil det kun kanskje være tilgjenglig i hovedstaden. Det er bare å sammenligne våre matbutikker med andre land.
AnonymBruker Skrevet 4. september 2020 #15 Skrevet 4. september 2020 Jeg er glad i vin. Og har noen ganger irritert meg på å måtte rekke polet før 18 når jeg tar ukas handlerunde etter jobb. Men ville ikke vært det foruten. Du vet det er kvalitet, de har flinke innkjøpere. Det føles ryddig og rent. ca 1/20 flasker er sure, så det er godt å bare kunne levere disse tilbake. Du får fantastisk hjelp. Anonymkode: de697...0c4
Hatsumomo Skrevet 4. september 2020 #16 Skrevet 4. september 2020 23 timer siden, AnonymBruker skrev: Burde Norge kutte ut monopolet og begynne å la butikkene selge vin som de selger brus? Nei. Hver gang jeg har vært i utlandet og kjøpt vin i butikk så er utvalget helt ræva. Jeg liker å ha muligheten til å prate med de som jobber på Vinmonopolet, få tips og råd. Jeg liker å ha et det store utvalget av alt, og at jeg kan be dem bestille inn noe de ikke har. Håper aldri vi mister Vinmonopolet.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå