Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er gravid og har hele livet slitt med psyken. Venter førstemann og nå er jeg litt bekymret for at det skal bli verre gjennom graviditet og etter fødsel.

Flere her som er gravide og kjenner seg igjen?

Anonymkode: 69cec...923

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja kjære deg, jeg har samme problemet. 

Fant ut av jeg er gravid nettopp og har falt ned i et stygt sort hull.

Jeg er lammet av sterk angst. Føler jeg ikke klarer dette.

Har helseangst også. Ligger og grubler på nettene og blir helt ødelagt av tanken på kontroller hos helsepersonell.

Jeg merker at jeg ikke klarer dette.

Hva går dine problemer ut på? 

Anonymkode: 49d0f...4ae

Skrevet

Jeg kjenner meg litt igjen. Jeg ble utsatt for overgrep fra et familiemedlem fra jeg var 2-3 år gammel. Har vært ganske "skada" psykisk store deler av livet mitt pga det og var veldig redd igjennom hele svangerskapet for at jeg kom til å knekke når barnet kom til verden. Ble enda verre når jeg fant ut at det var ei jente, og beskyttelsesbehovet mitt tok av helt. Nå er jenta mi 6 mnd og jeg har ikke hatt noen reaksjoner etter hun kom annet enn at jeg ikke vil at hun skal være alene med andre enn mannen min, men det tror jeg er ganske normalt 😅

Anonymkode: f0461...540

Skrevet

må sies at jeg også har adhd, og jeg var pissredd for hvordan jeg kom til å være uten medisin, men det har heldigvis gått bra, og er fremdeles umedisinert pga amming.

Skrevet
53 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja kjære deg, jeg har samme problemet. 

Fant ut av jeg er gravid nettopp og har falt ned i et stygt sort hull.

Jeg er lammet av sterk angst. Føler jeg ikke klarer dette.

Har helseangst også. Ligger og grubler på nettene og blir helt ødelagt av tanken på kontroller hos helsepersonell.

Jeg merker at jeg ikke klarer dette.

Hva går dine problemer ut på? 

Anonymkode: 49d0f...4ae

Jeg sliter også med angst, og depresjoner i varierende grad. Kjenner jeg også har helseangst. 

Hadde du disse problemene før du ble gravid? Har du noen å snakke med?

Skrevet
55 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg kjenner meg litt igjen. Jeg ble utsatt for overgrep fra et familiemedlem fra jeg var 2-3 år gammel. Har vært ganske "skada" psykisk store deler av livet mitt pga det og var veldig redd igjennom hele svangerskapet for at jeg kom til å knekke når barnet kom til verden. Ble enda verre når jeg fant ut at det var ei jente, og beskyttelsesbehovet mitt tok av helt. Nå er jenta mi 6 mnd og jeg har ikke hatt noen reaksjoner etter hun kom annet enn at jeg ikke vil at hun skal være alene med andre enn mannen min, men det tror jeg er ganske normalt 😅

Dette var en utrolig stor lettelse å lese!

Har PTSD på grunn av lignende livserfaringer, og ønsker meg barn. Men er redd for at jeg skal bli veldig dårlig / syk under svangerskap og fødsel, eller at angsten min tar helt overhånd i morsrollen. Psykologen min sier at det ikke er noen automatikk i dette, og at jeg vil ha gode forutsetninger. Men jeg er usikker på om dette er noe hun sier bare for å være grei.

Det er utrolig fint å høre at noen med disse erfaringene takler morsrollen fint. Da er det kanskje håp for meg, også. 😉

Anonymkode: 046f5...06b

Skrevet

Du er ikke alene! Har også alltid slitt med psyken. Livredd for at angsten skal bli verre gjennom graviditeten. Har sosial- og generell angst, og ang graviditeten er det hovedsakelig det at noe skal vokse inni meg, og skal ut, som stresser meg. I tillegg dette med at man ikke får puste ordentlig etterhvert som magen blir større. Er kun 5+5, men har allerede hatt et lite angstanfall en natt tidligere i denne uken. Klarte ikke roe meg ned, strigråt og følte jeg ikke fikk puste. Følte meg fanget i egen kropp, og dette vil jeg helst ikke oppleve igjen. Håper det kun var hormoner som herjet. Ellers er jeg usikker på om jeg takler dette.

Tross dette er barnet veldig ønsket, og det var litt nå eller aldri. Har allerede blitt henvist til et program for gravide med angst/fødselsangst, dog ikke hørt noe enda. Hvor langt er du på vei, TS? Og går du hos psykolog e.l?

Anonymkode: 6025e...dea

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Du er ikke alene! Har også alltid slitt med psyken. Livredd for at angsten skal bli verre gjennom graviditeten. Har sosial- og generell angst, og ang graviditeten er det hovedsakelig det at noe skal vokse inni meg, og skal ut, som stresser meg. I tillegg dette med at man ikke får puste ordentlig etterhvert som magen blir større. Er kun 5+5, men har allerede hatt et lite angstanfall en natt tidligere i denne uken. Klarte ikke roe meg ned, strigråt og følte jeg ikke fikk puste. Følte meg fanget i egen kropp, og dette vil jeg helst ikke oppleve igjen. Håper det kun var hormoner som herjet. Ellers er jeg usikker på om jeg takler dette.

Tross dette er barnet veldig ønsket, og det var litt nå eller aldri. Har allerede blitt henvist til et program for gravide med angst/fødselsangst, dog ikke hørt noe enda. Hvor langt er du på vei, TS? Og går du hos psykolog e.l?

Stor klem! Så vanskelig det høres ut. Jeg er helt sikker på at du takler dette men at det er litt skummelt nå skjønner jeg og kjenner jeg meg igjen i.

Jeg har psykolog ja 🙂 Jeg er straks 15 uker. Har vært litt opp og ned for meg også.

Som du sier så er mye hormoner også med på å gi oss ekstra sterke følelser. Ønsker deg lykke til!

Skrevet
23 timer siden, AnonymBruker skrev:

Stor klem! Så vanskelig det høres ut. Jeg er helt sikker på at du takler dette men at det er litt skummelt nå skjønner jeg og kjenner jeg meg igjen i.

Jeg har psykolog ja 🙂 Jeg er straks 15 uker. Har vært litt opp og ned for meg også.

Som du sier så er mye hormoner også med på å gi oss ekstra sterke følelser. Ønsker deg lykke til!

5 dager siden "episoden", og har ikke følt på noe lignende siden da, ihvertfall. Krysser fingrene. Takk for fine ord. ❤️ Har heldigvis en veldig støttende mann som hjelper meg med å takle ting. 😊 

15 uker, da har du jo kommet et godt stykke. Hvordan har det gått hittil? Og på hvilken måte har det vært opp og ned? 

Takk, i lige måde.😊

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...