Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. Har tenkt litt på å ta med barnefaren/samboer på første svangerskapskontroll hos fastlegen min. Men vet ikke om han får så mye ut av d...? 

Han får jo mest sannsynlig ikke være med på ultralyd på sykehuset, og har lyst å involvere han litt mer i graviditeten... 

Men hva skjer egentlig på første kontroll? Kommer han bare til å kjede seg? Hvor vanlig er det å ha han med? 

Hvordan involverte du barnefaren i graviditeten? 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er helt meningsløst, særlig hos fastlege. Er ikke noe kosetime der. 

Anonymkode: 59147...a7e

• Liker 9
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er helt meningsløst, særlig hos fastlege. Er ikke noe kosetime der. 

Kosetime? 

Skrevet

Ikke vits for han å være med, pluss unødvendig trafikk på legesenteret. Det er kun blodprøver og svada på denne kontrollen. Hold ham hjemme og være med å forhindre smitte

Anonymkode: 68318...6d8

• Liker 7
Skrevet

Jeg har ikke hatt med samboer på noen svangerskapskontroller hittil. Hadde ikke vært naturlig å ha han med, hvertfall ikke da jeg var på første svangerskapskontroll hos fastlegen i uke 12. Jeg tok blodprøve, hadde med urinprøve, de sjekket blodtrykk og vi snakket om hvordan svangerskapskontroller er lagt opp osv. 

Samboer skal bli med på time i uke 32 når vi skal snakke om fødsel, eller oppfordring fra jordmor. 

Anonymkode: a4655...846

• Liker 2
Skrevet
6 minutter siden, spinnwild skrev:

Kosetime? 

Ja, slik det ofte er hos jordmor. Bedre om han blir med deg dit litt senere i svangerskapet 

• Liker 1
Skrevet

Ta han heller med hos jordmor litt lengre ut i svangerskapet ☺️. Her har ikke samboer fått blimed på noe, han får blimed på neste time kun fordi det var et initiativ fra jordmor sin side.

Han kan fraktisk ha nytte av fødselsforberedende samtale, men den første kontrollen så prater du og lege kun om kosthold, rus, medisiner og rar de nødvendige prøvene. Legen vil jo som regel ha folk raskest mulig ut av kontoret igjen, så det er ikke mye småprat. 

Anonymkode: 2674c...c3d

• Liker 1
Skrevet

Her har han vert med på 2 jordmortimer, også tok vi ein privat UL i uke 15. Dei private tillater ofte fedrene å vere med. Er vår første. 

Anonymkode: e8774...42a

Skrevet

Får masse oppfølging på sykehuset pga risikograviditet, så tenkte å ta alle andre timer hos fastlegen som jeg tenker er bedre på min helse oppi dette.

Kan jeg tolke det til at det er bedre å ta han med senere i graviditeten uansett...?

Må man til jordmor? 

Skrevet

Med første barnet tok jeg med far på første svangerskapskontroll. Det var bare tull, så aldri mer. Damen begynte å spørre ham om han var fornøyd med sexlivet vårt og sa at ulike behov i svangerskapet og barseltida kunne være et parproblem. Det er det verste sexpresset jeg har vært med på, kvalm som jeg var. Så jeg klaga, bytta jordmor og barnefar fikk holde seg hjemme. 

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...