Gå til innhold

Dere som er foreldre og sliter med rus/psykatri? Hjelp meg å forstå..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er ei dame på 30 år som har vært fosterbarn siden jeg var 5 år. Jeg har hatt lite til null kontakt oppigjennom med min biologiske mor. Hun møtte aldri til samvær, og jeg har ikke sett henne siden jeg var 8 år.

Men for litt over et år siden, så fikk jeg melding av henne. Hun hadde mottat penger, og ville dele disse med meg og mine søsken. Vi sendte litt meldinger frem og tilbake, og snakket en gang på telefon (da var hun full). Hun skrev et par ganger at hun synes det var ueettferdig at jeg ikke så på henne som en mor lenger, og synes at jeg var "langsint". Dette var etter om hun spurte om å møte meg og min datter. Jeg svarte da at vi måtte se etterhvert, for jeg har ikke det forholdet til henne lenger. Og jeg vil ikke utsette datteren min for noen som kommer og går. Hun var fornærmet, men det var greit.

Men så sluttet hun plutselig å svare på meldinger og jeg skjønte at dette med pengene ikke kom til å skje, men det brydde jeg meg ikke så mye om - for jeg regnet ikke med de heller. Kanskje det var en måte på å få noen av barna sine til å ta kontakt - eller kanskje pengene allerede ble brukt opp etter noen uker. Nå er det over et år siden jeg hørte sist fra henne. 

I mellomtiden har jeg fått et barn til, og i et emosjonelt øyeblikk sendte jeg melding til henne om at jeg hadde fått barn og at jeg synes det var synd at hun kuttet oss ut. Men ikke noe svar. 

I dag sendte jeg en melding til, der jeg gratulerte henne med dagen. Jeg fikk tilbake "Takk. Hvem er du?". Jeg svarte "Kari". Og hun skrev tilbake "Koselig lagrer ditt nmr , så vet jeg hvem som sender sms. Er på farten skal på Kiel tur . Kontakter deg til uken . Ok .? Klem fra ja , mamma .💞". 

Og jeg sitter å kjenner på sinne og enorm tristhet. Jeg mistet min biologiske far til kreft for mange år siden, og føler ikke jeg har noen tilhørighet. Og jeg har så mange spørsmål om hva min mor sliter med - er det "bare" alkohol eller er det sterkere saker? Hvordan bor hun? Hva har skjedd i livet hennes som har gjort at hun velger rusen over sine fem barn? Og hvorfor ikke ville ha kontakt med datteren sin?

Er det noen foreldre her inne som sliter med rus/alkohol som kan fortelle meg litt om tankegangen? Går det på vonde følelser og dårlig samvittighet over å ikke ha vært der som dukker opp når man snakker med barna sine? 

Anonymkode: 4aab2...1df

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...