Gå til innhold

Strikke genser ovenfra og ned


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

5 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg strikker aldri prøvelapp, det er jo helt unøvendig når man strikker ovenfra og ned. Man stopper raglanøkningene når plagget er passe stort, setter ermene inn på en pinne, legger opp nye masker under ermene og fortsetter på bolen nedover.  Derimot er prøvelapp veldig viktig når man strikker nedenfra og opp.

Anonymkode: 7d236...7e3

Dette er nærmest for ren risikosport å regne innenfor strikking. Maskeprøven (og mønsterprøven) er like viktig, uansett hvilken metode man velger. 

Metoden du beskriver her, fungerer i beste tilfelle kun ved ensfargede plagg uten noen form for mønster/struktur (f.eks. intarsia, fair-isle, flette-/Aranstrikk, Guernsey), ei heller formgivende modifikasjoner som økninger, fellinger, og forkortede rekker.
Dessuten - gitt at det er et fremmed garn - har du null kontroll på hvordan garnet oppfører seg (maskebilde, elastisitet, strikkefasthet). 

Jeg foretrekker å lage ordentlige maske- og mønsterprøver (ca. 20x20 cm) før jeg starter. Men man kan jo også strikke luer, skjerf, leggvarmere, eller andre små klesplagg som igjen kan brukes som maske- og mønsterprøve før man gir seg i vei med et såpass stort klesplagg som en genser. 

Anonymkode: a9835...d61

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Liker det overhodet ikke. Det finnes ikke en eneste fordel som ikke nedenfra-og-opp kan veie opp for. At en genser blir for kort hhv. ikke passer, beror på a) manglende og/eller feil (ofte for liten) maskeprøve, b) feile målinger, og/eller c) feilaktige mål i oppskriften. 

Forøvrig så blir maskebildet feil når man strikker ermene først, og så setter de inn på bolen. Maskene på ermet er i de fleste tilfeller strikket nedenfra og opp, mens bolen er strikken ovenfra og ned. 
Fellingen til hals ved nedenfra-og-opp gjør området mer stabilt enn ved å gå direkte fra halskant over til bolen. Det er jo tross alt en del av plagget som utsettes mest for mekanisk stress siden halsen bærer hele bolen. 

Det er heller ingen heksekunst å gjøre en ovenfra-og-ned-oppskrift om til nedenfra-og-opp.

Dessuten, en fordel med nedenfra-og-opp, er at det blir mindre arbeid jo lengre opp man kommer og begynner med fellingene - noe som i og for seg kan være motiverende. 

(Personlig foretrekker jeg å strikke frem-og-tilbake, siden dette gir det peneste resultatet. Det eneste unntaket er ved mønsterstrikk, selv om det er fullt mulig å gjøre det der også)

Anonymkode: a9835...d61

Man kan måle så mye man vil, jeg foretrekker i hvertfall forskjellige lengder på forskjellige gensere, og det vet jeg ikke alltid når jeg starter. Jeg holder på å skal prøve å forkorte en genser strikket nedenfra og opp med 10cm og det er et herk. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, AnonymBruker said:

Du har i allefall en veldig ovenfra-og-ned-holdning på hva som er den beste måten å gjøre det på...

Jeg liker best å starte øverst. Får penere halskant, raglanøkningene er penere enn raglanfellinger, og jeg kan justere lengden som jeg selv ønsker. Etter at jeg lærte meg italiensk felling er heller ikke det noe problem, på de første jeg strikket ble felle-kanten litt for stram.

Anonymkode: 7282a...895

Javel, "ovenfra og ned"-holdning :filer:

Jeg vil anta at du mener italiensk opplegg, og ikke felling, selv om sistnevnte også er mulig så lenge maskene settes i hvil mens resten av bolen strikkes. 

Argumentene mine er basert ene og alene på det rent strikketekniske, ikke preferanser. F.eks. justeringer underveis/etter eget forgodtbefinnende, er ikke noe problem ved nedenfra-og-opp GITT at man har tatt gode mål av seg selv hhv. den plagget skal strikkes til OG har en god maskeprøve. At økninger ser bedre ut enn fellinger er strikketeknisk umulig, da økninger mot høyre og venstre ikke er masketopografisk symmetrisk, mens denne symmetrien er tilnærmet gitt ved fellinger (forutsatt man kjenner til de ulike fellingsvariantene).

Anonymkode: a9835...d61

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, Diamant20 said:

Man kan måle så mye man vil, jeg foretrekker i hvertfall forskjellige lengder på forskjellige gensere, og det vet jeg ikke alltid når jeg starter. Jeg holder på å skal prøve å forkorte en genser strikket nedenfra og opp med 10cm og det er et herk. 

Kanskje dette kan være til hjelp: https://techknitting.blogspot.com/2008/01/length-reassignment-surgery.html

Anonymkode: a9835...d61

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Javel, "ovenfra og ned"-holdning :filer:

Jeg vil anta at du mener italiensk opplegg, og ikke felling, selv om sistnevnte også er mulig så lenge maskene settes i hvil mens resten av bolen strikkes. 

Argumentene mine er basert ene og alene på det rent strikketekniske, ikke preferanser. F.eks. justeringer underveis/etter eget forgodtbefinnende, er ikke noe problem ved nedenfra-og-opp GITT at man har tatt gode mål av seg selv hhv. den plagget skal strikkes til OG har en god maskeprøve. At økninger ser bedre ut enn fellinger er strikketeknisk umulig, da økninger mot høyre og venstre ikke er masketopografisk symmetrisk, mens denne symmetrien er tilnærmet gitt ved fellinger (forutsatt man kjenner til de ulike fellingsvariantene).

Anonymkode: a9835...d61

Italiensk avfelling er en greie. Hvordan mener du ellers at man skal felle av når man strikker en genser med italiensk opplegg? 
Kan ikke tro at du har særlig peiling på strikk med tanke på hvor mye feilinformasjon du deler i denne tråden. 

Anonymkode: aeb2a...166

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

39 minutter siden, AnonymBruker said:

Javel, "ovenfra og ned"-holdning :filer:

Jeg vil anta at du mener italiensk opplegg, og ikke felling, selv om sistnevnte også er mulig så lenge maskene settes i hvil mens resten av bolen strikkes. 

Argumentene mine er basert ene og alene på det rent strikketekniske, ikke preferanser. F.eks. justeringer underveis/etter eget forgodtbefinnende, er ikke noe problem ved nedenfra-og-opp GITT at man har tatt gode mål av seg selv hhv. den plagget skal strikkes til OG har en god maskeprøve. At økninger ser bedre ut enn fellinger er strikketeknisk umulig, da økninger mot høyre og venstre ikke er masketopografisk symmetrisk, mens denne symmetrien er tilnærmet gitt ved fellinger (forutsatt man kjenner til de ulike fellingsvariantene).

Anonymkode: a9835...d61

Nei, jeg mener italiensk felling, siden jeg skrev italiensk felling. 

Anonymkode: 7282a...895

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg liker best å strikke gensere og jakker ovenfra og ned. Det er enklere å prøve underveis og å få korrekt lengde på ermer og bol, i tillegg er det veldig praktisk for å ikke ende opp med for lite garn. Jeg opplever oftere problemer med å tilpasse et plagg jeg strikker nedenfra og opp, mye fordi man ikke vet hvordan det vil ligge i halsen og over skuldrene. Uansett om man følger oppskriften til punkt og prikke vet man ikke hvordan dette vil falle på seg selv. 

 

Anonymkode: 4cd64...d28

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

53 minutter siden, AnonymBruker said:

Italiensk avfelling er en greie. Hvordan mener du ellers at man skal felle av når man strikker en genser med italiensk opplegg? 
Kan ikke tro at du har særlig peiling på strikk med tanke på hvor mye feilinformasjon du deler i denne tråden. 

Anonymkode: aeb2a...166

Det finnes både italiensk opplegg og italiensk felling. Men siden vedkommende skrev at hen strikket ovenfra og ned, så er det vel tenkelig at vedkommende brukte feil begrep. 
Og neida, jeg har jo selvsagt ingen peiling på strikk - til tross for at jeg er utdannet innenfor søm (spesialfelt snittutvikling og teknikk), har jobbet som tech-editor for strikkemønster i snart 15 år, og selv designet de siste sju åra. 

Bare for moro skyld - hvilken feilinformasjon er det du sikter til? 

Anonymkode: a9835...d61

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

56 minutter siden, AnonymBruker said:

Det finnes både italiensk opplegg og italiensk felling. Men siden vedkommende skrev at hen strikket ovenfra og ned, så er det vel tenkelig at vedkommende brukte feil begrep. 
Og neida, jeg har jo selvsagt ingen peiling på strikk - til tross for at jeg er utdannet innenfor søm (spesialfelt snittutvikling og teknikk), har jobbet som tech-editor for strikkemønster i snart 15 år, og selv designet de siste sju åra. 

Bare for moro skyld - hvilken feilinformasjon er det du sikter til? 

Anonymkode: a9835...d61

Det virker egentlig som om du ikke vet forskjellen på opp og ned, ut ifra det du skriver...

Anonymkode: 7282a...895

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, AnonymBruker said:

Det virker egentlig som om du ikke vet forskjellen på opp og ned, ut ifra det du skriver...

Anonymkode: 7282a...895

Nå beskrev jeg da vitterlig metoden i et tidligere innlegg. Fikk du ikke med deg det? Eller gadd du bare ikke lese det?

Anonymkode: a9835...d61

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nå beskrev jeg da vitterlig metoden i et tidligere innlegg. Fikk du ikke med deg det? Eller gadd du bare ikke lese det?

Anonymkode: a9835...d61

«Enkelte velger å strikke ermene først OG starter nede ved vrangborden, dermed får man et feilaktig maskebilde når ermene skal monteres på bolen«

 

dette må du forklare. Hvordan tenker du deg at man skal montere ermer strikket alene, på en genser strikket ovenfra og ned? For det er jo strengt talt ikke mulig (eller, man kan jo, men da må man sy dem på, noe jeg aldri har opplevd at noen har gjort hittill). 

Anonymkode: d0d5f...a18

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, AnonymBruker skrev:

«Enkelte velger å strikke ermene først OG starter nede ved vrangborden, dermed får man et feilaktig maskebilde når ermene skal monteres på bolen«

 

dette må du forklare. Hvordan tenker du deg at man skal montere ermer strikket alene, på en genser strikket ovenfra og ned? For det er jo strengt talt ikke mulig (eller, man kan jo, men da må man sy dem på, noe jeg aldri har opplevd at noen har gjort hittill). 

Anonymkode: d0d5f...a18

Hun har faktisk rett i at man kan. Man kan sy med maskesting, men da vil maskene på armen bli feil vei, og det er et helsikes arbeid. Jeg gjorde dette da klassen min strikket pledd til Amandaprosjektet (er lærer), og noen bare rakk å strikke et halvt teppe. Masket sammen to og to tepper. 

Men jeg er uenig i at så mange gjør det...det tror jeg ikke.

Endret av Snabeltann
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Javel, "ovenfra og ned"-holdning :filer:

Jeg vil anta at du mener italiensk opplegg, og ikke felling, selv om sistnevnte også er mulig så lenge maskene settes i hvil mens resten av bolen strikkes. 

Argumentene mine er basert ene og alene på det rent strikketekniske, ikke preferanser. F.eks. justeringer underveis/etter eget forgodtbefinnende, er ikke noe problem ved nedenfra-og-opp GITT at man har tatt gode mål av seg selv hhv. den plagget skal strikkes til OG har en god maskeprøve. At økninger ser bedre ut enn fellinger er strikketeknisk umulig, da økninger mot høyre og venstre ikke er masketopografisk symmetrisk, mens denne symmetrien er tilnærmet gitt ved fellinger (forutsatt man kjenner til de ulike fellingsvariantene).

Anonymkode: 

Du antar feil, italiensk avfelling er "stort" nå, siden Petite knit bruker dette mye. Google italiensk aflukning (hun er dansk), så ser du video. Tar eeeevigheter 😄

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Foretrekker å begynne nedenfra. Mye lettere å tilpasse bærestykket så det ligger fint, når jeg har alle delene ferdige og strikker de sammen.

Også mye lettere, og kjappere, å strikke ermene hver for seg. 
 

Prøver da på både ermer og bol underveis, og tilpasser. Ingen forskjell på hvilken vei en strikker.

 

Ser ofte samme argumenter for å strikke sokker fra tåa og opp - at en kan prøve underveis. Men jeg prøver da sokkene underveis rett som det er, uten å starte ved tåa.

 

At å starte ovenfra gir mindre/ingen montering er selvfølgelig heller ikke et argument. Det handler om å bruke rundfelling, raglan (eller liknende) - teknikker som har vært i bruk i årevis før det ble vanlig å starte ovenfra.

For meg er det mer kronglete, og tyngre strikketøy, å starte ovenfra. 
 

Gjør det også mye vanskeligere å tilpasse halsåpningen i etterkant. Er gjerne først etter litt tida bruk av plagget en kjenner om det ble feil - spesielt barn.

Anonymkode: 9cd86...3fa

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Snabeltann skrev:

Hun har faktisk rett i at man kan. Man kan sy med maskesting, men da vil maskene på armen bli feil vei, og det er et helsikes arbeid. Jeg gjorde dette da klassen min strikket pledd til Amandaprosjektet (er lærer), og noen bare rakk å strikke et halvt teppe. Masket sammen to og to tepper. 

Men jeg er uenig i at så mange gjør det...det tror jeg ikke.

Det er jo ikke logisk å gjøre det på den måten i det hele tatt. På alle mine år som strikker har jeg aldri hørt eller sett noen som masker på ermene når de strikker ovenfra og ned 😅

Anonymkode: d0d5f...a18

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg strikker begge deler. Og liker begge deler. Så jeg finner gensere jeg har lyst til å strikke og følger det mønsteret. Neste store strikkeprosjekt til meg selv er en kofte hvor jeg skal gjøre om et 60+ år gammelt mønster til rundfelling eller raglan og da kommer jeg til å strikke ovenfra og ned fordi det er viktig at mønsteret stemmer oppe (for da går det greit med resten av bolen) og jeg kommer til å måtte prøve og feile litt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

10 hours ago, Snabeltann said:

Du antar feil, italiensk avfelling er "stort" nå, siden Petite knit bruker dette mye. Google italiensk aflukning (hun er dansk), så ser du video. Tar eeeevigheter 😄

Italiensk opplegg og avfelling - også kjent som "tubular cast on/cast off (bind off)" (og her finnes det en rekke variasjoner over temaet som gir relativt like resultat) - har vært gjengs blant internasjonale aktører så lenge jeg selv har strikket, og ikke minst har drevet med tech-editing. Jeg er med andre ord godt bevandret i mylderet av metoder for avfelling og opplegg. 

Grunnet til at jeg antok at AB ... 895 mente opplegg, var simpelthen fordi hen skrev felling i et innlegg som gikk på strikking ovenfra-og-ned, og jeg regnet med at personen mente at det var slik vedkommende startet halspartiet. Siden jeg aldri har vært borti "italiensk felling", trodde jeg feil ord var brukt. Ikke noe verre enn det. Mea culpa. 

Når det kommer til italiensk avfelling, så må jeg - til tross for at jeg har gjort det så ofte - fortsatt slå opp metoden i en av strikketeknikkbøkene mine. Jeg klarer aldri å huske begynnelsen og videre rekkefølge korrekt. Ja, den tar mer tid enn andre metoder, men resultatet ser ofte meget forseggjort ut (f.eks. tar Channel Island avfelling ofte mer tid). Flette- og hullmønster med rapporter som strekker seg over 30+ masker derimot har den merkelige hjernen ingen problemer med.

 

Anonymkode: a9835...d61

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Italiensk opplegg og avfelling - også kjent som "tubular cast on/cast off (bind off)" (og her finnes det en rekke variasjoner over temaet som gir relativt like resultat) - har vært gjengs blant internasjonale aktører så lenge jeg selv har strikket, og ikke minst har drevet med tech-editing. Jeg er med andre ord godt bevandret i mylderet av metoder for avfelling og opplegg. 

Grunnet til at jeg antok at AB ... 895 mente opplegg, var simpelthen fordi hen skrev felling i et innlegg som gikk på strikking ovenfra-og-ned, og jeg regnet med at personen mente at det var slik vedkommende startet halspartiet. Siden jeg aldri har vært borti "italiensk felling", trodde jeg feil ord var brukt. Ikke noe verre enn det. Mea culpa. 

Når det kommer til italiensk avfelling, så må jeg - til tross for at jeg har gjort det så ofte - fortsatt slå opp metoden i en av strikketeknikkbøkene mine. Jeg klarer aldri å huske begynnelsen og videre rekkefølge korrekt. Ja, den tar mer tid enn andre metoder, men resultatet ser ofte meget forseggjort ut (f.eks. tar Channel Island avfelling ofte mer tid). Flette- og hullmønster med rapporter som strekker seg over 30+ masker derimot har den merkelige hjernen ingen problemer med.

 

Anonymkode: a9835...d61

Samme her! 😄 eller se video på youtube da :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 hours ago, Kanutte said:

Jeg strikker begge deler. Og liker begge deler. Så jeg finner gensere jeg har lyst til å strikke og følger det mønsteret. Neste store strikkeprosjekt til meg selv er en kofte hvor jeg skal gjøre om et 60+ år gammelt mønster til rundfelling eller raglan og da kommer jeg til å strikke ovenfra og ned fordi det er viktig at mønsteret stemmer oppe (for da går det greit med resten av bolen) og jeg kommer til å måtte prøve og feile litt.

Du kan jo også tegne mønsterrapportene på rutepapir og se hvor du skal legge inn økninger for å få mønsteret til å gå opp for hver mønsterbord. For raglanfellinger har jeg vært borti ulik fellingsrytme (i ditt tilfelle vil det bli økningsrytme) for at mønsteret skulle bli penest mulig (f.eks. felling/økning hver 2. og 3. omgang).

Bare et lite tips, siden det ofte er enklere og raskere å tegne noe på papir enn å begynne å strikke og oppdage at man plutselig har kommet skjevt ut. 

Anonymkode: a9835...d61

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Snabeltann said:

Samme her! 😄 eller se video på youtube da :)

Bra jeg ikke er helt alene. Men jeg er så gammel at jeg helst vil ha illustrasjoner som jeg kan studere i ro og mak :fnise:

Den eneste gangen jeg har brukt YouTube i strikking, var for å lære "Chinese Waitress Cast On". Bildene jeg hadde manglet en liten, men viktig, bevegelse. 

Anonymkode: a9835...d61

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...