Gå til innhold

Hvorfor har de lagt inn 100 smittede studentene i Bergen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skjønner ikke hvorfor de legger inn alle disse smittede studentene i Bergen på korona-hotellet og legevakten?

Hvorfor skal man bruke masse penger og ressurser på den fest-gjengen med mindre de er så syk at de trenger sykehus? 

Anonymkode: 8e4e8...e00

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg skjønner ikke hvorfor de legger inn alle disse smittede studentene i Bergen på korona-hotellet og legevakten?

Hvorfor skal man bruke masse penger og ressurser på den fest-gjengen med mindre de er så syk at de trenger sykehus? 

For å hindre spredning.

Da jeg var student bodde jeg i kollektiv med 5 andre, der det var renn av folk hele dagen. Og i studentbolig der jeg delte bad med 2 og kjøkken med 8. Hvorav alle 8 var veldig sosiale mennesker. Så en koronasmittet student betyr raskt at hundrevis er smittet etter få dager. 

Anonymkode: 34472...4bf

• Liker 25
Skrevet

For at de ikke skal smitte flere. Kan forøvrig være enig i at enkelte de burde få seg en smekk økonomisk og delbetale oppholdet. Men hvordan skal man skille på dem som er smittet på fest og dem som er smittet andre steder? Noen er faktisk smittet på skole/kollektiv, skal de straffes tenker du?

• Liker 11
Skrevet
18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

For å hindre spredning.

Da jeg var student bodde jeg i kollektiv med 5 andre, der det var renn av folk hele dagen. Og i studentbolig der jeg delte bad med 2 og kjøkken med 8. Hvorav alle 8 var veldig sosiale mennesker. Så en koronasmittet student betyr raskt at hundrevis er smittet etter få dager. 

Anonymkode: 34472...4bf

15 minutter siden, tånegla skrev:

For at de ikke skal smitte flere. Kan forøvrig være enig i at enkelte de burde få seg en smekk økonomisk og delbetale oppholdet. Men hvordan skal man skille på dem som er smittet på fest og dem som er smittet andre steder? Noen er faktisk smittet på skole/kollektiv, skal de straffes tenker du?

Kollektivet er jo nærkontakter som skal i karantene anyways. Om studentene ble sperret inne i kollektiver fremfor på hotell med bevertning hadde det kanskje fristet litt mindre og ikke overholde smitteråd osv?

ts

• Liker 3
Skrevet

Hyggelig å måtte bli stengt inne og dele kjøkken og bad med en og etterhvert flere skikkelig syke personer. Da er du jo dømt til å bli syk. For ikke å snakke om spredning via dørhåndtak i bygningen, felles vaskerom, kjærester som sniker seg inn, folk som ikke holder karantenen 100 %, lufte anlegg osv.. Studenter bor tett med mye fellesarealer og mye kontakt mellom folk. 

Anonymkode: 5f25a...fa2

• Liker 5
Gjest Blondie65
Skrevet (endret)

Når man f..eks bor på Fantoft og deler kjøkken med en hel etasje uten at man kan sperre etasje X for alle andre etasjer sier det seg selv at en ikke kan la smittede bo der.

Jeg må også si at når universitetet arrangerer fadderuke som de påroper seg er trygt og siden blir nødt til å avlyse denne midt i fordi de ikke greier å overholde smittevernreglene, skal da de som deltok i forvissning om at det skulle være trygt straffes for det utover at de er smittet?

Hvorfor denne hangen til å straffe folk kollektivt fordi noen få har vært idioter?

På et eller annet tidspunkt må man ta inn over seg hvordan informasjon blir oppfattet.

F.eks.:

• Kom til oss, fadderuke er trygt, vi har tatt koronahensyn. Hva betyr det for deltakerne? Skal de gjette at arrangøren ikke har forstått det mest elementære?
  • Kom til vår fest, vi har smittevernet i orden - og er ansvarlig arrangør. Hva betyr det? Husk at det var folk som reagerte på grottefesten - og meldte til politiet. Hva gjorde politiet med de første varslene? Ingenting!
  • Bruk kun kollektivtransport for nødvendige ærend. Hva betyr nødvendig ærend? Er besøke venninne et nødvendig ærend? Hva med å kjøpe ny genser? Er det høyverdig nok til at jeg kan ta bybanen?

Det er opp til oss selv å vurdere - og ja vi skal selvsagt tenke oss godt om både når det gjelder "nødvendige ærend" og samvær med venner og festligheter.

Men både studenter og gamle kjerringer som meg er forventet å tenke gjennom tingene. Jeg, med mange års erfaring ville jo aldri gått på grottefesten og droppet fadderuken. Men hvorfor forventer vi at første års studenter skal revurdere det voksne mennesker har sagt er trygt helt uten videre og hvorfor skal de straffes for noe som skled ut fordi det burde være klinkende klart at det ikke ville være mulig å kontrollere de mest elementære smittevernregler - og det med ungdom som er kommet fra hele landet. Hvem er egentlig idioten her - studenten som inviteres til trygg fadderuke eller arrangøren som kjører på med rebusløp for 200 mennesker på offentlig gate i Bergen - inkludert besøk inne i butikk, som man måtte stå i evig kø for å komme inn i?

Og det at på til etter at vi i hele vår har kommunisert at covid-19 kun er farlig for gæmliser, feite folk og astmatikere?

Endret av Blondie65
Skrevet

Også verdt å nevne at det ikke nødvendigvis er under fadderuke og fest man blir smittet, men f.eks. i forelesninger og på lesesalen, da sprer smitten seg veldig raskt. 

Anonymkode: 14df4...39a

• Liker 2
Skrevet

Fy faen for en gjeng med hysterikere og hatere Nordmenn er blitt. Jeg blir rett og slett kvalm av å lese slike tråder. 

Anonymkode: 9b7d5...f6a

• Liker 6
Skrevet
32 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fy faen for en gjeng med hysterikere og hatere Nordmenn er blitt. Jeg blir rett og slett kvalm av å lese slike tråder. 

Anonymkode: 9b7d5...f6a

Nå må du gi deg. Ja, de er unge, men de er ikke så unge at de ikke skulle forstå smittevern. Det er ganske betenkelig , med tanke på hvilke studier mange av dem har valgt. Vi må slutte å unnskylde og unnskylde, og dikke og dille. De er voksne, man har lov til å kreve litt vett hos dem. Tror ikke noen hater eller er hysteriske, avmakt og fortvilelse over oppførselen til disse festmenneskene er nok mer riktig. Tankeløs oppførsel, går ut over andre som oppfører seg korrekt, herunder også studenter. Men hvis jeg får lov å si det, virker formuleringen din ganske hysterisk og hatefull.

Anonymkode: 65d23...d53

• Liker 5
Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hyggelig å måtte bli stengt inne og dele kjøkken og bad med en og etterhvert flere skikkelig syke personer. Da er du jo dømt til å bli syk. For ikke å snakke om spredning via dørhåndtak i bygningen, felles vaskerom, kjærester som sniker seg inn, folk som ikke holder karantenen 100 %, lufte anlegg osv.. Studenter bor tett med mye fellesarealer og mye kontakt mellom folk. 

Anonymkode: 5f25a...fa2

Hovedsakelig ble nok disse isolert for å hindre videre smitte. Ideelt burde dog alle smittede innlegges og utredes grundig mtp komplikasjoner til smitten, bl.a. burde alle sjekkes immunologisk og kardiologisk og gjennomgå MR-undersøkelse av hjertet. Alle bør følges ambulant etter smitten, i første omgang ett år, og de bør holdes innlagt i isolat til viruset ikke lenger lar seg påvise. 

Anonymkode: 84b8e...5ca

Skrevet

Noe av poenget er at isoleringen skal føles som en straff, så andre studenter prøver å unngå at det samme skjer med dem, og tenker seg om to ganger før de går på fest.

Anonymkode: 21eb7...48c

Skrevet

Studentene har godt av avrusningen.

Anonymkode: 21022...690

• Liker 3
Skrevet
8 timer siden, tånegla skrev:

Hvorfor skal noe i det hele tatt straffes for å bli smittet?

Så skjønner jo alle at det å kreve at studenter skal betale for hotell for å være i karantene er bak mål. Et hotelldøgn i Bergen koster gjerne en tredjedel av et månedsbudsjett en student har etter bolig.

• Liker 3
Gjest Blondie65
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Noe av poenget er at isoleringen skal føles som en straff, så andre studenter prøver å unngå at det samme skjer med dem, og tenker seg om to ganger før de går på fest.

Nei. Det er ikke derfor man må isoleres når man er smittet. 

Skrevet

For noen studenter er det nok chill å ligge på hotellrommet, se på Netflix, lese litt studier og få mat på døra. 

Anonymkode: 55d4c...931

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Ehh..nei? 14 dager på hotell er mer å regne som belønning for at man var superflink å feste, plage andre med festing og mest sannsynlig sørge for at Bergen kommune måtte stenge ned. 

52 minutter siden, Example skrev:

Hvorfor skal noe i det hele tatt straffes for å bli smittet?

Så skjønner jo alle at det å kreve at studenter skal betale for hotell for å være i karantene er bak mål. Et hotelldøgn i Bergen koster gjerne en tredjedel av et månedsbudsjett en student har etter bolig.

Forskjell på å straffe og belønne. Hvorfor skal Bergen kommune ta ansvar for at NHH lot studenter drikke seg drita på alkoholfrie arrangementer og at de har holdt campus åpen til tross for betydelig smitte ved skolen bare fordi de stakkars studentene ikke skulle føle seg ensom hjemme på rommet sitt der studenten ville vært langt tryggere enn på en campus med tydelig ukontrollert smitte.

ts

• Liker 1
Skrevet

For en stygg tråd dette var, skjerp dere! All medfølelse til alle som er smittet, både unge og gamle. Ingen ber om å bli smittet, og på et tidspunkt må man faktisk få leve litt normalt igjen. Dette er hysteri, og det er tydeligvis mange som hverken klarer å tenke kritisk eller rasjonelt lenger! 

Anonymkode: 75af0...cb2

• Liker 5
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ehh..nei? 14 dager på hotell er mer å regne som belønning for at man var superflink å feste, plage andre med festing og mest sannsynlig sørge for at Bergen kommune måtte stenge ned. 

Forskjell på å straffe og belønne. Hvorfor skal Bergen kommune ta ansvar for at NHH lot studenter drikke seg drita på alkoholfrie arrangementer og at de har holdt campus åpen til tross for betydelig smitte ved skolen bare fordi de stakkars studentene ikke skulle føle seg ensom hjemme på rommet sitt der studenten ville vært langt tryggere enn på en campus med tydelig ukontrollert smitte.

ts

Er det å bli belønnet å sitte fast på et hotellrom i dagevis? Ikke noe jeg anseer som noen belønning i hvert fall. Og hvordan de fikk smitten er ikke relevant. Samtidig er ikke nødvendigvis slik at alle ble smittet på fest, de kan ha bli smittet andre steder.

Poenget er å hindre smittespredning. Dersom man ønsker å begrense dette, gjør man lurt å tilby hotell som her. Studenter bor gjerne tett, og har ingen mulighet til å skjerme seg fra alle andre. De bor også i annen by, og mange har faktisk ikke venner og bekjente til å hjelpe til med handling osv.

Enkelte er mer opptatt av å ta folk enn å løse problemer.

• Liker 3
Skrevet
20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

.nei? 14 dager på hotell er mer å regne som belønning for at man var superflink å feste, plage andre med festing og mest sannsynlig sørge for at Bergen kommune måtte stenge ned. 

Slapp av, studentene på Korona-hotellet klager allerede over standarden i BA i dag. Er jo pappagutter fra NHH dette, de så sikkert frem til noe ala paradise hotel. 

Anonymkode: 4d2d6...cc7

• Liker 1
Skrevet
22 minutter siden, Example skrev:

Er det å bli belønnet å sitte fast på et hotellrom i dagevis? Ikke noe jeg anseer som noen belønning i hvert fall. Og hvordan de fikk smitten er ikke relevant. Samtidig er ikke nødvendigvis slik at alle ble smittet på fest, de kan ha bli smittet andre steder.

Poenget er å hindre smittespredning. Dersom man ønsker å begrense dette, gjør man lurt å tilby hotell som her. Studenter bor gjerne tett, og har ingen mulighet til å skjerme seg fra alle andre. De bor også i annen by, og mange har faktisk ikke venner og bekjente til å hjelpe til med handling osv.

Enkelte er mer opptatt av å ta folk enn å løse problemer.

Jeg hadde stooooooorkosa meg 14 dager på hotell alene, kan nesten ikke tenke meg noe bedre.  Kunne godt vært meg.

• Liker 1
  • Opprett ny...