Gå til innhold

Ungdommer med scooter og mopedbil i trafikken...


Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva er greia? Hvorfor kjøre til skolen i 45 km/t over 2,5 mil i 70-80 soner når det går busser samme veg på samme tidspunkt?

I dag tidlig lå det en mopedbil som en propp i vegbanen og bak denne dannet det seg en kø på 3 km, no kidding. På grunn av mye trafikk begge veger var det svært få som kunne foreta forbikjøring. Ikke faen om mopedbilen svingte av og slapp folk forbi. Den lå i 40-45 km/t i en 80-sone nesten hele vegen til byen. 

Er de klar over at de er med på å skape trafikkfarlige situasjoner? Eller er de så unge at de rett og slett ikke evner å tenke så langt.. ? Burde kanskje ikke fått kjøre motorisert kjøretøy i det hele tatt. Lappen på bil når man er 18. Å være 16 å få lappen på noe som så vidt går fremover i en oppoverbakke er bare pointless. 

Anonymkode: 6926d...f06

Videoannonse
Annonse
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva er greia? Hvorfor kjøre til skolen i 45 km/t over 2,5 mil i 70-80 soner når det går busser samme veg på samme tidspunkt?

I dag tidlig lå det en mopedbil som en propp i vegbanen og bak denne dannet det seg en kø på 3 km, no kidding. På grunn av mye trafikk begge veger var det svært få som kunne foreta forbikjøring. Ikke faen om mopedbilen svingte av og slapp folk forbi. Den lå i 40-45 km/t i en 80-sone nesten hele vegen til byen. 

Er de klar over at de er med på å skape trafikkfarlige situasjoner? Eller er de så unge at de rett og slett ikke evner å tenke så langt.. ? Burde kanskje ikke fått kjøre motorisert kjøretøy i det hele tatt. Lappen på bil når man er 18. Å være 16 å få lappen på noe som så vidt går fremover i en oppoverbakke er bare pointless. 

Anonymkode: 6926d...f06

Det som skaper trafikkfarlige situasjoner er jo strengt tatt dem som foretar farlige forbikjøringer.

Anonymkode: 4a0d1...02d

  • Liker 1
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva er greia? Hvorfor kjøre til skolen i 45 km/t over 2,5 mil i 70-80 soner når det går busser samme veg på samme tidspunkt?

I dag tidlig lå det en mopedbil som en propp i vegbanen og bak denne dannet det seg en kø på 3 km, no kidding. På grunn av mye trafikk begge veger var det svært få som kunne foreta forbikjøring. Ikke faen om mopedbilen svingte av og slapp folk forbi. Den lå i 40-45 km/t i en 80-sone nesten hele vegen til byen. 

Er de klar over at de er med på å skape trafikkfarlige situasjoner? Eller er de så unge at de rett og slett ikke evner å tenke så langt.. ? Burde kanskje ikke fått kjøre motorisert kjøretøy i det hele tatt. Lappen på bil når man er 18. Å være 16 å få lappen på noe som så vidt går fremover i en oppoverbakke er bare pointless. 

Anonymkode: 6926d...f06

Her går det ingen busser utenom skolebuss to ganger i døgnet. Ungen er ferdig på videregående kl 15:35, siste buss går 15:15. På fredager er han ferdig kl 11:45, Bussen gar kl 15:15. Hvordan skal han komme seg hjem uten å kjøre selv tenker du? Eller dra til kompiser, på butikken osv? 

Anonymkode: 6e5bd...452

  • Liker 3
Skrevet
39 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Her går det ingen busser utenom skolebuss to ganger i døgnet. Ungen er ferdig på videregående kl 15:35, siste buss går 15:15. På fredager er han ferdig kl 11:45, Bussen gar kl 15:15. Hvordan skal han komme seg hjem uten å kjøre selv tenker du? Eller dra til kompiser, på butikken osv? 

Anonymkode: 6e5bd...452

Kan jo sykle eller gå? Selvfølgelig burde busstilbudet være bedre. Regner ikke med ALLE på videregående kjører scooter og moped til skolen? 

Anonymkode: 6926d...f06

Gjest chunkylover53
Skrevet

Handler vel om friheten. Hadde aldri scooter selv da jeg bodde rett ved en bussholdeplass med hyppige nok avganger til stedene jeg skulle, men kan forstå det for dem som bodde mer utilgjengelig.

Har dog aldri forstått hvorfor de har maksfart på 45 km/t. Hadde vært mer trafikksikkert om de gikk i 65 km/t...

Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Kan jo sykle eller gå? Selvfølgelig burde busstilbudet være bedre.

Sier personen som sitter i bilen og irriterer seg over kø... 

  • Liker 7
Skrevet

Synes ikke mopeder burde være lov. De har ingenting på veiene å gjøre. Og 16 åringer har heller ingenting på veiene å gjøre. 
Skulle ønske politikerne gjorde noe og fjernet dem, for de er farlige i trafikken og skaper mange farlige situasjoner. Ikke er de voksne nok eller modne nok til å være ute på veiene og å ha et slikt ansvar. 

Anonymkode: b8c72...c77

Gjest chunkylover53
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Synes ikke mopeder burde være lov. De har ingenting på veiene å gjøre. Og 16 åringer har heller ingenting på veiene å gjøre. 
Skulle ønske politikerne gjorde noe og fjernet dem, for de er farlige i trafikken og skaper mange farlige situasjoner. Ikke er de voksne nok eller modne nok til å være ute på veiene og å ha et slikt ansvar.

De hadde ikke vært farlige om de gikk i 65 og kunne følge trafikken bedre. En bil i 45 km/t hadde vært like farlig.

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kan jo sykle eller gå? Selvfølgelig burde busstilbudet være bedre. Regner ikke med ALLE på videregående kjører scooter og moped til skolen? 

Anonymkode: 6926d...f06

Han kan ikke sykle eller gå 20 km hver veg, på en vei delvis uten gatelys og med 80-grensa uten veiskulder store deler av veien. 

Her er det mange som kjører av samme grunn. 

Anonymkode: 6e5bd...452

  • Liker 2
Skrevet

Det går egentlig fint å kjøpe moped(biler) på landeveier hvis man viser hensyn. Sving til siden når du ser det er kø:-)

Også flere bilister burde gjøre det samme når de ser lange køer bak seg fordi de kjører under fartsgrensen.

Anonymkode: 79428...4d4

Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det som skaper trafikkfarlige situasjoner er jo strengt tatt dem som foretar farlige forbikjøringer.

Anonymkode: 4a0d1...02d

Dere konservative her på bilforumet.....😑😑 bare for dere elsker gangveien trenger jo ikke bety at bilveien også skal være en...

Anonymkode: c7e59...17d

  • Liker 1
Skrevet

Det er rett og slett fordi det er det transportmiddelet de har lov til å ha før de får billappen. 

Jeg kjørte moped til skolen selv om det var langt. Da slapp jeg å kjøre buss, var selvstendig og slapp å vente på buss og var opphengt i busstider. 

Hadde mopeden fortsatt vært det eneste transportmiddelet jeg hadde hatt i voksen alder, hadde jeg gjort det samme igjen. 

  • Liker 1
Skrevet
5 hours ago, AnonymBruker said:

Det som skaper trafikkfarlige situasjoner er jo strengt tatt dem som foretar farlige forbikjøringer.

Anonymkode: 4a0d1...02d

Nei ikke nødvendigvis, ta teorikurset på nytt.

Anonymkode: e34a7...c50

Skrevet

Spørsmålet ditt TS burde heller være rettet mot staten, hvorfor har en moped fartsbegrensning på 45 og ikke 60? 

Skrevet (endret)
11 minutter siden, Morten1 said:

Spørsmålet ditt TS burde heller være rettet mot staten, hvorfor har en moped fartsbegrensning på 45 og ikke 60? 

EU tilpasning. Før EØS var maksfart satt til 50, men i praksis gikk de ofte 55-60 uten trimming. En eldre moped er fortsatt tillatt å bruke, så kan jo være et godt alternativ til en nyere.

Endret av Resignert
Skrevet

Husker selv den friheten en fikk når en endelig kunne kjøre moped. Unner ungdom å kunne ha mulighet til dette. Spesielt når en bor der bussforbindelsen er fraværende.

Er enig i at saktekjørende kjøretøy bør ta hensyn og slippe forbi køen der d er mulig. 

Kjører selv en del traktor, å d er ikke for å plage folk, men fordi en må. På sterkt trafikerte veier er det ofte et problem å komme seg i vei igjen når en har stoppet. Ofte er det gjøken bak som er problemet, han tørr ikke kjøre forbi. 

Skrevet
1 time siden, Ronaldbrei skrev:

Ofte er det gjøken bak som er problemet, han tørr ikke kjøre forbi. 

Klassikern er først en traktor med stor henger i 40 i 80 sonen. Bak en gammel camping bil med undermotorisert motor og pensjonist bak rattet og deretter en fyr som prater i telefonen og koser seg med en stor båthenger bak. Alt dette med uoversiktlige norske landeveier i km etter km i rushen. Slik blir det kø og hat av!

Anonymkode: 79428...4d4

  • Liker 2
Skrevet
3 timer siden, Morten1 skrev:

Spørsmålet ditt TS burde heller være rettet mot staten, hvorfor har en moped fartsbegrensning på 45 og ikke 60? 

Det er det enkelt å svare på. Og dette er faktisk helt sant.

Det var engang en fredag i 1996 og EU skulle bestemme fartsgrensen til mopeder. Det var snart lunsj og folk skulle hjem. Men de ble ikke enig. De fleste land ville ha 60. Holde følge med trafikk, fullverdig osv. Men Danmark, Nederland, Belgia ville ha 30. De har tradisjon for knallerter med hjelpemotor som husmødre kan bruke på gangveg uten skilt. De ble ikke enige.

Men politikk er kompromiss. 30+60=90/2=45. Så tok de helgen. Denne idiotiske regelen blir overholdt i Norge og politiet har bøtelagt i 24år mopeder bygd for 60 når kidsa fjerner plombering.

Det er en duste regel uten substans eller logikk ingen har respekt for. Hvis poden ikke lager kø vanker det 4500 i bot.

Det er egentlig helt vilt og skjønner godt at politiet og foreldre sliter med å få ungdommen til å respektere dette. Det er en regel det ikke er noen ville ha, det er noen grunn for. Men vi forsetter å overholde den. 

Sånn går no dagan....

Anonymkode: 34c9d...ac9

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Klassikern er først en traktor med stor henger i 40 i 80 sonen. Bak en gammel camping bil med undermotorisert motor og pensjonist bak rattet og deretter en fyr som prater i telefonen og koser seg med en stor båthenger bak. Alt dette med uoversiktlige norske landeveier i km etter km i rushen. Slik blir det kø og hat av!

Anonymkode: 79428...4d4

Hvis du hater undermotoriserte kjøretøy er det bare å takke Arbeiderpartiet. Norge var det eneste landet i verden med hestekreft avgift. Dette fikk vi i 1996 og det førte til biler som BMW 316 som kun Norge fikk. Ingen andre land hadde 1600 motor i 3 serie. I Norge hadde alle Golf, Ford focus, Peugeot 306, Selv Volvo V70 hadde 1,6 diesel. Svensker derimot kjøpte Saab 95 og V70 med 160hk.

De borgerlige fjernet denne idiot regelen. Kan ikke vente på de rg kommer tilbake med din reguleringskåthet igjen.

Anonymkode: 34c9d...ac9

  • Liker 1
Skrevet
På 3.9.2020 den 18.32, Resignert skrev:

EU tilpasning. Før EØS var maksfart satt til 50, men i praksis gikk de ofte 55-60 uten trimming. En eldre moped er fortsatt tillatt å bruke, så kan jo være et godt alternativ til en nyere.

Konstruktiv hastighet på mange mopeder er 80. Bare se på hastigheten de får når alt av plomber er fjernet. Det er korrekt hastighet. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...