Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvorfor er det mer hat for Halloween enn Julebukk? Er det ikke omtrent den samme greia?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Halloween er nytt.

Julebukk er en gammel tradisjon i Norge.  Og mye koseligere enn halloween.

Anonymkode: 014f3...00e

Skrevet
1 minutt siden, Kenelz skrev:

Hvorfor er det mer hat for Halloween enn Julebukk? Er det ikke omtrent den samme greia?

"hat for"?????

Anonymkode: adcd1...9ed

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Halloween er nytt.

Pizza er nytt.

Lapskaus er en gammel tradisjon i Norge.

Det betyr ikke at man kun kan velge én av dem for resten av livet 

Anonymkode: 2a86f...c4e

• Liker 10
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Halloween er nytt.

Man ble jo ofte skjenket på julebukk, synes det ikke er noe bedre. 

Anonymkode: 7ad41...c29

• Liker 4
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

"hat for"?????

Anonymkode: adcd1...9ed

Gjesp 

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Man ble jo ofte skjenket på julebukk, synes det ikke er noe bedre. 

Anonymkode: 7ad41...c29

Ja, og mange sier heller julebukk enn Halloween. Men ser sjeldent noen av selv gå julebukk! Så de som stemmer for julebukk Kan jo bare begynne med det.

Og husker fra da jeg var liten at det kom julebukk på døra, men var jo så fulle, så ikke så gode minner fra det. Jeg gikk selv ett par ganger som barn, men så mange sure gamle folk, som ikke ville ha oss på besøk. Noen var jo glad for at vi kom innom å sang, Men minne om fulle folk og de sure gamle folka har ødelagt julebukkidyll for min del. 

kjempegøy med Halloween fest og gater som er pyntet og gå igjennom skumle ganger i nabolaget, tenk på all energi mange har brukt, og det blir snakket om i lang tid.og alltid spennende å se hva det huset og den oppgangen har funnet på i år. Fokus på at alle skal/kan være med, organisering i klassene så alle har noen å være med, og påminnelse at man ikke trenger å kjøpe store flotte kostymer, lag noe selv osv,  og man blir bedre kjent med naboer, gjør at jeg slår et slag for Halloween. Pynten man kjøper kan man bruke om og om igjen. 

Anonymkode: 15d43...c31

• Liker 7
Skrevet

Jeg slår heller et slag for lossi. If you know you know. 

Anonymkode: ddb23...49d

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker said:

Ja, og mange sier heller julebukk enn Halloween. Men ser sjeldent noen av selv gå julebukk! Så de som stemmer for julebukk Kan jo bare begynne med det.

Og husker fra da jeg var liten at det kom julebukk på døra, men var jo så fulle, så ikke så gode minner fra det. Jeg gikk selv ett par ganger som barn, men så mange sure gamle folk, som ikke ville ha oss på besøk. Noen var jo glad for at vi kom innom å sang, Men minne om fulle folk og de sure gamle folka har ødelagt julebukkidyll for min del. 

kjempegøy med Halloween fest og gater som er pyntet og gå igjennom skumle ganger i nabolaget, tenk på all energi mange har brukt, og det blir snakket om i lang tid.og alltid spennende å se hva det huset og den oppgangen har funnet på i år. Fokus på at alle skal/kan være med, organisering i klassene så alle har noen å være med, og påminnelse at man ikke trenger å kjøpe store flotte kostymer, lag noe selv osv,  og man blir bedre kjent med naboer, gjør at jeg slår et slag for Halloween. Pynten man kjøper kan man bruke om og om igjen. 

Anonymkode: 15d43...c31

Så enig!! 😊

• Liker 1
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg slår heller et slag for lossi. If you know you know. 

Anonymkode: ddb23...49d

Er det ikke omtrent det samme som Halloween? Man klær seg ut skummelt, banker på dør og får enten gave eller godteri? Eller man synger jo, men allikevel. 

Skrevet

I Bergen så går man julebukk på nyttårsaften fra rundt kl 16-20. Ungene kler seg ut, går dør til dør og synger julesanger. 

De kler seg ut i det kostymet de har tilgjengelig. Man kler seg ikke nødvendigvis ut skummelt, her går barna med det kostymet de har tilgjengelig, alt fra kakemenn til vampyrer.

Vi går både på Halloween og på nyttårsaften. Gutten min har veldig stor glede av begge dagene og her i område er det mange som pynter litt utenfor til halloween for å signalisere til ungene at de kan komme innom. 

• Liker 1
Skrevet
På 3.9.2020 den 10.06, AnonymBruker skrev:

Halloween er nytt.

Jeg er vokst opp med julebukk, lenge før Halloween kom til Norge. 

Og synes Halloween er MYE bedre.

Man skaper en liten høytid, med pynt og stemning, midt på høsten. Når det ellers ikke skjer noe som helst. 

Julebukk er midt i de travle juledagene, der det går i ett med familiebesøk. Og ungene uansett svømmer i sukker. 

Anonymkode: 884f5...067

• Liker 4
Skrevet

Holdningen til Halloween er mer aggressiv, på begge sider. Jeg har egentlig mer sans for Halloween, for jeg synes kostymer er kjekkere enn julesanger. Men jeg liker ikke holdningen til enkelte foreldre når det gjelder Halloween.

Får du egg på døra, er det din egen feil fordi du ikke har slått av utelyset.

La barn være barn, egg er enkelt å vaske bort.

Den typen holdninger. 

Her i gata er det heldigvis ganske rolig. Ungene er høflige, greie foreldre og ingen egg på døra. Men jeg har likevel ingen problemer med å forstå at andre er møkk lei. 

Anonymkode: 69337...561

Skrevet

Jeg liker Halloween bedre enn julebukk. Syns det er morsomt med unger som har vært kreative og kledd seg ut i skumle/morsomme/søte kostymer i en ellers mørk og trasig tid. I jula har man jo uansett mye å gjøre, og jeg synes ikke barnesang er noe særlig 🙄 

Anonymkode: 0d7ee...bcc

• Liker 2
Skrevet

Julebukk har ikke vært en greie her, i hvert fall ikke i min levetid. Ser virkelig ikke sjarmen med det, hvorfor skal man gidde å gå rundt på dørene og tigge godteri og tørre julekaker når man allikevel har huset fullt og er stappmett? 

Halloween er i oktober, det skjer ingenting på høsten og det er koselig å ha en "høytid" å glede seg til for å bryte opp. Vi syns faktisk det er koselig å få nabounger på døra, det er tydelig at de har gledet seg lenge, gjort seg flid med kostymet sitt og forteller og forklarer hva de er kledt ut som med stjerner i øynene. 

De som er anti halloween og maser om julebukk fremstår som gammeldagse surpomper. 

Anonymkode: 71247...c3a

• Liker 4
Skrevet

Et rungende ja til Halloween fra meg! Det er jo et genialt konsept. Én kveld, et visst antall timer, man slukker utelyset hvis man ikke vil ha besøk, og man vet når man kan forvente at noen kommer. SÅ enkelt og greit. Julebukk kan jo komme når man minst venter (eller ønsker) det, og burde være mye verre for grinebiterne å svelge, egentlig. 

At de som går Halloween er veloppdragne nok til å ikke gjøre knep mot de som åpenbart ikke deltar i Halloween-feiring må være en selvfølge at oppegående foreldre innprenter dem. 

• Liker 2
Skrevet
På 3.9.2020 den 10.09, AnonymBruker skrev:

Pizza er nytt.

Lapskaus er en gammel tradisjon i Norge.

Det betyr ikke at man kun kan velge én av dem for resten av livet 

Anonymkode: 2a86f...c4e

Pizza er 40 år gammelt.

Skrevet
På 4.9.2020 den 16.03, Apocalypte skrev:

Pizza er 40 år gammelt.

I Norge er Pizza strengt tatt 1000 år gammelt. Altså det hadde ikke navnet pizza, men var i praksis det. Da man i vikingtiden hadde det man hadde for hånden og la oppå lefser. Altså het jo ikke pizza, men var jo i praksis det samme.

• Liker 1
Skrevet
På 3.9.2020 den 10.06, AnonymBruker skrev:

Halloween er nytt.

Merkeligste er at alle barn vet hva Halloween er. Men få vet hva julebukk er for noe. Spørs om det er vi voksne som ikke henger med nå. Tiden forandrer seg.

Anonymkode: f0acb...972

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...