Gå til innhold

Far skal begynne å legge.. men jeg ammer i søvn

Anbefalte innlegg

Skrevet

Lille er 7 måneder, og vi ønsker at far skal begynne å legge hun nå, siden det ikke er så lenge til jeg skal tilbake i jobb. Men «problemet» er at jeg ammer i søvn. Er det noen som også har gjort dette også begynte far å legge? Hvordan gjør vi det? Tips tas imot med takk!

Anonymkode: 6da1b...4d3

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Min er yngre, men jeg hørte nettopp en episode av Foreldrerådet om søvn hos babyer, og tenker at vi vil prøve ut «metodene» som den tar opp når baby blir 4-5 måneder, for at det skal være enklere st også far legger.

Anonymkode: 0fad6...aac

Skrevet

Da må du avvenne barnet å måtte bli ammet til han/hun sovner- og begynne å lære ungen å finne søvnen selv. 

Anonymkode: edc35...d32

• Liker 3
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Da må du avvenne barnet å måtte bli ammet til han/hun sovner- og begynne å lære ungen å finne søvnen selv. 

Anonymkode: edc35...d32

Har du gode råd til dette?

Anonymkode: 6da1b...4d3

Skrevet

Her gikk det ganske fint, men far måtte bysse (for å kompensere for puppen) i stedet noen uker da. Nå er vi der at skal jeg legge så SKAL han ha pupp, og blir helt krakilsk hvis jeg nekter. Far derimot kan bare legge han ned, stryke litt på magen, si god natt og så sovner ungen 🙄 urettferdig 😂 han er 10 mnd nå.

Anonymkode: 3ca18...691

• Liker 2
Skrevet

Jeg ammet i søvn til rundt 9 mnd, men hun begynte å våkne når jeg forlot rommet. Så da gikk vi over til amming med lyset på og at jeg snakker med henne/passer på at hun ikke sovner. Så tar vi av lyset pg sier god natt før hun legges i egen seng og sovner der. Vi bytter på hvem som er med henne mens hun sovner. Det varierer hvor lang tid det tar. Vi innførte sovepose på samme tid for å gjøre det vanskeligere å reise seg, men vi må legge henne ned og gi smokk en god del ganger før hun sovner. 

Skrevet

Jeg ammet i søvn hver kveld til 8 mnd, da fikk far prøve seg. Vi ammet og koste i sofaen, i stedet for senga. Så tok far over og tok med trøtt og mett baby i senga. Gikk overraskende bra! Far finner sine egne triks, baby kan ligge inntil far i senga, han kan synge, stryke, evt tilby tutteflaske med vann :) Går det ikke første dag, så går det kanskje i morgen. Må regne med bittelitt gråt og protest fordi det er nytt og uvant for baby, men la far prøve å roe selv med byssing eller annet. Baby er jo klar over at far ikke har pupp, så her ble jeg overrasket over hvor fort baby godtok at legging med far var uten amming ;) 

Anonymkode: 1adc0...3f3

Skrevet

Det er da ikke noe problem. Far må bare finne sin metode som funker. Babyen klarer fint å skille mellom deg og far :)

Far må bare være tålmodig nok til å holde ut og finne sin måte, og ikke automatisk gi babyen over til deg ved første motstand. 

Skrevet

Som flere her sier, pappa må bare finne seg en metode som funker for han. Hos oss begynte vi å dele på leggingen da vi startet med rutiner rundt 4-5 mnd. Frem til det sov baby bare i stua med oss eller lå på puppen (noen ganger også kveldsurolig og ble båret i bæresele) frem til vi la oss. 

Jeg ammet da i søvn etter kveldsstell, sang noen sanger samtidig og la ned baby i halvsøvne eller etter hun hadde sovnet. Jeg ammet da på soverommet. Når pappaen skulle legge, ammet jeg på stua i dempet belysning, også tok han over og bysset henne mens han sang de samme sangene. Så la han seg stort sett på senga og lot baby sovne på brystet. 

Ved rundt 8-9 mnd begynte hun å sovne selv i senga, men har gått litt frem og tilbake det der. Er nå halvannet og nekter og sovne, bare griner, så da ligger vi heller ved siden av henne. 

Anonymkode: 6cdcc...076

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...