Gå til innhold

Hersketeknikker og statusjag fra fremmede

Anbefalte innlegg

Skrevet

Oplever at når jeg kommer med intruduksjon ti l menesker som er "de kule" så oppfatter de sseg tiltulert og kan fnyse av meg gjennom samtaler som ejg har med andre mennesker, jeg prater ikke engang til demø. de tiltuerer seg selv til å komme med rettigheten til å vise høylytt hva han mener om meg.

Jeg hadde følt meg veldig spessiell om jeg ksulel ha stått og fnyst av en annen person som ejg ikke liker,kun fordi jeg mener det sånn. det er også tydelig at han mente at det var et nederlag å skulle være imponert av meg, noe som ejg synes er sårende. ejg prøvde jo egentlig bare å bli kjent med andre mennesker og si hvem jeg er-Noe som både er sant og fakta. 

Hei!

Jeg går for tiden på privatskole, og har tydeligvis endel rike i klassen. jeg prøver å bli kjent med andre og få flere venner. savner å ha mer som skjer i livet mitt.

Jeg er av natur en som kjenner og har kjent på hverdagsensomhet store deler av livet. ønsker å gjøre noe med dette, og søker de som er single og de som også er der hvor de liker at noe skjer.

Har venninner som er fornøyd med å f.eks. dra opp på hytta med kjæresten og bli der for helgen over høytiden osv. noe jeg  mener de kan gjøre en hvilkensomhelst dag,og at de ikke gidder å finne på noe på f.eks. 17 mai har vært sårt lenge. dette er selvfølgelig ikke noe jeg har gitt uttrykk for ,for det er jo ikke noe jeg kan kreve. og det er mitt ansvar å skape mening i livet og  i min hverdag.

For noen uker siden var jeg,som jeg ote er, aktivi timen og kom med gode poenger.

Jeg har god karakteri faget, og trenger kun muntlig del, pluss et fag til.

Dette virker til å trykke på noen knapper hos enkelte, ettersom dette på en måte helt klart er et fortrinn og en oppnåelse for mange. Får inntrykk av at dette blir prestisje.-Istendefor å møte på hygglige kommentarer og smil ,har jeg blitt møtt med misunnelse og en holdning som utviser arroganse.noe jeg egnetlig ikke helt skjønner hvorfor, fordi jeg føler på at de da mener at angrep er beste forsvar. Blir fort oppfattet som snill, og merker at dette helt klart blir møtt med en slags svakhet for enkelte. dette demonstreres gjennom hva jeg trenger hjelp til å konfrontere og takle:

jeg snakket innimellom timene men en jente som jeg synes virker hyggelig. Sa  at jeg kommer fra landet, jorder kuer ,hester ,hunder 1,2 km til nærmeste butikk og buss en gang i timen var hverdagen.

Plutselig, helt utifra det blå hører jegen eller annen gutt komme med en høylytt fnysning av meg-Og så aldri hvem han var, han gjorde det skult og var antakeligvis ute av døra med det samme. 

Jeg blir både irritert og såret fordi dette er en hersketeknikk og handler om status(slik jeg ser det) Opplevde  dette som et overgrep og lite motiverende for å i det hele tatt fortsette å møte på mennesker. jeg likerat ting skjer i livet, og erfarer at det finnes mennesker som ikke liker meg og som rett og slett ikke ønsker at jeg skal lykkes i livet. Og ble skikkelig såra og lei meg. Forid jeg ønsker jo så gjerne å få flere venner!

Synes dette er trist fordi det trykker på nerver som at jeg vet ikke hva jeg skal si eller hvordan jeg skal reagere.

Noe som gjør at sånne typer ofte leker sport meg følelsene mine og prøver å trykke på knapper for å si si hva de egentlig mener også tulle det vekk. Du sitter igjen og føler deg tråkka på. samtidig så vet jeg at ofte er dette resurssterke mennesker og personersom egentlig er ganske gode på sosialt samvær,men igjen:hva gjør du i en sånn situasjon?

Det er ikke akkurat som at det er greit å oppleve og erfare, og denne hendelsen gjorde det veldig tydelig for meg at det ikke bare er tankespinn,men en realitet. Det er tydelig at han synes at det hadde vært et nederlag å være imponert av meg, noe som jeg faktisk ikke gikk inn for engang. Jeg hadde også følt meg som spessiell hvis jeg hadde reagert på denne måten? Det å oppfatte seg som så titulert og viktig at du ikke ser at det blir litt rart å fnyse høylytt? Angrep er beste forsvar, alltid, ikke sant?

Jeg ønsker somsagt å ha ting som skjer i livet og opplever at det er vanskelig generelt sett å få nye venner-Men føler også at dette handler om mer enn nye venner, dette handler om hvordan og hva du skal tolerere. 

Noen med gode tips til hvordan konforntere og håndere sånne situasjoner?

Anonymkode: b109e...535

Videoannonse
Annonse
Skrevet

fra den første setningen "oplevde" "intruduksjon ti l menesker" "sseg" "ejg" til den siste "konforntere" og håndere" 

bare lurer på hvilken dialekt er det? Møre og Romsdal? Sogn og Fjordane?

det ser ut ikke som helt ren bokmål tekst fra Oslo, ikke Bergensk, trøndersk heller...

om du har er rar dialekt, kanskje det er ikke hersketeknikken men forskjellige dialekter som står bak problemet? 

• Liker 3
Skrevet
45 minutter siden, Energidronning skrev:

fra den første setningen "oplevde" "intruduksjon ti l menesker" "sseg" "ejg" til den siste "konforntere" og håndere" 

det ser ut ikke som helt ren bokmål tekst fra Oslo, ikke Bergensk, trøndersk heller...

om du har er rar dialekt, kanskje det er ikke hersketeknikken men forskjellige dialekter som står bak problemet? 

Ja, måtte ta skrivingen på sparket! Haha! :)

Takk for at du alltid finenr viktige poenger ;)

TS

• Liker 1
Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, måtte ta skrivingen på sparket! Haha! :)

Takk for at du alltid finenr viktige poenger ;)

TS

vær så god, forresten, heter du...Enra Sloberg? 

"finenr" kan være et tegn på typisk disleksi, ikke sant? 

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Noen med gode tips til hvordan konforntere og håndere sånne situasjoner?

Bare vær deg selv og husk at du er like bra som dem. I arbeidslivet er det ingen som fnyser av at man kommer fra landet. Når man er student er man omgitt av mennesker som er halveis barn halveis voksne. Her er det mye umodenhet. 

Anonymkode: 65461...02d

• Liker 1
Skrevet

Prøv å slapp og og bli kjent med folk etterhvert. Hvis man er veldig «på» og prøver for intens å bli venner, synes noen det blir litt skremmende og tar avstand. Ta tiden til hjelp. Og i tillegg - prøv å ikke bry deg så mye om hva folk sier eller gjør til det du sier. Hvis du hører en «fnyse» når du sier noe, kan det hende det er fordi personen er sur den dagen, ikke pga. noe du har sagt.

Anonymkode: 195d9...abb

Gjest chunkylover53
Skrevet

Jeg forstod absolutt ingenting av dette. Det finnes forøvrig ikke "kule" mennesker.

Skrevet
On 9/3/2020 at 9:06 AM, Energidronning said:

Hvor kommer du selv fra?

Anonymkode: 1cece...145

Skrevet (endret)
22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har du virkelig ikke noe "bedre" å komme med herenn å sutre og klage på grunn av enkelte sånne skrivefeil?  

Anonymkode: 74189...335

Les teksten da! 

Jeg setter virkelig et lav standard krav på grammatikken, norsk er ikke mitt morsmål heller så bare lærte meg språket som voksen, så du kunne godt kalle meg en la oss si grammar-kommunist (lurer på hva kan være det motsatte ordet på grammar-nazi?), men uttrykk som, sitat: "spessiell om jeg ksulel ha stått og fnyst av en annen person som ejg ikke liker" ... inneholder kanskje litt for mange feil? 

Endret av Energidronning

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...