Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

https://www.arbeidstilsynet.no/regelverk/lover/arbeidsmiljoloven/4/4-2/#KAPITTEL_4

Punkt 2 b er jo så langt fra dagens arbeidsliv som en kan komme. Tilrettelegging utifra arbeidsevne? Ja, det høres for godt ut til å være sant. Samme frasen som «individuell opplæring» på VGS.
Arbeidslivet i dag har ett hovedfokus som går på tvers av bransjer;  nemlig innsparinger. Færre ansatte på flere oppgaver på kortest mulig tid. Hvor i den ligningen er det plass til å tilrettelegge for en som ikke jobber like fort når klokka tikker og man skal bli ferdig innen tiden? Men det er kanskje ikke et reelt problem da disse enten mister jobben eller ikke får noen i det hele tatt.

Anonymkode: 06a9d...b0b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Mitt inntrykk av dette er at veldig mange, seriøse arbeidsgivere er veldig flinke på dette med tilrettelegging. Dette er ofte små, private bedrifter. De som er dårligst på dette er offentlige arbeidsplasser, som i kommunen....
Jeg jobber med dette til daglig og har kontakt med mange veldig flinke arbeidsgivere som er villige til å strekke seg langt for å tilrettelegge for at dyktige folk med for eksempel helsemessige utfordringer skal kunne stå i ordinær jobb lengst mulig. 
Men, selvsagt, det er mange som ikke tar dette så nøye også....

Skrevet
2 minutter siden, Angelheart2 skrev:

Mitt inntrykk av dette er at veldig mange, seriøse arbeidsgivere er veldig flinke på dette med tilrettelegging. Dette er ofte små, private bedrifter. De som er dårligst på dette er offentlige arbeidsplasser, som i kommunen....
Jeg jobber med dette til daglig og har kontakt med mange veldig flinke arbeidsgivere som er villige til å strekke seg langt for å tilrettelegge for at dyktige folk med for eksempel helsemessige utfordringer skal kunne stå i ordinær jobb lengst mulig. 
Men, selvsagt, det er mange som ikke tar dette så nøye også....

Det er bra, for mitt inntrykk er det motsatte over hele fjøla, uansett om det er offentlig eller privat, stort eller lite firma e.l. Erfaringen så langt er at AML ikke er verdt papiret det er skrevet på. 

Anonymkode: d9075...c80

Skrevet

På min jobb (stor statlig arbeidsplass) taes arbeidsmiljøloven alvorlig, og er de kjempeflinke på tilrettelegging. Jeg er kronisk syk, og får en veldig tilpasset arbeidsdag i de periodene jeg trenger det. 

Det betyr ikke at alt mulig kan taes hensyn til, og forutsetter at rett person innehar rett stilling. Man kan ikke tilrettelegge alle veier for en person som ikke klarer å gjøre jobben som kreves.

Jeg var åpen om min helsesituasjon i ansettelsesprosessen, og arbeidsgiver var klar over at det ville kreve visse tilpasninger. Men jeg hadde erfaringen og kompetansen de ønsket, så da ville de ha meg i den stillingen likevel.

Anonymkode: 7900b...543

• Liker 1
Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er bra, for mitt inntrykk er det motsatte over hele fjøla, uansett om det er offentlig eller privat, stort eller lite firma e.l. Erfaringen så langt er at AML ikke er verdt papiret det er skrevet på. 

Jeg begynner å få samme inntrykk. Og det gjelder også når man ønsker støtte fra fagforening. Fine ord, men til syvende og sist handler det ikke om å backe deg, men føye arbeidsgiver. 

Anonymkode: b673d...4cd

Skrevet

Enig. AML er en vits, spesielt innen helse.

Anonymkode: e0f50...45f

• Liker 1
Skrevet

Dessverre er ikke lover alltid mulig å gjennomføre i praksis. Ofte pga. mangel på ressurser, mangel på kjennskap til regelen, mangel på kjennskap til unntaket av regelen, dårlig gjennomføring, eller manglende evne og motivasjon til å følge regelen.

Skrevet
4 timer siden, Heihola skrev:

Dessverre er ikke lover alltid mulig å gjennomføre i praksis. Ofte pga. mangel på ressurser, mangel på kjennskap til regelen, mangel på kjennskap til unntaket av regelen, dårlig gjennomføring, eller manglende evne og motivasjon til å følge regelen.

Har man ikke kjennskap til AML bør man som leder absolutt lese seg opp. Og det bør alle ansatte også, for den del. Jeg oppfordrer alle unge til å sette seg inn i AML tidlig. Vit hva som gjelder og hva dere ikke skal godta. Men vær samtidig obs på at veldig mye sluntres unna med og at du ikke kommer langt, selv om du følger loven til punkt og prikke.

Anonymkode: b673d...4cd

Skrevet
På 3.9.2020 den 9.13, AnonymBruker skrev:

Her tas arbridsmiljøloven alvorlig og flere har fått tilrettelagt både turnus og arbeidsoppgaver av ulike grunner. 

Anonymkode: 2b056...a25

Skrevet
På 3.9.2020 den 14.46, AnonymBruker skrev:

På min jobb (stor statlig arbeidsplass) taes arbeidsmiljøloven alvorlig, og er de kjempeflinke på tilrettelegging. Jeg er kronisk syk, og får en veldig tilpasset arbeidsdag i de periodene jeg trenger det. 

Det betyr ikke at alt mulig kan taes hensyn til, og forutsetter at rett person innehar rett stilling. Man kan ikke tilrettelegge alle veier for en person som ikke klarer å gjøre jobben som kreves.

Jeg var åpen om min helsesituasjon i ansettelsesprosessen, og arbeidsgiver var klar over at det ville kreve visse tilpasninger. Men jeg hadde erfaringen og kompetansen de ønsket, så da ville de ha meg i den stillingen likevel.

Anonymkode: 7900b...543

Ts her. Det burde ikke være sånn at de med mest kompetanse/høy utdanning skal ha høyere mulighet til å oppleve en respektabel arbeidshverdag der punktene i AML som handler om arbeidsmiljø blir tatt hensyn til. Det er jo ikke til å stikke under en stol at i pressede bransjer der stillingene krever enklere kvalifikasjoner ofte ikke kan skryte av at disse punktene blir fulgt. I høykompetanse bransjer virker det som man evner å skjønne at arbeidsmiljø er essensielt for utførelsen av arbeidet, i tillegg til at arbeidsgiver strekker seg for å finne løsninger.

På 3.9.2020 den 9.13, AnonymBruker skrev:

Desverre, når det ikke er noen direkte konsekvenser for arbeidsgivere å ikke følge de «myke» punktene i AML, så kan de dure på som de vil. 

Skrevet

Det tilrettelegges på min arbeidsplass, men det må jo være innen rimelighetens grenser. En del må faktisk innse at de ikke kan få dem tilretteleggingen de helst vil ha, og da er det best å finne seg en annen jobb. 

Anonymkode: ecf27...7cb

Gjest Blondie65
Skrevet

Min arbeidsgiver er også flink å tilrettelegge. I tillegg tar vi også inn arbeidstakere på arbeidstrening. 

Jeg har imidlertid svært dårlig erfaring i små private bedrifter der man er helt prisgitt om sjefen er et rasshøl eller en oppgående person. Har også jobbet i et konsern der eier av konsernet offentlig sa at han ikke brydde seg om medbestemmelsesrettighetene i AML og aksjeloven og dessverre var de som var satt til å sette vedkommende på plass ikke interessert i å stikke seg negativt ut. 

Skrevet
15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ts her. Det burde ikke være sånn at de med mest kompetanse/høy utdanning skal ha høyere mulighet til å oppleve en respektabel arbeidshverdag der punktene i AML som handler om arbeidsmiljø blir tatt hensyn til. Det er jo ikke til å stikke under en stol at i pressede bransjer der stillingene krever enklere kvalifikasjoner ofte ikke kan skryte av at disse punktene blir fulgt. I høykompetanse bransjer virker det som man evner å skjønne at arbeidsmiljø er essensielt for utførelsen av arbeidet, i tillegg til at arbeidsgiver strekker seg for å finne løsninger.

Desverre, når det ikke er noen direkte konsekvenser for arbeidsgivere å ikke følge de «myke» punktene i AML, så kan de dure på som de vil. 

Nei det kan de ikke. Det er derfor dere burde være organisert. Og jo det er konsekvenser

Skrevet
57 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei det kan de ikke. Det er derfor dere burde være organisert. Og jo det er konsekvenser

Ja, jeg har forsøkt å være organisert, var det en stund. Men det er ikke alt en fagorganisasjon tar på seg heller, de veier opp sannsynligheten for å vinne fram, så hvis en ikke får støtte fra fagorganisasjonen så får en finne seg en annen jobb. Det er valgene en har. Det er mye misstyring fra ledelsen i bedrifter ute og går, er bare å lese her på delforumet. Feks saken om en mellomleder som bl.a drev med trakkasering. Der har jo ts en reel mulighet til å vinne fram, siden sextrakkasering er alvorlig og konkret. Men de andre punktene hun ramset opp som fryktkultur og å grue seg til han kommer på jobb, hva er det å gjøre med det? Sånne punkter ender alltid til fordel for leder siden det går direkte på viljen og egnethet til leder hva de er villig til å gjøre med det. Det er fortsatt en suck it up- eller finn deg ny jobb-holdning ute  og går. Det psykososiale ender ALLTID til sist, mens konkrete ting som sextrakkasering, tilgang på ergonomiske hjelpemidler som hev-og-senk bord er mye lettere å kreve sine rettigheter til. 

Skrevet

AML skal liksom være en lov som regulerer og ivaretar personell og arbeidsplass i et tosidig arbeidsforhold. 

Merk begge parter. Det eneste den er "streng" på er HMS.

Loven som helhet er diffus skrevet, og kan tolkes akkurat slik den vil utifra situasjonene man står i fra begge parter. Særlig ved tilrettelegging og sykdom. Arbeidsgiver kjører sin egen vei og tolker loven kun fra en side når dem ønsker det. AML fungerer ikke, iallefall ikke på noen viktige områder, og burde vært skiftet ut med et bedre og tydeligere lovverk som ivaretar ansatte mer enn arbeidsgiver. Hadde AML fungert slik den skulle, med en mer tydelig ordlyd, så er jeg sikker på at man hadde hatt flere med funksjonshemninger og redusert arbeidskapasitet i jobb nå, og mindre uføretrygd og sosialhjelp.

Mobbe- og trakasseringsparagrafen i AML er en gedigen vits! 

IA-avtalen er enda verre. Jeg kaller den en skitten dassrull, for den er null verdt. For ingenting i IA-avtalen blir tatt seriøst. Hvorfor skal arbeidsgiver det? Det står jo ingenting konkret i den, og er enda mer diffus enn AML. Bedrifter smykker seg med tittelen "IA-bedrift", men når det gjelder så driter dem langt i det. Både IA, AML og arbeidstager. 

De bedriftene som er best på å tilrettelegge og ivareta ansatte er dem som faktisk ikke bryr seg så mye om AML, men som bruker sunn fornuft og har en viss empati og sympati for sine ansatte. 

Anonymkode: 0e3d5...62d

Skrevet
56 minutter siden, AnonymBruker skrev:

AML skal liksom være en lov som regulerer og ivaretar personell og arbeidsplass i et tosidig arbeidsforhold. 

Merk begge parter. Det eneste den er "streng" på er HMS.

Loven som helhet er diffus skrevet, og kan tolkes akkurat slik den vil utifra situasjonene man står i fra begge parter. Særlig ved tilrettelegging og sykdom. Arbeidsgiver kjører sin egen vei og tolker loven kun fra en side når dem ønsker det. AML fungerer ikke, iallefall ikke på noen viktige områder, og burde vært skiftet ut med et bedre og tydeligere lovverk som ivaretar ansatte mer enn arbeidsgiver. Hadde AML fungert slik den skulle, med en mer tydelig ordlyd, så er jeg sikker på at man hadde hatt flere med funksjonshemninger og redusert arbeidskapasitet i jobb nå, og mindre uføretrygd og sosialhjelp.

Mobbe- og trakasseringsparagrafen i AML er en gedigen vits! 

IA-avtalen er enda verre. Jeg kaller den en skitten dassrull, for den er null verdt. For ingenting i IA-avtalen blir tatt seriøst. Hvorfor skal arbeidsgiver det? Det står jo ingenting konkret i den, og er enda mer diffus enn AML. Bedrifter smykker seg med tittelen "IA-bedrift", men når det gjelder så driter dem langt i det. Både IA, AML og arbeidstager. 

De bedriftene som er best på å tilrettelegge og ivareta ansatte er dem som faktisk ikke bryr seg så mye om AML, men som bruker sunn fornuft og har en viss empati og sympati for sine ansatte. 

Anonymkode: 0e3d5...62d

👏👏👏💐💐TAKK!!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...