Gå til innhold

Er det greit med snitter i dåp?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi skal ha dåpsfest om 2 uker og vi skal servere snitter. Er det OK? Vi har det trangt økonomisk og ingen av oss hadde veldig lyst til å ferie dåp, vi er ikke religiøse i det hele tatt. Men vi måtte gi etter pga press fra familie og besteforeldre på begge sider. 

Lurer på hvor mange snitter vi trenger til 20 stykker? Og hva slags snitter er vanlig å servere? Jeg tenker: 

- reker og majones 

- karbonade og løk 

-salat brie og fikenmarmelade 

- røkt laks og eggerøre

Tenkte 25 stykker av hver? Er det greit? Bør vi ha flere? Andre kombinasjoner dere kommer på? 

Anonymkode: ece01...a43

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Med det der så kan dere like gjerne lage koltbord. Spør de som skal være med på dåpen om de kunne tenke seg å bidra med noe, selv bakte jeg to kaker til siste dåpen jeg var med på. Resten av familien bidro med hver sin ting nettop fordi paret ikke har verdens største budsjett. 

Anonymkode: 0dacb...a3c

• Liker 1
Skrevet (endret)
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi skal ha dåpsfest om 2 uker og vi skal servere snitter. Er det OK? Vi har det trangt økonomisk og ingen av oss hadde veldig lyst til å ferie dåp, vi er ikke religiøse i det hele tatt. Men vi måtte gi etter pga press fra familie og besteforeldre på begge sider. 

Lurer på hvor mange snitter vi trenger til 20 stykker? Og hva slags snitter er vanlig å servere? Jeg tenker: 

- reker og majones 

- karbonade og løk 

-salat brie og fikenmarmelade 

- røkt laks og eggerøre

Tenkte 25 stykker av hver? Er det greit? Bør vi ha flere? Andre kombinasjoner dere kommer på? 

Egg og tomat, brie og ripsgele, egg og sild, reker osv osv

Antall er beregnet 3-5 p.pers avhengig av kjønn

Jeg er religiøs og min mann ikke men jeg bestemte (min mann ville med argumenter at det var tradisjon i hans familie) og sto i stormen at barna skal få velge selv, så døper de seg heller evt i forbindelse med konfirmasjon (så noen av mine er døpt og konfirmert andre ikke)

Endret av Fru Uperfekt
Skrevet

Snitter er noe av det beste jeg vet, jeg hadde vært storfornøyd. Roastbiff med løk og remulade er også en klassiker. Jeg tror man beregner 4 snitter per pers, så det høres bra ut. Og dere skal kanskje ha en kake til kaffen også, så da er mengden grei. 

• Liker 5
Skrevet

Snitter er veldig passende til dåp, og forslagene dine høres nydelige ut. Men jeg er enig i at det like gjerne kan gjøres til et koldtbord dersom du ønsker det. Dersom du skal lage maten selv er koldtbord mindre jobb enn snitter, og så slipper du å tenke på matpreferanser. 

Anonymkode: f9d21...508

• Liker 2
Gjest Blondie65
Skrevet

25 snitter pr person? Du mener ikke det vel ...? 3-5 pr person burde holde.

Snitter er helt greit.

Skrevet
2 minutter siden, Blondie65 skrev:

25 snitter pr person? Du mener ikke det vel ...? 3-5 pr person burde holde.

Snitter er helt greit.

Neinei 😅 Jeg mente 25 stykk av hver variant vi har. Så det blir 4-5 per person. 

• Liker 2
Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Med det der så kan dere like gjerne lage koltbord. Spør de som skal være med på dåpen om de kunne tenke seg å bidra med noe, selv bakte jeg to kaker til siste dåpen jeg var med på. Resten av familien bidro med hver sin ting nettop fordi paret ikke har verdens største budsjett. 

Koldtbord blir for mye styr og litt for dyrt. Selvom jeg har vært innom tanken. Familiene våre er veldig glad i å komme til dekket bord. Så da blir det slik. 

• Liker 2
Skrevet

Snitter er veldig fint i dåp og forslagene dine høres gode ut. :) Og det er jo mye enklere å smøre en masse snitter når man først er i gang framfor å måtte lage flere ulike retter, så jeg er uenig i at koldtbord hadde vært like enkelt. 

• Liker 5
Skrevet
14 minutter siden, Meadow skrev:

Snitter er noe av det beste jeg vet, jeg hadde vært storfornøyd. Roastbiff med løk og remulade er også en klassiker. Jeg tror man beregner 4 snitter per pers, så det høres bra ut. Og dere skal kanskje ha en kake til kaffen også, så da er mengden grei. 

Jeg har lagt til roastbeef og remulade ;) Det er en klassiker. Vi har bestilt en stor marsipankake som « dåpskake» Så blir det en ostekake, en gulrotkake og brownies i tillegg. 

• Liker 5
Skrevet

Snitter er helt fint i dåp. :) 

Skrevet
7 timer siden, Arkana skrev:

Snitter er veldig fint i dåp og forslagene dine høres gode ut. :) Og det er jo mye enklere å smøre en masse snitter når man først er i gang framfor å måtte lage flere ulike retter, så jeg er uenig i at koldtbord hadde vært like enkelt. 

Man trenger ikke lage mange ulike retter ved koltbord, det er jo det som er så fint. 

Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har lagt til roastbeef og remulade ;) Det er en klassiker. Vi har bestilt en stor marsipankake som « dåpskake» Så blir det en ostekake, en gulrotkake og brownies i tillegg. 

Det høres ut som om du har full kontroll. Jeg hadde blitt kjempeglad for slik servering i dåp, for jeg elsker snitter. Selskapet er jo som regel rett etter kirka, og da passer det mye bedre med lunsj enn 3-retters middag.

Anonymkode: e1d9a...5ac

• Liker 3
Gjest Blondie65
Skrevet
8 timer siden, Arkana skrev:

Jeg ville sagt at snitter er et koronavennlig koldtbord. Min eneste innvending mot snitter er brødet - hadde jeg smurt selv hadde jeg valgt et grovere brød.

Skrevet

Snitter er helt topp i dåp. Skinkestek er også veldig godt, men kanskje ikke alles favoritt. De du har planlagt virker veldig gode, ser du har lagt til roastbiff, den varianten hører med😊

Anonymkode: 99392...173

• Liker 2
Skrevet

En kuvert er typisk 5 snitter. Personlig ville jeg laget noen kuverter ekstra for å være på den sikre siden, samt laget litt flere med reker siden min erfaring er at disse gjerne forsvinner raskere enn f. eks. brie eller skinke. Roastbeef og remulade er også et godt tips. 

Anonymkode: 327ff...9d2

• Liker 2
Skrevet

Hvis det kommer mange menn hadde jeg lagd noen ekstra med karbonader.

Anonymkode: 82c22...488

• Liker 3
Skrevet

Høres absolutt bra ut!

Min erfaring er at det gjerne går minst av brie, så ville kanskje lage bare 15-20 av den, og heller litt ekstra av karbonade eller roastbeef.

Anonymkode: 7f1a7...20c

Skrevet

Snitter er supert 😊

Anonymkode: c37fe...065

Skrevet

Snitter er veldig vanlig å servere i dåp. 

Anonymkode: d50fd...449

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...