AnonymBruker Skrevet 2. september 2020 #1 Skrevet 2. september 2020 Lurer på om dette er utbredt på feks sykehjem og hjemmetjenesten? Noen som har erfaringer evnt stjelt selv? Anonymkode: 96d86...007
AnonymBruker Skrevet 2. september 2020 #2 Skrevet 2. september 2020 Kan ta en paracet fra medisinrommet en sjelden gang. Jobber på sykehus. Anonymkode: ceef2...3af 5
AnonymBruker Skrevet 2. september 2020 #3 Skrevet 2. september 2020 Har skjedd alle plassene jeg har arbeidet. Har aldri tatt noe selv, annet enn en paracet dersom jeg har glemt å tatt med i veska. Anonymkode: b3001...6df
AnonymBruker Skrevet 2. september 2020 #4 Skrevet 2. september 2020 Har tatt paracet/ibux om jeg har fått hodepine, menssmerter ol. Rettferdiggjør det med alle timene jeg sitter på overtid for å skrive rapporter uten å få lønn Anonymkode: 287da...1e3 15
AnonymBruker Skrevet 2. september 2020 #5 Skrevet 2. september 2020 Det er kun sykepleiere som har tilgang til medisinrommet, ikke helsepleiere osv. De har heller ikke lov å gå dit alene, de må være to og begge må skrive under hva som er tatt og hvor mye. Så det er neppe mye stjeling av det. Forøvrig er det ikke vanlig at sykepleiere ruser seg. Den eneste måten å stjele på er å ta fra det du skal gi til pasienten. Anonymkode: a4d46...684 4
AnonymBruker Skrevet 2. september 2020 #6 Skrevet 2. september 2020 Tror det er ganske utbredt egentlig. Har selv kun tatt ibux/paracet/zyrtec. Der jeg jobbet før hadde vi et eget lite skrin med de medisinene for ansattes bruk. Ikke at man bare kunne ta, men for å ha litt orden. Hvis man måtte ta så skulle man vise en sykepleier at man tok slik de kunne se hva som ble tatt. Sikkert fordi det raskt kan skapes misforståelser dersom noen ser noen trykke ut en medisin og ikke vet hva det er. På sykehjem og i hjemmetjenesten er det enkelt å stjele om en vil. Feks husker ikke alltid demente om de har fått sobrilen/sovemedisinen/smertestillende. Vet det har vært saker der folk har tatt i lommen til eget bruk og latet som de har gitt medisinen. Eller overdrevet smerter og uro slik pasientene får ekstra medisin som de selv har tatt. Hvorfor lurer du? Anonymkode: 4e733...849 4
AnonymBruker Skrevet 2. september 2020 #7 Skrevet 2. september 2020 Har opplevd at en sykepleier forsynte seg grovt med b-preparater, det ble oppdaget og hun mistet jobben. Hun fikk også begrenset autorisasjon så hun ikke fikk ha noe med medisiner å gjøre, og da er du ganske lite attraktiv på jobbmarkedet. Så det er fryktelig dumt, men her var det snakk om psykisk sykdom og misbruk, og oppdagelsen av stjelingen førte ihvertfall til at hun fikk hjelp. Å ta en paracet fordi du har hodepine er ikke det samme (kanskje alternativet er at du må gå hjem?), men spør leder eller ansvarlig om lov, så gjør du ikke noe ulovlig. Anonymkode: 05e74...6cb 5
AnonymBruker Skrevet 2. september 2020 #8 Skrevet 2. september 2020 Jobber i bofellesskap. Det er ca. 10 boliger(av varierende størrelse/ant.beboere) under min enhet, og såvidt jeg vet er det kun kommet bort medikamenter fra en av boligene. Men den boligen har omfattende problemer med bemanning(altså, ikke nok og ingen med medisinkompetanse) så det liksågodt bare være rot og ikke faktisk tyveri. Anonymkode: c88a7...964 3
AnonymBruker Skrevet 2. september 2020 #9 Skrevet 2. september 2020 16 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er kun sykepleiere som har tilgang til medisinrommet, ikke helsepleiere osv. De har heller ikke lov å gå dit alene, de må være to og begge må skrive under hva som er tatt og hvor mye. Så det er neppe mye stjeling av det. Forøvrig er det ikke vanlig at sykepleiere ruser seg. Den eneste måten å stjele på er å ta fra det du skal gi til pasienten. Anonymkode: a4d46...684 Slik er det ikke på tre sykehjem jeg har jobbet på. Der kan alle med kurs i medikament dosering hente ut, nøkkel ligger på kontor men er sykepleier som skriver ut hva man eventuelt kan gi. Ofte har sykepleier vakt hjemmefra og da kan hvermannsen gå inn på medisinrom da nøkkel ligger på ulåst kontor. Anonymkode: e4a78...064 1
AnonymBruker Skrevet 2. september 2020 #10 Skrevet 2. september 2020 Det er veldig enkelt, spesielt hvis det dreier seg om miksturer og ampuller der man trekker opp som typisk har holdbarhet i 24/48 t etter de er åpnet. Dette blir sjeldent etterkontrollert. Det ble for en tid siden oppdaget et stort svinn på morfinmikstur da en sykepleier trakk opp alt for stikkontroll (som skjer veldig sjeldent). Det er ganske mye. Sykepleierne fortalte at det er helt vanlig at det blir litt svinn ved miksturer, men det akkurat det var litt mye. Utover det er det jo typisk det å ikke gi en kognitiv svekket pasient medisinen det den skal ha og ta den selv, eventuelt gi en annen uskyldig medisin som ligner i form og tar den egentlige selv. Medisiner som har gått ut på dato skal kasseres (krever dobbeltsignatur). Alle vet jo likevel at de gjerne er fullt brukbare etter det, så da kan noen knabbe til seg det etter det «liksom» er kassert. Jeg jobber på sykehus og har telt A- og B-preparater mye. Ofte er det svinn, som regel er det fordi noen har glemt å føre opp at de har tatt ut og gitt til pasient, men det trenger jo ikke nødvendigvis å være slik. Man må ha adgangskort og bruke kode for å komme seg til medisinrommet, men et av stedene jeg har jobbet går ikke døra skikkelig igjen, så da kan hvem som helst ta seg inn uten at det blir registrert. Opplever at det er en del som skal til før man blir mistenkt for å stjele medisiner til eget bruk. Men det er store konsekvenser ved å gjøre det, så man må være forsiktig med hva man tillater seg å gjøre. Nå er det selvsagt forskjell på A-, B- og C-preparater. Det å ha tatt en i Ibux eller Paracet er annerledes enn å ta opioider og benzodiazepiner. Men man har åpenbart et problem hvis man stjeler A- og B-preparater jevnlig. Anonymkode: 6f636...3b4 7
AnonymBruker Skrevet 3. september 2020 #11 Skrevet 3. september 2020 Tror ikke folk stjeler i stor grad hos oss, bortsett fra en og annen Paracet. Jeg måtte ta en cyclokapron en gang fordi jeg blødde helt insane og var alene på nattevakt. Anonymkode: 2f398...389 1
AnonymBruker Skrevet 3. september 2020 #12 Skrevet 3. september 2020 Jobber på legevakt, og vi har medisinene innelåst på vaktrommet, slik at det omtrent er umulig å ta noe derfra uten at det blir sett av andre. Vi har et lite lager med ibux/paracet til bruk for ansatte, noe mer enn det er jo ekstremt sjelden man plutselig skal trenge på jobb. På sykehus derimot var det lett å forsyne seg uten å bli oppdaget. Vi hadde jevnlig varetelling og stikkprøver, men likevel var det så store mengder tilgjengelig at det lett kunne stjeles litt til privat bruk - antar jeg. Vi hadde en stygg sak med en stor mengde a-preparater som forsvant, viste seg at en ansatt på en annen avdeling hadde klart å lure seg inn på vårt meidisinrom. B-prep var ikke innelåst, og ikke hadde vi kapasitet til å ha kontroll ofte nok, så jeg vil tippe det var litt svinn der. Anonymkode: a7f75...f94
Gjest Dævendøtte Skrevet 3. september 2020 #13 Skrevet 3. september 2020 10 timer siden, AnonymBruker skrev: Har tatt paracet/ibux om jeg har fått hodepine, menssmerter ol. Rettferdiggjør det med alle timene jeg sitter på overtid for å skrive rapporter uten å få lønn Anonymkode: 287da...1e3 Hvorfor jobber du gratis? Og hvorfor er det greit å stjele fra arbeidsplassen? Er det ikke like greit å si fra at du tar en ibux eller lignende? Hvis du sover dårlig, er det da greit å ta sovetabletter fordi du jobber overtid uten lønn?
AnonymBruker Skrevet 3. september 2020 #14 Skrevet 3. september 2020 12 timer siden, AnonymBruker skrev: Det er kun sykepleiere som har tilgang til medisinrommet, ikke helsepleiere osv. De har heller ikke lov å gå dit alene, de må være to og begge må skrive under hva som er tatt og hvor mye. Så det er neppe mye stjeling av det. Forøvrig er det ikke vanlig at sykepleiere ruser seg. Den eneste måten å stjele på er å ta fra det du skal gi til pasienten. Anonymkode: a4d46...684 Kanskje (?) i teorien, i praksis nei. Ofte folk er alene på medisinrom. Det er også nok av tilfeller hvor medikamenter, også sterke, blir gitt uten dobbeltkontroll. Er man alene spl på vakt og må tilkalle noen andre for dobbeltkontroll (hvis det er noen tilgjengelig) blir det vanskelig kl 3:00 når noen har vondt, man har samtidighetskonflikter og ikke tid til å vente. Hvor vanlig det er at helsepersonell ruser seg er det nok mørketall på, men det er flere tilsynssaker på dette hvert år. 2 timer siden, Dævendøtte skrev: Hvorfor jobber du gratis? Og hvorfor er det greit å stjele fra arbeidsplassen? Er det ikke like greit å si fra at du tar en ibux eller lignende? Hvis du sover dårlig, er det da greit å ta sovetabletter fordi du jobber overtid uten lønn? Gratisarbeid er normen i helsevesenet 🤷♂️ hvis man krever det ender man fort opp med at vikariatet ikke blir forlenget... Rett og slett en ukultur. Om det er en etisk/moralsk forskjell på å ta ibux/paracet og en sovetablett kan man jo diskutere, men en praktisk forskjell er at noe er reseptbelagt og gir en ruseffekt, det andre ikke. Jeg har tatt ut reseptfrie legemidler til meg selv på jobb, men da alltid spurt en kollega slik at det blir tatt ut og registrert. For ordens skyld. Anonymkode: c6953...480 7
Gjest Dævendøtte Skrevet 3. september 2020 #15 Skrevet 3. september 2020 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Gratisarbeid er normen i helsevesenet 🤷♂️ hvis man krever det ender man fort opp med at vikariatet ikke blir forlenget... Rett og slett en ukultur. Om det er en etisk/moralsk forskjell på å ta ibux/paracet og en sovetablett kan man jo diskutere, men en praktisk forskjell er at noe er reseptbelagt og gir en ruseffekt, det andre ikke. Jeg har tatt ut reseptfrie legemidler til meg selv på jobb, men da alltid spurt en kollega slik at det blir tatt ut og registrert. For ordens skyld. Synd det er sånn. At gratisarbeid er normen, men ære være dere som gjør dette ❤️ Tror det er enklere å forklare en ibux enn en rohypnol som har forsvunnet fra vakta di også, men greit å registrere det, for ordens skyld.
AnonymBruker Skrevet 3. september 2020 #16 Skrevet 3. september 2020 2 timer siden, Dævendøtte skrev: Hvorfor jobber du gratis? Og hvorfor er det greit å stjele fra arbeidsplassen? Er det ikke like greit å si fra at du tar en ibux eller lignende? Hvis du sover dårlig, er det da greit å ta sovetabletter fordi du jobber overtid uten lønn? Fordi leder heller mener Olga må ligge i sin egen avføring en ekstra halvtime mens jeg skriver rapporter enn å betale meg for overtid. Derfor. Og jo, det er helt i orden for leder at ansatte tar en ibux/paracet i ny og ne (det er også noe vi har fritt i medisintrallene på avdelingene, men jeg føler ikke på noe behov for å fortelle sjefen hver gang jeg behøver en paracet eller ibux. Det siste gidder jeg ikke en gang å svare på, det blir for dumt og det vet du nok selv også. Anonymkode: 287da...1e3 8
Gjest Dævendøtte Skrevet 3. september 2020 #17 Skrevet 3. september 2020 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Fordi leder heller mener Olga må ligge i sin egen avføring en ekstra halvtime mens jeg skriver rapporter enn å betale meg for overtid. Derfor. Og jo, det er helt i orden for leder at ansatte tar en ibux/paracet i ny og ne (det er også noe vi har fritt i medisintrallene på avdelingene, men jeg føler ikke på noe behov for å fortelle sjefen hver gang jeg behøver en paracet eller ibux. Det siste gidder jeg ikke en gang å svare på, det blir for dumt og det vet du nok selv også. Anonymkode: 287da...1e3 Da hadde jeg bedt leder om å skrive rapportene og skiftet bleie på Olga i den betalte arbeidstiden. Ikke visste jeg at det var fritt fram for å forsyne seg med Ibux eller paracet, takk for info. Du trenger heller ikke svare på det siste dumme spørsmålet mitt, siden det er ok å forsyne seg av Ibux, trodde alt av pillebruk måtte registreres.
AnonymBruker Skrevet 3. september 2020 #18 Skrevet 3. september 2020 Dette er vel en perfekt oppskrift på å få sparken. Dere som stjeler, sier dere ifra om dette senere eller lar dere det gå i glemmeboka? Pytt pytt liksom? Hvis ikke, hvorfor? Er genuint interessert i hvorfor dere stjeler Anonymkode: 552fb...c92
OPIgirl Skrevet 3. september 2020 #19 Skrevet 3. september 2020 22 minutter siden, Dævendøtte skrev: Synd det er sånn. At gratisarbeid er normen, men ære være dere som gjør dette ❤️ Tror det er enklere å forklare en ibux enn en rohypnol som har forsvunnet fra vakta di også, men greit å registrere det, for ordens skyld. Rohypnol finnes ikke i Norge lenger.
Gjest Dævendøtte Skrevet 3. september 2020 #20 Skrevet 3. september 2020 14 minutter siden, OPIgirl skrev: Rohypnol finnes ikke i Norge lenger. Stemmer det, da får jeg heller si div benzopreparater.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå