Gå til innhold

Hvorfor gidde 6 ukers kontroll? (mor)

Fremhevede innlegg

Skrevet

Ser at jeg har fått vesentlig bedre oppfølging enn dere andre her inne. På min 6 ukers-kontroll (for ett år siden) fikk jeg gynekologisk undersøkelse hvor legen sjekket sting og rifter, bekkenmusklene, tok celleprøve. Jeg tok også blodprøve for å sjekke jernlager og andre vitaminer/mineraler. Legen tilbød å se på ammingen min, men baby sov som en stein hele timen. Snakket om fødselen og hvordan jeg opplevde den første tida. Fikk informasjon om hvor jeg kunne få hjelp hvis ting føltes tungt eller om jeg trengte hjelp med andre ting. Snakket også om prevensjon hvor legen fortalte fordeler og ulemper med de ulike typene når jeg ammet. 

hadde et problemfritt svangerskap og fødsel. Følte meg iallefall godt ivaretatt på den kontrollen.

Anonymkode: 7a555...000

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Fastlegen min har alltid dårlig tid, så jeg skjønte at det der ikke ville være suksess og bestilte heller time hos privat jordmor. var ikke så dyrt heller, tror jeg betalte 700kr for en hel klokketime!

Jeg fikk pratet ordentlig ut om en litt traumatisk fødsel, noe jeg aldri fikk tid til på sykehus. I tillegg tok hun blodprøver, celleprøve og underlivssjekk. Skrev ut prevensjon. 

Jeg var faktisk så fornøyd med den timen at jeg har lyst å gå der igjen for celleprøve, men det blir vel litt rart å gå til jordmor når man ikke er gravid eller har noen planer om å bli det.

Anonymkode: 24179...a6d

• Liker 2
Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Enig! Jeg var helt sjokkert! Sex var det siste jeg hadde tenkt på, og så ble jeg møtt med  «hvilken prevensjon vil du ha». Jeg prøvde å spørre om andre ting, få hjelp til mitt verkende underliv, men nei, ble blankt avvist😢

gidder jo ikke utsette meg selv for det igjen...

ts

Anonymkode: 51ef4...735

Folk har forskjellig behov og forskjellig fokus. Etter andre fødsel hadde vi sex fra fire uker etter fødsel, med kondom, og jeg gledet meg derfor til 6-ukers kontrollen da jeg skulle få prevensjon. Hadde da ikke et bankende, verkende underliv. Alt var normalt. Etter første fødsel hadde jeg noen sting og fikk derfor en undersøkelse, og prevensjon. 

En slik kontroll er et frivillig tilbud som du må booke selv. Ingen tvinger deg til å gå til fastlegen. Du kan gå til en privatpraktiserende gynekolog.

Anonymkode: dc18b...0b5

Skrevet

Her jeg bor (Stockholm) var seksukerskontroll på helsestasjonen med samme jordmor som hadde fulgt meg opp gjennom svangerskapet. Vi gikk gjennom fødselen, hun sjekket at stingene hadde grodd, knipestyrke osv,  sjekket blodprosent. Fikk tilbud om prevensjon, vi snakket litt om amming, fikk også info om et bekkenbunntrening-prosjekt de hadde. Selv om alt så bra ut (stingene hadde grodd fint, blodprosent var ok) så var jeg veldig glad for tilbudet. Og så var det selvfølgelig stas å vise henne babyen 😊

Anonymkode: 9e2db...0c0

• Liker 1
Skrevet

Jeg tok 6-ukers kontrollen hos min faste gynekolog (ikke privat) og fikk veldig bra oppfølging, tok ikke blodprøver men sjekket sting og slimhinner og fikk tatt celleprøve. Han gikk igjennom epikrisen fra fødselen og vi snakket om amming og prevensjon. Gikk også gjennom fødselen med jordmor fra helsestasjonen som jeg hadde gått hos gjennom svangerskapet, det var bare et par dager etterpå. 

Anonymkode: af67a...90e

• Liker 1
Skrevet

Har de forandret på retningslinjene? Jeg hadde ihvertfall underlivsundersøkelse (men legen spurte om jeg ønsket det), blodprøve, blodtrykk, vi gikk gjennom fødselen i tillegg til prevensjonspraten. Første gang hadde jeg ikke med barnet, da ble legen skuffet (😂), for hun ville så gjerne hilse på. Så etter de andre fødslene tok jeg med barnet. Da var hun fornøyd 😉

Jeg syntes seksukerskontrollen var nyttig og nødvendig. 

• Liker 2
Skrevet

Nå er det en del år siden jeg var på 6-ukerskontroll, men jeg følte da det var veldig nyttig. Fastlegen tok vel noen blodprøver og sjekket at magemusklene var grodd sammen igjen, og så fikk jeg henvisning til gynekolog som sjekket underlivet. Da fikk jeg klarsignal til å begynne å trene. Det er da viktig å vite at man ikke risikerer fremfall eller brokk når man skal begynne å trene igjen.

Jeg nærmer meg fødsel nummer 2 nå, har ny fastlege, men jeg forventer så absolutt samme oppfølging nå. Først og fremst for å vite at kroppen er klar for å gjenoppta noe hardere fysisk aktivitet uten å risikere å ta skade av det.

• Liker 2
Skrevet

Tror jeg må ha vært heldig med legen min. Har 3 barn og på hver 6 ukers kontroll så har det vært full underlivssjekk, blodprøver for å sjekke ståa med vitaminer og mineraler, samtale om fødselen og hvordan tiden med det nye medlemmet har vært, forholdet mellom meg og mannen min, samt snakket om prevensjon og hva som kunne passe når jeg følte at tiden var inne for det. Og så klart beundring av den lille da legen min har bedt meg om å ta med babyen på kontrollen slik at hun også får sett 😊 Som hun sier, det er koselig å endelig få se hvem hun har kjent på gjennom magen i alle disse månedene 😉

Anonymkode: 1d82e...6b8

• Liker 3
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Folk har forskjellig behov og forskjellig fokus. Etter andre fødsel hadde vi sex fra fire uker etter fødsel, med kondom, og jeg gledet meg derfor til 6-ukers kontrollen da jeg skulle få prevensjon. Hadde da ikke et bankende, verkende underliv. Alt var normalt. Etter første fødsel hadde jeg noen sting og fikk derfor en undersøkelse, og prevensjon. 

En slik kontroll er et frivillig tilbud som du må booke selv. Ingen tvinger deg til å gå til fastlegen. Du kan gå til en privatpraktiserende gynekolog.

Anonymkode: dc18b...0b5

Problemet var at det ikke har noen form for kontroll. Dumme meg trodde det var en kontroll der ting skulle sjekkes, det var det ikke. Selv når jeg selv begynte å ta opp plager og at jeg ønsket en sjekk, så ble jeg ikke møtt på det. 

ts

Anonymkode: 51ef4...735

• Liker 3
Skrevet
9 hours ago, snurk said:

Personlig syns jeg det ville gitt mye mer mening at 6-ukers kontrollen bestod av time til gynekolog som faktisk har peiling på underliv samt samtale med jordmor om fødsel, tiden etter og eventuelt spørsmål man måtte ha. Fastlegene er gode på generell medisin, men det må da være mye bedre å sende nybakte mødre til noen som faktisk har spesialisert seg på feltet. 

Det er ikke nødvendig å sende alle til gynekolog da. Men de som ønsker underlivssjekk burde få det uten mye å bli sett dumt på. 

Jeg skulle ønske jeg hadde fått kontroll hos fysioterapeut også. 

Anonymkode: cc73e...7b0

• Liker 3
Skrevet

Jeg hadde stikk motsatt erfaring som deg, jeg fikk full gynekologisk sjekk og i tillegg tok de celleprøver. De oppdaget en infeksjon som jeg fikk behandling for (antibiotika). 

Ellers var det veldig kort info om prevensjon og psykisk helse etter fødsel. 

Anonymkode: c7115...01c

Skrevet (endret)
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Anonymkode: 

Hadde det ikke vært mer naturlig at dersom en ikke har noen plager etter fødsel, og behov for prevensjon, heller booker slike timer selv?

Så kan 6ukerskontrollen være øremerket de av oss med verkende underliv og andre post-preggersplager - ikke indirekte sexpress og fullstendig avvisning av reelle plager og vondter. 

Samme erfaring som mange her inne - 6 ukerskontroll var bortkastet tid, man følte seg avvist, liten og fullstendig alene. 

Endret av keiserenernaken
kom borti posteknappen før ferdig
  • Liker 6
Skrevet
1 time siden, solmåneogstjerner skrev:

Har de forandret på retningslinjene? Jeg hadde ihvertfall underlivsundersøkelse (men legen spurte om jeg ønsket det), blodprøve, blodtrykk, vi gikk gjennom fødselen i tillegg til prevensjonspraten. Første gang hadde jeg ikke med barnet, da ble legen skuffet (😂), for hun ville så gjerne hilse på. Så etter de andre fødslene tok jeg med barnet. Da var hun fornøyd 😉

Jeg syntes seksukerskontrollen var nyttig og nødvendig. 

Ser ut til at det bare er stor forskjell på legene 🤷🏽‍♀️

• Liker 2
Skrevet
9 minutter siden, boblevann skrev:

Ser ut til at det bare er stor forskjell på legene 🤷🏽‍♀️

Ja ser sånn ut. Bare lurte siden det begynner å bli noen år siden for meg. 😊

Skrevet
Akkurat nå, solmåneogstjerner skrev:

Ja ser sånn ut. Bare lurte siden det begynner å bli noen år siden for meg. 😊

Nei jeg fødte i november i fjor, og fikk samme «service» som deg mer eller mindre 😄

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, boblevann skrev:

Nei jeg fødte i november i fjor, og fikk samme «service» som deg mer eller mindre 😄

Bra! 😊

• Liker 1
Skrevet

Kommer til å booke hos gynekolog, eller be om henvisning. Hadde en totalt bortkastet kontroll hos fastlegen i 2016. Han spurte bare om jeg ville ha p-piller, og det føltes sykt upassende når jeg nettopp hadde fått et barn. Hadde ikke tenkt i de baner en gang, og jeg er en voksen dame som klarer å be om det selv hvis det er aktuelt. Det er en voldsom infantilisering av kvinner som er provoserende. Jeg ville ha sjekk om underlivet og kroppen min var som den skulle, men det fikk jeg ikke. 

• Liker 7
Skrevet

Det er jo ikke vits med kontroll av underlivet "bare fordi". Slik generell kontroll har liten effekt fordi det er svært uvanlig at man oppdager noe her som bør behandles uten at mor på forhånd har merket det. Mange av plagene så kort tid etter fødsel er helt normale og krever tid for å gå seg til. Hva skal fastlegen egentlig se etter (dere som ønsker dette uten spesifikk grunn)? 

Å sende alle til gynekolog ville vært enormt med sløsing. 

Jeg ser ingen hensikt med disse "kontrollene" som bare er samtaler (og knapt nok det), men mener at det KUNNE vært mening i disse hvis det ble lagt litt mer innhold i det. Spesielt oppfølging av hvordan mor faktisk har det psykisk. Trenger ikke nødvendigvis være hos fastlegen, men at man har en time hos helsepersonell som handler om hvordan mor har det, og mulighet for å snakke om sin opplevelse av det hele uten at det er fokus på hva babyen veier i dag. Der det er lav terskel for mor å spørre om diverse kroppslige ting, og så kan man eventuelt bli henvist til sjekk hvis det virker nødvendig. Her kan også prevensjon være tema. Men de her "trenger du prevensjon, åja, hadetbra"-kontrollene hos lege er en vits. Det var min fastlege også klar på og anbefalte meg å avbestille timen min for kontroll. 😅

Skrevet

De fleste har vel behov for prevensjon etter fødsel, så jeg syns kontrollene var helt ok. 

• Liker 1
Skrevet (endret)

Jeg opplevde det som positivt å dra på kontrollen. Det ble tatt en underlivssjekk, celleprøve og jeg fikk prevensjon! Det ble også en veldig hyggelig samtale hvor jeg ble spurt hvordan ting gikk og sånt. Jeg følte jeg ble godt ivaretatt og fikk ekstra oppfølgning ifht diagnose, og det at jeg sliter med periodisk depresjon.

Jeg tok blodprøver, målte blodtrykk og sånt noe også, for å sjekke at "alt var i orden". 

Jeg hadde seksukerskontroll etter begge mine fødsler. Jeg ville tatt det igjen også, men jeg tenker at det er opptil enhver hva de føler behov for 🙂

Endret av luianna
  • Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...