AnonymBruker Skrevet 2. september 2020 #1 Skrevet 2. september 2020 Det siste de innprente på sykehuset var «husk å booke 6 ukers kontroll for deg selv, det er lett å glemme deg selv i det hele». Samme sa de på 6 ukers kontrollen på helsestasjonen for barnet. Men helt ærlig, det er jo 0 poeng i den kontrollen!? Jeg fødte et barn for 3 år siden og booket denne kontrollen og trodde jeg skulle få en oppfølging fra helsevesenet, der tok jeg grundig feil. Jeg trodde jeg skulle få en underlivsundersøkelse, men det var kun en samtale om hvilken prevensjon jeg ville ha. Følte at jeg «tvang meg på» fastlegen da jeg sa jeg ønsket en sjekk, og at jeg hadde vondt i underlivet, men jeg ble totalt avvist. jeg gidder jo ikke dra tilbake dit for å føle meg liten og avvist igjen, hvorfor skal man ta den sjekken? 🤷🏼♀️ Anonymkode: 51ef4...735 12
snurk Skrevet 2. september 2020 #2 Skrevet 2. september 2020 Personlig syns jeg det ville gitt mye mer mening at 6-ukers kontrollen bestod av time til gynekolog som faktisk har peiling på underliv samt samtale med jordmor om fødsel, tiden etter og eventuelt spørsmål man måtte ha. Fastlegene er gode på generell medisin, men det må da være mye bedre å sende nybakte mødre til noen som faktisk har spesialisert seg på feltet. 33
AnonymBruker Skrevet 2. september 2020 #3 Skrevet 2. september 2020 Enig, jeg dro ikke med nr to. Med nr en hadde jeg en samtale med en vikarlege som spurte meg når jeg skulle ha sex igjen, for jeg var jo for ung til å slutte å ha sex. Ikke helt det jeg trodde fokuset for timen skulle være.... Anonymkode: 18efb...257 10
Anonym546u Skrevet 2. september 2020 #4 Skrevet 2. september 2020 Var aldri på 6 ukers kontroll hos fastlege. Hadde ikke behov, heller ikke tid til å nikke og smile der. Ingen vits. Tok celleprøve hos privat gyn 6 mnd etter fødselen. 3
AnonymBruker Skrevet 2. september 2020 #5 Skrevet 2. september 2020 Tok ikke seksukerskontroll med nr. 2. Tvang legen til å sjekke underlivet mitt med første, syns det var det minste hun kunne gjøre. Anonymkode: 20bef...136 2
AnonymBruker Skrevet 2. september 2020 #6 Skrevet 2. september 2020 6-ukers kontroll for mor etter fødsel er bare tull. Eneste de maser om er sex og prevensjon. Og når du sier du ikke ønsker prevensjon blir de nærmest sure.. 😅 Anonymkode: c6ddf...362 10
mammahjarte Skrevet 2. september 2020 #7 Skrevet 2. september 2020 (endret) Eg hadde faktisk ikkje min 6-ukers kontroll. Eg ringte fastlegekontoret og ba høflig om dei kunne be legen min gjennomgå fødselsepikrisen min. Eg hadde ein heilt ukomplisert fin fødsel, så fastlegen sa eg ikkje trengte å komme til kontrollen. Kva er det som eigentlig blir kontrollert? Tar dei blodprøve? Skjekker om underlivet ser bra ut? Blodtrykk? Skjekker for anemi? Amming snakker eg gjerne med helsesykepleier om. Og jordmor snakka om prevensjon før vi dro heim (amming er ikkje prevensjon o.s.v). Eg hadde såklart dratt til den kontrollen om ting ikkje gjekk fint. Men eg hadde ingenting å ta opp. Endret 2. september 2020 av mammahjarte
AnonymBruker Skrevet 2. september 2020 #8 Skrevet 2. september 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Enig, jeg dro ikke med nr to. Med nr en hadde jeg en samtale med en vikarlege som spurte meg når jeg skulle ha sex igjen, for jeg var jo for ung til å slutte å ha sex. Ikke helt det jeg trodde fokuset for timen skulle være.... Anonymkode: 18efb...257 Enig! Jeg var helt sjokkert! Sex var det siste jeg hadde tenkt på, og så ble jeg møtt med «hvilken prevensjon vil du ha». Jeg prøvde å spørre om andre ting, få hjelp til mitt verkende underliv, men nei, ble blankt avvist😢 gidder jo ikke utsette meg selv for det igjen... ts Anonymkode: 51ef4...735 5
AnonymBruker Skrevet 2. september 2020 #9 Skrevet 2. september 2020 Har man råd går man heller til privat gynekolog. Anonymkode: 701db...746 4
AnonymBruker Skrevet 2. september 2020 #10 Skrevet 2. september 2020 Jeg var på seksukerskontroll og syns det var veldig nyttig! Fikk tatt celleprøve og kontroll av underlivet, i tillegg til å fikse prevensjon. Legen min skrapte også ut noen rester av livmoren som fortsatt hang igjen, så er glad jeg dro 🙈 Veldig fornøyd med legen min! Anonymkode: d1ce3...13c 3
boblevann Skrevet 2. september 2020 #11 Skrevet 2. september 2020 3 minutter siden, mammahjarte skrev: Eg hadde faktisk ikkje min 6-ukers kontroll. Eg ringte fastlegekontoret og ba høflig om dei kunne be legen min gjennomgå fødselsepikrisen min. Eg hadde ein heilt ukomplisert fin fødsel, så fastlegen sa eg ikkje trengte ikkje komme til kontrollen. Kva er det som eigentlig blir kontrollert? Tar dei blodprøve? Skjekker om underlivet ser bra ut? Blodtrykk? Skjekker for anemi? Amming snakker eg gjerne med helsesøster om. Og jordmor snakka om prevensjon før vi dro heim (amming er ikkje prevensjon o.s.v). Eg hadde såklart dratt til den kontrollen om ting ikkje gjekk fint. Men eg hadde ingenting å ta opp. Hos meg målte de blodprosent og jern, samt gynekologisk undersøkelse. Men jeg mistet sykt mye blod og revnet en hel del - kanskje det bare var derfor? Vet ikke. Men fastlegen maste om prevensjon og jeg svarte bare «haha, som om jeg NOEN SINNE kommer til å ha sex igjen 😂😂 da ble det stille.... 🤷🏽♀️ 6
AnonymBruker Skrevet 2. september 2020 #12 Skrevet 2. september 2020 Dette må ha blitt dårligere, for da jeg var på 6-ukers kontroll for haugevis av år siden, så inngikk underlivskontroll og celleprøve. Anonymkode: d18c8...735 3
mammahjarte Skrevet 2. september 2020 #13 Skrevet 2. september 2020 2 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg var på seksukerskontroll og syns det var veldig nyttig! Fikk tatt celleprøve og kontroll av underlivet, i tillegg til å fikse prevensjon. Legen min skrapte også ut noen rester av livmoren som fortsatt hang igjen, så er glad jeg dro 🙈 Veldig fornøyd med legen min! Anonymkode: d1ce3...13c Det er jo kjempefint. Eg tok celleprøven privat. Kanskje eg skal mase om skjekk av underlivet med neste unge. 2 minutter siden, boblevann said: Hos meg målte de blodprosent og jern, samt gynekologisk undersøkelse. Men jeg mistet sykt mye blod og revnet en hel del - kanskje det bare var derfor? Vet ikke. Men fastlegen maste om prevensjon og jeg svarte bare «haha, som om jeg NOEN SINNE kommer til å ha sex igjen 😂😂 da ble det stille.... 🤷🏽♀️ Ja tipper dei tilpasse det etter korleis det gjekk Haha! Husker jordmor sa vi kunne ha sex etter fødselen (eg revna ikkje, mista lite blod) og at venteperioden ikkje var så aktuell for oss. Det var det siste eg tenkte på, utrolig rar ting å snakka om. 1
AnonymBruker Skrevet 2. september 2020 #14 Skrevet 2. september 2020 Jeg hadde en rask og fin fødsel med et lite klipp. På 6 ukers kontrollen tok de blodprøver for å sjekke jern (som var alt for lav), GU og celleprøve. Sjekket at stingene hadde grodd fint, og ble spurt hvordan fødsel hadde gått. Nyttig synes jeg. Anonymkode: c88aa...2a5 3
AnonymBruker Skrevet 2. september 2020 #15 Skrevet 2. september 2020 Jeg trodde 6 ukerskontrollen skulle være å sjekke tilstanden der nede. Jeg ble klippet, revnet og sydde. Hadde vondt da jeg satt 6 uker etterpå og lurte på om ting hadde grodd som det skulle. Men det ble ikke sjekket. Fikk tatt blodprøver og snakke om prevensjon. Sex var det siste jeg ville på den tiden, var jo vondt å sitte og gå.. Fikk beskjed om at det ville gå seg til. Veldig rart at de ikke tar en sjekk av at stingene har falt ut, ting har grodd fint og ellers er som det skal. Er jo ikke nødvendig å sjekke alle kanskje, men der det har blitt sydd hadde ikke det vært så dumt Anonymkode: fc81d...bd0 5
mammahjarte Skrevet 2. september 2020 #16 Skrevet 2. september 2020 Blir litt sjokkert når eg ser kor ulike erfaringer folk har da.. 3
AnonymBruker Skrevet 2. september 2020 #17 Skrevet 2. september 2020 Jeg gikk til privat jordmor. Tok blodprøve for og sjekke jernlager (som var lavt, måtte starte opp med jern igjen etter og ha fått beskjed av fastlege om og slutte), hun sjekket nedentil og klippet opp et sting som ikke var gått i oppløsning av seg selv. Det gjorde vondt nedentil men det var pga stinget. Pratet om fødselen, tiden etterpå og hvordan jeg og partner hadde det. Var der i en time. Veldig glad for at jeg spanderte på meg det, men skjønner jo at ikke alle har råd til det. Det burde vært likt som svsngerskapskontroller, at man blir innkalt og det er en plan for hva som skal undersøkes og prates om. Anonymkode: 6d620...6f3 13
asterix Skrevet 3. september 2020 #18 Skrevet 3. september 2020 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Dette må ha blitt dårligere, for da jeg var på 6-ukers kontroll for haugevis av år siden, så inngikk underlivskontroll og celleprøve. Anonymkode: d18c8...735 Ja, et eller annet har nok endret seg her og de som messer om hvor viktig 6-ukers kontrollen for mor er har ikke fulgt med på endringen. Da jeg fikk de eldste så var 6-ukers kontrollen GU og hele pakka, men så plutselig gikk det over til kun: " Har du bruk for prevensjon?""Ikke det? Nei vel. Ha det" Etter det gadd ikke jeg dra på 6-ukers kontrollen. 2
AnonymBruker Skrevet 3. september 2020 #19 Skrevet 3. september 2020 Jeg dro ikke dit (lat). Hadde jeg hatt problemer hadde jeg dratt, eller bare bestilt en legetime når som helst. Anonymkode: 2b0c5...5fd 1
AnonymBruker Skrevet 3. september 2020 #20 Skrevet 3. september 2020 Dårlig erfaring her også. Greit å få ordnet resept på p-piller liksom, men jeg hadde jo virkelig ikke hatt behov for det så tidlig etter fødsel uansett. Renselsen var jo ikke over engang. Jeg spurte selv om jernlager siden jeg hadde hatt jernmangel i svangerskapet og lurte på om jeg skulle fortsette på tilskudd etter fødselen. Da fikk jeg ta en blodprøve. Anonymkode: f18ab...a68
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå