AnonymBruker Skrevet 2. september 2020 #21 Skrevet 2. september 2020 Fritidsaktivitet for en 2-åring? Og en 6-åring trenger vel strengt tatt kun noe en gang i uka. Anonymkode: 02666...d86 7
AnonymBruker Skrevet 2. september 2020 #22 Skrevet 2. september 2020 Wraps eller pitabrød med feks. kyllingfilet, laks/fiskepinner, strimlet svinekjøtt.. grønnsakene kan kuttes opp kvelden i forveien. Godt med både vanlig dressing, rømme og tzakiki.. Grove pitapizza. Sleng på litt saus og litt skinke/pepperoni, grønnsaker og revet ost og inn i ovnen til osten er smeltet. Hjemmelaget tomatsuppe m egg og makaroni. Går like fort å lage selv som med pose. Evt. andre supper. Hjemmelaget kyllingnuggets m ris og salat eller potetbåter. Potetstappe med kjøttboller etc.. (potetene kan kokes dagen før) Pastasalat!! Enten som en salat eller som en slags salatbuffet, en favoritt her i huset. Kan fint lages kvelden før og restene er perfekte til kveldsmat og lunch. Fisleburger eller kyllingburger👏 Anonymkode: 381fd...0c7
AnonymBruker Skrevet 2. september 2020 #23 Skrevet 2. september 2020 Jeg lager middag kvelden før. Ved 8-9 tiden på kvelden. Anonymkode: 0c233...8e0 3
atropos Skrevet 2. september 2020 #24 Skrevet 2. september 2020 Lag middag kvelden før og varm opp igjen. hilsen trebarnsmor som ikke orket stresset. I dag hadde vi grønnsakslasagne. En middag vi hadde kun drømt om hvis vi skulle lage den på 20-30 min. 3
AnonymBruker Skrevet 3. september 2020 #25 Skrevet 3. september 2020 Kolonial.no har en egen kategori for ferdig på 15 min: https://kolonial.no/oppskrifter/tags/55-15min/ De fleste suppene her er veldig raske og lage, ikke minst sunne! Kutt opp litt grønnsaker, har litt frø/kjerner i skåler, fetaost, kikerter, kyllingkjøtt, skivet purre, mais osv i skåler ved siden av så kan barna toppe suppen sin selv Populært her. https://www.bama.no/oppskrifter/supper/ Ellers ville jeg kanskje laget noen store gryter med god fersksuppe, chili con carne, biffgryte osv i helgene og fryse ned slik at dere kan ta opp en familieporsjon på morgenen. Da er det bare å varme ved middagstid! Disse formene fra IKEA kan fryses med lokk, og settes rett inn i ovnen (uten lokk da). Minimalt med oppvask og gryter, og praktisk! https://www.ikea.com/no/no/p/ikea-365-matoppbevaring-med-lokk-rektangulaer-glass-plast-s19276777/ Anonymkode: aa0b0...8b0 2
AnonymBruker Skrevet 3. september 2020 #26 Skrevet 3. september 2020 Grillet kylling eller ferske fiskekaker fra Meny 😄 Når det er litt mer tid - ovnsbakt laks med grønnsaker. Koket torsk tar bare 15 minutt å lage Anonymkode: bc405...23e 1
AnonymBruker Skrevet 3. september 2020 #27 Skrevet 3. september 2020 Stakkars barn... Anonymkode: e7ed3...7c3 2
AnonymBruker Skrevet 3. september 2020 #28 Skrevet 3. september 2020 Dere har 1 time fra alle kommer hjem til barna på 2 og 6 år skal på fritidsaktiviteter. Og så legger de seg klokka 19? Jeg vet det ikke var temaet for tråden altså, men oi! Det hørtes slitsomt ut. Er det virkelig nødvendig med fritidsaktiviteter i den alderen? Anonymkode: 534ff...30f 9
AnonymBruker Skrevet 3. september 2020 #29 Skrevet 3. september 2020 Sodd med kokte poteter og gulrøtter. Kjøp sodd fra frysedisken og sett i kjøleskapet før du reiser på jobb for at den tynnes litt. Laksefilet stekt i ovnen. Kjøp fersk eller frossen laks (den som er delt i 4 biter), sett i ildfast ovn, ta på rømme og sitronpepper og stek. Hvis du bruker frossen, la den tynne før du steker. Lag stor porsjon med lapskaus på søndag slik at det er nok til mandag. Anonymkode: 5670f...1ef
AnonymBruker Skrevet 3. september 2020 #30 Skrevet 3. september 2020 12 timer siden, AnonymBruker skrev: Man Må heller ikke ha fritidsaktiviteter til så små barn. Spesielt ikke en 2 åring! Tenk det stresset, rett hjem fra barnehagen for å hive i seg middag på 1 times tid, for å så videre på fritidsaktiviteter, så hjem, kveldsmat og natta. Bruk heller tiden på å kose deg med barna dine er mitt råd. Fritidsaktiviteter kan de være med på når de er større. Anonymkode: 40f34...20e Synes også det var merkelog med så mye fart til så små barn. De trenger litt ro etter en lang dag i barnehagen. Anonymkode: b9a1b...458 5
Gjest Trynefaktor Skrevet 3. september 2020 #31 Skrevet 3. september 2020 Lag opp gryter, lasagne osv kvelden før. Kutt opp grønnsaker og ha i vann i kjøleskapet. Vi bruker mye laksefilet, koker pasta til og har rå grønnsaker ved siden av. Har også kjøpt varme fiskekaker fra Meny og gitt dem det med grønnsaker til. Ofte spiser vi heller noe lett etter skole og barnehage og tar middagen på kvelden.
AnonymBruker Skrevet 3. september 2020 #32 Skrevet 3. september 2020 Hvor mange dager i uka er dette? Jeg har og en seksåring og en fireåring, hvor seksåringen har en aktivitet i uka og fireåringen ikke ønsker å være med på noe. Skulle hun også deltatt på en aktivitet hadde vi hatt maks to aktiviteter i uka på ca en time hver. Ellers legger vi opp ettermiddagene selv med besøk, turer ol. Men de få dagene i uka vi har det hektisk spiser vi heller middag som kveldsmat. Men mye hverdagsmat går fort å lage. Om man planlegger middag for ei uke av gangen, ukeshandler og planlegger etter hvilke dager som er travle, gjør litt forberedelser kvelden før er det som regel ingen sak. Lag ekstra av samme tilbehøret, å koke noen poteter/pasta/ris går fort. Fiskekaker i burger/pitabrød, wraps med salat og kylling (kjøp ferdig oppskjært eller en grilla kylling), fiskegrateng og råkost, alle slags gryter og gratenger som kan lages kvelden før, en Toro suppe av noe slag med tilsatt enten kylling, pølse, kjøttboller, egg, noe ekstra grønt og brød ved siden av. Det trenger ikke være så avansert eller supersunt, balanse er en fin ting. Anonymkode: e41eb...910
Mrs Robinson Skrevet 3. september 2020 #33 Skrevet 3. september 2020 (endret) Slenger meg på resten. Hvilke og hvor mange fritidsaktiviteter går en 6 + 2 åring på, som gjør middagslaging til et hverdagsproblem? Endret 3. september 2020 av Mrs Robinson 1
AnonymBruker Skrevet 3. september 2020 #34 Skrevet 3. september 2020 Hvis det fantes raske, billige, sunne, smakrike og barnevennlige middager ville de gått rundt norske spisebord i årevis. Her må man være realistisk. Billig er som regel masse raske karbohydrater eller ting som bønner og linser som tar en god stund på komfyren. Jeg anbefaler virkelig å forberede kvelden før. Man trenger ikke ha det komplett ferdig men man kommer ikke unna at poteter kokes i 25 minutter og selv med induksjon tar det litt før vannet koker. Jeg har ukeplan og handler deretter. Supper og gryter er praktisk å lage kvelden før og ofte smaker de bedre dagen etter. Jeg skjønner at man i begynnelsen ikke orker stå på kjøkkenet kl 20 når ungene har lagt seg og man selv har lyst på å slappe av men det er så mye bedre å kunne spise et hyggelig måltid uten stress når man kommer hjem istedet for å måtte lage mat i hui og hast, stappe maten inn i seg raskest mulig og ut av døra igjen. Anonymkode: f846f...976 2
Gjest Sugar Plum Fairy Skrevet 3. september 2020 #35 Skrevet 3. september 2020 De raskeste middagene vi har er tortellini(pasta med fyll) med pesto og erter (tar fire minutter), og fiskekake på brødskive med ketchup.
Gjest Albbas Skrevet 3. september 2020 #36 Skrevet 3. september 2020 Kjøttdeig og spaghetti med tomatsaus Pitabrød med ferdigstekt kylling/smårettsskinke/annet og masse grønnsaker Reinskav stekt i smør, med polarbrød, tyttebær og grønnsaker (stekt gulrot og løk - kjøp evnt ferdig råkost og stek den).
AnonymBruker Skrevet 3. september 2020 #37 Skrevet 3. september 2020 Enkel shakshuka med grove ostesmørbrød til går nokså kjapt og er nokså sunt. Om du ikke ønsker å kutte opp f.eks. en løk og paprika så kan du kutte opp på forhånd i porsjoner og fryse ned. Varm litt på pannen, ha oppi hakkede tomater og litt tomatpuré + krydder, kok, lag groper til egg, ha på lokk, ferdig. Ostesmørbrød av grovbrød i ovnen trenger jeg vel ikke å forklare 😛 Anonymkode: 165cf...4d6 1
AnonymBruker Skrevet 3. september 2020 #38 Skrevet 3. september 2020 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Dere har 1 time fra alle kommer hjem til barna på 2 og 6 år skal på fritidsaktiviteter. Og så legger de seg klokka 19? Jeg vet det ikke var temaet for tråden altså, men oi! Det hørtes slitsomt ut. Er det virkelig nødvendig med fritidsaktiviteter i den alderen? Anonymkode: 534ff...30f 6-åringen må da kunne få gå på 1-2 aktiviteter i uken? Ikke uvanlig at de begynner med det i 1.klasse. Her kommer vi til å gi tillatelse til en aktivitet fra 1.klasse. 2 åringen hadde jeg ikke dratt ut på aktiviteter med etter bhg... om det har lange dager der. Anonymkode: 8fc8d...3b6
AnonymBruker Skrevet 3. september 2020 #39 Skrevet 3. september 2020 1 time siden, Mrs Robinson skrev: Slenger meg på resten. Hvilke og hvor mange fritidsaktiviteter går en 6 + 2 åring på, som gjør middagslaging til et hverdagsproblem? Eldste på 6 år har to fritidsaktiviteter, svømming og fotball. Svømming fordi han må lære seg å svømme, svømmeopplæringen i kommunen er ikke noe god. Fotball fordi han elsker det. De har to fotballtreninger i uka og svømming en kveld. Minste går på småbarn svømming en gang i uka. Vi voksne pleier å trene når barna er på fritidsaktiviteter. Begge må ha en foresatt tilstede under svømmingen, men når det er fotballtrening trener vi. Minste er da hos besteforeldre eller babygym på treningssenteret. Anonymkode: cfae0...1cf 1
Mrs Robinson Skrevet 3. september 2020 #40 Skrevet 3. september 2020 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Eldste på 6 år har to fritidsaktiviteter, svømming og fotball. Svømming fordi han må lære seg å svømme, svømmeopplæringen i kommunen er ikke noe god. Fotball fordi han elsker det. De har to fotballtreninger i uka og svømming en kveld. Minste går på småbarn svømming en gang i uka. Vi voksne pleier å trene når barna er på fritidsaktiviteter. Begge må ha en foresatt tilstede under svømmingen, men når det er fotballtrening trener vi. Minste er da hos besteforeldre eller babygym på treningssenteret. Anonymkode: cfae0...1cf Stakkars 5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå