AnonymBruker Skrevet 2. september 2020 #1 Skrevet 2. september 2020 Vi er alltid skrubbsultne når vi kommer hjem fra jobb, barnehage og skole. Ofte har vi maksimum 1 time til før barna skal avgårde på fritidsaktiviteter. Har dere tips til enkle og sunne middager som kan lages i en fei, og er barnevennlige? Min go to middag er pytt i panne. Jeg slenger en pose lapskaus blanding i panna og steker det sammen med litt oppkuttede karbonader. Dette er en god og superbillig middag for oss 4. Da har vi ofte 2-3 karbonader til overs som kan brukes til lunsj neste dag. I tillegg til dette er fiskepinner, stekte poteter, raspa gulrot og hjemmelaget remulade en slager. Lager fiskepinnene ved å kutte opp en torskeblokk i skiver (frossen). Vender skivene i egg, og panko. Steker på stekepanna. Den er ikke supersunn, men ungene elsker dette. Så har vi stekt laks med agurksalat, stekte poteter og rømme. Så har vi stekt strimlet svinekjøtt i wok med ris. Denne er ikke særlig sunn, men ungene liker den og den er ferdig på Max 15 minutter. Har dere flere tips? Vi er litt matlei nå, disse 3 har gått litt på repeat i det siste. Kjempefint om middagene er litt billige også, vi har ett matbudsjett på Mac 5000kr i måneden. Anonymkode: cfae0...1cf 3
AnonymBruker Skrevet 2. september 2020 #2 Skrevet 2. september 2020 Jeg blir stresset av tanken på at middagen må tilberedes og spises innen en time, med absolutt tidsfrist. Ville heller tatt noe lett i den timen og spist middag om kvelden. Anonymkode: 345e4...89c 13
AnonymBruker Skrevet 2. september 2020 #3 Skrevet 2. september 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Jeg blir stresset av tanken på at middagen må tilberedes og spises innen en time, med absolutt tidsfrist. Ville heller tatt noe lett i den timen og spist middag om kvelden. Anonymkode: 345e4...89c Ungene legges kl.19.00-19.30, så vi rekker ikke middag senere på kvelden. Den ene er 6 og den andre er 2 år. Anonymkode: cfae0...1cf 2
AnonymBruker Skrevet 2. september 2020 #4 Skrevet 2. september 2020 Alt er forsåvidt barnevennlig hvis ungen er vandt med det. Skjønner ikke hvorfor noen foreldre lærer opp barna at pasta og pølse er ok mat. Ungen får spise det vi spiser, eller ta seg ei skive. Anonymkode: a8740...98a 6
Frøyamor Skrevet 2. september 2020 #5 Skrevet 2. september 2020 14 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vi er alltid skrubbsultne når vi kommer hjem fra jobb, barnehage og skole. Ofte har vi maksimum 1 time til før barna skal avgårde på fritidsaktiviteter. Har dere tips til enkle og sunne middager som kan lages i en fei, og er barnevennlige? Min go to middag er pytt i panne. Jeg slenger en pose lapskaus blanding i panna og steker det sammen med litt oppkuttede karbonader. Dette er en god og superbillig middag for oss 4. Da har vi ofte 2-3 karbonader til overs som kan brukes til lunsj neste dag. I tillegg til dette er fiskepinner, stekte poteter, raspa gulrot og hjemmelaget remulade en slager. Lager fiskepinnene ved å kutte opp en torskeblokk i skiver (frossen). Vender skivene i egg, og panko. Steker på stekepanna. Den er ikke supersunn, men ungene elsker dette. Så har vi stekt laks med agurksalat, stekte poteter og rømme. Så har vi stekt strimlet svinekjøtt i wok med ris. Denne er ikke særlig sunn, men ungene liker den og den er ferdig på Max 15 minutter. Har dere flere tips? Vi er litt matlei nå, disse 3 har gått litt på repeat i det siste. Kjempefint om middagene er litt billige også, vi har ett matbudsjett på Mac 5000kr i måneden. Anonymkode: cfae0...1cf Man MÅ ikke spise middag hver dag hvis det er så stress 3
AnonymBruker Skrevet 2. september 2020 #6 Skrevet 2. september 2020 Akkurat nå, Frøyamor skrev: Man MÅ ikke spise middag hver dag hvis det er så stress Vi må ha middag hver dag. Eller jeg og ungene elsker middagsmat, det er dagens høydepunkt og varmmat er det måltidet barna spiser mest av. Ingen av dem får varmmat ellers i løpet av dagen. Anonymkode: cfae0...1cf 8
AnonymBruker Skrevet 2. september 2020 #7 Skrevet 2. september 2020 Rester, omelett, wraps, fiskekaker i burgerbrød, pastasalat osv osv. Mye man kan lage kvelden før også. Anonymkode: 23536...f93 2
AnonymBruker Skrevet 2. september 2020 #8 Skrevet 2. september 2020 Hva med fiskeburgere med grønnsaker, pitbrødmed laks, avokado, rømme ol, bondomelett med salat og grovt brød, hjemmelaget blomkålsuppe? Anonymkode: f6a6f...adc 6
Humle Brumle Skrevet 2. september 2020 #9 Skrevet 2. september 2020 Godt levert var vi veldig fornøyd med🙂 Må minne på at jeg er et av «barna» i familien da, men har prøvd meg på noen middager og det var raskt og enkelt. Pappa likte det også veldig godt, middagen ble laget veldig raskt! 1
Gjest ti10 Skrevet 2. september 2020 #10 Skrevet 2. september 2020 Hva med å lage opp noe på forhånd som fryses? Ta ut på morgenen og varm opp når du kommer hjem. Ellers er jo omelett med salat veldig enkelt og raskt, grove wraps med grønnsaker og f.eks. kylling, karbonadesmørbrød, diverse salater osv.
AnonymBruker Skrevet 2. september 2020 #11 Skrevet 2. september 2020 Man Må heller ikke ha fritidsaktiviteter til så små barn. Spesielt ikke en 2 åring! Tenk det stresset, rett hjem fra barnehagen for å hive i seg middag på 1 times tid, for å så videre på fritidsaktiviteter, så hjem, kveldsmat og natta. Bruk heller tiden på å kose deg med barna dine er mitt råd. Fritidsaktiviteter kan de være med på når de er større. Anonymkode: 40f34...20e 16
AnonymBruker Skrevet 2. september 2020 #12 Skrevet 2. september 2020 Fiskekaker, bønner i tomatsaus, og grønnsaker/litt salat. Tar under 10min å lage. Salat m de grønnsakene du vil, egg og fetaost Steke paprika, erter, spinat og grønnkålmix (ferdigpose) i et par min og ha dereter peanøttsaus (peanøttsmør, soyasaus, ketchup, lime, litt sukker, varmt vann). Med ris eller nudler. Fylte paprika Anonymkode: 9d6d5...e61
AnonymBruker Skrevet 2. september 2020 #13 Skrevet 2. september 2020 Sashimi! Bare kjøp en salma, skjør i tynne skiver, og dypp i soyasaus (til barnehagebarna blander jeg litt vann i soyasausen for mindre salt. Kan evt ha ris til, men ungene her foretrekker bare fisken. Appelsinlaks: legg laskefileter i en ildfast form, hell appelsinjuice over, rasp frisk ingefær og litt appelsinskall over, ta noen klatter meierismør og salt. Inn i ovnen i ca 10 minutter. Koke ris ved siden av. Biffstrimler og ovnsbakte søtpotet-fries Denne tomatsuppen: https://trinesmatblogg.no/recipe/hjemmelaget-tomatsuppe-2/ Anonymkode: f1c0a...067
AnonymBruker Skrevet 2. september 2020 #14 Skrevet 2. september 2020 Spinatsuppe m frossen spinat og egg Anonymkode: 9d6d5...e61 1
AnonymBruker Skrevet 2. september 2020 #15 Skrevet 2. september 2020 17 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ungene legges kl.19.00-19.30, så vi rekker ikke middag senere på kvelden. Den ene er 6 og den andre er 2 år. Anonymkode: cfae0...1cf Hvorfor så mye stress med fritidsaktiviteter når dere såvidt får sett ungene? Anonymkode: 6dddc...8b7 16
AnonymBruker Skrevet 2. september 2020 #16 Skrevet 2. september 2020 Stek torsk med brokkolimos (1 brokkoli til 2 store poteter). Pleier å steke litt bacon til. Anonymkode: 00e69...ff8
AnonymBruker Skrevet 2. september 2020 #17 Skrevet 2. september 2020 Omelett med f.eks tomat, squash, paprika skinke, ost stekt kyllinglår med grønnsaker/ris karbonade og speilegg risgrøt blomkålsuppe med blomkål og brokkoli Kyllingvinger Anonymkode: 9bd1b...d11
AnonymBruker Skrevet 2. september 2020 #18 Skrevet 2. september 2020 Spørs om du anser ferdigpose som sunn 😅 Men Favoritten her er spaghetti med kjøttsaus. Steker kjøttdeigen, finrasper gulrot oppi (3 gulrøtter til 1 pk kjøttdeig) og en pose toro spaghettisaus. Middag på ca 15 minutter! Anonymkode: 00e69...ff8
AnonymBruker Skrevet 2. september 2020 #19 Skrevet 2. september 2020 Stekt ris: https://www.tine.no/oppskrifter/middag-og-hovedretter/pasta-og-ris/stekt-ris-med-skinke-og-egg Anonymkode: 933df...233
mammahjarte Skrevet 2. september 2020 #20 Skrevet 2. september 2020 Pizzasnurrer Ovnsbankt laks med pasta og erter Omelett Smørbrødgrillen blir brukt, masse utvalg i ting å ha på. Ofte blir det wok, det er veldig kjapt. Wraps Graut
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå