Gå til innhold

Hvorfor så mange som har problemet med faget matematikk?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er det faget flest stryker i, eller får veldig dårlig karakter. F.eks. så stryker mellom 40 og 50 prosent av førsteårsstudentene på grunnskolelærerutdanningen!

Hva er grunnen? Et pensum for avansert for de fleste?

Anonymkode: 4ad98...172

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Jeg kan kun snakke for meg selv, men for meg handlet det mye om at det var dørgende kjedelig da jeg gikk på allmennlærerutdanningen. Det var vel 3 år siden sist jeg hadde matematikk før jeg da måtte ha det på lærerutdanningen, og matematikkundervisningen var ren tavleundervisning 1-2 ganger per uke. Og den som underviste var lite eller ikke veldig interessert i å hjelpe om man spurte om hjelp. Det gjorde at jeg følte meg skikkelig dum og ikke turte å si i fra. Jeg hadde nok sagt i fra i dag, men som fersk student rett ut fra videregående syntes jeg det var vanskelig.

Det handler veldig mye om formidlingsmåte - mange lærer også forskjellig. Jeg vil ikke si jeg er noen typisk dårlig elev, jeg er helt midt på treet, med en firer i matte på ungdomsskolen og en treer på videregående. På lærerutdanningen slet jeg veldig. Ikke fordi det nødvendigvis var for avansert, men det var virkelig helt vanvittig uinteressant. Timene var til å sovne av. 

Det interessante er at jeg tok naturfag. Et fag jeg fikk treer i på videregående (og firer på ungdomsskolen). Men så fikk jeg en fantastisk lærer på lærerutdanningen. Jeg gikk fra å være en helt middelmådig elev/student til å få toppkarakterer. Hvem hadde trodd at den som slet seg gjennom matematikken på samme utdanning fikk A'er og B'er i fysikk og kjemi? 

Jeg er veldig visuell i min måte å lære matematikk på, jeg trenger å faktisk forstå hva det går ut på. Skjønne hvorfor ting er som det er. Akkurat i år studerer jeg kreativ matematikk for å fullføre lærerstudiene, og det er jo et helt annet fag. Det er så morsomt! Og jeg som virkelig, virkelig slet med algebra (eller hva det nå måtte være) da jeg tok matematikk tidligere, har nå allerede innkassert min første A i faget. 

Jeg har virkelig fått meg litt av aha-opplevelse, for jeg tenker det handler mye om å lære bort og kanskje også innse at man lærer særlig et fag som matte på ulike måter. Noe av det mest kritikkverdige for min del da jeg gikk på allmennlærerutdanningen (som den het den gang), var at mange av de som underviste nesten ikke hadde undervist i skolen selv (altså grunnskolen). Egentlig syntes jeg det var ganske ironisk at de som skulle lære oss å være gode lærere ikke var det selv (synes jeg).

Så handler det også om motivasjon og modenhet også, tror jeg. Jeg har hatt 9 års pause fra lærerstudiene, og det har hjulpet meg veldig, spesielt i matematikk.Jeg har flere knagger å henge matematikken på, og flere referansepunkter. I tillegg har jeg jo allerede en mastergrad i noe annet, og har derfor litt mer selvtillit til både studier og meg selv. Jeg er ikke like redd for å gjøre feil og tørre å begi meg utpå et regnestykke. Jeg kunne nemlig fort gi opp hvis det virket for vanskelig. Den følelsen sitter jeg ikke med i dag.

Endret av SPOCA
  • Liker 8
Skrevet (endret)

Jeg tror det handler om at veldig mange faller av veldig tidlig. Matte er jo som å bygge et hus, er grunnmuren dårlig faller det hele sammen.

For min egen del falt jeg av lasset allerede på småskolen (4-klasse) og gikk ut av vgs stolt som en hane over min 3'er i p-matte (eneste faget under 4, hadde 5 i snitt. I voksen alder tok jeg opp t-matte på grunn av studier, og måtte begynne helt på nytt. Det viste seg at jeg faktisk er veldig flink i matte, når "grunnmuren" kom på plass. Gøy er det også! 

Endret av Alice123
  • Liker 17
Skrevet

Har vært flink i alle fag opp igjennom egentlig, utenom matematikk. Har tallforståelse og god logisk tenkning. Klarte greit feks utregning i kjemi. Men aldri vært særlig flink i faget matematikk. Kan det grunnleggende, som addisjon og subtraksjon osv. Men aldri vært flink i hoderegning. Vil si jeg falt av på slutten av barneskolen. Husker jeg stilte spørsmål med formler, hvorfor de var som de var. Men fikk til svar at det var ikke så viktig. Trur det hadde hjulpet på min forståelse. Og ved lite opplevelse av mestring, så ble fager er ork for meg. 

Skrevet
27 minutter siden, Alice123 skrev:

Jeg tror det handler om at veldig mange faller av veldig tidlig. Matte er jo som å bygge et hus, er grunnmuren dårlig faller det hele sammen.

For min egen del falt jeg av lasset allerede på småskolen (4-klasse) og gikk ut av vgs stolt som en hane over min 3'er i p-matte (eneste faget under 4, hadde 5 i snitt. I voksen alder tok jeg opp t-matte på grunn av studier, og måtte begynne helt på nytt. Det viste seg at jeg faktisk er veldig flink i matte, når "grunnmuren" kom på plass. Gøy er det også! 

Dette tror jeg er helt riktig. Jeg fikk heller aldri inn grunnmuren.. Undervisningsløpet gav meg aldri tid til å gjøre det heller derfor falt jeg litt av, og alt ble et eneste stort ork!! Jeg hadde heller ikke foreldre som kunne hjelpe meg med å få inn basic`en.

Anonymkode: 566c0...806

• Liker 6
Skrevet (endret)

For liten tid til å sørge for at alle henger med.

Endret av K.B.
  • Liker 6
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Dette tror jeg er helt riktig. Jeg fikk heller aldri inn grunnmuren.. Undervisningsløpet gav meg aldri tid til å gjøre det heller derfor falt jeg litt av, og alt ble et eneste stort ork!! Jeg hadde heller ikke foreldre som kunne hjelpe meg med å få inn basic`en.

Anonymkode: 566c0...806

Jeg hadde heller ikke foreldre som kunne hjelpe meg. Da jeg falt HELT av lasset som 9-åring var fokuset til lærere og skolen "prøv å hold deg flytende". Jeg kavet meg gjennom grunnskole og p-matte på vgs med 2 og i BESTE fall 3'ere.

I 20 årene tok jeg T-matte og fikk 6, og syntes matte var GØY. Tok noen realfagsemner på universitetet og var middelmådig pluss (mao. var gjennomsnitsstudenten). Jeg tenker ofte på hvordan det kunne gått om jeg hadde riktig oppfølging på grunnskolen (både fra skole og hjemme).

• Liker 3
Skrevet

Fordi folk flest er idioter

• Liker 3
Skrevet

Jeg har aldri lært meg hoderegning. Av en eller annen grunn så klarer jeg ikke forstå hvordan man gjør det på en effektiv måte. Jeg må telle på fingrene, eller så tegner jeg tellesystemet i boka når jeg skal gange noe. Det er veldig tidkrevende. På grunn av at det tar så lang tid, rekker jeg aldri bli ferdig med en prøve eller eksamensbesvarelse før tiden er over. Alt jeg gjør er riktig, men det hjelper ikke når jeg bare har gjort 2/3 av oppgavene.

Jeg er ingen idiot som en over her antyder. Jeg klarte ikke å få bedre enn 3 og 4 i matte, selv om det var de fagene jeg jobbet absolutt mest med. Jeg har imidlertid bare 5 og 6 i de andre fagene, med klar overvekt av 6. Jeg har også i senere tid fullført en mastergrad i jus med gode karakterer.  

Anonymkode: 022f1...11a

• Liker 3
Skrevet
1 time siden, prt90 skrev:

Fordi folk flest er idioter

Hvorfor mener du det? 

Anonymkode: 13af5...2e7

Skrevet

Jeg for min del har dyskalkuli. Om det gjør meg til en idiot...ja, ja.

Anonymkode: 4876e...3a9

• Liker 1
Skrevet

Dårlege lærere er en grunn. Lærerne må få undervisingen interessann og vise til hva den er nyttig til. En må forstå matematikken, kommer ikke langt med pugging.  Lyset gikk opp for meg tidleg da jeg forstod att ganging og deling  var som + og -.   Var heldig med læreren min.   Kjemi som jeg hadde en dårleg lærer i gikk helt i vasken.

• Liker 2
Skrevet
1 time siden, LiseTV skrev:

Dårlege lærere er en grunn. Lærerne må få undervisingen interessann og vise til hva den er nyttig til. En må forstå matematikken, kommer ikke langt med pugging.  Lyset gikk opp for meg tidleg da jeg forstod att ganging og deling  var som + og -.   Var heldig med læreren min.   Kjemi som jeg hadde en dårleg lærer i gikk helt i vasken.

Det er jo ikke så rart da. De som er flinke i matematikk og realfag blir veldig sjelden lærere. Hvorfor bli lærer når du kan få mer spennende jobb, bedre arbeidsforhold og dobbel lønn som ingeniør? 

Anonymkode: 902e3...b80

• Liker 1
Skrevet
13 timer siden, Alice123 skrev:

Jeg gikk ut av vgs og var stolt over min 2’er i matte, var overbevist om at jeg aldri kom til å bestå🤣🤣🤣

Anonymkode: 78461...275

• Liker 5
Skrevet

Matematikere og It-utviklere er veldig sjelden gode kunnskapsformidlere. Og de dyktige klarer lett å få seg godt betalte jobber andre steder. Resten underviser - regner jeg med. Har hatt en veldig god mattelærer på BI - men da var det litt for sent. Har dessuten nesten aldri hatt behov for mer enn vanlig regning i arbeidslivet.

Anonymkode: 60201...033

• Liker 1
Skrevet

Jeg vet grunnen: har selv 5/6 i alle mattefagene på vgs og A fra høyere utdanning. 

undervisningen i norge på grunnskolenivå er for dårlig. Faget er ikke satt opp riktig heller...har man bittelitt vansker er det ingen hjelp å få. For lite lekser og arbeidsoppgaver...når noen fullfører alle oppgaver og leksenei timen er det noe feil...

jeg hadde en god start i faget fordi jeg lå foran i pensum fra 1. klasse og lærte meg gangetabellen over middagsbordet av min mor. Hun kunne ikke lese oppgavene i bøkene når jeg ble eldre så det var ikke noe hjelp å få hjemme. Heldigvis kunne jeg google når jeg begynte på ungdomsskolen. Det mest fundamentale får å bli god i matte er logikk og forståelse, det bygges på år til år. Måten lærerne underviser på er tullete og tungvint...man skal ikke måtte pugge for å bli god. Kjente alt for mange som pugget formler og hadde null forståelse. 

Jeg slet i Norsk av samme grunn som mange sliter i matte. Dårlig oppfølging på skolen!!!!! Foreldre skal ikke måtte hjelpe til....

Anonymkode: 9e1f0...9dc

• Liker 3
Skrevet
47 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er jo ikke så rart da. De som er flinke i matematikk og realfag blir veldig sjelden lærere. Hvorfor bli lærer når du kan få mer spennende jobb, bedre arbeidsforhold og dobbel lønn som ingeniør? 

Anonymkode: 902e3...b80

De jeg kjente med 6 i matte studerte ikke realfag noen av dem.....de er leger og økonomer i dag.....mange 3/4 barn som tok bachelor i ingeniørstudier....

Skrevet
13 timer siden, Alice123 skrev:

Hadde masse hull fra barneskole og ungdomsskole. Hadde seriøst en 2 på vitnemålet mitt på ungdomsskolen. På vitnemålet fra videregående står det 6 både på 1P og 2P. Klart det var litt vanskeligere enn om jeg hadde hatt en godt grunnlag, men huset mitt står veldig fint og stødig i dag selv om grunnmuren fra barndommen var så sprekken og porøs at man kunne blåse på den. 😊

Anonymkode: 123df...9a4

• Liker 1
Skrevet

Dårlig mattelærer hele ungdomsskolen og første året av VGS

• Liker 1
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har aldri lært meg hoderegning. Av en eller annen grunn så klarer jeg ikke forstå hvordan man gjør det på en effektiv måte. Jeg må telle på fingrene, eller så tegner jeg tellesystemet i boka når jeg skal gange noe. Det er veldig tidkrevende. På grunn av at det tar så lang tid, rekker jeg aldri bli ferdig med en prøve eller eksamensbesvarelse før tiden er over. Alt jeg gjør er riktig, men det hjelper ikke når jeg bare har gjort 2/3 av oppgavene.

Jeg er ingen idiot som en over her antyder. Jeg klarte ikke å få bedre enn 3 og 4 i matte, selv om det var de fagene jeg jobbet absolutt mest med. Jeg har imidlertid bare 5 og 6 i de andre fagene, med klar overvekt av 6. Jeg har også i senere tid fullført en mastergrad i jus med gode karakterer.  

Anonymkode: 022f1...11a

Man kan ikke være god i alt, vi er forskjellige:) jeg synes undervisning er dårlig og ikke nok lekser..

Med ett godt skolesystem hadde du sikkert fått 4/5

jeg er som deg men omvendt..5/6 i alle realfag og 2/3 i språk og «lesefag» som historie,norsk osv .....Jeg har heller ikke dysleksi....

jeg håper skolen har skjerpet seg og tilbyr mer oppfølging når jeg får barn.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...