AnonymBruker Skrevet 2. september 2020 #1 Skrevet 2. september 2020 Dere som har barn født etter 2011: Hvor mye har dere fortalt dem om ABB og Utøya? Hva med bomben i regjeringskvartalet? Jeg har to stykker på (nesten) 7 og 8 år. Foreløpig har jeg fortalt dem om ABB og bomben, men ikke om skytingen. Jeg er redd de ikke er klar for å høre om det. Hva med dere? Hva er vanlig? Anonymkode: 89d65...e45
altflyter Skrevet 2. september 2020 #2 Skrevet 2. september 2020 (endret) Vent med å snakke om det til de spør? De har jo undervisning om dette på skolen, så jeg ville ikke overtenkt det før de faktisk spør om det. Endret 2. september 2020 av altflyter 10
AnonymBruker Skrevet 2. september 2020 #3 Skrevet 2. september 2020 Nei. Har fortalt om regjeringskvartalet, vi har gått forbi der. Anonymkode: 045cd...54b
Kenelz Skrevet 2. september 2020 #4 Skrevet 2. september 2020 Hvorfor skal du eksponere dem dette når de er så ung?! La dem være i fred og slutt å snakk om ting som kan bekymre dem!! De er bare små barn som ikke trenger dette drittet! Krig og faenskap får de lært gjennom historietimene på skolen. 18
AnonymBruker Skrevet 2. september 2020 #5 Skrevet 2. september 2020 Jeg har ikke engang tenkt tanken. Mine er 6 og 8. Anonymkode: 1bbb7...f23 7
Gjest theTitanic Skrevet 2. september 2020 #6 Skrevet 2. september 2020 Hvorfor i alle dager skulle jeg gjort noe sånt?
GammelKaktus Skrevet 2. september 2020 #7 Skrevet 2. september 2020 Jeg har ikke pratet om dette med mitt 2011 barn, tenker jeg venter til det kommer opp. Nok av bedritne ting her i verden, de trenger ikke å få det inn før de må. 4
Sokkar Skrevet 2. september 2020 #8 Skrevet 2. september 2020 8 og 10. Vi snakker ikke om det. Spørsmålene kommer tidsnok. Altså... Han på 8 er på det nivået at i fengsel sitter det tyver.... 9
AnonymBruker Skrevet 2. september 2020 #9 Skrevet 2. september 2020 2 minutter siden, Kenelz skrev: Hvorfor skal du eksponere dem dette når de er så ung?! La dem være i fred og slutt å snakk om ting som kan bekymre dem!! De er bare små barn som ikke trenger dette drittet! Krig og faenskap får de lært gjennom historietimene på skolen. Nå skriver jeg at jeg ikke har fortalt om Utøya da. Så jeg bare lurte på hva som er vanlig. Vi bor i Oslo og går ofte forbi regjeringskvartalet, så det har ikke føltes naturlig å ikke fortelle om hva som skjedde der. TS Anonymkode: 89d65...e45 3
Gjest Sugar Plum Fairy Skrevet 2. september 2020 #10 Skrevet 2. september 2020 Jeg fortalte mine om det, da vi gikk forbi regjeringskvartalet. De hadde mange spørsmål, men var ikke redde. Forsikret de om at han var trygt plassert i fengsel. Er glad jeg fortalte det, det ble en fin prat. De er 6 og 9.
Sheik Skrevet 2. september 2020 #11 Skrevet 2. september 2020 Har en 4-åring, så nei, jeg har naturligvis ikke fortalt om det. Jeg får ta det når barnet lærer om dette gjennom skolen.
Kenelz Skrevet 2. september 2020 #12 Skrevet 2. september 2020 2 minutter siden, AnonymBruker said: Nå skriver jeg at jeg ikke har fortalt om Utøya da. Så jeg bare lurte på hva som er vanlig. Vi bor i Oslo og går ofte forbi regjeringskvartalet, så det har ikke føltes naturlig å ikke fortelle om hva som skjedde der. TS Anonymkode: 89d65...e45 Er det noe barna selv spør om? Altså jeg og familien var på ferie i Transylvania og jeg fortalte ikke barna mine da Vlad spidde flere tusen mennesker i live gjennom rævhullet og ut av munnen med spisse stolper?! 3
Silva Pluvialis Skrevet 2. september 2020 #13 Skrevet 2. september 2020 (endret) Jeg ville ikke fortalt det til et barn på 7-8 år. Endret 2. september 2020 av Uatskillelig 2
missLynch Skrevet 2. september 2020 #14 Skrevet 2. september 2020 (endret) Ja jeg har fortalt alt om utøya til barnet mitt. Dette fordi han har et søskenbarn som var der og som så vidt kom seg unna. Det har vært mye snakk om det i familien og da tenker jeg det er best å være åpen om det. Tenker det er helt naturlig å fortelle hva som skjedde; de lærer om jødeforfølgelsen under 2. verdenskrig via Supernytt på skolen, og ja- de tåler å høre hva som skjedde på Utøya. Med masse foreldreveiledning og at vi svarer godt på det de lurer på, og forvissning om at det nok aldri vil skje igjen. Endret 3. september 2020 av missLynch 6
AnonymBruker Skrevet 2. september 2020 #15 Skrevet 2. september 2020 3 minutter siden, Sugar Plum Fairy skrev: Jeg fortalte mine om det, da vi gikk forbi regjeringskvartalet. De hadde mange spørsmål, men var ikke redde. Forsikret de om at han var trygt plassert i fengsel. Er glad jeg fortalte det, det ble en fin prat. De er 6 og 9. Da fortalte du om Utøya også? At han kledde seg ut som politimann, latet som han skulle hjelpe, og så begynte å skyte? Hva med ideologien bak? Anonymkode: 89d65...e45
AnonymBruker Skrevet 2. september 2020 #16 Skrevet 2. september 2020 1 minutt siden, Kenelz skrev: Er det noe barna selv spør om? Altså jeg og familien var på ferie i Transylvania og jeg fortalte ikke barna mine da Vlad spidde flere tusen mennesker i live gjennom rævhullet og ut av munnen med spisse stolper?! Vet ikke om du har vært i Oslo, men området rundt regjeringskvartalet er fortsatt noe preget av bombingen altså. Vanskelig å ikke få det med seg for et barn. Anonymkode: 89d65...e45 1
Kenelz Skrevet 2. september 2020 #17 Skrevet 2. september 2020 2 minutter siden, AnonymBruker said: Vet ikke om du har vært i Oslo, men området rundt regjeringskvartalet er fortsatt noe preget av bombingen altså. Vanskelig å ikke få det med seg for et barn. Anonymkode: 89d65...e45 Skjønner det, men trenger ikke å snakke detaljert rundt om dette når de er så små. Svarer kort tilbake at en mann som nå sitter i fengsel bombet stedet, spør de hvorfor så svarer man kort tilbake at han var veldig syk i hodet. Mer om dette får de lært på skolen når de blir eldre. At TS nevner om Utøya er helt unødvendig når de er så små. 3
Humle Brumle Skrevet 2. september 2020 #18 Skrevet 2. september 2020 Barn tåler å høre ganske mye når de har trygge voksne rundt dem som forklarer og aksepterer følelsene deres. 2
Gjest Anonymus Notarius Skrevet 2. september 2020 #19 Skrevet 2. september 2020 Ungene lærer om det på skolen. Har to på 10 og 12 (altså for unge til å huske det), begge har lært om det på skolen, og vi har snakka om det hjemme. Veldig få ting som er for farlig å snakke med unger om, så lenge man snakker om det på en måte de kan forstå. Unger er ikke så skjøre som mange tror. De setter pris på å få vite ting, også ting som er ubehagelig og skummelt. Det husker jeg selv fra da jeg var liten. Det krever så klart at den/de voksne ikke er tydelig redde og usikre når de forteller.
missLynch Skrevet 2. september 2020 #20 Skrevet 2. september 2020 1 minutt siden, Anonymus Notarius skrev: Ungene lærer om det på skolen. Har to på 10 og 12 (altså for unge til å huske det), begge har lært om det på skolen, og vi har snakka om det hjemme. Veldig få ting som er for farlig å snakke med unger om, så lenge man snakker om det på en måte de kan forstå. Unger er ikke så skjøre som mange tror. De setter pris på å få vite ting, også ting som er ubehagelig og skummelt. Det husker jeg selv fra da jeg var liten. Det krever så klart at den/de voksne ikke er tydelig redde og usikre når de forteller. Amen 👏
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå